Muusikoiden.net
05.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA kamojen käyttö
1 2
onni
04.12.2011 23:59:36 (muokattu 05.12.2011 00:00:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko olette veloittaneet PA:n käytöstä jos olette olleet samalla keikalla esim. imitaattorin yms. ja käyttää teidän kamoja.
Nyt on tullut ainakin mulle uusi ilmiö että joku taiteilija tulee keikalle ja sanoo että mä lainaan teidän kamoja, onks teillä mikkiä lainata.
Ohjelmatoimisto vaan ilmoittaa että siellä on toinen esiintyjä ja soittakaa sille että mitä hän tarvitsee.
Homma on OK siihen asti kun pitäis vaan laittaa puhemikki, mutta siinä vaiheessa menee överiksi kun pitäis näille taiteilijoille soittaa vielä levyltä tausta musiikki.
Eli yhden jätkän pitäis päivystää esityksen ajan miksauspöydän ääressä.
Ilmeisesti homma menee silleen että kysytään äänentoisto firmalta että mitä maksaa ja ne ilmoittaa että esim. 500 e. No sitten mietitään että otetaan joku kusinen trio soittamaan sinne joka hoitaa äänentoiston.
Maksetaan siihen pari sataa lisää.
Nyt on illan ohjelma järjestetty.

Ota lisää!!!
baron
05.12.2011 01:22:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olin kerran keikalla jossa meidän lisäksi esiintyi joku laulukvartetti. Ne otti yhteyttä ja kysyi saako lainata meidän kamoja.
Sanoin että mikäs siinä.
Sitten ne alkoi kysellä mitä mikkejä meillä on ja kuinka monta ja meidän mikkimerkki ei soveltunut heille ja ne olisi tarvinneet neljä mikkiä kun meillä oli vain kolme ja alkoivat vaatia että me oltais järjestetty niitten toivomusten mukaiset.

Mä ilmoitin että jos ei kelpaa niin tuokaa omat PA-kamanne, ei me näitä meidän laitteita mitenkään tyrkytetä.
No kelpasi sitten meidän laitteet ja olivat itse hankkineet sen neljännen mikkinsä.

Joskus keikalle tilaaja on kertonut että sinne tulee toinenkin bändi joka haluaisi lainata meidän kamoja. Näissä tapauksissa on vaadittu lisää liksaa joka yleensä onnistunutkin.
(Kun toinen soundcheck ja odottamista että saa kamansa pois roudattua)

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
leprechaun
05.12.2011 01:41:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä hinta riippuu vaivasta ja riskeistä. Jos vaivasta saa muutaman kympin ja kamat kelpaavat sellaisenaan toiselle esiintyjälle niin aika ok. Riskit ovat lähinnä siinä että yleensä tuo toinen esiintyjä/esiintyjät ovat täysin tietämättömiä vehkeiden käytöstä ja rikkoontumisen vaara on suuri. Riskistä täytyy saada jonkinlainen käyttökelpoinen korvaus koska maksajaa on rikkoontumisista vaikea löytää jälkeenpäin. Lisäksi sitoo tosiaan yhden hemmon yleensä miksaukseen. Jos kyseessä vaikka tunnin soitto ja siihen miksaus niin ainakin parisataa voisi olla ok jos vielä on tuo riskitekijä olemassa. Rahan haluamisesta saat yleensä ahneen maineen.

WanhaWetäjä
05.12.2011 02:31:12 (muokattu 05.12.2011 02:31:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onni: Paljonko olette veloittaneet PA:n käytöstä jos olette olleet samalla keikalla esim. imitaattorin yms. ja käyttää teidän kamoja.
Nyt on tullut ainakin mulle uusi ilmiö että joku taiteilija tulee keikalle ja sanoo että mä lainaan teidän kamoja, onks teillä mikkiä lainata.
Ohjelmatoimisto vaan ilmoittaa että siellä on toinen esiintyjä ja soittakaa sille että mitä hän tarvitsee.

Mitäs läksit ja tää on niin tätä! Kyllä se stanan imiesa vois edes oman mikin tuoda, MIKROFONI on henk. koht. laite, en mä ainakaan halua että joku illunpimijä tai pullinkurija räkii mun mikkiin herpeksensä !!!

Homma on OK siihen asti kun pitäis vaan laittaa puhemikki
Joo, JOS bandilla on tuohon tarkoitukseen oma mikki niin ok, ei muuten!

mutta siinä vaiheessa menee överiksi kun pitäis näille taiteilijoille soittaa vielä levyltä tausta musiikki.
Nää menee kaikki kategoriaan "ylimääräiset" hommat joista pitäs tosissaan saada joku korvaus. Meneppäs tosta sanoon liimikselle niin olet vaikee ja joustamaton ihminen!

Eli yhden jätkän pitäis päivystää esityksen ajan miksauspöydän ääressä.
Ilmeisesti homma menee silleen että kysytään äänentoisto firmalta että mitä maksaa ja ne ilmoittaa että esim. 500 e. No sitten mietitään että otetaan joku kusinen trio soittamaan sinne joka hoitaa äänentoiston.
Maksetaan siihen pari sataa lisää.
Nyt on illan ohjelma järjestetty.

Joo, paitsi että ei sille "kusiselle" triolle mitään kahtasataa tosta makseta, liimis voi vetää sen liiveihinsä kyllä, ja usein varmaan vetääkin. Näitä ylimäärärsiä hommia on nähty, tehty ja koettu....JUMALAUTA (sori!) on tullut vastaan säestettäviä, varsin kuuluisia huttusolisteja joilla EI OLE edes omaa mikkiä mukana!! Kuppaset kansiot löytyy, jos aina niitäkään...

"Vastuu viihteestä" on suhteellinen asia.

isojussi
05.12.2011 16:10:48

Ja mitäs asiaan sanoo tyehtosopimus...

"- Ohjelmanumeron säestyksestä sovittava
erikseen"

Mutta korvausta ei oo määritelty, jotta jos muuten saatte teitille kuuluvat liksat, niin paha kai tosta on kieltäytyäkään - vasitenkin jos ennalta sovitaan?

Typerähän se koomikko tms on, jollei varmista etukäteen tekniikkaa.

Et kyyllll kai ne tausta-cd:tkin on soiteltava, jos ajoissa sovitaan, mutta mikkiasiasta olen WW:n kanssa samaa mieltä.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lennu
05.12.2011 16:15:40

Yhtä laiska se koomikko on, kuin kuka tahansa muukin. Jos sille sanotaan, ettei tarvii ottaa mitään mukaan, niin ei se ota. Se ei ole silti sen vika, vaan se liimis siitä pitää puhutteluun ottaan ja sanoa, että moisesta ilmoitetaan kaikille. Jos se on ammattitaidoton kutvonen, niin sit voi vaihtaa myyjää. Ei se bändi voi tietää tai arvata, mitä muuta lisäohjelmaa mihinkin tilaisuuteen tulee.

Olipas tyhjänpäiväinen ja itsestäänselvä postaus :--D Anteeksi

Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
Timi
05.12.2011 18:51:48 (muokattu 05.12.2011 19:23:22)

Kyllä me joustetaan ja varsinkin ,jos tilanne ois sellainen ,jotta pitäis sitten roudata omat kamat välillä pois.Asiasta kolmanteen.Usein noilla häävedoilla syntyy toivomuksia siitä että onhan orkesterin laitteet käytettävissä juontojen ja ohjelmien suhteen.Saati taustamusiikin soittoon ja sit kun bändi lopettaa esiintymisen.Loppuillan musaan.Tietty ko ollaan paikalla ja kamat kasassa.Se varmaan käy.Mutta oikeesti Ei aina se käy.Kun bändi roudaa kamat pois.Se on siinä.Tottamooses bestis tai juontaja saa käyttää mikkiä turinoihinsa.Meillä on nyt viritelty sellainen,tilapäinen juttu,jotta mikkiä voi käyttää ilman piuhaa lattialla.

Vaikea.Mutta varma!
half
05.12.2011 18:58:41

Riippuu täysin tavasta ja asenteesta millä niitä kamoja, mikkejä yms. "äänimiestä" pyydetään. Eri asia on, kun toisen bändin liiteri tulee ja sanoo: Ei me saatu hanuristia hereille, voit sä vetää meidänkin setin ( kiipparistille kerran kulttuuritalolla ) tai eräs pitkänlinjan solisti, joka pyysi säestämään hänenkin toisen settinsä ( Someron Teeriharjulla ) tai meille luvattiin, että te roudaatte meidän kamat ( erään jo edesmenneen rock-kukon bändi Naantalin Kaivohuoneella ). Silloin tarvitaan paperirahaa.

http://fb.me/QvZyMv3g
steinberger
05.12.2011 19:40:12

Onni !! joku kusinen trio ??? . voisitko selventää.

Lennu
05.12.2011 21:22:52

steinberger: Onni !! joku kusinen trio ??? . voisitko selventää.

Hohhohho! Veikkaisin että oli harmistunut yleisheitto. Haen varmuudeksi kuitenkin sipsejä.

Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
Timi
05.12.2011 21:27:23

steinberger: Onni !! joku kusinen trio ??? . voisitko selventää.

Täh!Mielenkiintoinen kommentti?

Vaikea.Mutta varma!
EP
05.12.2011 21:28:55 (muokattu 05.12.2011 21:30:02)

Timi: Täh!Mielenkiintoinen kommentti?

Trio Kusinen vois olla myyvä nimi! :D

E: Hmm.. missäs se olikaan se "bändille nimi" -thread?

Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
Timi
05.12.2011 21:40:14

EP: Trio Kusinen vois olla myyvä nimi! :D

E: Hmm.. missäs se olikaan se "bändille nimi" -thread?

Et sie tosissan?Mennään takaisin asiaan.

Vaikea.Mutta varma!
WanhaWetäjä
05.12.2011 22:43:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Hohhohho! Veikkaisin että oli harmistunut yleisheitto. Haen varmuudeksi kuitenkin sipsejä.

Joo, viitannee lähinnä bandin kokoon, "se on vain kusinen trio"...itsekkkin aika monessa "kusisessa" triossa soittaneena sanoisin kuitenkin että melko usein tanssiorkesterin koko on suoraan verranollinen sen tasoon, EI AINA, mutta usein.

Eli kusisia omb/duo/trio-osastoja on kenties suhteessa enemmän kuin kusisia kvartetteja/kvintettejä MUTTA kääntöpuolella on taas se että aina hyvä trio huonon kvartetin/kvintetin voittaa.
Että siinä mielessä melko yleistävä ja kusinen kommentti tuo kusinen trio vaikka olisikin totta toinen puoli.

Asian tiimoilta tehtiin just yks triokeikka, iso tilaus, hienot mämmit ja varmasti tilaajalle hintava ilta MUTTA prkl olis kai siihen yhen lisämiehen voinut ottaa, ei olis budjetti siihen kaatunut. Tosin bandin tilas hotelli, ei varsinainen tilaaja.
Illan edetessä naisvaltaiselle yleisölle piti soittaa rokettia ja "bilemusaa"...kyllä se trion tietty "kusisuus" tai paremminkin rajallisuus tuli siinä kohtaa esiin kun ei ollut kitaraa bandissa, normisti vedetään kvartetti+solisti-osastolla.
No, hyvin kelpas noinkin, eli se ei ole niin tarkkaa millä kokoonpanolla soitetaan vaan MITÄ soitetaan.

Luonnollisesti KUKAAN ei kertonut tilauksen asiakaskunnasta ja toivomuksista yhtään mitään kun vasta paikan päällä. Ne oli vain normi pikkujoulut mihin oltiin menossa..
Mikkishow ja yks ylläri säestyshow noissakin oli, onneksi oli sen verran fiksua porukkaa että saivat mikin auki ja kiinni ja kyttäämistä ei tarvittu.

rintapek
05.12.2011 22:58:13

Timi: Kyllä me joustetaan ...

Joustetaan, joustetaan. Yleisönpalveluahan tää on. Noil privakeikoillahan se soittopuoli on vaan puolet suoritusta. Se toinen puoli taas on ihan sitä, et miten hommat hoituu.
Noi spiikkimikit ny ei todellakaan ole ongelma, mun stressiklubilla on täl hetkellä kolme ja jos tarttee lisää, ni niit saa ClasOhlssonilta kympillä kappale.

Etukäteen sovitut asiat yleensä hoituu tavalla tai toisella tai ainakin sinnepäin, mut ongelmia aiheuttaa nimenomaan tilanteet, jotka tulee paikanpäällä puun takaa.
Esmerkkinä yks duoveto muutaman vuoden takaa:
Etukäteen oli tiedossa, et me viihdytetään yleisöä, siel spiikataan ja meidän lisäksi paikalle on tilattu tähtiesiintyjä säestäjänsä kanssa ja he käyttää meidän kamoja. Lisäksi oli sovittu, et mä loppuillan pyöritän levyjä puoleenyöhön asti.

No, me viihdytettiin yleisöä ja sit tauolla eräs herrasmies tuli sanomaan, et hän on upottanut puheeseensa pari laulua, et voisinko tulla säestämään? Mä oletin, et kyseessä on joku uudelleensanoitettu meksikonpikajunaparatiisi tms, joten sanoin, et mikäs siinä. No, siin puheen alkumetreillä mies kaivoi esiin saksofonin ja löi mulle laput kouraan. No niit puheeseen upotettuja kappaleita ei ollu yks eikä kaks vaan kahdeksan. "Puhe" kaikkineen kesti toista tuntia. Mikäs siin oli kompatessa mulle uppo- outoja kappaleita lapuista, jotka oli väärissä sävellajeissa.
Aikataulusta ei enää tos vaiheessa kannattanu puhua.

No, pisutauon jälkeen taas mentiin viihdyttämään yleisöä, koska tähtiartisti oli myöhässä. Mut kesken setin itte juhlakalu tuli sanomaan, et nyt soitto äkkiä seis, koska tähtiartisti saapui paikalle. No, pyynnön mukaan me pantiin soitto poikki. Tähtiartisti meni pukuhuoneeseen ja viipyi siellä noin tunnin. Me pyöriteltiin peukaloita.
Tunnin päästä juhlakalu tuli sanomaan, et tähtiartisti on nyt valmis ja hän odottaa eteisaulassa mikkiä, koska aikoo tulla sisään kävellen laulaen salin läpi. Just. Tunti tullu pyöriteltyä peukaloita ja nyt tullaan sanomaan, et tarttis salamana löytää kolkytä metriä mikkiletkua. Kaiken lisäksi tilanahtauden ja paikan ainoan vessan sijainnin vuoksi mulla on koko "stagen" letkutus teipattuna tiiviisti lattiaan.

No, tosta kun oli selvitty niin mä painuin mikserille säätämään tähtiartistin äänenpaineet kohdalleen, mut ennenkuin ehdin kissaa sanoa, niin huomasin olevani stagella jumissa tähtiartistin ja säestäjänsä takana, ilman ulospääsyä häiritsemättä showta. Ja tietysti rakko täynnä. No, jossain vaiheessa tuli sit tilaisuus livahtaa, joten käytin sen hyödykseni. Ja sit miesten vessaan asti kuuluu helvetinmoista ulinaa. Tähtiartisti on päättäny spiikata yleisölle ilman mikkiä ja laittanu mikin kädestään ei ständiin, vaan suoraan ämyrin eteen. Ja sitä kun vaan toivois, et vois edes vessassa käydä rauhassa ja ongelmitta.

No, sit vissiin duona viel hetki viihdytettiin yleisöä, kunnes oli aika siirtyä siihen luvattuun levyjenpyörittämiseen. Nelkytä levyä ja kolmesataa toivebiisiä. Aikaa tunti. Parin kappaleen jälkeen juhlakalulle ittelleen valkeni, et listan viimeiset kappaleet soi vasta ensviikolla, joten ei kun soitto seis ja listat uusiksi. Ja sit todellakin joutui vaihtamaan levyä joka stanan kappaleen välissä, vaik luulis, et tos vaiheessa iltaa pääasia ois se, et jytä soi ja jengillä on hauskaa.

Vissiin ainoa mikä piti kutinsa oli lopetusajankohta. Paikan järjestyssäännöt kun sanoo, et hiljaisuus tulee puoliltaöin. Onneks on tommoisia paikkoja.

Olen mielestäni joustavainen, pitkämielinen ja ymmärtäväinen jopa liiallisuuksiin asti, mut totuuden nimessä toi keikka yksinomaan vitutti.

One kind of music only - the good kind
pekkajau
05.12.2011 23:46:47

Kyllä nykypolvi on oivaltanut asiat oikein. Kun kontrolli on kohdallaan niin itse soittajakin voi nauttia keikastaan. Aikoinaan PA-pöntöt puhalsivat korvan takana että itse kuulisi/tulisi kuuroksi. Sitten PA-pöntöt olivat olivat orkesterin edessä että tanssijat/kuulijat tulisivat kuuroksi mutta soittajat eivät kuulleet muuta kun että:"On liian kovalla!" Nykyisin ollaan menossa hyvään suuntaan. Kaikki kuulevat eikä kukaan tule kuuroksi!

baron
05.12.2011 23:48:22

pekkajau: . Kaikki kuulevat eikä kukaan tule kuuroksi!

Koskee vain humppakeikkoja eikä niitäkään ihan kaikkia!

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekkajau
05.12.2011 23:51:30 (muokattu 05.12.2011 23:51:53)

baron: Koskee vain humppakeikkoja eikä niitäkään ihan kaikkia!

Tuo on kyllä aika faktaa! Mitä hiljemmin soitat... sitä enemmin jengit kuuntelee!

KanttoriPiiparinen
06.12.2011 09:47:29

Urani aallonpohja: Roikutin laulumikkiä kasettimankan päällä. Tyttöduo oli laulavinaan. Huijausta. Kasetilta koko setti.

Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
half
06.12.2011 12:09:40

KanttoriPiiparinen: Urani aallonpohja: Roikutin laulumikkiä kasettimankan päällä. Tyttöduo oli laulavinaan. Huijausta. Kasetilta koko setti.

Olet edelläkävijä.

http://fb.me/QvZyMv3g
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti