Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofoni, tanssimusiikin soluttautuja..
1
funkylord
09.02.2003 01:42:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäpä ootte mieltä. Tanssimusiikkissa on alkanu yleistyy saksofonin (ja muittenkin plosareitten) käyttö, vaan kuinka sitten eroaa tanssimusiikki tatsi muista tyyleistä. Onko jotenkin korviin särähtävää soittaa pehmeälä jazz soundilla tanssimusiikkia?
 
Ja foni soolot.. Nopeita off-scale kulkuja, vai soinnun sisällä kahlaamista meiningillä yksinkertainen on kaunista?
 
Oon itekkin hyvinkin kiinnostunu soittaaan esim. finnhitsejä, ja muutakin tanssimusiikkia, koska kotonakin soi kyseinen musiikki..
 
isojussi
10.02.2003 10:17:13 (muokattu 10.02.2003 10:19:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kaikissa oikeissa bändeissä on puhaltimia. Tanssibändeissä niitä on ollut maailman sivu.
 
Skaalapolitiikka riippuu kai aika paljon biisistä - joskus soitujen sisällä tarkkapysyminen tai kaunis melodiasoolo on paikallaan - joskus menee rankkakin bebop läpi.
 
Vaikka kuinka rautakitaralankaäijät yrittää vallata tanssibändi markkinoita, ei periteiseen tanssimusaan (= ei beat) soitettu melodiasoolo kuulosta koskaan kitaralla niin hyvältä kuin blosarilla suu puolillaan makeeta vettä soitettuna.
 
PEltsi
10.02.2003 16:14:34
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kaikissa oikeissa bändeissä on puhaltimia.
Niinpä, olis vaan varaa ottaa bändiin puhaltajia, tai edes yksi...
 
KMT
10.02.2003 20:38:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä puhaltimet kuuluu soittokuntaan tahi
big bandiin eikä mihinkään normaaliin humppabändiin,
tai olis niin ettei joka biisis olis torvia eli ne torviäijät osais muutakin soittaa...
 
Bassopalsta puuttuu muuten OK
funkylord
10.02.2003 23:34:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä puhaltimet kuuluu soittokuntaan tahi
big bandiin eikä mihinkään normaaliin humppabändiin,

Ossaatkos perustella jotenkin?
 
PORKKANA!
PasiB
11.02.2003 05:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä puhaltimet kuuluu soittokuntaan tahi
big bandiin eikä mihinkään normaaliin humppabändiin,
tai olis niin ettei joka biisis olis torvia eli ne torviäijät osais muutakin soittaa...

 
Meillä tuo ongelma on ratkaisu niin, että soitan pääasiassa bassoa ja kun on aika siirtyä huiluun, kitaristimme siirtyy basson varteen. Huilu on mukana noin 2-4 biisissä per setti, pääasiassa valsseissa, fokseissa ja tangoissa, taitaa olla pari humppaakin mukana.
 
Vanha on taas vapaana!
isojussi
11.02.2003 08:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä, olis vaan varaa ottaa bändiin puhaltajia, tai edes yksi...
 
Oon nähny helevetin kovan tanssibändin seuraavalla kokoonpanolla: Rummut - piano - tenorifoni. Tosin pojat oli kovia soittajiakin, mutta ne soittikin kunnon musaa, eikä mitään pikkuoravien rautalankasoopaa.
 
funkylord
11.02.2003 11:21:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummut - piano - tenorifoni.
Täytyy olla aika kova pianisti tuossa... ja arraaja... se on varmaan hikipäässä mietiny että miten saa sen saundin tulemaan sileen, että se peittää...
 
PORKKANA!
KMT
11.02.2003 13:14:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ossaatkos perustella jotenkin?
 
Kamalalta kuulostaa jos joka biisiin on ängetty puhaltimia,
varsinkaan jos niillä soitetaan pelkkiä sointujen säveliä...
 
Ja niistä lähtee lähes aina sama ääni eikä saa soitettua sointuja tavanomaisesti.
 
Kyllä mandolinistin ottaisin mieluummin kuin torven
 
Bassopalsta puuttuu muuten OK
Rock
11.02.2003 14:01:39
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiholla muistelee sitäkin aikaa kun bändi koostui rytmiryhmästä, puhallinryhmästä ja haitarista.
 
Ja sitä palikkapöydän pimputtelijaakin olisi hieno kuunnella. Mihinkäs ovat hävinneet. Taitaa yksi satunnaisesti joskus tanssilavalle eksyä, mutta en edes muista kuka ja missä...
 
isojussi
11.02.2003 14:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon samaa mieltä, kuin Rock.
 
Mielipideasioitahan nää on, mutta musta taas on kamalaa, kun joka väliin ängetään sähkökitaroita...... Akustinen ja kontra kunniaan!
 
Lande
11.02.2003 15:48:44
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Oon nähny helevetin kovan tanssibändin seuraavalla kokoonpanolla: Rummut - piano - tenorifoni. Tosin pojat oli kovia soittajiakin, mutta ne soittikin kunnon musaa, eikä mitään pikkuoravien rautalankasoopaa.

 
Jopa on mennyt "rautalanka"-kielteiseksi keskustelujen sävy täälläpäin.
 
isojussi
11.02.2003 16:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopa on mennyt "rautalanka"-kielteiseksi keskustelujen sävy täälläpäin.
 
Ei suinkaan.... kitarakeskeisyys on vaan terveesti vähentynyt...;-)
 
- Mutta tottapuhuen osaako joku luetella rautalankamusan hyvät musiikilliset arvot?
 
KMT
11.02.2003 20:26:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipideasioitahan nää on, mutta musta taas on kamalaa, kun joka väliin ängetään sähkökitaroita...... Akustinen ja kontra kunniaan!
 
Kyllä mä tosta olen samaa mieltä että on kamalaa kun joka väliin ängetään sähkistä.
 
Bassopalsta puuttuu muuten OK
El Condor
12.02.2003 12:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kaikissa oikeissa bändeissä on puhaltimia. Tanssibändeissä niitä on ollut maailman sivu.
 
Täysin samaa mieltä. Kyllähän ihanne vanhaa tanssimusaa vedettäessä olisi nimenomaan iso bändi, jossa olisi paljon pillejä. Taitaa olla pillien käyttö kuitenkin nykyisillä keikka- ja palkkiotilanteilla osittain kustannuskysymys. Koeta siinä myydä jotain seitsemän- kahdeksanmiehistä bändiä, kun kaikenmaailman yhdenmiehen yritelmät vievät keikat nimellistä korvausta vastaan. Ja kylläpä monen kapakan esiintymislava voi olla triollekin ahdas...
 
Skaalapolitiikka riippuu kai aika paljon biisistä - joskus soitujen sisällä tarkkapysyminen tai kaunis melodiasoolo on paikallaan - joskus menee rankkakin bebop läpi.
 
Niin, bebopin määrähän yleensä syystä tai toisesta lisääntyy loppuiltaa kohden. Yleensä kuitenkin tanssiympyröissä kannattanee pysytellä aikalailla melodian ja sointujen puitteissa.
 
Vaikka kuinka rautakitaralankaäijät yrittää vallata tanssibändi markkinoita, ei periteiseen tanssimusaan (= ei beat) soitettu melodiasoolo kuulosta koskaan kitaralla niin hyvältä kuin blosarilla suu puolillaan makeeta vettä soitettuna.
 
Itse kitarapohjaisessa bändissä soittavana en täysin allekirjoita väitettä. Niin kitarat, torvet kuin vaikkapa munniharppukin kuulostavat hyvältä paikassaan, ja vaihtelu virkistää. Olen kyllä huomannut, että ihmiset tykkäävät pirusti, kun settiin vetää muutaman biisin trumpetilla tai pasuunalla. Erityisesti lattarit ja "neekerijatsi" kuulostavat hyvältä torvella vedettyinä. Ja olen toki valmis myöntämään, että parhainkin mahdollinen rautsikkabändi alkaa parin setin jälkeen puuduttamaan, jos ei soundimaailmassa tapahdu mitään muutoksia koko aikana.
 
Tepi
14.02.2003 12:56:18
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä puhaltimet kuuluu soittokuntaan tahi
big bandiin eikä mihinkään normaaliin humppabändiin,
tai olis niin ettei joka biisis olis torvia eli ne torviäijät osais muutakin soittaa...

 
Itse soitan tenorifonia ja huilua pääasiassa. Mutta biiseihin mihin ei ed. mainituilla "keksi" soitettavaa, komppaan kitaralla tai soitan shakeria tai tamburiinia. Ja hyvin sovitettuna ja mietittynä puhaltimia voi soittaa vaikka joka biissiin.
 
Jami
16.02.2003 19:30:51 (muokattu 16.02.2003 19:33:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käykää kattomas livenä Seitsemää Seinähullua. Sieltä löytyy sovituksia ja makua puhaltimien käytössä. Paha ei oo Jean S tai vaikkapa Petterson Brass. Finlanderskin käyttää puhaltimia.
 
Muutama vuosi sitten soitin bändissä jossa oli kaks fonia. Tenori ja altto tai altto ja altto. Toinen fonisti soitti koskettimia kuitenkin pääsääntöisesti. Ikävällä nykyisessä triossa nostan kunnon palkkaa ja muistelen tuota mukavaa musisointia isossa bändissä jolla ei juurikaan keikkaa ollut ja jos oli niin mitään ei jäänyt käteen. Siis rahallisesti. Tulispa vielä Dallape-aika takaisin. No se pitää tehdä itse.
 
Edit: Puhumattakaan ajasta kun nuorena trumpetistina soitin Suikkiksessa. Oli baritonisaksofoni, tenorisaksofoni, alttosaksofoni ja kaks trumpettia. Aaaaahhhh sitä nautintoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «