Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen on hyvä bändilappu?
1 2 3 4 5 6
isojussi
13.07.2013 21:54:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin - aattelin syksyn mittaan pistää omat mapit kuntoon. Pankaas kertoen, mitä informatioo hunppakuponkeista kaipaatte ja mitä niissä ei paranis olla?. Mikkäs on sitte pahimmat miinat, mihin niitä värkätessä voi ajella?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
14.07.2013 00:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Niin - aattelin syksyn mittaan pistää omat mapit kuntoon. Pankaas kertoen, mitä informatioo hunppakuponkeista kaipaatte ja mitä niissä ei paranis olla?. Mikkäs on sitte pahimmat miinat, mihin niitä värkätessä voi ajella?
 
Tempo
Rytmilaji
Instrumenttiosuudet nuotteina (huom! puhaltimet)
Tärkeimmät fillit rumpalille jos on.
Bassolle peruskuviot
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
tarmo
14.07.2013 01:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tempo
Rytmilaji
Instrumenttiosuudet nuotteina (huom! puhaltimet)
Tärkeimmät fillit rumpalille jos on.
Bassolle peruskuviot

 
Ei aja kyllä enää komppilapun asiaa.... Nimenomaan puhaltimet vois jättää kirjoittamatta, jos ne on sitä iskelmätöttöröötä. Lapun tekijä tehkööt tyylitajunss mukaisen valinnan siitä, mikä riffi on välttämätön kuulla.
 
Selkeä fontti ja vähän sivuja. Melodia tai välisoitot kirjoitettuna on aina plussaa.
 
Codat, jos on, omalla rivillään erittäin jees, että edes lopetukset menee yksiin.
 
Lyhykäisyydessään: vähemmän toivelaulukirjaa ja enemmän real bookia.
 
EP
14.07.2013 02:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Ei aja kyllä enää komppilapun asiaa.... Nimenomaan puhaltimet vois jättää kirjoittamatta, jos ne on sitä iskelmätöttöröötä.
 
Niin, toivottavasti ne ei olisi sitä "töttöröötä", siksi ja on ne sitten aidotpuhaltimet tai synat niin maukkaasti ja harkiten (sama koskee viuluja).
 
Melodia.. kirjoitettuna on aina plussaa.
 
Jep, humpassa kyllä missä välisoittoina, muissa ei useinkaan tarpeellista.
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
tarmo
14.07.2013 02:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP:
 
Jep, humpassa kyllä missä välisoittoina, muissa ei useinkaan tarpeellista.

 
Hyvä tietää. Saiskohan tän ketjun jo näillä spekseillä pysyväksi, arvokas fakta kannattaa tallentaa ikiajoiksi.
 
KoskPaavo
14.07.2013 02:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjaah... hyvä bändilappu on mun about viiden vuoden huomioilla ja omakohtaisilla tekemisillä se jonka lopussa lukee " Deskription Kari Lamervo". Ei korjattavaa.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Epämuusikko
14.07.2013 03:44:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo:
Lyhykäisyydessään: vähemmän toivelaulukirjaa ja enemmän real bookia.

 
erittäin hyvin sanottu.
 
Itse arvostan joko tasalukuisia tai musiikin muotoa noudattavia tahtimääriä per rivi. ja/tai numeroita tahtien päällä, jos jostain ihmekumman syystä rumpalille on erillislaput (joita muutenkin on 99% ajasta vaikeampi lukea kuin esim. Realbook-tyylistä ratkaisua. Kaikkihan me kuulemme soinnut, kuulemmehan?)
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jukkajylli
14.07.2013 04:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: erittäin hyvin sanottu.
 
Itse arvostan joko tasalukuisia tai musiikin muotoa noudattavia tahtimääriä per rivi)

 
Totta. Toisinaan ainakin mun kaltaisen kouluttamattoman soittajan on vaikea ymmartaa miksei useammin esim. nuottikirjojen sivuilla tahteja ole kirjoitettu juuri ko. tavalla, vaikka se nayttaisi olevan aivan mahdollista. Mun soittoa helpottaa ainakin huomattavasti nimenomaan se etta esim. bridge tai kertsi alkaa rivin alusta, eika jonkun merkkiviidakon jalkeen lapun keskelta tai sivun alreunasta, josta se kolmannella tahdilla loikkaa seuraavalle sivulle.
 
bossguitar
14.07.2013 12:35:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sointumerkit ISOLLA fontilla!
 
House Band
14.07.2013 15:38:08 (muokattu 14.07.2013 15:39:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Niin - aattelin syksyn mittaan pistää omat mapit kuntoon. Pankaas kertoen, mitä informatioo hunppakuponkeista kaipaatte ja mitä niissä ei paranis olla?. Mikkäs on sitte pahimmat miinat, mihin niitä värkätessä voi ajella?
 
Anteeks,että kysyn,mutta etkö sä itse ole ollu tuurauskeikalla?
Jos olet,niin kyllä sun pitäis sitte tietää.
Jos et,niin:
 
-oikea sävellaji
-oikea rakenne
-identtiset mapit (riittävä määrä)
-joko numero-tai aakkosjärjestys(numerot nopeampia)
-melodia
-väli-ym. soitot
-brassit,viulut,ym.merkkaukset
-sointumerkit
-bassolinja
-tahtilaji ja tempo
-rumpalille info,esim. sutifoxi
-sanat (jos tulee hillitön halu vetää stemmaa)
-kertaukset omalla merkkausvärillä,segnot,pompat ym. omalla.
-monisivuiset laput teipattuna avattavaan muotoon (oikea sivujärjestys on aina kiva)
-fontti ei liian "konemainen" (realbookstyle toimii eri jees)
-"puhtaat" kopiot (ei ylimääräisiä viivoja ym.)
-mattapintainen muovitasku (ei heijasta)
 
Jos noilla vetää metsään,niin: Soitellaan,mut eri bändeissä...
 
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
haitari
14.07.2013 16:24:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte tykkään, että on selkeästi ja nopeasti huomattavissa A, B ja C -osat sekä biisin rakenne A+B, instr.A+B+C. Jos tippuu kärryiltä, on helppo napata kiinni. Kahteen sivuun pitäisi myös perusiskelmä saada kirjoitettua.
 
www.riverland.fi
EP
14.07.2013 16:26:26 (muokattu 14.07.2013 16:28:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. joo siis kyseessä olikin "bändilappu", mitähän sillä tarkoitetaan?
Komppalappu? pändilappu? Hunppakuponki? Nuotti? : ))
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
tarmo
14.07.2013 17:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hmm.. joo siis kyseessä olikin "bändilappu", mitähän sillä tarkoitetaan?
Komppalappu? pändilappu? Hunppakuponki? Nuotti? : ))

 
Jännä, hyvin jännä...
 
Timi
14.07.2013 19:14:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Anteeks,että kysyn,mutta etkö sä itse ole ollu tuurauskeikalla?
Jos olet,niin kyllä sun pitäis sitte tietää.
Jos et,niin:
 
-oikea sävellaji
-oikea rakenne
-identtiset mapit (riittävä määrä)
-joko numero-tai aakkosjärjestys(numerot nopeampia)
-melodia
-väli-ym. soitot
-brassit,viulut,ym.merkkaukset
-sointumerkit
-bassolinja
-tahtilaji ja tempo
-rumpalille info,esim. sutifoxi
-sanat (jos tulee hillitön halu vetää stemmaa)
-kertaukset omalla merkkausvärillä,segnot,pompat ym. omalla.
-monisivuiset laput teipattuna avattavaan muotoon (oikea sivujärjestys on aina kiva)
-fontti ei liian "konemainen" (realbookstyle toimii eri jees)
-"puhtaat" kopiot (ei ylimääräisiä viivoja ym.)
-mattapintainen muovitasku (ei heijasta)
 
Jos noilla vetää metsään,niin: Soitellaan,mut eri bändeissä...

 
Toihan on jo unelmaa tositaitavalle ammattilaiselle.Mutta kun ei silleen ainas toteudu näissä"Humppavedoissa"Harvalla on hienosti duuunattu tuuraajamappi.Eikä meilläkään.Sekalainen sointu/nuotti numerointuna ja nimineen.Kun tarvitaan kitaristi tuuraamaan.Haldaatko nuo?Täh!Ikinä kuullu.Okei.mennän seuraavaan.Stanu kamaa useimmat vetää.Mut mul on muutama.Jota ei kaikki ole skulannut?
 
Vaikea.Mutta varma!
WanhaWetäjä
14.07.2013 19:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tempo
Rytmilaji

Jopas jotain...jos tahtilaji on 3/4, kappaleen nimi on "Valssi menneiltä ajoilta" niin pitääkö sitä vielä oheistaa notta VALSSI????
 
Instrumenttiosuudet nuotteina (huom! puhaltimet)
Aika harvassa peruskvartetissa on puhaltimia, paitsi kesällä mutta nekin on usein enempi tuulettimia...
 
Tärkeimmät fillit rumpalille jos on.
Siis jos on rumpali? Vai filli? Mitäs jos on Ketron niin pitääkö lappuun merkitä mikä niistä kolmesta fillivariaatiosta painetaan, ettei tule väärä ?
 
Bassolle peruskuviot
No kun ei ne/te/me/he basistit osaa lappuja lukea, sointumerkit riittää hyvin, jos on oikeen kiperä paikka niin fonetiikka mukaan eli c g c g ja VIELÄ jos ei onnistu niin myös se rytmijako tylliin tii taa tii taa, tämä esimerkki ns piilohumpan tajuttoman vaikeasta vaihtobassosta ;-)
 
Ennenmuinoin, siis niinä hyvinä aikoina ennen tätä uusavuttomien kulta-aikaa="oisko kellään Paratiisin lappuja?", lähes kaiken joutui tekemään itse jos tarvi lapun johonkin jota ei ollut kaupallisesti nuotinnettu, toki liikenteessä oli myös lappuja jotka olivat yks yhteen originaaleja komppilappuja artistien studiotuotannoista, käsinkirjoitettuja ja usein selkeitä ja sisälsivät kaiken tarpeellisen kuin myös jotkut muusikot tekivät sivuduunina lappuja bandeille, korvausta vastaan, ei ollut tätä "2 onnellista" kulttuuria läheskään siinä mittakaavassa mitä nyt eli että lappuja jaellaan ties kelle ja tosta vaan ja he jotka kenties saisivat mukavasti lisäansiota lappujen teosta jäävät nuolemaan näppejään.
 
Itse asiasta, kun on kyse omasta proggiksesta ja sen nuotintamisesta, joka mullakin on ns ikuisuusprojekti ja siksi jää, niin kädet ovat aika vapaat, makuasioita on esim se tekeekö jokaiseen joutavaan "illanvarjoonhimmeään" "love me tender" "heidi karjalasta" -tyyppiseen biisiin (ei kannata) koko biisin bassolinjan koska voisi olettaa kaikki edes joskus keikkaa tehneet tuntevat (pitäisi tuntea) moiset rallit...TAI kirjoittaako laulumelodian vain jos se tulee jossain kohtaa soolona levyversiossa vai merkkaako siihen vaan soolo ad lib. Tietysti JOS on kyseessä ns merkonomiorkesteri jossa kaikki jäsenet tulevat lauteille nuottisalkut matkassa, mappi 1. telineeseen, rillit nenälle ja ekasta sivusta lähdetään etenemään...sillon kannattaa miettiä harrastuksen vaihtoa.
 
Kyllä mun mielestä lapun kirjoittajan pitäsi itse tietää/päättää mitä esim normi kvartetille kannattaa kirjoittaa, hyvä lappu on sellanen että siinä on oleellinen eli selkeesti merkattu/kirjoitettu ainakin ns sävelletyt soolo-osuudet/intro/välisoitot/fillit eri instrumenteille niin että lapussa myös näkyy MILLÄ ne pitäs vetää, mahdollinen oheistus rumpu/kitara/pianokompista, bassolinja tai pari tahtia malliksi riittää usein ja loput sointumerkein+tietty unisjutut etc pitää nuotintaa.
 
Viimesen kahen viikon sisään oli 3 säestyskeikkaa eri naissolistien kaa, lappuja oli joka lähtöön hyviä ja huonoja, osa oli sellasia että piti kuikkia/treenata kitarosuudet levyiltä kun niitä ei ollut kirjoitettu mutta ihan kiitettävästi oli myös sellasia lappuja jotka oli selkeitä lukea sisältäen oleellisen kuin myös niitä joissa rakenne piti kuunnella levyltä koska lappuun oli tehty omia merkintöjä jotka voi ymmärtää vain niiden tekijä, kaikenmoista nuolta ja viivaa ja suttua tuosta tuonne ja siitä sinne...
 
geggo
14.07.2013 20:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielellään EI TOIVELAULUKIRJA nuotteja, eikä TUKKIKYNÄLLÄ kirjoitettuja. Tosiaan kaikille samanlaiset mapit, ja jonkinlainen järkevä järjestys tuuraajia ajatellen. Erikoisia sooloja turha kirjoitella, jokainen vetäköön Fiilis-pohjalta!!
 
Timi
14.07.2013 20:45:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Jopas jotain...jos tahtilaji on 3/4, kappaleen nimi on "Valssi menneiltä ajoilta" niin pitääkö sitä vielä oheistaa notta VALSSI????
 
Aika harvassa peruskvartetissa on puhaltimia, paitsi kesällä mutta nekin on usein enempi tuulettimia...
 
Siis jos on rumpali? Vai filli? Mitäs jos on Ketron niin pitääkö lappuun merkitä mikä niistä kolmesta fillivariaatiosta painetaan, ettei tule väärä ?
 
No kun ei ne/te/me/he basistit osaa lappuja lukea, sointumerkit riittää hyvin, jos on oikeen kiperä paikka niin fonetiikka mukaan eli c g c g ja VIELÄ jos ei onnistu niin myös se rytmijako tylliin tii taa tii taa, tämä esimerkki ns piilohumpan tajuttoman vaikeasta vaihtobassosta ;-)
 
Ennenmuinoin, siis niinä hyvinä aikoina ennen tätä uusavuttomien kulta-aikaa="oisko kellään Paratiisin lappuja?", lähes kaiken joutui tekemään itse jos tarvi lapun johonkin jota ei ollut kaupallisesti nuotinnettu, toki liikenteessä oli myös lappuja jotka olivat yks yhteen originaaleja komppilappuja artistien studiotuotannoista, käsinkirjoitettuja ja usein selkeitä ja sisälsivät kaiken tarpeellisen kuin myös jotkut muusikot tekivät sivuduunina lappuja bandeille, korvausta vastaan, ei ollut tätä "2 onnellista" kulttuuria läheskään siinä mittakaavassa mitä nyt eli että lappuja jaellaan ties kelle ja tosta vaan ja he jotka kenties saisivat mukavasti lisäansiota lappujen teosta jäävät nuolemaan näppejään.
 
Itse asiasta, kun on kyse omasta proggiksesta ja sen nuotintamisesta, joka mullakin on ns ikuisuusprojekti ja siksi jää, niin kädet ovat aika vapaat, makuasioita on esim se tekeekö jokaiseen joutavaan "illanvarjoonhimmeään" "love me tender" "heidi karjalasta" -tyyppiseen biisiin (ei kannata) koko biisin bassolinjan koska voisi olettaa kaikki edes joskus keikkaa tehneet tuntevat (pitäisi tuntea) moiset rallit...TAI kirjoittaako laulumelodian vain jos se tulee jossain kohtaa soolona levyversiossa vai merkkaako siihen vaan soolo ad lib. Tietysti JOS on kyseessä ns merkonomiorkesteri jossa kaikki jäsenet tulevat lauteille nuottisalkut matkassa, mappi 1. telineeseen, rillit nenälle ja ekasta sivusta lähdetään etenemään...sillon kannattaa miettiä harrastuksen vaihtoa.
 
Kyllä mun mielestä lapun kirjoittajan pitäsi itse tietää/päättää mitä esim normi kvartetille kannattaa kirjoittaa, hyvä lappu on sellanen että siinä on oleellinen eli selkeesti merkattu/kirjoitettu ainakin ns sävelletyt soolo-osuudet/intro/välisoitot/fillit eri instrumenteille niin että lapussa myös näkyy MILLÄ ne pitäs vetää, mahdollinen oheistus rumpu/kitara/pianokompista, bassolinja tai pari tahtia malliksi riittää usein ja loput sointumerkein+tietty unisjutut etc pitää nuotintaa.
 
Viimesen kahen viikon sisään oli 3 säestyskeikkaa eri naissolistien kaa, lappuja oli joka lähtöön hyviä ja huonoja, osa oli sellasia että piti kuikkia/treenata kitarosuudet levyiltä kun niitä ei ollut kirjoitettu mutta ihan kiitettävästi oli myös sellasia lappuja jotka oli selkeitä lukea sisältäen oleellisen kuin myös niitä joissa rakenne piti kuunnella levyltä koska lappuun oli tehty omia merkintöjä jotka voi ymmärtää vain niiden tekijä, kaikenmoista nuolta ja viivaa ja suttua tuosta tuonne ja siitä sinne...

 
Voihan kiesus!Kumpa saisin sinut joskus tilanteen tullen tuuraamaan meittin keikalle!
 
Vaikea.Mutta varma!
isojussi
14.07.2013 20:53:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Anteeks,että kysyn,mutta etkö sä itse ole ollu tuurauskeikalla?
Jos olet,niin kyllä sun pitäis sitte tietää...

 
Juu, toki, mutta silti hyvät neuvot on aina tarpeen.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
14.07.2013 21:07:23 (muokattu 14.07.2013 21:12:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Jopas jotain...jos tahtilaji on 3/4, kappaleen nimi on "Valssi menneiltä ajoilta" niin pitääkö sitä vielä oheistaa notta VALSSI????
 
Tarkemmin ajatellen, kyllä esim. "sutivalssi", ranskalaistyyppinen valssi jne.
 
Aika harvassa peruskvartetissa on puhaltimia..
 
Koskettimista yleensä ainakin löytyy (niin kun kirjoitinkin) mieluumin tietenkin aito puhallinsoitin!
 
Siis jos on rumpali? Vai filli? Mitäs jos on Ketron niin pitääkö lappuun merkitä mikä niistä kolmesta fillivariaatiosta painetaan, ettei tule väärä ?
 
Ei vaan jo biisissä on tunnusomaisia fillejä tai jopa rytminvaihdoksia? (Tempon ei silti tarvitsa vaihtua (tanssijat), mut voi sekin).
 
No kun ei ne/te/me/he basistit osaa lappuja lukea, sointumerkit riittää hyvin, jos on oikeen kiperä paikka niin fonetiikka mukaan eli c g c g ja VIELÄ jos ei onnistu niin myös se rytmijako tylliin tii taa tii taa, tämä esimerkki ns piilohumpan tajuttoman vaikeasta vaihtobassosta ;-)
 
Ei se oikeen riitä.. riippuu vähän mitä rumpalikin soittaa.
 
Viimesen kahen viikon sisään oli 3 säestyskeikkaa eri naissolistien kaa, lappuja oli joka lähtöön hyviä ja huonoja, osa oli sellasia että piti kuikkia/treenata kitarosuudet levyiltä kun niitä ei ollut kirjoitettu mutta ihan kiitettävästi oli myös sellasia lappuja jotka oli selkeitä lukea sisältäen oleellisen kuin myös niitä joissa rakenne piti kuunnella levyltä koska lappuun oli tehty omia merkintöjä jotka voi ymmärtää vain niiden tekijä, kaikenmoista nuolta ja viivaa ja suttua tuosta tuonne ja siitä sinne...
 
Ne joilla oli hyvät oli varmaan niitä koulutuksessa olleita..
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Kyllikki
14.07.2013 22:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, mapit on hyvät, ja kaikki nuotinnettu hienosti.
 
V*ttu, kun oppis vielä ne sa*tanan nuotit.
 
Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti