Muusikoiden.net
04.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lopullinen totuus keikkaliksoista
1
tope2
17.08.2011 16:35:02 (muokattu 17.08.2011 17:39:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori vaan, pakko oli avata uusi keskustelu, koska aiemmin avatussa keskustelu oli niin laimeaa. Nyt kaikki, käsi sydämelle ja peli rehelliseksi. Itse pyrin analyysissäni olemaan objektiivinen ja totuudenmukainen, vaiks varmasti se ei tässä tapauksessa miellytä kaikkia. ;)

Teesini keikkaliksojen totuudesta tällä hetkellä ovat seuraavat:

*Eik se "kakonen" käteen keikasta oo OK liksa ja siitä eteenpäin kaikki on vaan plussaa?

*Lavakeikoista on toki tullu tienattua päälle kolmostakin, parhaina aikoina, maakuntasarjan muusikolle/bändille se on jo KOVA juttu.
Olennaisempaa on tässäkin keikkojen määrä kuin yksittäisien keikkojen liksat.

*Aivan eri asia on nk. tähtiesiintyjät, joiden liksat saattavat hetkellisesti uran ylämäessa olla jopa tähtitieteellisiä, ainakin todelliseen markkina-arvoon (eli paljonko tanssinjärjestäjä oikeasti nettoaa) nähden.

*Oletusarvo perushuttukeikan (virallisesta sellaisesta siis) liksasta lienee rehellisesti sanottuna 120-170 euroo käteen erilaisten laskutus, provikka- ja autokulujen jälkeen?

*Jotkut muusikot suostuvat jopa alle satasen liksoihin. Varmaan äärimmillään jotkut tekevät jopa ilmaiseksi keikkoja (ainakin aloittelevat laulajat?) nk. promohyötyjen toivossa.
Tämäkin riippuu keikan sijainnista, itse lähtisin naapurikapakkaan 70 eurolla soittaan kahdeksi tunniksi ihan milloin vaan, huvin vuoksi.

*Taas pääsemme siihen asiaan, että ei toi perustessi -tai vähän alle- oo huono liksa JOS keikkoja on riittävästi. Alin riittävä tessiliksalaisen keikkamäärä alimmalla palkkaluokassa lienee tänä päivänä n. 3 keikkaa viikossa, 12-15 kuussa, n. 150 keikkaa vuodessa ottaen huomioon hiljaiset vuodenajat ja mahdolliset lomat.

*Käytännössä pelkällä perustason keikkailulla eläminen on aika haastavaa taloudellisesti, tiedämmehän että keikoilla kuluukin rahaa jo kaikenmaailman yöbaareihin ja tissutteluun ihan liikaa, bensakin on kallista. Hullu ottaa tänä päivänä asuntolainan pelkillä perushuttukeikoilla. Toki jos perheessä esim. vaimo tienaa paremmin, ni se on sitten kokonaan toinen asia.

*Aika monet varmaan tekee päivätyötä, erilaisia bisneksiä, opetushommia tai sitte freelancereina hankkii koko ajan keikkaa jostakin mistä saavat eivätkä täten sitoudu mihinkään pysyvästi. Pitää olla perustoimeentulo, että on varaa keikkailla?

*Tänä päivänä samoista keikoista kilpailevat niin huippukoulutetut pro-esat, tanssimusiikkia harrastelevat päivätyöläiset, pitkän linjan jo aikanaan väsyneet perusmuusikot, näitä kaikkia tapaa keikoilla.

isojussi
18.08.2011 10:15:09 (muokattu 18.08.2011 10:16:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä kirjoitus lukuunottamatta sitä, että mä en ymmärrä tota käteenvetomeinikiä. Eikös palkat makseta ainakin tässä maassa aina verollisina?

TES:kin on ymmärtääksen bruttopalkkaa + sit tapauskohtaiset verottomat kulukorvaukset.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
10.10.2011 09:29:22

Esimerkki asiallisesta hinnoittelusta - napattu wantedista

ido59: Jako-osuus 350e.

Totahan voi jo sanoo ihan hyväksi, kun verotettavaakin jää reilut 250 €gee Ilman kilometrejä ja päivärahoja ja niillekin on vielä hyvin tilaa, ilman että mennään alle tessin.

Tässä vaiheessa ne, jotka myy trioonsa tolla hintaa, ottaa hatun päästään ja raapii hiljaa, mutta tarmokkaasti korvallistaan.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
10.10.2011 11:04:27

isojussi: Tässä vaiheessa ne, jotka myy trioonsa tolla hintaa, ottaa hatun päästään ja raapii hiljaa, mutta tarmokkaasti korvallistaan.

Kyllä siinä raapii moni muukin, halvalla menee elävämusiikki.

Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
jon lord
10.10.2011 12:51:12

Noin 25 vuotta tehtiin Tes:llä, mutta silloin keikkoja olikin se vähintään 20 kuukaudessa. Sen jälkeen työtilanne muuttui aika paljon ja olin solistibändeissä joissa laiksa oli hieman isompi. Sittemmin olen tehnyt erinäisiä keikkoja erinäisillä palkkioilla. Hinnat on vaihdelleet siitä 100€-250€ haarukkaan. Pääsääntö on ollut että väh. 150€ pitää jäädä käteen. Monesti riippuu siitä kuinka kaukana keikka on ollut ja montako settiä, mutta tuohon haarukkaan menee. Jotkut keikat ( lähinnä häävedot ) on ns. harmaat aluetta, mutta kun niitä niin vähän teen niin ei jaksa eikä viitsi tehdä ilmoituksia kaikista. Se on eriasia jos olisi päätyö.
Eipä minulla noita nykyään ole kuin toistakymmentä vuodessa. Muutenhan ne ovat aina olleet verotettavaa ansiota. Joukossa on ollut niinkuin varmaan monella muullakin myös systeemi, että ensin vähennykset ja sitten siitä verot. Kaikki toimistot eivät ole tuota kyllä harrastaneet. Ei noilla keikkatuloilla ole mitään omaisuutta tienannut, mutta elantonsa on saanut ja perheensä pystynyt elättämään. Se on riittänyt ainakin minulle.
Nyt minulla on säännöllinen kuukausitulo. Ei mikään iso, mutta kun säästeliäästi elää niin pärjää. Pääasia on, että yli 30 vuoden keikkaelämän jälkeen pääsee työpäivän päätteeksi yöksi kotiin ja voi olla kotona lasten tukena koulunkäynnissä ja siinä jos sattuvat olemaan kipeinä.

COVS jäsen N.o 3
WanhaWetäjä
10.10.2011 13:37:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Esimerkki asiallisesta hinnoittelusta - napattu wantedista
Joo, yksi asia tuosta on jäänyt pois eli keikkamäärä? Se että tänä pävänä joku saa haalittua tolla liksalla vaikkapa "vaan" 8 keikkaa/kk on aivan loistava saavutus, on sitten kyse priva/tanssi/bilebandista. Epäilen että ko tapauksessa kyseessä on enemmänkin harrastus kuin sivuduuni ja keikkamäärät sen mukaisia? Tokihan tolla liksalla jo 4 keikkaa/kk on hyvä sivuansio, vastaa n kymmentä tes-vetoa ;-)

Totahan voi jo sanoo ihan hyväksi, kun verotettavaakin jää reilut 250 €gee Ilman kilometrejä ja päivärahoja ja niillekin on vielä hyvin tilaa, ilman että mennään alle tessin.
Tuo liksa on sitä luokkaa että jokainen urpo joka on joskus tehnyt keikkaa tietää sen olevan utopiaa suurimmalle osalle ammattimaisesti tanssi/bilekeikkaa tekevistä, poislukien ne harvat ja todella kovat speslaalihemmot/freelancerit jotka tekevät montaa kuvioo ja jotka voivat jossain määrin valita duuninsa.
Esim laivojen bilebandit saavat n puolet tosta, verotettava on luokkaa 150€/keikka.
Tämän tiedän siitä että olevan saanut pari kertaa bilebandissa soittavan sukunimikaiman liksan, tietysti laivakohtaisia eroja voi olla, kuin myös varustamokohtaisia.

Tässä vaiheessa ne, jotka myy trioonsa tolla hintaa, ottaa hatun päästään ja raapii hiljaa, mutta tarmokkaasti korvallistaan.
Jotka myy trioonsa tuohon hintaan eivät varmasti raavi yhtään mitään, ei niitä kiinnosta tollaset asiat pätkän vertaa. Ei kai tollasia bandeja ole kuin hää/privapuolella missä liksat tulee edelleen pääosin in cash?No joo, rockpuolella on jos jotakin kalja/pizzapalkkaosastoa mutta se on ihan eri juttu se alue.
Kuin myös täysin oma alueensa on "korkeatasoinen ohjelma" jolla saadaan jatkoaikaa.

isojussi
10.10.2011 23:10:11

WanhaWetäjä: ...tolla liksalla jo 4 keikkaa/kk on hyvä sivuansio, vastaa n kymmentä tes-vetoa ;-)

Hyvä pointti.

verotettava on luokkaa 150€/keikka.

Mut eihän tossa mitään vikaa oo - tessin täyttää hyvin toikin hinta.

Jotka myy trioonsa tuohon hintaan eivät varmasti raavi yhtään mitään, ei niitä kiinnosta tollaset asiat pätkän vertaa.

En voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi

Ei kai tollasia bandeja ole kuin hää/privapuolella

No äläs ny, kun just tuli vastaan ihan kuppilapuolella. Möin kolme duokeikkaa ja kuulemma olis saanu trion alle puoleen hintaan. Ottivat silti meidät. Tätä en tarkoittanut kehuna vaan siksi, että kun asiallisesti pitää hinnastaan kiinni, niin ei ne keikat mihinkään lopu.

Toki pehmennän tässä kohden, että tavoiteenahah mulla on muutenkin max kaks keikkaa per vikko ja sillä pitää irrota about teollisuustoimihenkilön kk-liksa.

missä liksat tulee edelleen pääosin in cash?

Tai ainakin on helppo ottaa - myönnetään. Mä oon nyt säännönmukaisesti ottanut kaikki privavedot tilille ja yhtä lukuunottamatta (jonka pitäis tulla senkin juuri tässä nyt) on liksat tulleet. Oikeestaan sen ainoon kerran kun on meinannu - painotan meinannu jäädä saamatta, oli kyseessä ravintola. Nyt kun oon siirtynyt ton Eezyn "leipiin", saan halutessani laskuni vaikka perintään.

No joo, rockpuolella on jos jotakin kalja/pizzapalkkaosastoa mutta se on ihan eri juttu se alue.

Mutta ravintoloitahan nekin on?

Kuin myös täysin oma alueensa on "korkeatasoinen ohjelma" jolla saadaan jatkoaikaa.

HOHO!

Sir Henry
25.11.2011 22:20:11

Nimimerkki "Wanha vetäjä" tietää asiat, "Iso J:n" tunnen; kumpikin puhuu asiaa mutta tässä on, heh, totuus:

Siis lopetin etulinjassa 1987 heinäkuussa Vaasan Waskiassa, ja silloin oli viimeiset vuodet menossa kun bändit veti 2 viikkoa/5 iltaa, jopa pohjoisissa 4 viikoa/6 iltaa.

Niin se vain maailma muuttui, ja nopeasti. Tuli muita rientoja ihmisille, tanssiminen ei ollut enää tärkein soindinmeno, kun jopa miehetkin oppivat puhumaan ja pyytämään reilusti päiväkahville.

Tämän päivän nuorille elävä musiikki ei ole oleellinen asia, vaan hyvät biisit ja hyvä meininki olkoon se sitten vaikka karaokea tai tietokonepelejä.

100 vuotta sitten hevosen kengittäjillä oli töitä, nyt vähemmän. Näin se menee, ja erityisesti säälittää sen elävän musiikin puolesta, johon opiskelu kestää vuosikausia. Yhteiskunta/veronmaksajat eivät pysty elättämään muusikoita; sairaat, vanhukset, koulut ym. vievät fyrkat ja ooperajuhlat siirtyvät historiaan niinkuin kengittäjät ja monet muut taitajat. Aikansa kutakin, näin se on ja haikeana muistelen Pohjanhovin poronkäristystä.

baron
26.11.2011 00:36:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tope2:Tämäkin riippuu keikan sijainnista, itse lähtisin naapurikapakkaan 70 eurolla soittaan kahdeksi tunniksi ihan milloin vaan, huvin vuoksi.

Mulla oli aikoinaan vakkarikeikkapaikka, olin tervetullut joka Pe jolloin sattui olemaan aikaa tai huvittamaan. Se oli niin lähellä himaa että kannoin kiipparit sinne. Soittoaika oli 20-22 (kerrostalon ekakerros, soitto piti siksi lopettaa silloin)
Soittelin omaa mielimusaani, isäntä kantoi omakätisesti kaljaa mulle ja pikku hiljaa jengi valikoitui niin kummalliseksi että tykkäsi mun soitosta.
Isäntä iski mulle keikan jälkeen satasen kouraan.
Ekan keikan olin laskuttanut bändiOy:n kautta, isännän mielestä turhan monimutkaista, sanoi että eiks tän vois tehdä helpomminkin.
Tunsin silloin huonoa omaatuntoa että olen taksojen polkija.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ModernClassic
26.11.2011 00:57:08

Soittelin omaa mielimusaani, isäntä kantoi omakätisesti kaljaa mulle ja pikku hiljaa jengi valikoitui niin kummalliseksi että tykkäsi mun soitosta.
Isäntä iski mulle keikan jälkeen satasen kouraan.
Ekan keikan olin laskuttanut bändiOy:n kautta, isännän mielestä turhan monimutkaista, sanoi että eiks tän vois tehdä helpomminkin.
Tunsin silloin huonoa omaatuntoa että olen taksojen polkija.

Todella törkeätä,missä mun rautalankakeikat viipyy..

Kääntyvää,mutta taittumatonta komppia.
Lennu
26.11.2011 01:04:43 (muokattu 26.11.2011 01:05:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ModernClassic:

Todella törkeätä,missä mun rautalankakeikat viipyy..

80-luvulla?

Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
ModernClassic
26.11.2011 01:25:05

Lennu: 80-luvulla?

oli riittävästi tessiä.

Kääntyvää,mutta taittumatonta komppia.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti