Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin niitä nuotteja sitten oikein tarvitaan?
1 2 3 4 5 6
rintapek
07.02.2013 16:23:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: Liian vähän treeniä yhdistettynä huonoon muistiin.
 
Onneks runpuständiin saa klämpättyä lapputelineen siten, et se ei o häiriöksi. Tai sais, jos näkö ei heikkenis ihan silmissä.
Stressiklubilla on semmoiset mikkiständiin klämpättävät lapputelineet. Ne on ihan kätsyt ja saa klämpättyä silviisiä, et lapun tarvittaessa näkee, mut ei muodosta esteettistä haittaa, ainakaan paljoa.
 
Wanhan haittaripartion hanuristikaan ei just lappuja tarttenu. Paitti kerran, kun tanssimusan sijaan piti vetää "viihdemusiikkia". Sit siinä olikin lappu poikineen pitkin lattiaa niinko olis pasianssia pelannu. Se ny ainakaan ei ollu kovin ammattimaisen näköistä.
 
Aikanaan mulla oli vielä erillinen nuottiständi. Rämpytin akkaria ja lauloin HelloMaryLouta. Tuli kaksataa kiloa lihaa syliin, sain mikistä turpaani ja nuottiständi kaatui. En muistanu sanoja ulkoa, ko en ollu pitkään aikaan vetäny. Biisi tuli sit vedettyä loppuun "Remuna" - Haiveistaar on a pöörning faar...
 
One kind of music only - the good kind
Epämuusikko
07.02.2013 19:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä enemmän niitä lappuja katellaan, sitä vähemmän niitä biisejä ulkoa oppii.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Thefish
07.02.2013 19:39:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaimoa(Sibasta valmistunut laulunopettaja) pyydettiin töihin yhteen tuollaiseen artistikouluun. Homma meni vähän reisille kun kys. laitoksen rehtorijohtaja pamautti "Voisitko sä tulla antamaan laulunäytteen, me haluttais nähdä miten sä esiinnyt?"
 
Naurettiin molemmat kaks päivää putkeen olkkarin lattialla - laatuaikaa siis :D
 
Jos ei tuosta tajua kuinka kujalla ovat näiden "koulujen" toimihenkilöt, on itse sopivaa oppilasmateriaalia kyseisiin instansseihin. Happy halloween.
 
Lapuista lukeminen on jees prima-vista- tapauksissa ja muutama keikka kuussa- osastoilla jossa yleisö ei sen kummemmin komppaavaan henkilökuntaan kiinnitä huomiota. Jos taas pitää ihan oikeasti esiintyä, käytän reilusti omaa aikaa materiaalin etukäteishaltuunottoon jotta keskittyminen itse asiaan olisi luontevampaa. Kyllähän se jälkimmäisessä tapauksessa kuullostaa ja näyttää pakosti paremmalta.
 
Otetaan nyt vaikka esimerkki elävästä elämästä, Danny- show vs. Eternal Erection - se on kai sanomattakin selvää kummassa on vähemmän ok lukea lappuja lauteilla. (Poikkeuksena pillit)
 
Toi Jucciz:n mainitsema tuuraajien kohtelu, en voisi olla enempää samalla kannalla.
On vähintäänkin vittumaista jos eteen lyödään semmonen kopionkopio- harakanvarvas-tiketti joka menee vielä eri lootasta mistä solisti ja vain sen takia koska "se nyt on pakko vetää, siitä löytyy laput ja sähän oot ammattilainen". Vähemmästäkin on ihmisiä tapettu.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
EP
07.02.2013 19:46:29 (muokattu 07.02.2013 19:47:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Vaimoa(Sibasta valmistunut laulunopettaja) pyydettiin töihin yhteen tuollaiseen artistikouluun. Homma meni vähän reisille kun kys. laitoksen rehtorijohtaja pamautti "Voisitko sä tulla antamaan laulunäytteen, me haluttais nähdä miten sä esiinnyt?"
 
Naurettiin molemmat kaks päivää putkeen olkkarin lattialla - laatuaikaa siis :D
 
Jos ei tuosta tajua kuinka kujalla ovat näiden "koulujen" toimihenkilöt, on itse sopivaa oppilasmateriaalia kyseisiin instansseihin. Happy halloween.

 
Mutta kai joka työpaikassa jonkinlainen työpaikkahaastattelu/ testi on?
 
Lapuista lukeminen on jees prima-vista- tapauksissa ja muutama keikka kuussa- osastoilla jossa yleisö ei sen kummemmin komppaavaan henkilökuntaan kiinnitä huomiota. Jos taas pitää ihan oikeasti esiintyä, käytän reilusti omaa aikaa materiaalin etukäteishaltuunottoon jotta keskittyminen itse asiaan olisi luontevampaa. Kyllähän se jälkimmäisessä tapauksessa kuullostaa ja näyttää pakosti paremmalta.
 
Otetaan nyt vaikka esimerkki elävästä elämästä, Danny- show vs. Eternal Erection - se on kai sanomattakin selvää kummassa on vähemmän ok lukea lappuja lauteilla.Toi Jucciz:n mainitsema tuuraajien kohtelu, en voisi olla enempää samalla kannalla.
On vähintäänkin vittumaista jos eteen lyödään semmonen kopionkopio- harakanvarvas-tiketti joka menee vielä eri lootasta mistä solisti ja vain sen takia koska "se nyt on pakko vetää, siitä löytyy laput ja sähän oot ammattilainen". Vähemmästäkin on ihmisiä tapettu.

 
Tästä ei varmaan kukaan ole eri mieltä, en minä ainakaan.
 
Thefish
07.02.2013 19:47:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mutta kai joka työpaikassa jonkinlainen työpaikkahaastattelu/ testi on?
 
Artistikoulu kutsuu, olkaa hyvä.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
rintapek
07.02.2013 19:59:54 (muokattu 07.02.2013 20:01:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mitä enemmän niitä lappuja katellaan, sitä vähemmän niitä biisejä ulkoa oppii.
 
No sä olet varmasti enempi ammattilainen ko mä. Mä olen pelkkä pahainen harrastelija.
 
Siit huolimati mä väitän, et mä osaan ulkoa lähes nelinumeroisen määrän lauluja.
Edit: Haittaria ei lasketa.
 
One kind of music only - the good kind
Thefish
07.02.2013 20:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mitä enemmän niitä lappuja katellaan, sitä vähemmän niitä biisejä ulkoa oppii.
 
nimim. "laiskuuttani jumiin jäänyt"
 
Joo. Nimenomaan yllämainitusta syystä muutamassa proggiksessa. Mutta onpahan jotain fiksun näköistä tekemistä lavalla. Muutenhan siihen saattaisi keksiä jonkun hyvänkuuloisen linjan :)
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Epämuusikko
07.02.2013 21:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Vaimoa(Sibasta valmistunut laulunopettaja)
 
Lollero. Onhan näitä "kouluja".
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Thefish
07.02.2013 21:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Lollero. Onhan näitä "kouluja".
 
Henkselit sikseen, tarkoitusperää selventääkseni.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Epämuusikko
07.02.2013 22:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Henkselit sikseen, tarkoitusperää selventääkseni.
 
Joo, siis komppaan ja ymmärrän täysin. toinen (mutta sama) ääripää on nämä "oppilaitokset" joihin voi ope kävellä lähes-suoraan sisään.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Anonymous-jazz
07.02.2013 22:33:42 (muokattu 08.02.2013 18:42:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se näin on musiikkiopetuksenkin suhteen ihan sama kuten kirjailijalegenda Arto Paasilinna asian totesi, että "Vain itseoppinut on ainoa oppinut ja muut ovat opetettuja".
 
Sillä ei kukaan voi esim. puolestasi opettaa sisäistä rytmiä ja musikaalisuutta sinulle, jollei sinulla sitä jo valmiistaan ole pohjalla.
 
Tämä myös selittää tämän vanhan sanonnan "LAHJATTOMAT TREENAA" sanonnan ja sen vuoksi sitten näitä bändejä Suomesta kyllä löytyy joidenka täytyy ennen joka keikkaa heittää useat treenit jopa Rauli Baddingin "Paratiisi" biisin vuoksi. Vaikka ovat esiintyneet jo 20 vuotta. Sekä tarvitaan nuotit joka kerta eteen.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
pekkajau
07.02.2013 22:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presidentti Juho Kusti Paasilinnalla oli löysät tekarit.
 
EP
07.02.2013 22:41:06 (muokattu 07.02.2013 22:43:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Presidentti Juho Kusti Paasilinnalla oli löysät tekarit.
 
No mutta, Hahahahaaaa.. :D
 
Asiasta..
kyllä oppi aina on hyväksi ja lahjakkuuskin on hyödytön jollei sitä osaa käyttää.
 
Anonymous-jazz
07.02.2013 22:44:05 (muokattu 07.02.2013 22:50:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Muutamilla tanssikeikoilla on ollut tilanteita, joissa on vedetty joku yksittäinen valssi, foksi tai vastaava, johon ei mitään lappua ole ollut saatavilla. Mulle on annettu vaan sävellaji ja "yy-kaa-koo-nee" - ja yleensä on mennyt ihan täydestä. Elävästi on jäänyt mieleen esim. muutamia valsseja, joita en ole ikinä edes kuullut ja olen silti onnistunut soittamaan ne kokonaan oikein. Kun basisti soittaa perusäänen ykköselle, siinähän on hyvin aikaa vielä tunnistaa sävel ja rykäistä sitten kakkoselle ja kolmoselle jokin niistä kolmesta-neljästä soinnusta, jotka kappaleen aikana toistuvat. Noi tilanteet on itse asiassa ihan hauskoja, koska ei tanssikeikat yleensä niin vakavia ole - tällainen heittäytyminen on lystikästä. "Onks siitä lappua? Ai ei, no mennään vaan!"-mentaliteetti on ihan tervettä näissä touhuissa. :)
 
Oon saman kaliiberin miehiä myös. Just noi tilanteet on kanssa tuttuja monelta keikalta ja siinä yleensä aina se juuri on sen kokonaistilanteen kannalta paras juttu, jos edes liidaaja soittaja on vähänkään musikaalinen. Koska silloin tuo ns. musikaalinen kommunikaation toimii hyvin ja juurikin sen takia, että liidaaja on myös sen verran musikaalinen. Että ei tarvitse näihin jo parikymmentä vuotta putkeen koluttuihin valsseihin enää mitään lappuja.
 
Voisin melkein kyllä pistää väitöskirjan pystyyn tästä, että jos otettaisiin vaikka yksi satunnainen lahjakas muusikko komppaamaan joku hänelle tuntematon kipale. Niin kyllä varmasti ottaisi haltuun ensimmäisellä soittamalla ja tällainenhan ei näiltä vähemmän lahjakkaamilta mitenkään luonnistuisi, koska ei olisi mitään pahveja nenän alla.
 
Eli siis tarkoitan vaan sitä, että lahjakkaammat muusikot on sellaisia tyyppejä, joilla on jo niin vanha musikaalinen intuitio, että he melkein näkevät ennalta, että mikä se seuraava ääni tai sointu on ja tästä voisin melkein tehdä väitöskirjan.
 
Mut tosiaan tossa muutama vuos sitten näin sellaine unen, että olin jossain helvetin yhteislaulutilaisuudessa säestämässä jotain entuudestaan tuntematonta kipaletta ja kuitenkin kaikki soinnut menivät oikein.
 
Niin tuollainen tilanne kyllä on jo aika paranormaali. Mutta se, että jos siinä olisi joku toinen komppisoittaja mukana joka tietäisi itse biisin. Niin totta helvetissä sen perässä olisi jokaisen enemmän musikaalisen todella helppo hiihtää.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
baron
07.02.2013 22:57:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: En keksi muuta kuin että mitä helvettiä?
Tai no, onhan näitä apukouluja. Mutta silti.

 
Miksi sä itse sitten käyt niissä apukouluissa?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
07.02.2013 22:57:22 (muokattu 07.02.2013 22:58:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz:
 
..Sillä ei kukaan voi esim. puolestasi opettaa sisäistä rytmiä ja musikaalisuutta sinulle, jollei sinulla sitä jo valmiistaan ole pohjalla.
 
Tämä myös selittää tämän vanhan sanonnan "LAHJATTOMAT TREENAA" sanonnan ja sen vuoksi sitten näitä bändejä Suomesta kyllä löytyy joidenka täytyy ennen joka keikkaa heittää useat treenit jopa Rauli Baddingin "Paratiisi" biisin vuoksi. Vaikka ovat esiintyneet jo 20 vuotta. Sekä tarvitaan nuotit joka kerta eteen.

 
Jep, tämähän on todettu useaan kertaan.
Mutta lahjakkaatkin tarvitsee nuotteja silloin kun biisit on tuntemattomia tai on tehty sovitusta mitä ei vielä ole "päässä" ..eikö niin?
 
Epämuusikko
07.02.2013 23:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Miksi sä itse sitten käyt niissä apukouluissa?
 
Kukamitähä?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
07.02.2013 23:05:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Kukamitähä?
 
Muisti pätkii?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
07.02.2013 23:06:50 (muokattu 07.02.2013 23:07:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Muisti pätkii?
 
Jep ja sit pitää kaivaa nuotit esiin : )
 
House Band
07.02.2013 23:31:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Primavistamiehet ei mitään noposii tarvii!
Mulla on ainakin menny aina niin,että jos bändi on kauan yhdessä,tekee noin 200 keikkaa vuodessa,niin ne biisit oppii väkisinkin ulkoa.
Silloin kukaan ei edes halua kasata nuottitelinettä. Eikä jaksa.
Sit taas toisissa systeemeissä kun on ollu tuuraajia lähes joka keikalla,niin tottakai on biisit kirjoitettu ulos ja niitä myös totellaan.
Näin rumpalina on muuten maailman vittumaisin show,jos basisti ei vedä samasta arrista,tai edes niin,kuin on suurinpiirtein sovittu.
Sahaa hienosti,eikä kulje pätkääkään.
Sama pätee tietysti toisinpäin.
Silloin ainoa walking bass on lavalta laatikkoon.
 
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «