Muusikoiden.net
09.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Milloin katkeaa soittajan pinna?
1 2 3 4 5 6 7 8
KanttoriPiiparinen
02.08.2011 19:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikilla meillä on rajamme. Itselläni se oli aktiivivuosinani melko tiukka. Kun havaitsin jonkun ravintolan henkilökunnan tai yleisön joukosta tahallisesti haittaavan työtämme, se oli välittömästi soitto seis. Yleisimmin haittaa tuotti paskan tärkeä hovimestari. Joskus itseään täynnä oleva ravintolan omistaja.
Kerrankin Lappeenrannan Patriassa meidän mukanamme soitteli yhden setin verran eräs kouvolalainen haitaristi. Mies soitti tosi laheesti ja minä tuuppasin Hammondilla obligaatoa sekaan. Vähän niinkuin Liisa soundi. Arvoisaa hovimestaritarta (oli jäänyt hoitamatta) kuitenkin närästi se, että haitaristimme posket punoittivat. Ja ei muuta kun haukkumaan meitä. Yritimme kaikin tavoin rauhoitella tätä kiikoa hovia mutta huonolla menestyksellä. Mikäpäs siinä. Pakkasimme yksimielisesti romppeemme ja ajelimme kotiin.
K.O. hovi sai myöhemmin kenkää tästä ravintolasta.
Onko teille muille sattunut vastaavaa, vai olenkohan itse vain ollut turhan tulisieluinen?

Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
hvinnamo
02.08.2011 20:04:43

Kerran olin sisävesilaivalla soittelemassa urkuja ja joku idiootti kompuroi kaljansa kanssa mikserin päälle olvinsa ja samalla katkesi yksi potikka ko. laitteesta. Silloin paloi käämi ja vetelin kännikalaa korville...henkilökunta sanoi vaan ettei noi saa tehdä ihmisten aikana. :)
Toisen kerran joku toinen juippi tunsi pakonomaista tarvetta painella ohi tanssiessaan kiippareita lattialta käsin jossain tanssikapakassa. Tempaisin seuraavalla kierroksella kaveria kädestä ja kolautin sen löysän kämmenen kaiteeseen silleen että varmasti sattui. Ei tullut enää painelemaan.
Eräänä kertana basistilta meni hermo kun joku töni toistuvasti sen mikinjalkaa kun se lauloi. Seuraavalla kerralla kun se taas oli mukamas "vahingossa" taas horjahtavinaan kohti bassoniekan mikkitelinettä, tämä tempaisi Jazz-bassolla vastapalloon silleen äkkihuomaamattomasti. Kaveri tipahti lattilla ja portsarit kantoi sen ulos tauolla. Kukaan yleisöstä ei kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota. Eli on hermo palanut täälläkin päin. :)

Mesa/Boogie
02.08.2011 20:15:19

Mä olen antanut itselleni luvan purkaa omat turhaumat känniääliöihin hyvin pienellä toleranssilla. Viime kuussa pari kännistä paikallisen urheaa nuorukaista tunki lavan poikki takahuoneeseen örveltämään heti artistisettien jälkeen. Satuin ite just tulemaan ulos takahuoneen ovesta ja heitin jätkät pihalle sen verran ripeästi, että molemmat keräsivät itsensä lattialta rumpujen takaa. Takahuone on pyhä paikka jos multa kysytään.

Samat urheat nuorukaiset ja pari niiden kaveria tulivat sitten säätämään ja örveltämään roudauksen aikana. Siinä vaiheessa palo oikeesti hermo. Otin limppuständin väärin päin käteen ja häädin jengin sillä pihalle. Taisivat säikähtää oikeasti. Tästä hyvästä rumpalimme tarjos mulle oluen...

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
pekkajau
02.08.2011 23:57:43

Yleensä noissa häissä... silloin kun kakarat käy ruuvaamassa mikseriä ja varsinkin basson viritystappeja... ja näiden vanhemmat ei osaa muuta kuin katsoa vierestä kun niiden lahjakkaat lapset ovat niin vapaita ja luovia. Kerran piti soittaa häävalssi yhdellä kielellä kun yks "meidän sami" oli pikkusen käynyt virittämässä bassoa "tsoundshekin" jälkeen kun oltiin syömässä.

Qsine
03.08.2011 02:43:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus vuosituhannen alussa, kun tuo bilebändiperseily alkoi lyödä itseään läpi.

"Intercourse the penguin!"
Lennu
03.08.2011 06:33:33

Qsine: Joskus vuosituhannen alussa, kun tuo bilebändiperseily alkoi lyödä itseään läpi.

Joo sama.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt ura!

my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
haitari
03.08.2011 07:46:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus meinaa pinna napsahtaa jo ennen kuin on saatu edes kamoja kasaan tai edes pihaustakaan ääntä pihalle. Eikö siellä joku järjestävän seuran veteraani ole koko ajan muistuttamassa, että "älkää pojat sitten soittako liian kovallaan". Sama muistutus tulee yleensä aina monta kertaa peräkkäin, kun "tanssiessa pitää sitten pystyä seurustelemaan".

Yleensä aina varotellaan, että sound check tulee vähän kovempaa, mutta kyllä me pidetään järki päässä soiton aikana. No eiköhän se sama hemmo ilmesty heti checkin jälkeen "nyt kyllä tulee aivan liian kovallaan".

www.keikkamestari.com
KanttoriPiiparinen
03.08.2011 14:25:03

haitari: Joskus meinaa pinna napsahtaa jo ennen kuin on saatu edes kamoja kasaan tai edes pihaustakaan ääntä pihalle. Eikö siellä joku järjestävän seuran veteraani ole koko ajan muistuttamassa, että "älkää pojat sitten soittako liian kovallaan". Sama muistutus tulee yleensä aina monta kertaa peräkkäin, kun "tanssiessa pitää sitten pystyä seurustelemaan".

Yleensä aina varotellaan, että sound check tulee vähän kovempaa, mutta kyllä me pidetään järki päässä soiton aikana. No eiköhän se sama hemmo ilmesty heti checkin jälkeen "nyt kyllä tulee aivan liian kovallaan".

Juu. Nämä kultakorvat ovat vihoviimeisiä. Ja raivostuttavinta on se, että nämä pyrkivät mahdollisimman lähelle orkesteria. Rumpalimme sanoi kerran tylysti tämmöiselle porukalle: -Siirtykää kauemmaksi.
Siitäkin tuli urputusta. Onneksi sillä kerralla oli viksu hovi ja saattoi nämä valittajat vähin äänin kauimmaiseen pöytään.

Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
venteri
03.08.2011 14:55:19

Sattuipa kerran.. "Turakainen" oli liipaissut hirveän kooman ja parkettiakropatiaa suoritaessaan kompuroi daamiinsa kanssa
lavakaiteiden alta pää edellä bassorumpuun, josta oli etukalvo poistettu. Rumpali reagoi salaman nopeasti ja nousi seisomaan,
takoi 16.osia bassorummulla kun samaan aikaan kitaristi painoi jalalla juipin takapuolta lattiaan. Eli Rikos,Rangaistus ja Sovitus
tuli tehtyä 10 sekunnissa.

Ukko
03.08.2011 15:25:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

venteri: Sattuipa kerran.. "Turakainen" oli liipaissut hirveän kooman ja parkettiakropatiaa suoritaessaan kompuroi daamiinsa kanssa
lavakaiteiden alta pää edellä bassorumpuun, josta oli etukalvo poistettu. Rumpali reagoi salaman nopeasti ja nousi seisomaan,
takoi 16.osia bassorummulla kun samaan aikaan kitaristi painoi jalalla juipin takapuolta lattiaan. Eli Rikos,Rangaistus ja Sovitus

Ny käy kyllä katteeks teitä.

COVS jäsen nro 6
Lennu
03.08.2011 15:45:33

venteri: Sattuipa kerran.. "Turakainen" oli liipaissut hirveän kooman ja parkettiakropatiaa suoritaessaan kompuroi daamiinsa kanssa

Hoho :---D

my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
Timi
03.08.2011 20:05:49

Pitkä pitänee olla.Mutta ainaskin minun joutuu koetukselle,ko aletaan roudata ja osoitetaan joku neliön nurkka.Tuossa on isompikin orkesteri soittanut!Vaikka ne Elfvikin portaat.Perkele!Kamat autoon ja himaan.No hetken rauhoituksen ja mietiskelyn sekä neuvottelun jälkeen sopu ja bändi on sijansa saanut.Aika hienosti pärjätty känniääliöiden kanssa.Tiukka ja asiallinen asenne auttaa.

Vaikea.Mutta varma!
jon lord
03.08.2011 20:29:52

En ala erikseen kertoilemaan juttuja koska palstatila loppuisi kesken. Lukemattomat kerrat on pinna katkennut erinäisistä syistä, mutta myös lukemattomia kertoja olen nauttinut työstä. Joten hyvät ja huonot puolet niinkuin kaikissa töissä. Nykyisessäkin työssäni on tilanteita ( aika paljonkin) tahtoo pinna palaa aika herkästi.

COVS jäsen N.o 3
Kyllikki
05.08.2011 12:22:58

Juu, pinnan venymiskykyä koetellaan jo heti siinä vaiheessa, kun kvartetin "esiintymisareenaksi" paljastuu postimerkin kokoinen tila, ja tietenkin ilman suojakaiteita tms. turvakaarta.

Siitä yleensä seuraavaksi pinnankiristäjäksi muodostuu ne parkettien "partavaahdot", jotka tulevat esittelemään tanssitaitojaan aivan orkesterin välittömään läheisyyteen kaljatuoppi daaminaan. Tilanne etenee kuten arvata saattaa; tanssikenttien partavaahto horjahtaa takuuvarmasti soittimien ja soittajien sekaan, kaataen kaiken mahdollisen ja valellen ne vielä tuopillisella huurteista.

Ja kaikkiin paikkoihin ne niitä tuoppejaan saavatkin aseteltua, subbareiden ja kaappien päälle, vahvistimien, miksereiden ja jopa kosketinsoittimen reunalle, kuten viime hääkeikallammekin kävi. Kaikki bändikamat tuntuvat käyvän tuoppitelineiksi, missä vain hieman tasaista pintaa löytyy.

Eräällä keikalla, kun kitaravahvistimen päälle alkoi jälleen kasautumaan erilaisia juomia, päätin ruveta itse tyhjentämään mukit parempiin suihin. Loppuillasta olinkin jo aika laitamyötäisessä, ja lopulta olin vielä saada turpiinikin eräältä "metsurilta", kun oli kuulemma kahdesti juonut hänen kaljansa. Sanoin vain, että luulin niiden olleen minulle tarkoitettuja, kun siihen vahvistimeni päälle niitä kannoit.

Myös omatoimiset soittimien ja laitteiden lainaajat tuppaavat joskus nostattamaan niskavilloja. Hääkeikoilla ja muissa yksityisbileissä ottaa pannuun ne lasten vanhemmat, jotka ohjaavat tenavansa kokeilemaan eri soittimia silloin, kun bändi on tauolla. Eräänkin kerran olen sanonut lasten vanhemmille, että "minäpä tuonkin sitten omat tenavani leikkimään teidän työpaikoillenne, teidän työkaluillanne". Joskus menee viesti perille, joskus ei.

Keikan lopun kruunaavat vielä ne örveltäjät, jotka tukkivat sen ainoan roudausreitin jäämällä seisoskelemaan sankoin joukoin eteiseen/ovensuuhun. Askeltakaan ei ymmärretä ottaa sivummalle, vaikka nähtäisiin, että joku pyrkii ulos roudauslaatikoiden kanssa.

Joskus sellaisen keikan jälkeen, jossa kaikki em. kohdat toteutuvat, tulee mieleen, että ei enää ikinä!!! Kamat myyntiin, ja koko rahalla vaikkapa alkoholia. Lopulta tulen aina toisiin aatoksiin, koska puoli koria kaljaa ei riitä kovin pitkäksi aikaa.

Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
eeko
05.08.2011 12:56:52

Hyvin kirjoitettu. Mulla on pari tilannetta, missä vähän käämit meinas kärähtää.
Ensiksi takavuosina paikallislehden toimittaja tuli pienellä rokkifestareilla kesken keikan, biisien välissä tekemään haastattelua. Mä sanoin, että tässä on nyt vähän muuta puuhaa, jos maltat odottaa. No keikan jälkeen tehtiin haastattelu ja lehteen ei mun sanomisia päätynyt yhtään, kuvassakin näkyi vaan puoli päätä.
Toinen kerta oli pubissa, kun soitettiin, niin joku misu meni tanssimaan ja huikkasi vaan, että kato tuota. Heitti meinaan käsilaukkunsa siihen mun jalkojen juureen.
Mä potkasin sen sinne tanssilattialle. Hiukan meinasi neidolla olla naama kurtussa.
Mä tuumasin, että ei tää ole mikään narikka.
-eeko

humppahanuristi
05.08.2011 14:01:31

eeko:
Toinen kerta oli pubissa, kun soitettiin, niin joku misu meni tanssimaan ja huikkasi vaan, että kato tuota. Heitti meinaan käsilaukkunsa siihen mun jalkojen juureen.
Mä potkasin sen sinne tanssilattialle. Hiukan meinasi neidolla olla naama kurtussa.
Mä tuumasin, että ei tää ole mikään narikka.
-eeko

Väärä toimintatapa, olisi nimenomaan katsonut, käännellyt tavaroita ympäriinsä...

Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
eeko
05.08.2011 14:50:03

Sitä kun soittaa ja laulaa, niin ei tahdo jäädä aikaa mihinkään
ylimääräiseen :)

Kyllikki
05.08.2011 15:02:58

eeko: Sitä kun soittaa ja laulaa, niin ei tahdo jäädä aikaa mihinkään
ylimääräiseen :)

Meidänkin bändissä soittajien katse on yleensä niin uppoutunut nuottikansioihin, että keikan jälkeen täytyy henkilökunnalta kysyä: "Olikos illan aikana parketilla paljonkin tanssijoita?".

Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
marpula
05.08.2011 17:58:08

Kyllikki: Meidänkin bändissä soittajien katse on yleensä niin uppoutunut nuottikansioihin, että keikan jälkeen täytyy henkilökunnalta kysyä: "Olikos illan aikana parketilla paljonkin tanssijoita?".

Jenkat ja polkat yritetään osata ulkoa. On kiva katsella kun ne hyppii...

Ja offista topiikkiin. Jossain hirvipeijaisissa kävi, että kun me oltiin saatu kamat paikoilleen ja soundcheckki tehtyä niin paikallinen näytelmäseurue tuli ja sanoi että he tarvii koko lavan omaa esitystään varten. Vähällä oli etten roudannut saman tien omia kamoja ja itseäni kotiin.

Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
Ukko
05.08.2011 18:20:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marpula: Jenkat ja polkat yritetään osata ulkoa. On kiva katsella kun ne hyppii....

Ainakin jos hyppijöissä on isotissisiä leidejä....

COVS jäsen nro 6
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti