Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korkeimman Hallinto-Oikeuden päätös
1 2 3 4 5 6
isojussi
09.02.2013 23:26:34 (muokattu 09.02.2013 23:42:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
Sitä en tiedä riittääkö siihen yks 600€ omb-keikka viikossa, vai pitääkö työpäiviä olla vähintään 2....jaa joo tuoltahan se selviää....

 
Joo - eli riittäähän se ... ilmeisesti ton sivun viimeinen lause on se, millä rajataan palkkiopalvelut pois.
 
Eli työnteko ja kaikkien velvoitteiden hoitaminen ei riitä,. Pitää olla oikein työsuhteessa.
 
Oikeesti ihan vitun kornia paskaa.
 
Toisaalta eiks Loimaan ym kassat kauppaa työttömyysturvaa jopa yrittäjille?
 
EDIT: Paskat ne mitään tarjoo: " Ansiopäivärahan saamisen perusedellytys on, että olet työttömyyskassan jäsen ja olet vakuutettuna ollessasi täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon."
 
EDIT: Onhan noita kassoja yrittäjille, eli palkkiopalelun kautta tekeviä syrjitään aika pahasti. No ainahan sitä voi hakee peruspäivärahaa ... jolloin työkkäri voi taas katsoo sut itsensä työllistäjäksi.
 
Samaan aikaan muusikoiden liitto tukee hintojenpolkemista maksamalla ansiosidonnaista semmosille, jokka tekee keikkaa alle tessin.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
walttoni
10.02.2013 01:49:45 (muokattu 10.02.2013 01:53:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Joo - eli riittäähän se ... ilmeisesti ton sivun viimeinen lause on se, millä rajataan palkkiopalvelut pois.
 
Eli työnteko ja kaikkien velvoitteiden hoitaminen ei riitä,. Pitää olla oikein työsuhteessa.
 
Oikeesti ihan vitun kornia paskaa.
 
Toisaalta eiks Loimaan ym kassat kauppaa työttömyysturvaa jopa yrittäjille?
 
EDIT: Paskat ne mitään tarjoo: " Ansiopäivärahan saamisen perusedellytys on, että olet työttömyyskassan jäsen ja olet vakuutettuna ollessasi täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon."
 
EDIT: Onhan noita kassoja yrittäjille, eli palkkiopalelun kautta tekeviä syrjitään aika pahasti. No ainahan sitä voi hakee peruspäivärahaa ... jolloin työkkäri voi taas katsoo sut itsensä työllistäjäksi.
 
Samaan aikaan muusikoiden liitto tukee hintojenpolkemista maksamalla ansiosidonnaista semmosille, jokka tekee keikkaa alle tessin.

 
Aika voimakas väite tämä alimmainen. Ei tue. Olen siitä aivan varma.
 
Mikähän tässä on kornia? Tarkentaisitko hieman? Työntekijä/työnantaja-suhde on ihan selvä. Ilman aitoa työsuhdetta ei voi saada työntekijän työttömyysturvaa. Palkkiopalvelu on rajattu ulos siitä.
 
Yrittäjille on oma työttömyyskassa. Onkohan se Loimaan kassa just se?
 
COVS2.
tarmo
10.02.2013 11:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: Onkohan se Loimaan kassa just se?
 
YTK ("Loimaan kassa") rajaa yrittäjät ulkopuolelle.
 
Sir Henry
10.02.2013 12:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys
 
Sekaannun asiaan, joka ei sinänsä itseä, työkyvyttömyyseläkkeellä olevaa ruununraakkia, koske. Olin noin 13 vuotta pelimanni työsuhteisessa työssä noin 1975-1987, yrittäjänä noin 1987-2001, siinä lyhyt historia alustukseksi. Hävettää lyhyt työelämä verrattuna esim. Englannin kuningattaren edelleen jatkuvaan duuniin.
 
Näin jälkeenpäin ei tulisi mieleenkään tehdä päivääkään soittajan duunia muuta kuin työntekijän statuksella. Pelkästään palkan saatavuuden riski jostakin keikasta ympäri Suomea, laivoilta ja Ruotsista olisi melkoinen. Samoin sairastuessa riskit leivän saannista olisi melkoinen. Aikoinaan etulinjassa taistelu ohjelmatoimistojen/työnantajien kera oli sitä luokkaa, että jälkeenpäin ajatellen oli ok, että laki palkanmaksusta ynnä muusta toimi varsin yksiselitteisesti ja tylysti, viimeinen oljenkorsi oli valtion palkkaturva.
 
Yrittäjänä ongelmana oli nimenomaan saatavien turvaaminen ja sairastuminen, varsinkin kun tein duunia yksin. Yrittäjänä oleminen oli ongelmatonta silloin, kun oli töitä ja rahaa tuli tupaan.
 
Soittajan duunista ei jäänyt yhtään keikkaliksaa saamatta, yrittäjävuosista maailmalle jä tuhansia, onneksi kuitenkin markkoja, joita koskaan en saa; katkerana muistelen niitä muusikoita ja muita kylän miehiä, jotka yrittäjää kusettivat. Toivon heille vilpittömästi nihkeää tulevaisuutta.
 
Nykyisin kyse on käsittääkseni melko pitkälle yksilön valinnasta, haluaako yrittäjäksi vai duunariksi. Nuorena terveys on hyvä, mutta järki huono, monet ryhtyvät yrittäjiksi kun on eläkevuodet lähellä ja peruseläke ok, olen huomannut terveyskeskuslääkärien lähtevän tossa 55v yksityiselle puolelle todennäköisesti kyseisestä syystä, myös duunimäärä varmaan ky. asiaan vaikuttaa.
 
Yrittäjä vai duunari? Kummassakin on varmaan omat hyvät ja huonot puolensa, mutta jos on perhettä ja asumisesta velkaa, työsuhde voisi olla järkevämpi kuin rohkea kokoomuslainen yritteliäisyys haavemailmoineen, aamen.
 
House Band
10.02.2013 13:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrittäjien työttömyyskassa on www.syt.fi
Nyt kannattaa olla todella tarkkana noiden omien firmojen kanssa.
Jos ennakkoverot ja yelit paukkuu on yrittäjä.
Jos teet keikkaa vakituiseen jossain bändissä,olet palkansaaja.(jos siis et ole yrittäjä)
Jos teet keikkaa monissa bändeissä,olet freelancer.
 
Ei kannata leikkiä yrittäjää,jos siihen ei ole mitään edellytyksiä.
On turha kuvitella,että yrittäjyys itsessään antaa paremman toimeentulon.
Kun olet yrittäjä,niin vastaat itse kaikista maksuista.
Työttömyys/sosiaaliturvaa ei ole,jollet ole itse niitä hoitanut.
Se,miksi joku haluaa yrittäjäksi,on minulle täysi arvoitus.
Nykypäivänä esim. laivayhtiöt panttaavat maksuja viimeiseen saakka.
Bändin kaverit palkansaajina tarvitsevat palkkansa ajallaan,sen jokainen tajuaa.
Mistä yrittäjä saa sen rahan?
Ei.
Sitä ei ole tilillä valmiina odottamassa.
Mistäkö tiedän?
Olen yrittäjä.
 
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
isojussi
10.02.2013 19:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: Aika voimakas väite tämä alimmainen. Ei tue. Olen siitä aivan varma.
 
Ohan niitä tälläkin palstalla, jokka kerää kolehrin spirtterin naftoihin, vaikka matkakulut kuuluu tessiin ja tehdään muutenkin alle tessin. Keikkojen väliajoilla nautitaan sit ansiosidonnaista... Luetaan niitä "oikein tanssimuusikoiden" kirjoituksia.
 
Mikähän tässä on kornia? Tarkentaisitko hieman? Työntekijä/työnantaja-suhde on ihan selvä. Ilman aitoa työsuhdetta ei voi saada työntekijän työttömyysturvaa. Palkkiopalvelu on rajattu ulos siitä.
 
Se, että teet töitä ja saat siitä palkkaa niin, että kaikki velvoitteet hoidetaan. Silti et ole oikeutettu työttömyysturvaan.
 
Yrittäjille on oma työttömyyskassa. Onkohan se Loimaan kassa just se?
 
Ei oo Loimaan kassa mut on niitä olemassa. Toki jälleen "oikeitten duunarien" on huomattavasti helpompi saada.
 
Tällälailla meitin mainiossa sosiaalidemokratiassa "palkitaan" siitä, että haluaa tehdä töitä ja ottaa omasta tekemisestään vastuun ja riskin.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Sir Henry
10.02.2013 20:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Yrittäjien työttömyyskassa on www.syt.fi
 
Ei kannata leikkiä yrittäjää,jos siihen ei ole mitään edellytyksiä.
On turha kuvitella,että yrittäjyys itsessään antaa paremman toimeentulon.
Kun olet yrittäjä,niin vastaat itse kaikista maksuista.
Työttömyys/sosiaaliturvaa ei ole,jollet ole itse niitä hoitanut.
Se,miksi joku haluaa yrittäjäksi,on minulle täysi arvoitus.
Nykypäivänä esim. laivayhtiöt panttaavat maksuja viimeiseen saakka.
Bändin kaverit palkansaajina tarvitsevat palkkansa ajallaan,sen jokainen tajuaa.
Mistä yrittäjä saa sen rahan?
Ei.
Sitä ei ole tilillä valmiina odottamassa.
Mistäkö tiedän?
Olen yrittäjä.

 
Vielä tästä jatkan aamenen jälkeen, anteeksi.
 
Tossa tuli lisää siitä, mitä itseltä jäi pois. Vielä liittyen omaan työhistoriaan 13v duunarina/ 14v yrittäjänä (meniköhän oikein): Tein töitä kummassakin kastissa yhtä paljon, nuorena duunarina ehkäpä enemmän kuin yrittäjänä. Vanhainkodissa 2000 luvulla näin edesmennettyttä äitiäni hoidettavan helvetin hyvin kunnallisessa osastossa duunarinaisten toimesta, ei moitteen sijaa 6 vuoden ajalta.
 
Yritystoimintaan siirtyessäni alkoi toi lapsuuden monopoolipeli tulla mieleen. Aina, kun kusenpolttamaan Akaan MR pajaan astui mies, millä tumma puku, solmio ja attaseasalkku, alkoi kusetus. Porkkanatukkaiset doommetallia soittavat bändit raastoivat korvia, mutta muu toimi kuin junan vessa.
 
Kun puhelin soi, s-postiin tulee viesti kukka-maria kekkoselta, fb sivulle mainos terveystuotteesta on kyseessä yritystoiminta ja posketon helvetin kusetus. Tähän on tultu, en halua yritystoiminnan kokoomuslaista illuusiota kannattaa nyt, huomenna, koskaan.
 
Ukko
10.02.2013 20:26:17 (muokattu 10.02.2013 20:50:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi:Tällälailla meitin mainiossa sosiaalidemokratiassa "palkitaan" siitä, että haluaa tehdä töitä ja ottaa omasta tekemisestään vastuun ja riskin.
 
Onko jotenkin vaikeaa tajuta sitä että ei niitä lakeja yksin demarit laadi. Kyllä niitä ovat puseeraamassa yhtälailla "sielunveljesi" kokkarit ynm. Pistä niille valituskirje jos on jotenkin ahdistava olo. Sitähän ei voi kieltää etteikö joissain asioissa typeryys kukoista (tai ainakin siltä tunnu) mutta lakien laatimisen näkökulmaan voivat vastata ne jotka ovat alaa opiskelleet. Ihmettelen sitä mikset muuta sellaiseen maahan missä yrittäjää arvostetaan. Kiina ja USA esim. Siellä voisit näyttää kyntesi eikä sun tarttis välittää hyvinvoinnin jakautumisesta milläänlailla, toisin kuin tässä maassa missä vielä edes hiukan välitetään. Senkus repisit keikoillasi miljoonia kasaan ja pyörisit rahoissa. Sillointällöin voisit halveksia sosiaalidemokratiaa ja sen tuomaa rappiota.
 
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
10.02.2013 22:13:21 (muokattu 11.02.2013 02:19:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Ohan niitä tälläkin palstalla, jokka kerää kolehrin spirtterin naftoihin, vaikka matkakulut kuuluu tessiin ja tehdään muutenkin alle tessin.
Sä se jaksat tuosta jauhaa...kuka prkl maksaa triolle jostain Lapin vedosta 900€ ylimäärästä kun ei ole pakko? JOS kaikki soittajat olisivat liitossa ja JOS he vaatisivat että näin pitää toimia tai että edes se reaalikulu polttoaineista maksettais niin ehkä sitten, mutta todennäköisempi vaihtoehto on se että nämä hommat loppuisivat kuin seinään. Onhan se suorastaan vittumaista että kahen viikon rundista ei ole varaa maksaa 300€ liksan päälle naftakuluja...täysimääräset km-korvaukset on utopiaa, ei niitä makseta edes solistibandeille, ehkä muutamille ihan huipuille.
Mutta kun nämä asiat tuntevat sua edellenkin kovasti kalvavan niin kysy näitä toimistoilta, tes-vetoja tekeviltä soittajilta, tilaajilta ja liitosta, mä olen kysynyt ja monta kertaa. Mainitsemasi "tehdään muutenkin alle tessin" ei onnistu jos olet liitossa ja haluat joko kerätä
sitä työssäoloehtoa tai jo "nauttia" soviteltua päivärahaa.
Sitten se onnistuu jos sulla on FIRMA, olet yrittäjä ja maksat kullekkin miten he haluavat, vaikka käytännössä koko liksan kilometreinä, tai jopa in cash.
 
Keikkojen väliajoilla nautitaan sit ansiosidonnaista... Luetaan niitä "oikein tanssimuusikoiden" kirjoituksia.
Tämä on totista totta monelle näinä ankeina aikoina, keikkaa on vähän ja soviteltua päivärahaa saa aika moni, joko Kelasta tai eri liitoilta paitsi että ei sitä ansiosidonnaista "nautita" enää kuten ennen, keikkaa on todellakin sen verran vähän että on lähes mahdotonta saada se 500 päivää enää edes nollattua ja jos se nollantuu näillä keikkamäärillä niin eipä se paljon Kelan peruspäivärahaa kummosempi ole.
Se on sitten ihan toinen juttu kuinka moni tes-keikkaa tekevä on liitossa, mä soitan tällä hetkellä sellasessa bandissa jossa mä olen ainoa liiton jäsen, edellisessä bandissa kaikki olivat liitossa.
 
Se, että teet töitä ja saat siitä palkkaa niin, että kaikki velvoitteet hoidetaan. Silti et ole oikeutettu työttömyysturvaan.
Jos ei ole toimivaa liikeideaa, soittaja-yrittäjän kohdalla se tarkoittanee sitä että kohtuullisen toimeentulon saamiseksi ei ole tarpeeksi keikkaa tai muuta musaan liittyvää toimintaa, eikös sillon yritys mene niin päin veetä että sitä ei kannata jatkaa vaan se kannattaa lopettaa ja keksiä jotain muuta hommaa?
Se on jokaisen oma valinta haluaako vetää kivirekeä perässään vai ei.
 
Ei oo Loimaan kassa mut on niitä olemassa. Toki jälleen "oikeitten duunarien" on huomattavasti helpompi saada.
Varmaan näin on, sun kannatta varmaan ihan ite otta selvää koska olet yrittäjä. Tosin eihän nämä asiat sua koske, hyvähintaista keikkaa pukkaa ovista ja ikkunoista...vai eikö sittenkään?
 
Tällälailla meitin mainiossa sosiaalidemokratiassa "palkitaan" siitä, että haluaa tehdä töitä ja ottaa omasta tekemisestään vastuun ja riskin.
Jos homma kusee niin mitä sitä itkemään, vaihtoehtoja ainakin yrittäjä-soittajalle on olemassa jos tekee normi keikkaa.
Just juttelin yhen kollegan kaa joka on vihdoin joutunut myöntämään itselleen että yrittäminen tämän päivän musakuvioissa on todella vaikeaa, mistään et saa mitään jos ei ole keikkaa ja studiohommat pikkupajalla ovat mennyttä aikaa, vähät keikat kannattaa tehä työntekijänä ja pistää firma jäihin tai lopettaa se vallan.
Vuoden alusta Kelan korvaus muuttui niin että puolison tulot eivät enää vaikuta sen määrään, tämä on aika iso asia monelle.
Vaikka et ehkä asiaa usko niin on niitäkin soittajia jotka tekis mieluummin sen 10-15 keikkaa/kk kuin että "nauttisivat" Kelan tai liiton rahoista. Mutta kun ei niitä keikkoja vaan ole !
Ja kun Lapin sesonki loppuu toukokuun alusta niin aina huonommaksi menee.
 
baron
11.02.2013 00:22:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on vähän (tai paljon) off-topicia mutta kun en koskaan ole ollut Lapissa keikalla enkä juuri muutenkaan enkä myöskään laivalla (jollei rantaan parkkeerattua Väiskiä lasketa) niin mua ihmetyttää minkä takia ne samat ihmiset kun lähtevät Lappiin tai laivalle kaipaavat tanssimusaa (ei kai niille muuten sitä tarjottaisi?) mutta ei enää sen jälkeen kun tulevat himaan?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
House Band
11.02.2013 00:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tää on vähän (tai paljon) off-topicia mutta kun en koskaan ole ollut Lapissa keikalla enkä juuri muutenkaan enkä myöskään laivalla (jollei rantaan parkkeerattua Väiskiä lasketa) niin mua ihmetyttää minkä takia ne samat ihmiset kun lähtevät Lappiin tai laivalle kaipaavat tanssimusaa (ei kai niille muuten sitä tarjottaisi?) mutta ei enää sen jälkeen kun tulevat himaan?
 
No tää on vähän sama juttu kuin se,että miksi ulkomailla pitää saada Lapin Kultaa ja ruisleipää...
Loma on aina loma,silloin yritetään irroittautua arjesta.
Tätä en ole vielä kokenut,mutta joku joskus mainosti näin...
Kyllä se naapurin Kerttu antaa penaalia huomattavsti helpommin vieraalle Levillä,kuin omassa kylässä.
Penaali ja yleinen hauskanpito liittyy aika lailla toisiinsa,joten kyyyyllllä mä näkisin,että näissä olosuhteissa se on vaan asiaan kuuluva juttu se tanssimusa.
Ei se sitten kotona enää huvita,kun se oma Einari ei osaa viedä samalla tavalla,kuin se Ovakon Toimitusjohtaja (oikeasti korkeintaan luokkahitsari) siellä "hiihtoreisulla tyttöjen kaa..."
 
Soittaja soittaa,haitaristi haittaa.
walttoni
11.02.2013 03:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttöä alle TES:n palkoista ei ole. Tai jos on niin pyydän vaikka pikaviestin, jos ei uskalla tässä kertoa.
 
Juan Grande ei ole ihan piirulla, pelkän huhun perusteella liikkeellä on hän.
 
COVS2.
isojussi
11.02.2013 21:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: Näyttöä alle TES:n palkoista ei ole. Tai jos on niin pyydän vaikka pikaviestin, jos ei uskalla tässä kertoa.
 
Juan Grande ei ole ihan piirulla, pelkän huhun perusteella liikkeellä on hän.

 
Voi hyvä urrrkuveliii ... sulla alkaa siä kohteessa tarkkuus herpaantua. Matkat kuuluu tessiin ja tossahan sitä tm-palstan telaketjuosasto todistaa::
 
WanhaWetäjä: Sä se jaksat tuosta jauhaa...kuka prkl maksaa triolle jostain Lapin vedosta 900€ ylimäärästä kun ei ole pakko? JOS kaikki soittajat olisivat liitossa ja JOS he vaatisivat että näin pitää toimia tai että edes se reaalikulu polttoaineista maksettais niin ehkä sitten, mutta todennäköisempi vaihtoehto on se että nämä hommat loppuisivat kuin seinään. Onhan se suorastaan vittumaista että kahen viikon rundista ei ole varaa maksaa 300€ liksan päälle naftakuluja...täysimääräset km-korvaukset on utopiaa, ei niitä makseta edes solistibandeille, ehkä muutamille ihan huipuille.
Mutta kun nämä asiat tuntevat sua edellenkin kovasti kalvavan niin kysy näitä toimistoilta, tes-vetoja tekeviltä soittajilta, tilaajilta ja liitosta, mä olen kysynyt ja monta kertaa. Mainitsemasi "tehdään muutenkin alle tessin" ei onnistu jos olet liitossa ja haluat joko kerätä
sitä työssäoloehtoa tai jo "nauttia" soviteltua päivärahaa.
Sitten se onnistuu jos sulla on FIRMA, olet yrittäjä ja maksat kullekkin miten he haluavat, vaikka käytännössä koko liksan kilometreinä, tai jopa in cash.

 
Heh ... vähän ww-kultaseni toi sun vastaus on, kun sillä (toki hyvin samannäköisellä) blondilla koulutytöllä Pikku Britanniassa: "Yea but no but yea but no but yea but no....".
 
Eiköös tää kilomeetrishöy tullu käsiteltyä siinä vaiheessa, kun täällä kerrottiin itsestäänselvyytenä, ettei Auraviihde maksa kenellekään matkoja.
 
Tämä on totista totta monelle näinä ankeina aikoina, keikkaa on vähän ja soviteltua päivärahaa saa aika moni, joko Kelasta tai eri liitoilta paitsi että ei sitä ansiosidonnaista "nautita" enää kuten ennen, keikkaa on todellakin sen verran vähän että on lähes mahdotonta saada se 500 päivää enää edes nollattua ja jos se nollantuu näillä keikkamäärillä niin eipä se paljon Kelan peruspäivärahaa kummosempi ole.
Se on sitten ihan toinen juttu kuinka moni tes-keikkaa tekevä on liitossa, mä soitan tällä hetkellä sellasessa bandissa jossa mä olen ainoa liiton jäsen, edellisessä bandissa kaikki olivat liitossa.

 
Siitä sulle propsit. Mäen aikoinaan lähteny liittoon, vaikka oli suosittelijatkin jo kysytty, kun yrittäjänä en olis saanu siitä vastaavaa hyötyä.
 
Jos ei ole toimivaa liikeideaa, soittaja-yrittäjän kohdalla se tarkoittanee sitä että kohtuullisen toimeentulon saamiseksi ei ole tarpeeksi keikkaa tai muuta musaan liittyvää toimintaa, eikös sillon yritys mene niin päin veetä että sitä ei kannata jatkaa vaan se kannattaa lopettaa ja keksiä jotain muuta hommaa?
Se on jokaisen oma valinta haluaako vetää kivirekeä perässään vai ei.

 
Juurikin näin. Näissä hommissa on sekin hyvä puoli, että yrittäjällä pääsääntösesti kiinteet kulut on aika olemattomat suhteessa moneen muuhun alaan, jollon voi suht joustavasti säädellä yrittäjänä tehtävän työn määrää js mennä vaikka oikeisiin töihin. Mä tein vajaa vuosi sitten just noin.
 
Varmaan näin on, sun kannatta varmaan ihan ite otta selvää koska olet yrittäjä. Tosin eihän nämä asiat sua koske, hyvähintaista keikkaa pukkaa ovista ja ikkunoista...vai eikö sittenkään?
 
Nooooo.... ainahan vois tasasemminkin olla. Sesonkinsa on tässäkin. Yrittäjähän mä en varsinaisesti oo ollu yli vuoteen ja päivätöissäkin jo 10 kuukautta. Kailli keikat ym musashöy menee eezyn kautta. Toimii ja saa nukkua yönsä hyvällä omallatunnolla.
 
Ja kun siitä musakoulusta kumminkin kysyt, niin vastaan opiksi muille. Se oli kivaa, mutta saatanan raskasta. Tällä luonteella ei tunteja pidetä valmistelematta. Se tarkotti keskimäärin 70-tuntisia työviikkoja. Plus keikat. Ja sehän onkin sit alvillista toimintaa, toisin kuin keikat, eli käytännössä neljännes niistettiin päältä. Kaikki pois katteesta. Siinäkohden on arviointivirheensä vaan tunnustettava, mut kun toi opetus oli aluks vaan sivujuonne, niin siitä ei alkuun pidätetty alvia. Tilat ja näin ollen kiinteet kulur oli myös turhan korkeet.
 
Mut nyt on kivaa ... rento päväduuni ja teen keikkoja vaan rajotetun määrän rajatulla alueella. Mukava päästä mamman kanssa sillon tällön lauantaina saunaan eikä tartte räntäsateessa ajaa johonkin vitun Hesaan tai turkuun. Kesällä voi kauniina kesäyönä ajella vähä etäämmällekin hääkeikalle...
 
Jos homma kusee niin mitä sitä itkemään, vaihtoehtoja ainakin yrittäjä-soittajalle on olemassa jos tekee normi keikkaa.
Just juttelin yhen kollegan kaa joka on vihdoin joutunut myöntämään itselleen että yrittäminen tämän päivän musakuvioissa on todella vaikeaa, mistään et saa mitään jos ei ole keikkaa ja studiohommat pikkupajalla ovat mennyttä aikaa, vähät keikat kannattaa tehä työntekijänä ja pistää firma jäihin tai lopettaa se vallan.
Vuoden alusta Kelan korvaus muuttui niin että puolison tulot eivät enää vaikuta sen määrään, tämä on aika iso asia monelle.
Vaikka et ehkä asiaa usko niin on niitäkin soittajia jotka tekis mieluummin sen 10-15 keikkaa/kk kuin että "nauttisivat" Kelan tai liiton rahoista. Mutta kun ei niitä keikkoja vaan ole !
Ja kun Lapin sesonki loppuu toukokuun alusta niin aina huonommaksi menee.

 
Varmasti näin onkin. Siksipä juuri joku eezy on näppärä vaihtoehto yrittäjyydelle.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
11.02.2013 21:50:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi:
Eiköös tää kilomeetrishöy tullu käsiteltyä siinä vaiheessa, kun täällä kerrottiin itsestäänselvyytenä, ettei Auraviihde maksa kenellekään matkoja.

 
Hieman offtopiciksi menee, mut se on tosiaan ihan pomminvarmaa, et mikään viihde ei omasta pussistaan maksa kenenkään matkoja. Ei edes niit liksoja. Ne tarttee olla mukana siin laskutushinnassa.
 
One kind of music only - the good kind
hvinnamo
11.02.2013 22:35:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä on vaikeaa elämä, aikuiset ihmiset jaksaa vääntää jostain tesseistä ja kilometreistä vuositolkulla. Tekisitte jotain...menkää vaikka keikalla , jos ette mitään hyödyllistä keksi. :)
 
Pauli Lappalainen
11.02.2013 23:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Kyllä on vaikeaa elämä, aikuiset ihmiset jaksaa vääntää jostain tesseistä ja kilometreistä vuositolkulla. Tekisitte jotain...menkää vaikka keikalla , jos ette mitään hyödyllistä keksi. :)
 
Eikö siellä sada lunta? Vai onko jo kaikki kasassa?
 
baron
11.02.2013 23:23:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Mäen aikoinaan lähteny liittoon, vaikka oli suosittelijatkin jo kysytty, kun yrittäjänä en olis saanu siitä vastaavaa hyötyä.
 
Muusikkojen liitto on ammattiyhdistys ja ajaa duunareitten (siis työsuhteessa olevien) asioita.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
walttoni
12.02.2013 03:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Muusikkojen liitto on ammattiyhdistys ja ajaa duunareitten (siis työsuhteessa olevien) asioita.
 
Yrittäjämuusikot on yksi iso jäsenryhmä, jolla on myös oma edustaja hallituksessa. Sami Kuoppamäki.
 
COVS2.
walttoni
12.02.2013 03:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Voi hyvä urrrkuveliii ... sulla alkaa siä kohteessa tarkkuus herpaantua. Matkat kuuluu tessiin ja tossahan sitä tm-palstan telaketjuosasto
 
Niin kuuluu ja ne jäsenen halutessa peritään työnantajalta, jos se ei halua niitä vapaaehtoisesti maksaa. Olemme harvinaisen yksimielisiä tästä asiasta.
 
COVS2.
KoskPaavo
12.02.2013 10:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: Niin kuuluu ja ne jäsenen halutessa peritään työnantajalta, jos se ei halua niitä vapaaehtoisesti maksaa. Olemme harvinaisen yksimielisiä tästä asiasta.
 
Eikös enää olekaan siis niin että työntekijän(kin) kuuluu noudattaa TESsiä, ennenhän tuon rikkomisesta jopa uhattiin liitosta erottamisella? Uteliaisuuttani vain kysyin.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «