Muusikoiden.net
20.10.2017

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matkakuluista
1 2 3 4 5 6 7
rintapek
13.12.2010 13:27:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:
Jos mä otan liksana sen 300 niin voinko jälkikäteen omassa veroilmoituksessani vähentää sen 400 jolloin se vähentää oikeasti tuottoisien keikkojen veroa?

Periaatteessa voit. Harrastustoiminnan menot voi vähentää saman harrastustoiminnan tuloista. Mut kalenterivuonna ei voi vähentää enempää menoja kuin mitä on ollu tuloja. Jos aikoo edellisvuoden vähentämättömiä menoja vähentää tänä vuonna, ni kandee varautua esittämään hyvä selvitys.

Nyt en o asiasta ihan varma, mut taitaapi olla kans sillai, et noi harrastetoiminnan tulot ja menot pitäis voida vähentää ns. päittäin, eli noi menot ei pitäis kuulua tulonhankkimisvähennyksen omavastuuseen.

One kind of music only - the good kind
baron
13.12.2010 15:09:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mulle ei enää tule ko. lehteä, mitähän noihin juristi vastasi?

No just niinkuin asia on eli kilometrikorvausten pitää olla todellisia, vain se jonka autolla on liikuttu saa ne ja liksan sijaan ei voi ottaa pelkästään verottomia kulukorvauksia.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sabian
13.12.2010 17:54:11

Sivutoiminen tanssimusiikko casio laskuttaa ittestään vuoden ainosta keikasta 250.
Rehellisenä muusikkona tekee siittä verottajalle ilmoituksen.
No vähennykset ensin sitten verot,tuumaa hän.
Eli keikkahinta oli 250.
Päiväraha nyt ainakin vähennetään ensin. On 36 juuroa. Jää 214.
No kilometrejä tuli kolmisensataa+plus peräkärrykin oli hinauksessa.
Eli 300 x45snt=135. Peräkärrystä tulee viellä 300 x 0,07 snt=21 euroa.
Yhteensä 156 .
Eli 214 - 156= 58euroa.
No tuli ostettua 58 eurolla nuotteja eli verotusarvoksi jäi nolla.
Tekikö sivutoiminen mukamuusikko jossain väärin???
Verottajan mielestä ei.

jake5
13.12.2010 19:25:50

Hassua, mutta näin se toimii :)

Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
rintapek
13.12.2010 22:13:38

jake5: Hassua, mutta näin se toimii :)

Hassua, mut mä en lähtis tuota ehdottomana totuutena toitottamaan. Jos kyseessä on kokonaisuudessaan parin satasen homma. Mä ny itte olen soittajapojuna pahainen harrastelija, mut oikeesti toi tilanne muuttu ja witusti, jos a) noit verottomia kulukorvauksia on 25.000,- ja niist palkkoja se 200,- b) jos tsto maksaa noit pari miljuunaa vuodessa ja jää siit kiinni.

Jos hunppaa harrastaa, ni sit harrastaa, se on kivaa eikä kauheen vakavaa. Täs ny kumminkin ymmärtääkseni puhutaan siit, miten toi tehdään oikein ja et hommalla ois taloudellista merkitystä.

Jos tuohon ylläkerrottuun sit palataan, ni nikkinsä puolestä henkilö on runpali, eikä casiokiipparisti. Jos hän on yksityishenkilö, ni miten hän muka laskuttaa? Se on sit palkkatuloa, eikä sitä oikeesti sen jälkeen verottomiksi kilsakorvauksiksi muuteta. Jos omas verotuksessaan tarttee saada saldo nollaan, ni varmasti löytyy vielä pari nuottikuittia, joten ei toi o voinu mennä kovin montaa markkaa wituiks, ja jos oiskin, ni ketä oikeesti kiinnostaa?

baron
13.12.2010 22:43:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos tuohon ylläkerrottuun sit palataan, ni nikkinsä puolestä henkilö on runpali, eikä casiokiipparisti. Jos hän on yksityishenkilö, ni miten hän muka laskuttaa? Se on sit palkkatuloa, eikä sitä oikeesti sen jälkeen verottomiksi kilsakorvauksiksi muuteta. Jos omas verotuksessaan tarttee saada saldo nollaan, ni varmasti löytyy vielä pari nuottikuittia, joten ei toi o voinu mennä kovin montaa markkaa wituiks, ja jos oiskin, ni ketä oikeesti kiinnostaa?

Mun mielestä se on muuten oikein mutta laskuttajalla pitää olla Y-tunnus. Jollei ole niin sovitun keikkaliksan lisäksi maksajan pitää maksaa työnantajakulut.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sabian
14.12.2010 05:27:40

rintapek: Hassua, mut mä en lähtis tuota ehdottomana totuutena toitottamaan. Jos kyseessä on kokonaisuudessaan parin satasen homma. Mä ny itte olen soittajapojuna pahainen harrastelija, mut oikeesti toi tilanne muuttu ja witusti, jos a) noit verottomia kulukorvauksia on 25.000,- ja niist palkkoja se 200,- b) jos tsto maksaa noit pari miljuunaa vuodessa ja jää siit kiinni.

Jos hunppaa harrastaa, ni sit harrastaa, se on kivaa eikä kauheen vakavaa. Täs ny kumminkin ymmärtääkseni puhutaan siit, miten toi tehdään oikein ja et hommalla ois taloudellista merkitystä.

Jos tuohon ylläkerrottuun sit palataan, ni nikkinsä puolestä henkilö on runpali, eikä casiokiipparisti. Jos hän on yksityishenkilö, ni miten hän muka laskuttaa? Se on sit palkkatuloa, eikä sitä oikeesti sen jälkeen verottomiksi kilsakorvauksiksi muuteta. Jos omas verotuksessaan tarttee saada saldo nollaan, ni varmasti löytyy vielä pari nuottikuittia, joten ei toi o voinu mennä kovin montaa markkaa wituiks, ja jos oiskin, ni ketä oikeesti kiinnostaa?

No rumpalihan minä olen joo ja casiokiipparisti on malliesimerkki.
Ja puhuin laskutuksesta esimerkissäni eli y tunnus löytyy.
Ja se että tehdäänkö tuo oikein tuolla tavalla niin edelleen verottajan mielestä kyllä.
Ja noita 250 euron keikkoja kun on tarpeeeks vuodessa niin rahallinen merkitys on casiokiipparistin ja jopa minun mielestä sivutoimiselle mukamuusikolle iso.
Ja jos teet joka keikasta ton samaisen vähennystoimenpiteen niin tehtiinkö jossain väärin. EI ,sanoo verottaja.
Miten helvetissä voidaan sitten sanoa että tämä on väärin?? Se menee aivan pykälien mukaan.No yks keikka vuodessa,iso merkitys. Mutta edelleen jos on vaikka 50 keikkaa vuodes ja samainen laskukaava niin rahallinen merkitys on isompi. Ja jos kaikki tulo kuollettuu edellä mainitulla tavalla ja sulla on dokumentit näyttää siittä niin mitään väärää asiassa ei tapahtunu. Mutta eihän tämä ole ainoa tapa miten voi/pitää toimia. Jokainen tekee niinkuin haluaa. Casiokiipparisti ajatellu asian taloudellisen puolen ja tavan jonka verottaja on hänelle suonu.

rintapek
14.12.2010 10:09:58

sabian:
Ja puhuin laskutuksesta esimerkissäni eli y tunnus löytyy..

No se on sit elinkeinonharjoittaja. Mun tietääkseni matkakorvaukset ei me ihan samaan tapaan kuin palkansaajilla.

walttoni
14.12.2010 12:59:03 (muokattu 14.12.2010 15:28:30)

rintapek: No se on sit elinkeinonharjoittaja. Mun tietääkseni matkakorvaukset ei me ihan samaan tapaan kuin palkansaajilla.

Myöskään TES ei sido yritystoimintaa. Yritys voi myydä keikan ihan millä hinnalla tahansa, tai jopa maksaa siitä että pääsee keikalle.

COVS2.
Timi
14.12.2010 20:31:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota?Monta kommenttia koettanut lukea ja yrittänyt ymmärtää.Sillen ihan mielestäni ihan selvää asiaa.Tosin keikkarintamalla on paljon.Mitä en oikein tajua?No kuitenkin.Ennesvanhaan kikkaltiin vaikka siten.Luonollisesti bändin soittajat saapuivat keikkapaikalle omalla autollaan ja toivat soittimensa kyydissään.Kukin aikataulunsa mukaan.Kunhan eka biisi oli ajallaan.Näin ollen kukin sai laittaa matkalaskuun kilsat ja mahdollisen puoli/kokopäivärahan.Mikä luonnollisesti silleen vähennettiin siitä oletusta bruttotulosta.Minkä toimisto maksoi.Se vaan oli sovellutusta keikkahinnasta josta yritti saada jotakin handuun.Minä en äkkiä muista ohjelmatoimistoa.Joka on maksanut päivärahat ja matkakulut normaalin palkan päälle?Tälleen sivutoimiselle bändille.

Vaikea.Mutta varma!
isojussi
14.12.2010 20:55:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: No se on sit elinkeinonharjoittaja. Mun tietääkseni matkakorvaukset ei me ihan samaan tapaan kuin palkansaajilla.

Menee ne. Ja päivärahat kans.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
14.12.2010 21:27:05

isojussi: Menee ne. Ja päivärahat kans.

Se, et niis on samat summat raja- arvoina ei tarkoita et ne ois sama asia.

walttoni
14.12.2010 21:27:13

isojussi: Menee ne. Ja päivärahat kans.

Ei ne mee. Tai voi mennä, mutta ei ole sillä lailla "pakko" kuin työntekijäsektorilla. Yrittäjä voi määritellä keikkansa ehdot melkolailla vapaasti.

COVS2.
rintapek
15.12.2010 10:22:39

Timi: Tuota?.Se vaan oli sovellutusta keikkahinnasta ... en äkkiä muista ohjelmatoimistoa.Joka on maksanut päivärahat ja matkakulut normaalin palkan päälle?Tälleen sivutoimiselle bändille.

No, edelleen kyseessä on "sovellutus keikkahinnasta". Eihän mikään tsto noit omasta pussistaan maksa, vaan ainoa yhtälöön sisääntuleva raha on se keikkataksa.
Asian vaan pitää olla sovittu sillai, et siinä on x kilsaa mukana. Jos noit kilsoja tulee kauhiasti enemmän, niin sen taksan pitäis hieman nousta, tai summan kumminkin olla semmoinen, et joka soittajalle kulujen jälkeen jää maksettavaksi se palkka.
Eli ei niinkuin ketjun aloittajan tapauksessa et kolme miestä saa 200,- liksaa ja yksi saa 150,- verotonta kulukorvausta ja 20,- palkkaa.

Noin niinkuin kärjistäen tuo liksan muuttaminen kulukorvauksiksi ei käy päinsä. Koska käytännössähän se tarkoittaa sitä, et verottaja ja eläkeyhtiöt maksaa siitä, et Sprintterit pyörii maantiellä ja humppa raikaa hevonkuusessa ilmaiseksi.

JaS
15.12.2010 15:43:31

rintapek: No, edelleen kyseessä on "sovellutus keikkahinnasta". Eihän mikään tsto noit omasta pussistaan maksa, vaan ainoa yhtälöön sisääntuleva raha on se keikkataksa.
Asian vaan pitää olla sovittu sillai, et siinä on x kilsaa mukana. Jos noit kilsoja tulee kauhiasti enemmän, niin sen taksan pitäis hieman nousta, tai summan kumminkin olla semmoinen, et joka soittajalle kulujen jälkeen jää maksettavaksi se palkka.
Eli ei niinkuin ketjun aloittajan tapauksessa et kolme miestä saa 200,- liksaa ja yksi saa 150,- verotonta kulukorvausta ja 20,- palkkaa.

Noin niinkuin kärjistäen tuo liksan muuttaminen kulukorvauksiksi ei käy päinsä. Koska käytännössähän se tarkoittaa sitä, et verottaja ja eläkeyhtiöt maksaa siitä, et Sprintterit pyörii maantiellä ja humppa raikaa hevonkuusessa ilmaiseksi.

Verottaja ja eläkeyhtiöt ei maksa yhtään mitään. Se on edelleen se asiakas, joka maksaa sen, että sprintteri pyörii maantiellä. Verottaja ja eläkeyhtiöt yrittää vaan saada mahdollisimman paljon välistä. Jos et osaa pitää puolias, niin sitten et saa kulujasi pois summasta ennen niitä, joka voi johtaa tilanteeseen, että itseasiassa maksat siitä, että menet keikalle.

Sanotaan näin: turpaduuri pyytää 400€ ravintelilta. Matkaa ravinteliin on 200km. Ei oteta kilsoja pois. Verottaja ja eläkeyhtiöt näppäsee noin puolet tosta 400€, eli turpaduurille jää 200€ käteen. No, nyt tosiasia on se, että autolainaa on pitänyt maksaa, renkaat on uusittu ja bensaakin piti ostaa. Voidaan varmaan käyttää sitä 0,45€ vertailulukuna auton kulumisesta. 400km x 0,45€ = 180€. Ja lisätään päiväraha 36€, kun piti matkan aikana syödäkin jotain. Yhteensä kuluja oli reilu 200€.

Päästään siihen, että se turpaduuri teki sen keikan hintaan -16€, vaikka nettopalkka oli 200€. Tällälailla työn tekeminen ei ole kovin kannattavaa. Olis varmaan kannattanut ottaa kilsat ja päivärahat ennen eläkkeitä ja veroja. Olis jääny vielä satanen taskun pohjalle kulujen jälkeenkin. Ja ois verottaja ja eläkeyhtiötkin saanut vielä omansa.

Ei se eläkkeiden tai verojen maksu ole mikään itsetarkoitus. Työn tekeminen kannattavana on kai se pääpointti.

Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
rintapek
15.12.2010 16:15:17 (muokattu 15.12.2010 16:27:06)

JaS: Verottaja ja eläkeyhtiöt ei maksa yhtään mitään. Ja ois verottaja ja eläkeyhtiötkin saanut vielä omansa.

Ei se eläkkeiden tai verojen maksu ole mikään itsetarkoitus. Työn tekeminen kannattavana on kai se pääpointti.

Kukaan ei o sanonu, etteikö kilsoja vois tai pitäis ottaa. Kysymys on miten.

Tuos sinunkin esmerkissä kilsojen ja pvrahan jälkeen mun pikaisen laskuni mukaan jää verotettavaa tuloa vielä 184E

Mut jos se truba lähtee samaan rahaan 400 kilsan päähän, niin kilsakorvaukset ois 360 + päiväraha 36 = 396,- jolloin palkaksi jäis ruhtinaalliset 4E, mikä ei siis enää käy päinsä.
Kuin ei sekään, et keikan saadakseen se truba myy ittensä siihen 200km päässä olevaan ravinteliin puolet halvemmalla eli kahteensataan ja saa pelkät kulukorvaukset, mut ei liksaa.

walttoni
15.12.2010 16:22:13

rintapek:
Mut jos se truba lähtee samaan rahaan 400 kilsan päähän, niin kilsakorvaukset ois 360 + päiväraha 36 = 396,- jolloin palkaksi jäis ruhtinaalliset 4E, mikä ei siis enää käy päinsä.

Missä noin sanotaan?

COVS2.
eino mutku
15.12.2010 16:23:38

JaS: Verottaja ja eläkeyhtiöt ei maksa yhtään mitään. Se on edelleen se asiakas, joka maksaa sen, että sprintteri pyörii maantiellä. Verottaja ja eläkeyhtiöt yrittää vaan saada mahdollisimman paljon välistä. Jos et osaa pitää puolias, niin sitten et saa kulujasi pois summasta ennen niitä, joka voi johtaa tilanteeseen, että itseasiassa maksat siitä, että menet keikalle.

Sanotaan näin: turpaduuri pyytää 400€ ravintelilta. Matkaa ravinteliin on 200km. Ei oteta kilsoja pois. Verottaja ja eläkeyhtiöt näppäsee noin puolet tosta 400€, eli turpaduurille jää 200€ käteen. No, nyt tosiasia on se, että autolainaa on pitänyt maksaa, renkaat on uusittu ja bensaakin piti ostaa. Voidaan varmaan käyttää sitä 0,45€ vertailulukuna auton kulumisesta. 400km x 0,45€ = 180€. Ja lisätään päiväraha 36€, kun piti matkan aikana syödäkin jotain. Yhteensä kuluja oli reilu 200€.

Päästään siihen, että se turpaduuri teki sen keikan hintaan -16€, vaikka nettopalkka oli 200€. Tällälailla työn tekeminen ei ole kovin kannattavaa. Olis varmaan kannattanut ottaa kilsat ja päivärahat ennen eläkkeitä ja veroja. Olis jääny vielä satanen taskun pohjalle kulujen jälkeenkin. Ja ois verottaja ja eläkeyhtiötkin saanut vielä omansa.

Miksi se turpaluuri siis ei sitten alunperin keikkaa myydessään sovi että keikkapalkkio EUR 200,00 ja lisäksi km-korvaukset EUR 180,00 ja puolipäiväraha EUR 16,00. Summa tilaaja kannalta sama ja kirjanpidon kanssa on helppoa kun tarjous-sopimus-maksukuitti vastaavat toisiaan ja vieläpä todellisuutta?

Jos sitten matka olisikin vaikka 400 km niin km-korvaukseksihan voisi sopia vaikka 0,30/km jotta se pysyisi kuitenkin jossain suhteessa palkkion kanssa eikä loppusumma nousisi esteeksi koko keikalle. Palkka pysyisi kuitenkin samana niinkuin pitääkin ja toki tilaajalle kallimpi kuin läheltä tuleva kaveri mutta ei nyt ihan mahdottomia. Ja silti kilometrikorvauksista kertyisi ihan ok summa.

Sitten jos bändinä liikutaan niin eihän se kiertuelogistiikka ole tilaajan murhe vaan kyllä se on sitten orkesterin huonoutta jos joka jantteri ajaa eripuolelta Suomea omalla autollaan keikalle. Ei kai sitä pitäisi maksattaa tilaajalla. Paketti vaan ei ole kilpailukykyinen ja sillä sipuli. Kannattaa miettiä sitten kokoonpanoa tai liikkumista vähän uusiksi? Ainoastaan erityispoikkeustapauksissa mun mielestä matkakorvauksia pitäisi maksaa useammalle kuin yhdelle. Yksi bändi-yksi lähtöpiste.

rintapek
15.12.2010 16:28:44 (muokattu 15.12.2010 16:31:05)

walttoni: Missä noin sanotaan?

No mä ny oletin et toi JaSsin truba ei ollu yrittäjä, vaan palkansaaja.

Heitinpä eino mutkulle plussan. Ota koppi, ole hyvä.

walttoni
15.12.2010 16:44:55

rintapek: No mä ny oletin et toi JaSsin truba ei ollu yrittäjä, vaan palkansaaja.

Heitinpä eino mutkulle plussan. Ota koppi, ole hyvä.

Kiitos, Koppi otettu. Eino Mutkulla ansiokas kirjoitus. Ei välttämättä kuitenkaan toimi käytännössä. Jos bändin jäsenet asuvat eri paikkakunnilla, syntyy väistämättä matkakuluja Sprintterin lähtöpaikasta riippumatta.

COVS2.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti