Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulumikki
1 2 3 4 5 6 7 8 9
humppahanuristi
14.12.2011 13:05:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leprechaun: Noin yleensä tehdään vaikka ihmisääni sisältää hienoa alapään pehmeyttä ja sävyjä.
 
... Leikkuria käytettäessä saa hienot moottorisaha saundit. Tuputtaakseni vielä lisäsyitä, bändin soittimien saundit saattavat olla säädetty turhan diskanttiseksi jolloin laulua ei saa erottumaan selkeästi muuta kuin mainitulla moottorisahasoundilla. Asiaan tietty auttaa panoroinnin käyttö hillitysti klo 10-14 välillä jolloin äänipisteet tulevat eri kohdista. Erottelu paranee etenkin stereona vahvistinta käytettäessä. Joku voi tietysti olla eri mieltä ja saakin.

Olen eri mieltä. Eri asia jos laulaja on äänialaltaan basso, tosin silloinkaan ei taideta alle 80Hz päästä ja dynaamiset laulumikit torppaavat kuitenkin siihen 50-60Hz tasolle. Jos ottavat alempaa, niin tulee kaikenmaailman telineen potkiskelut ja lattian runkoäänetkin mukaan.
 
Leikkuri päälle niin on vähemmän matalataajuista häiriötä mukana eikä se laulu kärsi siitä yhtään.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Bronks
14.12.2011 14:04:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riksteri: No niin kuuluu toimivan. Vaikka äänittäisi vaihteeksi vanhalla kasettimankalla sen sijaan, että tuuppaisi silkkimunaprosessorihumppajapsisoundia joka väliin: Shure, sure!
 
http://www.youtube.com/watch?v=bCl_I5rH4nw

 
Jotenkin ihme näpäyttelyä. Kaipa huomasit, että Hietanenkin mainitsee tuossa miksaajan, jolla on isosti sormensa pelissä. Ilman äänen masterointia vanhan kasettimankan tallenteita tuskin kannatta estradeille marssittaa.
 
Ilman mikkiä vaan juu. Oisipa ollut Ikosellakin vetelemistä itsenäisyyspäivänä.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
ludari
14.12.2011 14:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Asian paremmin tietävänä varmasti kerrot, että mikä hällä oli?
 
Nimim. Utelias

 
Beyerdynamic M 500, limited edition 999 kpl worldwide.
 
Yleisö näyttää aika vanhalta. -Ei se mitään, soitetaan lujempaa, että kuulevat.
EP
14.12.2011 16:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Eihän sillä o viiteenkymmeneen vuoteen ollu rahaa ostaa edes uutta bassoa.
 
Mitäs niitä niin ussein vaihtelemaan, mä oon ootellu, että kirjottas jottain vaikka "vasuripassoista" Heheheee : ))
 
pekkajau
14.12.2011 21:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Mä teen ison osan keikoista ilman mikkiä. Jos jengiä on about 50 tai yli tai se on muutoi kovin äänekästä käytän mikkiä. Tosin esim kirkossa en koskaan.
 
PS: pekkajau: vastaapa siihen mun kyssäriin.

 
Siis Klabbi! Pari biisiä korkeintaan peräkkäin voi kuunnella...sitten alkaa jokin häiritä. Ei mikään esikuva tai jumala koskaan ole ollut minulle. Pelaili noilla kaiuillaan ja mikeillään joka taisi olla aina kuitenkin Shure? No suosittu oli hän ja sille nostan hattua! Teki kovan päivätyön ja maksoi veronsa eikä... kikkaillut vaikka yrittäjillähän siihen on aina omat oivat mahdollisuutensa! Paljonko itse olet nostanut palkkaa tämän vuoden aikana omasta yrityksestäsi?
 
leprechaun
15.12.2011 01:15:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Olen eri mieltä. Eri asia jos laulaja on äänialaltaan basso, tosin silloinkaan ei taideta alle 80Hz päästä ja dynaamiset laulumikit torppaavat kuitenkin siihen 50-60Hz tasolle. Jos ottavat alempaa, niin tulee kaikenmaailman telineen potkiskelut ja lattian runkoäänetkin mukaan.
Leikkuri päälle niin on vähemmän matalataajuista häiriötä mukana eikä se laulu kärsi siitä yhtään.

 
Sitä vaan kränkkään että nuo ihmisäänen alataajuudet eivät ole siniä vaan kummallisempia muotoja. Silloin niillä on merkitystä. Ollaan kokeiltu monen artistin kanssa tätä juttua. Ovat hokanneet asian kun ovat laulaneet ja kuunnelleet vertaillen leikkurin ja leikkurittoman soundin kanssa, naiset ja miehet. Telineen potkiskeluun auttaa viinan vähentäminen ja runkoääniin kunnon kumitallat mikkijaloissa. Häiriöt ja hurinat pitää korjata, ne ovat vika. 50Hz -6db riittää alapääksi.
Jos laulajan äänessä ei ole sävyjä/ei osaa esittää/laulaa tai halutaan räkästä rokkia niin asiallahan ei ole väliä.
 
rintapek
15.12.2011 01:24:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leprechaun: Sitä vaan kränkkään että ... 50Hz -6db riittää alapääksi...
 
Jos alapäinä sattuu olemaan subit, ni jokseenkin kaikki lauluntyyppinen niistä läpi on pelkkää älämölöä.
Kuunteles joskus jotain äänitettyä levyä PA- kamoista siten, et lyöt yläkaapit kiinni. Sielt botneosastolta ei hirveesti kuulu mitään, mikä edes etäisesti muistuttais laulua tai kitaroita.
 
One kind of music only - the good kind
isojussi
15.12.2011 04:16:28 (muokattu 15.12.2011 04:17:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: ...Paljonko itse olet nostanut palkkaa tämän vuoden aikana omasta yrityksestäsi?
 
Kaikki, mitä kulujen jälkeen jää - ammatinharjoittaja ei maksa itelleen palkkaa. Siinä ei oikein voi kikkailla. Todelliset kulut on todellisia kuluja ja lopusta maksetaan verot. Tai no... nykyäänhän mä oon oikeestaan palkansaaja, kun kaikki menee ton Eezyn kautta. OY-esat on asia erikseen.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Tankero
15.12.2011 08:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Mun mielestä Opus Dei on paras mikki ; /
 
Se on kyllä soinillisesti ykkönen.
 
Humppajyrä
Pauli Lappalainen
15.12.2011 09:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ludari: Beyerdynamic M 500, limited edition 999 kpl worldwide.
 
Tuostahan sitä ässänsuhinaa saa aikaiseksi muun kohinan kanssa.
Epäherkkä ja muutenkin hiukan herkkänahkainen kapistus.
Soundi oli kyllä mielenkiintoinen noissa 70-luvun vehkeissä.
 
http://www.elektroakustika.cz/images/beyerdynamic/m500n/m500n.jpg
 
humppahanuristi
15.12.2011 09:15:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leprechaun: Sitä vaan kränkkään että nuo ihmisäänen alataajuudet eivät ole siniä vaan kummallisempia muotoja. Silloin niillä on merkitystä. Ollaan kokeiltu monen artistin kanssa tätä juttua. Ovat hokanneet asian kun ovat laulaneet ja kuunnelleet vertaillen leikkurin ja leikkurittoman soundin kanssa, naiset ja miehet. Telineen potkiskeluun auttaa viinan vähentäminen ja runkoääniin kunnon kumitallat mikkijaloissa. Häiriöt ja hurinat pitää korjata, ne ovat vika. 50Hz -6db riittää alapääksi.
Jos laulajan äänessä ei ole sävyjä/ei osaa esittää/laulaa tai halutaan räkästä rokkia niin asiallahan ei ole väliä.

 
Juupas eipäs väittelyksi tämä melkein menee ja liki herjausta. Keikalla kun ei olla päissään, on huono vähentää viinaa nollatilasta. Ja tuosta äkkiseltään tulee mieleen, että missähän tiloissa käyt keikoilla... Niitä telineen potkiskeluja kun tulee ahtaammissa paikoissa ihan väkisin vaikka kuin yrität välttää ja sellaisia kumitassuja ei olekaan, millä kaikki runkoäänet saa pois.
Ei varmaan ihmisääni siniaaltoa ole mutta kovasti väitetään (katselin pikaisesti netistä äänialoja), että jos olet laulajana basso, niin ääniala päättyy 80Hz huitteille ja tenorit, joita nyt tuntuu suurin osa kotimaisista mieslaulajista olevan, eivät oikein alle 100Hz pääse. En tiedä tuleeko sitten alaspäin miten niitä kerrannaisia, jos perusääni ei soi alle 100Hz.
 
Joka tapauksessa, testiä on itsekin tehty ja leikkurilla ja ilman, eikä se laulusoundiin vaikuta.
 
Kun lukee noita kommenttejasi tuosta alataajuuksista, soittimien liiallisesta diskanttipitoisuudesta ja oman kuvauksesi halusta tuottaa hyvälaatuista ääntä, niin oikein mielenkiinnosta haluaisin kuunnella miksauksiasi livenä.
Itse kun toimin ihan harrastepohjalta ja suurimmalla osalla keikoista säädän ääntä vain omiin soittimiin ei omalla kalustolla, niin kai sitä opittavaa vielä olisi.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
leprechaun
15.12.2011 12:34:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Juupas eipäs väittelyksi tämä melkein menee ja liki herjausta. Keikalla kun ei olla päissään, on huono vähentää viinaa nollatilasta. Ja tuosta äkkiseltään tulee mieleen, että missähän tiloissa käyt keikoilla...
....Kun lukee noita kommenttejasi tuosta alataajuuksista, soittimien liiallisesta diskanttipitoisuudesta ja oman kuvauksesi halusta tuottaa hyvälaatuista ääntä, niin oikein mielenkiinnosta haluaisin kuunnella miksauksiasi livenä.
Itse kun toimin ihan harrastepohjalta ja suurimmalla osalla keikoista säädän ääntä vain omiin soittimiin ei omalla kalustolla, niin kai sitä opittavaa vielä olisi.

 
Elä hyvä immeinen hermostu. Juttuhan on ollut pelkkää asiaa. Se miksi puputan näitä on vain että kuvittelen jonkun muunkin olevan kiinnostunut erilaisista kommenteista ja mielipiteistä ja niiden perusteella kokeilee jotain uutta joka ehkä parantaa elävän musan kuunneltavuutta yleisön silmissä ja etenkin korvissa.
Jos satut käväisemään Helsingissä päin niin soittele ja juodaan kaffet ja voidaan kokeilla käytännössä miten jutut vaikuttavat. Mulla nippu erilaisia soittimia ja mikkejä käytössä joten ei tarvitse edes vehkeitä ottaa mukaan.
Vuosien varrella oon oppinut että kukaan ei tiedä kaikkea ja että aina löytyy uusia piirteitä vanhoistakin jutuista.
 
pekkajau
15.12.2011 23:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tankero: Se on kyllä soinillisesti ykkönen.
 
Juu! Juuri silloin kun äänilähde ei ole kunnossa! Helppoa laulamista ei ole olemassa.
 
töräytän
23.12.2011 11:58:31 (muokattu 23.12.2011 11:59:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liian lyhyt kirjoitus
 
kenonen
23.12.2011 13:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedin edelliseen AKG D3800 mikkiin liki 10 vuotta. Kaveri alko valittelee, että sulla on jotenkin tunkkanen saundi. Kävin hakemassa AKD D7:n, testailin illalla. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. mikitkin kyllä kuluu.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
humppahanuristi
23.12.2011 14:04:55 (muokattu 23.12.2011 14:09:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

leprechaun: Elä hyvä immeinen hermostu.
Jos satut käväisemään Helsingissä päin niin soittele ja juodaan kaffet ja voidaan kokeilla käytännössä miten jutut vaikuttavat. .

Kiitos tarjouksesta mutta en harrasta kahvin juontia muuten voitaisiin ihmetellä, jos vaan sielläpäin ajan kanssa olisin liikkeellä. Ja en hermostu noin pienestä mutta tämä tekstillinen ilmaisu saattaa joskus lyhykäisyydessään sen vaikutelman antaa.
 
kenonen: Vedin edelliseen AKG D3800 mikkiin liki 10 vuotta. Kaveri alko valittelee, että sulla on jotenkin tunkkanen saundi. Kävin hakemassa AKD D7:n, testailin illalla. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. mikitkin kyllä kuluu.
Kyllä ne töhnääntyy ja kuluu tai jotain. Jopa SM58 menee ajan kanssa pilalle tai se ei ole enää uudenveroinen.
Mikkiin kun kosteasti ajan kanssa hönkii ja sitä kuskataan kylmässä ja kuumassa, niin kosteutta kertyy/kondensoituu ja saattaa tapahtua hapettumista.
 
Meidän bändin solistin kanssa joskus ihmeteltiin ponnetonta soundia ja kuinka gainia saa lisätä mikseristä aina vaan enempi ilman, että voimakkuus kasvaa. Grilli auki ja siinä mikkikapselissa on se kalvo, tässä yksilössä (en muista oliko shure, audio tehcnica vai mikä) läpinäkyvää materiaalia. Siellä alla oli sitten pisaroita, kondensoitumalla ne on sillepuolen täytynyt mennä.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
EP
23.12.2011 15:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi:
 
..Kyllä ne töhnääntyy ja kuluu tai jotain. Jopa SM58 menee ajan kanssa pilalle tai se ei ole enää uudenveroinen.
Mikkiin kun kosteasti ajan kanssa hönkii ja sitä kuskataan kylmässä ja kuumassa, niin kosteutta kertyy/kondensoituu ja saattaa tapahtua hapettumista..

 
Mä avasin oman SM 58 joka on 70 -luvulta, oli siellä pikkasen "ylimääräistä" : )
 
rintapek
23.12.2011 16:12:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mä avasin oman SM 58 joka on 70 -luvulta, oli siellä pikkasen "ylimääräistä" : )
 
Se on sitä saundia, mitä sinne vuosien varrella kertyy. Ei sitä pidä poistaman. Koska sit joutuu ihmettelemään, et nyt tää mikki ei kuulosta ollenkaan wanhalta, vaan ihan sama vaik laulais uuteen mikkiin, joit saa satasella kaupasta. ;-)
 
One kind of music only - the good kind
Kyllikki
23.12.2011 18:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mä avasin oman SM 58 joka on 70 -luvulta, oli siellä pikkasen "ylimääräistä" : )
 
Ei muuta kuin liuotat grillistä nuo "ylimääräiset" kattilaan ja lisäät hieman perunoita sekaan. Kiehautat liedellä ja a'vot, siinä siulla on maukas ateria, jossa on useamman soittoruokalan ruokalista keikkavuosien varrelta yhdistettynä.
 
Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
rintapek
23.12.2011 22:51:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Olen eri mieltä. Eri asia jos laulaja on äänialaltaan basso, tosin silloinkaan ei taideta alle 80Hz päästä ja dynaamiset laulumikit torppaavat kuitenkin siihen 50-60Hz tasolle. Jos ottavat alempaa, niin tulee kaikenmaailman telineen potkiskelut ja lattian runkoäänetkin mukaan.
 
Leikkuri päälle niin on vähemmän matalataajuista häiriötä mukana eikä se laulu kärsi siitä yhtään.

 
Mä olen tosta ihan hirveesti samaa mieltä.
Valitettavasti ne tiskit, mis on säädettävä alapääleikkuri on melko hintavia, mut jos semmoinen on käytössä, niin sen voi melko huoletta nostaa yllättävän ylös, ilman et Elviksen saundi kärsii tippaakaan.
Yleensä, mis tahansa edes harrastekäyttöön kelpaavassa tiskissä on mikkikanavissa kiinteä alapääleikkuri 80- 120Hz. Oletusarvoisesti, siis jos ei ole hyvää syytä, niin toi nappi kandee olla painettuna alas.
 
Mä ny en näist kauheesti väitä tietäväni, mut minust noi alle sadan hertsin taajuudet alkaapi olla subbaritavaraa. Mun tietääkseni semmottista subia ei o vielä keksitty, mist tahattomasti puskevat laulumikit ois mitään muuta kuin älämölöä.
 
Kunnes joku toisin todistaa, niin mä lyön käytettävissä olevan leikkurin päälle ihan joka kanavasta, mitä tsubeissa ei kaivata. Jos mahdollista, niin mä ruokin tsubeja ihan omasta lähdöstä, ja siihen lähtöön en tosiaankaan ohjaa ensimmäistäkään laulumikkiä.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «