Muusikoiden.net
09.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matkakuluista 2.
1 2
Gronfelt
12.12.2010 20:12:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kipeä on nykyinen järjestelmä.
Me lähdetään Tampereelta ajelemaan kahden keikan kiertuetta kohteina Rokua ja Kitee. Kilometrejä tulee reilut 1300.
Esimerkin kuvaamassa tapauksessa syntyvät matkutuksesta aiheutuvat kulut ovat melkoinen rasite sille joka niistä vastaa, varsinkin jos niitä pitäisi vähentää vasta vuotuisen veroilmoituksen yhteydessä.
Eihän tuossa tapauksessa jäisi varsinaista verotettavaa palkkaa tehdyistä keikoista keikka-auton omistavalle soittajalle ollenkaan.
Edellisen kaltainen kuvio jatkuu kuukaudesta toiseen ja vastaan keikkareisuilla tulee toisia bändejä joilla sama kuvio.
Mielestäni reilumpi järjestelmä olisi että ohjelmatoimistot siirtyisivät porrastettuun järjestelmään jossa jokaisen kokoonpanon hinta olisi sitä suurempi mitä kauempana keikkapaikka on kulloisenkin bändin kotipaikkakunnalta.
Muutenkin tuo järjestelmä saattaisi viedä siihen suuntaan että tanssijärjestäjät alkaisivat käyttää lähialueiden kokoonpanoja mielummin kuin kaukaa tuotettuja ryhmiä.
Tämähän olisi jopa egologisempikin vaihtoehto nykyiselle, ajatellen pakokaasupäästöjä yms.
Nykyinen järjestelmä tarkoittaa kummallisuudessaan sitä että mitä kauempana käyt keikalla ja mitä kauemmin joudut käyttämään keikkareissuun aikaa, sitä vähemmän siitä palkkaa saat käteen.
Lähikeikan kulut ja käytetty aika ovat pienemmät ja rahaa jää käteen huomattavasti enemmän.
Aina on kivaa saada keikoista loistavaa palautetta, niinkuin tuosta esimerkki reissustakin mutta sen saisimme kyllä lähiympäristömmekin keikkapaikoilta jos meitä toimistomme niille myisi. Mutta kun ei myy..
Nykypäivänä ns. oman toimen ohella edullisesti matkojenkin takaa keikkoja tekevät combot ovat suurin kirous tätä hommaa ammatiseen tekeville bändeille!

Voimaa kaikille!
Meisseli
12.12.2010 21:25:29 (muokattu 12.12.2010 21:27:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran täytyy tähän kommentoida että kaikkien lähi-alueillahan ei ole paikkoja tarpeeksi työllistämään yhtä bändiä. Sitten pitäs soittaa kymmenessä. Itse-asiassa pääkaupunkiseutua ehkä lukuunottamatta aika harva pystyis tekeen noin. Jos haluaisin heittää bilettä pelkästään Oulussa ja lähi-alueella(eli asuinpaikkakunnallani ja ympäristössä.) Ois aika hiljasta.

Esim. Oulussa on privoja lukuunottamatta kaksi paikkaa jotka pitää bilebändejä.
Kemissä ja vaikkapa Kokkolassa ei yhtään.

Siltikin olen samaa mieltä siitä että olishan se kiva kun niitä matkakuluja ei aina pantas sinne palkan lomaan, vaan ne tulis matkan mukaan päälle.
Semmonen vaan nostais hinnan niin ylös että taas menis työt vähiksi.

AU!!
jake5
12.12.2010 21:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuis käy ny esim. perustriojen kun diesel maksaa nyt jo 1,30€/l ja vuoden vaihteen jälkeen nousee edelleen, vaikkapa treelta saariselälle 4 illan veto?
(tston normi hinnoilla)

Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
isojussi
12.12.2010 23:53:06

http://www.finlex.fi/data/tes/stes1282-PT64muusikko1003.pdf

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
13.12.2010 09:35:24

isojussi: http://www.finlex.fi/data/tes/stes1282-PT64muusikko1003.pdf

Tuota ei näytä kaikki edelliset kommentit huomioonottaen kukaan juuri toteuttavan . (ilm. kyseessä on sitten harrastustoiminta)

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
isojussi
13.12.2010 11:06:05

KoskPaavo: Tuota ei näytä kaikki edelliset kommentit huomioonottaen kukaan juuri toteuttavan . (ilm. kyseessä on sitten harrastustoiminta)

Eikös tuo silti sido työnantajapuoltakin? Työtehtävähän määrittelee käytettävän sopimuksen eikä se, kuuluuko työntekijä liittoon vaiko ei.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
baron
13.12.2010 12:28:59 (muokattu 13.12.2010 12:29:32)

isojussi: Eikös tuo silti sido työnantajapuoltakin? Työtehtävähän määrittelee käytettävän sopimuksen eikä se, kuuluuko työntekijä liittoon vaiko ei.

Sopimuksen soveltamisalueesta selkeästi sanotaan että ei koske harrastustoimintaa.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KoskPaavo
13.12.2010 13:22:14

baron: Sopimuksen soveltamisalueesta selkeästi sanotaan että ei koske harrastustoimintaa.

Onhan siis olemassa harrastuspohjalla olevia työnantajiakin.

isojussi
14.12.2010 00:24:33

Höpötitipöpötiti. Työsuhde on työsuhde, oli se sitten päivän tai kymmenien vuosien pituinen. Jos on pääasiassa muualla duunissa ja tekee satunnaisesti keikkoja niin, että siitä maksetaan, on se sivutyö, eikä harrastustoimintaa.

KoskPaavo
14.12.2010 09:54:46

isojussi: Höpötitipöpötiti. Työsuhde on työsuhde, oli se sitten päivän tai kymmenien vuosien pituinen. Jos on pääasiassa muualla duunissa ja tekee satunnaisesti keikkoja niin, että siitä maksetaan, on se sivutyö, eikä harrastustoimintaa.

Niinhän se minunkin mielestäni on, muistan että jo 70-80- luvuilla, kun oltiin ihan eri tavalla "liiton miehiä" oli kova nurina kun opiskelijapojat tulivat puoli-ilmaiseen soittamaan vapaapäivinä. Tuo "ei koske harrastustoimintaa" on syntynyt näiden wannabe-hemmojen invaasion myötä. Siitäpä sittemmin tuo homma on murentunut käsiin.

rintapek
14.12.2010 15:22:12

isojussi: Höpötitipöpötiti. ...tekee satunnaisesti keikkoja niin, että siitä maksetaan, on se sivutyö, eikä harrastustoimintaa.

Höpsis. Tuloverotuksen kannalta tulo on tulo. Mut harrastustoiminnan ja tulonhankkimistoiminnan välillä on vissi ero.

One kind of music only - the good kind
AnselmiMaa
16.12.2010 23:57:34

tätä on mun mielestä näillä sivuilla väännetty NIIN monessa keskustelussa..

Unohdetaanko nimimerkit? (kirjoitetaan yks aihe oikeilla nimillä)
Laitetaan pöytään KAIKKI ammatit. (mahd. päivätyö ja soittohommat)
Sit myös KAIKKIEN töiden palkka (paljonko saa päivätöistä, keikasta, tehdäänkö kalja vai kilsapalkalla vai saako kiinteän rahan per keikka ja kilsat lopulliseen verotukseen).
Kuka maksaa matkat, kuka mahd. majoituskustannukset?

Eli julkistetaanko?

Siinä voi sitten olla rauhassa kateellinen kuka kellekin haluaa.. mutta tiedettäis ainakin hinnat. Sit vois ehkä yrittää kehittää kustannuksia ja korvauksia johonkin "samaan" suuntaan.. EHKÄ??!

Ei muutaku ei anna periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!
rintapek
17.12.2010 00:23:18 (muokattu 17.12.2010 00:30:23)

AnselmiMaa: tätä on mun mielestä näillä sivuilla väännetty NIIN monessa keskustelussa..

Unohdetaanko nimimerkit?
Laitetaan pöytään KAIKKI ammatit.
Sit myös KAIKKIEN töiden palkka

Eli julkistetaanko?

.. EHKÄ??!

Mulla ny ei o mitn salattavaa, mut tää palsta on kumminkin kovin turhan julkinen. Huoneen puolella käypi varmasti ongelmitta. Mulle ihan sama.

Edit: pa pystyyn humppaajien verotoimistohuone, ni itte tiedät ketä sinne jäseniksi kelpuutat.

One kind of music only - the good kind
isojussi
17.12.2010 00:57:54 (muokattu 17.12.2010 01:17:10)

Mää oon heti valmis AnselmiMaan ehdotukseen.

Jaa ... mutta ... mähän oon jo usevampaan kertaankin tehnykkin niin.

EDIT: Totta puhuen tosta Anselmin ehdottamasta jutskasta olin IMHO ihan helvetisti hyötyä. Itseäni ainakin koko ajan kiinnostaa, onko hintataso ajan tasalla.

Just törmäsin eilen tavallaan tähän asiaan, kun eräs toimiston täti epäili mun myyneen itseäni suoraan asiakkaalle halvemmalla, kuin heille. Sanoin etten usko olleeni niin tyhmä. No, hänen mukaansa niitä on paljon. Onneks löysin vanhoista papereistani sit sen mainitun kaks vuotta sitten olleen keikan. Heh - tarjosin heille erikoishintaa 25% halvemmalla ko keikkaa varten, kun mitä olin kaks vuotta sitten asiakkaalta vastaavasta suoraan laskuttanut. Nooo... jätettiin yhteistuumin ottamatta, kun oltiin kummiskin kalliita - olisivat halunneet TV:stä tutun koomikon 300€:lla... HOHOHOHO!!!!

baron
17.12.2010 08:03:05

isojussi: . Nooo... jätettiin yhteistuumin ottamatta, kun oltiin kummiskin kalliita - olisivat halunneet TV:stä tutun koomikon 300€:lla... HOHOHOHO!!!!

Mä oon kerran ollut tilaisuudessa jossa meitä oli kaksi esiintyjää, mä soittelin pianoa ja sitten taikurikoomikko.
Mun liksa oli 300, sen taikurin 2000.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
AnselmiMaa
17.12.2010 13:59:20

rintapek: Mulla ny ei o mitn salattavaa, mut tää palsta on kumminkin kovin turhan julkinen. Huoneen puolella käypi varmasti ongelmitta. Mulle ihan sama.

Edit: pa pystyyn humppaajien verotoimistohuone, ni itte tiedät ketä sinne jäseniksi kelpuutat.

En tarkoita, että jollain olis salattavaa. Mutta jos kaikki pitää liksansa omana tietonaan, nii silloin on turha vääntää rautalankaa tuloista ja menoista. Yks ihminen ei muuta tässä maassa mitään, mutta esim. 278 ihmistä voi jo muuttaa jotain..

Silloin ku tein itse päivätöitä, nii kyllä me tiedettiin mitä samaa työtä tekevä tienaa. Silloin tavallaan pystyy vaikuttamaan palkkaan vedoten siihen mitä tekee ja mitä ei.

Verotoimisto on jo olemassa ja mun ei tarvii kelpuuttaa ketään yhtään mihinkään, ne on kaikkien omia asioita, mihin lähtee ja mihin ei.
Mun tarvii kelpuuttaa vain oma naamani peilistä ja vielä on kelvannut...

Ei muutaku ei anna periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!
isojussi
17.12.2010 19:33:38

Plussasin AnselmiMaata.

Avoimuus on ainoo konsti saada asiat kohdalleen - ja jos joku sitten huomaa myyneensä liian halvalla, niin ei se tola ainakaan salailulla, kyräilyllä ja mutuilulla korjaannu.

Mä oon ainakin omassa hinnoittelussani lähteny siltä pohjalta, ettei kovin montaa eri hintaa tarvi pyöriterllä ja että YEL:in ja kulujen jälkeen jää viä kunnon korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Oikeestaan määräävin hinnopitteluperuste mulla on se, että minimitoimeentulo pitää saada neljällä keikalla per kuukausi. Suurimman paineen tolle tietty aiheuttaa se, että koko ajan pitää pyrkiä tarjoomaan hinnalle katetta.

KoskPaavo
17.12.2010 21:41:31

Mä laitoin IJ:lle plussan tuosta keikkamäärästä, kunniotettava tavoite.
Itse olen soittanut yli 25 vuotta yli 200 keikkaa/vuosi, olen tosin ihan ns. rivimuusikko enkä osaa edes hävetä sitä.

vesku.ka
17.12.2010 22:42:40 (muokattu 17.12.2010 22:43:28)

isojussi: Oikeestaan määräävin hinnopitteluperuste mulla on se, että minimitoimeentulo pitää saada neljällä keikalla per kuukausi.

Sori, mut ihan pakko kysyy että paljonko se minimitoimeentulo on nettona ja tienaako vaimosikin? Jos maksat neljällä keikalla asunto- ja autolainat ja elätät perheesi niin nostan hattua päästä ja helevetin korkeelle.

Sivutoiminen harrastelija tanssimuusikko. COVS nro. 9(vieläkään en ole saanut paitaa).
hvinnamo
17.12.2010 23:07:19

vesku.ka: Sori, mut ihan pakko kysyy että paljonko se minimitoimeentulo on nettona ja tienaako vaimosikin? Jos maksat neljällä keikalla asunto- ja autolainat ja elätät perheesi niin nostan hattua päästä ja helevetin korkeelle.

Ei kai sillä kuuhun mennäkkään? :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti