Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisit joita ei olisi pitänyt tehdä suomeksi
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Tankero
13.09.2011 23:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vongoethe: Hmmm... mitähän tuohon voisi sanoa? Kadonneet lapset -kappaleesta saattaisi löytyä jotain omaelämäkerrallistakin aineistoa.
 
Maaritin Sua ehkä liikaa pomputin on yksinkertaisesti korni. Muitakin käännöksiä on kuin Hectorin, mutta eipä ole Wonderin voittanutta.

 
No kuis Maaritin tulkinta.
 
Humppajyrä
Tankero
13.09.2011 23:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vongoethe: Hmmm... mitähän tuohon voisi sanoa? Kadonneet lapset -kappaleesta saattaisi löytyä jotain omaelämäkerrallistakin aineistoa.
 
Maaritin Sua ehkä liikaa pomputin on yksinkertaisesti korni. Muitakin käännöksiä on kuin Hectorin, mutta eipä ole Wonderin voittanutta.

 
Millanen lie Wonderin käännös?
 
Humppajyrä
pekkajau
14.09.2011 01:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tällä on aina paikkansa...
http://www.youtube.com/watch?v=nHM7njEiVV8
 
Jucciz
14.09.2011 01:21:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Yön, Mamban ja Lauri Tähkän koko tuotanto.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
EP
14.09.2011 01:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Kyllä tällä on aina paikkansa...
http://www.youtube.com/watch?v=nHM7njEiVV8

 
Jep iliman muuta!
Junnun upee teksti ja muutenkin ok.
 
isojussi
14.09.2011 03:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Joo, mutta onhan kappale paljon muutakin kuin vain teksti, eli hyväkin suomennos ei pelasta kokonaisuutta jos tuotanto on "Nainen tummissa" osastoa.
 
Joo -toki. Toisaalta tolla, tekstillä saa jo vähän anteeksikin...;)
 
Mua häiritsee tossa Hectorin "bowiekaudessa" se että on pyritty alkuperäiseen esitykseen sovituksen ja jopa laulasaundin osalta, lopputulos ei ole kovinkaan onnistunut esim "Life on Mars" vs "Sudenkorento".
 
Enpäm oo tullut tota ajatelleeks, mutta näinhän perskeles onkin!
 
Suomi on useimmissa rock/pop-osastoissa paikoin jopa koomisen kuulosta verrattuna englantiin joka tunnetaan ikäänkuin rokin alkukielenä, kumpi on luontevamman kuulonen biisin nimi "A horse with no name" vai "Päättömällä pollella"...
 
Totta maar - ohan monet varsinkin 50-luvun isot rokkihitit amerikaksiskin ihan diipadaapaa, mutta kuulostaa silti toimivalta.
 
Mä tosin tykkään, että laulunsanoitus sais olla hieman naivikin. Liian taiteellista tekstiä ei kyllä tämmönen vanha punaniska jaksa kuunnella.
 
Onhan niitä sitten sellasiakin biiseja jotka ovat tunnetumpia ja jopa onnistuneempia suomeksi, Kirkan "Leijat" tulee ekana mieleen, tai vaikkapa Eero Raittisen "Wanha holvikirkko". Itse muistan nuo biisit nimonomaan suomi-versioina, "holviesa" lienee ruåtsalaista alkuperää?
 
Jo vain "Mälarökyrkan" on hieno biisi, mutta niin on "Wanha palvikinkkukin". kaunis ja toimiva käännösteksti.
 
IMHO isoo osaa biisissä näyttelee just TOIMIVA teksti, joita osas vasitenkin Junnu, Saukki ja Repe tehdä - elossa olevista Virtasen Jukka ja Vexi osaa vääntää sujuvaa tekstiä. Reimannia moni halveeraa, mutta kyllä sen riimejä on helppo laulaa. Kyllä sen kertakiekasulla huomaa, kuka oikeesti on sanoittaja.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
14.09.2011 03:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Jep iliman muuta!
Junnun upee teksti ja muutenkin ok.

 
Eikös tota oo pidetty kaikkien aikojen parhaana käänöstekstinä? Tais olla vielä niin, että muualla ko biisi ei ollut läheskään yhtä iso hitti?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
14.09.2011 07:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Eikös tota oo pidetty kaikkien aikojen parhaana käänöstekstinä? Tais olla vielä niin, että muualla ko biisi ei ollut läheskään yhtä iso hitti?
 
Niin siis toi suomenkielinen teksti taitaa olla ihan oma kertomuksensa, muistaakseni?
 
artope
14.09.2011 09:06:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ainakin Yön, Mamban ja Lauri Tähkän koko tuotanto.
 
Toimisi varmaan ruåttiks paremmin...
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Prophet
14.09.2011 09:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ainakin Yön, Mamban ja Lauri Tähkän koko tuotanto.
 
Eppu Normaalin koko tuotanto.
 
KanttoriPiiparinen
14.09.2011 11:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ainakin Yön, Mamban ja Lauri Tähkän koko tuotanto.
 
Hyvät herrat. Älkääs nyt, kuulkaas nyt, kokonaisten bändien koko tuotantoa vetäkö noin vaan veskin pöntöstä alas. Alalla on toki kolmen soinnun ja yhden ajatuksen rokkareita, joiden tuotannosta minäkään en juuri perusta, mutta en ryhdy heidän esityksiään tässä säikeessä ampumaan millään hehtaaripyssyllä.
 
No... Nämä ovat niitä makuasioita, joista ei kuulemma kannata kiistellä. Minua on ainakin kutkuttanut Mamban sydäntä raastava nyyhkyparodia "Älä jätä minua", eikä tuo Calypsomaisesti keinuva "Lauantai ilta" ole teksteineen yhtään paskempaa kamaa.
 
Lauri Tähkästä ei monikaan taida tykätä, hänen "pohojalaasuutensa" takia. Minä taas olen pitänyt, enkä pelkästään oman pohjanmaalaisen sukutaustani takia. Siellä on joukossa kivaakin kauraa.
 
Yö-yhtyeelläkin on ollut omat hetkensä ja omat faninsa.
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
EP
14.09.2011 11:55:44 (muokattu 14.09.2011 11:56:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: ..
 
No... Nämä ovat niitä makuasioita, joista ei kuulemma kannata kiistellä. Minua on ainakin kutkuttanut Mamban sydäntä raastava nyyhkyparodia "Älä jätä minua", eikä tuo Calypsomaisesti keinuva "Lauantai ilta" ole teksteineen yhtään paskempaa kamaa..

 
Omasta mielestä nuo kaksi surkeimpia ja ärsyttävimpiä Mamban biisejä!
Sen sijaan esim."Oon lakannut huolehtimasta", "vielä on kesää jäljellä", ihan jees!
 
"Lauantaillan" sijaan kuuntelen vaikka Irwin/Dean&jean/V.Salmi: "Viuhahdusta",
kertoo hieman samasta aiheesta, ei kuitenkaan niin moraalittomasta.
 
Lauri Tähkästä ei monikaan taida tykätä, hänen "pohojalaasuutensa" takia. Minä taas olen pitänyt, enkä pelkästään oman pohjanmaalaisen sukutaustani takia. Siellä on joukossa kivaakin kauraa.
 
Mitäs vikaa pohjalaisuudessa on? Ite oon hämäläinen.
 
EP
14.09.2011 12:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Eppu Normaalin koko tuotanto.
 
Ei nyt kokonaan sentään, joitakin tekstejä ihan ok muistaakseni?
 
Epämuusikko
14.09.2011 12:02:48 (muokattu 14.09.2011 12:05:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vongoethe: Eero Avén sen levytti 1973, Se-yhtyeen Yari eli Jari Knuutinen näkyy levyttäneen samaisen suomennoksen 1986.
 
Tuosta tulikin mieleeni: muistan nuo Avénin ajat. Tuo kappale oli jonkinlainen hitti, tanssimainoksissa siitä höpistiin paljonkin ja joskus sitä kuuli radiossakin.
 
Ei oikein uponnut nuorempaan rokkiväkeen aikanansa. Samoihin aikoihin Badding levytti Jarkko Laineen suomennosta Reelin' and Rockin', täydestä meni. Niin se on kummallista.
 
Edit: On se Youtubessa, Avenin versio. Nyt kun sitä kuuntelee 38:n vuoden jälkeen, ei ihmettele enää ollenkaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=z_Lr1xpZW7Y

 
http://muusikoiden.net/levylista/se … vy.php?list_id=2606&entry_id=771770
 
mutta kenellä on olemassa vanha versio!!!????
 
e: sieltähän löytyy myös Sixteniä! Mahtavaa!!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
artope
14.09.2011 12:16:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Omasta mielestä nuo kaksi surkeimpia ja ärsyttävimpiä Mamban biisejä!
Sen sijaan esim."Oon lakannut huolehtimasta", "vielä on kesää jäljellä", ihan jees!

 
Yks mamban parhaimmista on "Kytkin paskana"
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
hvinnamo
14.09.2011 16:46:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä homma että inhotuimmat bändit ovat samalla myös soitetuimmat ja myydyimmät. Paljon on Eppujen, Yön, Mamban, Lauri Tähkän ym. artistien mollaajia, jotka eivät ole itse myyneet yhtään levyä tai säveltäneet/sanoittaneet yhtään hittiä. Eikö se ole hyvä jos kansa ostaa, ei kait niitä ole pakko kuunnella? Eikä jonkun yhtyeen menestys ole keneltäkään meiltä pois. Ovat ne ainakin leipänsä musiikilla tehneet, eivätkä ilmeisesti pyöri täällä valittamassa kuinka on huonot liksat ym. Totuushan on kuitenkin että kateus on perisynti ja kaikkia ei voi miellyttää.
 
EP
14.09.2011 16:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Jännä homma että inhotuimmat bändit ovat samalla myös soitetuimmat ja myydyimmät. Paljon on Eppujen, Yön, Mamban, Lauri Tähkän ym. artistien mollaajia, jotka eivät ole itse myyneet yhtään levyä tai säveltäneet/sanoittaneet yhtään hittiä. Eikö se ole hyvä jos kansa ostaa, ei kait niitä ole pakko kuunnella? Eikä jonkun yhtyeen menestys ole keneltäkään meiltä pois. Ovat ne ainakin leipänsä musiikilla tehneet, eivätkä ilmeisesti pyöri täällä valittamassa kuinka on huonot liksat ym. Totuushan on kuitenkin että kateus on perisynti ja kaikkia ei voi miellyttää.
 
Kai sitä saa mielipiteensä sanoa, maailmalta ja suomesta löytyy sellaistakin musiikkia mikä todella tekee vaikutuksen.
Mistä tässä aiheessa sitten pitäisi keskustella, kehua vaan ja taputella toisiamme olkapäille!
 
KanttoriPiiparinen
14.09.2011 17:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mistä tässä aiheessa sitten pitäisi keskustella, kehua vaan ja taputella toisiamme olkapäille!
 
Olisihan semmoinen KKK (keskinäisten kehujien kerho) tietysti hauska juttu, mutta taitais aika äkkiä ruveta kyllästyttämään moinen ylistys. Sen sijaan HMVH (huonosta mausta voi huomauttaa) näyttää olevan melko toimiva resepti.
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
andrei
14.09.2011 19:42:33 (muokattu 14.09.2011 19:43:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja yks kammotus on Bäddingin "Jykevää on rakkaus" suomennettuna. Ei siinä oikein ole sitä samaa hehkua kuin edesmenneeen Nicoletta Larssonin Only wanna be with You-esityksessä (olikohan alkuperäinen?) Sorry Timi!
 
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
EP
14.09.2011 19:42:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artope: Yks mamban parhaimmista on "Kytkin paskana"
 
No enpä oo kuullunna tuota??
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «