Muusikoiden.net
10.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Syke
1 2
Aukusti
16.05.2010 18:47:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä ootte kyseisestä Syke tanssiorkesterista? Olen nähnyt heidät kerran ja pidin näkemästäni.

EP
16.05.2010 19:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aukusti: Mitä mieltä ootte kyseisestä Syke tanssiorkesterista? Olen nähnyt heidät kerran ja pidin näkemästäni.

Minä olen jopa kuullutkin : )
..nimenomaan tanssipändinä aivan upea!

tope2
16.05.2010 20:03:53

Syke on näitä "uuden sukupolven" tanssiorkestereja siinä mielessä, että ko. bändi on aikanaan ponnistanut nk. amatööripohjalta.

Aiempina vuosikymmeninä ymmärtääkseni menestyneet orkesterit (lukuunottamatta teinibändejä) ovat koostuneet ammattilaisista. Nykyään kaikenmaailman insinöörit, opettajat, kapiaiset ja maajussit tekevät siinä sivussa myös iskelmätähden hommia...

Nämä uuden sukupolven orkesterit ovat usein aluksi keränneet vuosien ja taas vuosien kokemusta ja mainetta "maakuntatasolla", kunnes joku Ekstraviihde on ne kekannut.

EP
16.05.2010 20:11:58

tope2: Syke on näitä "uuden sukupolven" tanssiorkestereja siinä mielessä, että ko. bändi on aikanaan ponnistanut nk. amatööripohjalta.

Aiempina vuosikymmeninä ymmärtääkseni menestyneet orkesterit (lukuunottamatta teinibändejä) ovat koostuneet ammattilaisista. Nykyään kaikenmaailman insinöörit, opettajat, kapiaiset ja maajussit tekevät siinä sivussa myös iskelmätähden hommia...

Nämä uuden sukupolven orkesterit ovat usein aluksi keränneet vuosien ja taas vuosien kokemusta ja mainetta "maakuntatasolla", kunnes joku Ekstraviihde on ne kekannut.

Jep, kumpikin tapa ihan ok!
Muistaakseni Urjalan poikien keikkailu alkoi samasta kylästä lähtöisin olevan laulajan Aila Heikkilän opastuksella aikanaan, näin ainakin Aila minulle on kertonut. : )

tope2
16.05.2010 20:25:06

Onhan toki sellaisia nuoremmankin sukupolven tanssibändejä, jotka ovat koostuneet alunalkaenkin ammattilaisista. Esimerkkinä Taikakuu. Näin kyseisen porukan ekan kerran jo joskus 90-luvun puolella (olivat silloin Markku Ketolan taustabändi) ja meiningki vaikutti erittäin ammattimaiselta.

tarmo
16.05.2010 20:41:37

tope2: Onhan toki sellaisia nuoremmankin sukupolven tanssibändejä, jotka ovat koostuneet alunalkaenkin ammattilaisista. Esimerkkinä Taikakuu. Näin kyseisen porukan ekan kerran jo joskus 90-luvun puolella (olivat silloin Markku Ketolan taustabändi) ja meiningki vaikutti erittäin ammattimaiselta.

Mitä väliä? Sen enempää tätä ketjua sotkematta, mä en ymmärrä pointtiasi ammattilaisuudesta? Harva, siis hyvin harva iskelmätähti (laulaja) on koulutettu muusikko. Toisaalta myöskään iskelmätähden taustabändinä vaikuttaminen ei vielä tee kenestäkään ammattilaista.

Ymmärrän kyllä tilanteen, jossa perustetaan bändi ja opetellaan vasta sitten soittamaan. Mutta että uusien orkesterien ilmiö... tuskin. Souvarit, uusi bändi? Näin esimerkiksi. Ehkäpä erona vanhoihin orkestereihin on se, että nykyään bändin perustavat ja sen jälkeen soiton opettelevat jopa oppivat soittamaan.

Jotenkin oli huvittava puheenvuoro, etenkin tällä Tanssimusa-palstalla. Sorry.

"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
EP
16.05.2010 21:11:25

tarmo:

..Ymmärrän kyllä tilanteen, jossa perustetaan bändi ja opetellaan vasta sitten soittamaan. Mutta että uusien orkesterien ilmiö...

Jep, näinpä!
Eräitä takavuosien paikallisia rokkipäntejä kipusi suosioon arvaamattomaan tuolla tyylillä, mutta ei taitaisi tanssimusiikkipuolella onnistua!

tarmo
16.05.2010 22:01:36

EP: Jep, näinpä!
Eräitä takavuosien paikallisia rokkipäntejä kipusi suosioon arvaamattomaan tuolla tyylillä, mutta ei taitaisi tanssimusiikkipuolella onnistua!

Kyllä se onnistuu puolella kuin puolella, mutta ei kyseessä ole mikään uusi asia.

Jos seuraa vaikkapa näitä tanssimusiikkiorkestereiden kykykilpailuja, niin eihän se aina mitään soittotaidon riemukulkuetta ole.

Ennen saattoi olla ammattilaisista kasattu orkesteri, mutta ammattilaisuuden taso ja määritelmä oli jotain aivan muuta kuin nykyään. Mutta eipä näistä sen enempää. Pääasia, että soitto soi ja tämä analyysi uudesta ja vanhasta polvesta osui mielestäni perusteiltaan harhaan.

jakeni
16.05.2010 22:17:01

Ei muuta kun väriä päähän ja nahkahousut jalkaan,sano!

Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
tope2
16.05.2010 22:43:26

Ehkäpä kirjoitukseni johtikin hieman sivuraiteille, jos aatellaan että kyse oli Syke -orkesterista ja mitä mieltä siitä ollaan. Mutta mun pointti oli hahmoottaa Sykettä osana laajempaa populaarikulttuurin murrosta. Jossakin toisessa maailmanajassa Sykkeen kaltaisille orkille ei olis ollu mitään kysyntää. Nykyään kuitenkin on ja hyvä niin. ; ) ammattilaisuudella viittaan by the way soittajan oletettuun menestyksekkääseen historiaan muusikkona, vahvaan laadullisesti mitattavaan osaamiseen ja ammatti-identiteettiin (muusikkous ensisijaisena ammattina).

tarmo
17.05.2010 14:13:10

tope2: ammattilaisuudella viittaan by the way soittajan oletettuun menestyksekkääseen historiaan muusikkona, vahvaan laadullisesti mitattavaan osaamiseen ja ammatti-identiteettiin (muusikkous ensisijaisena ammattina).

Monen kohdalla tuo viimeisin maininta ammatti-identiteetistä tarkoittaa läpi elämän jatkuvaa identiteettikriisiä. Viemättä keskustelua enempää sivuraiteille, on pakko todeta, että muusikkous ei ole ammatti. Eikä toisaalta ammattimuusikkous tarkoita työllistymistä.

Nyt kun tätä alaa on seurannut taas muutaaman vuoden enemmän, koko muusikkous on saanut sellaisen surullisen ja katkeran sävyn. On pelkästään musiikinkin kannalta terve asia, että muusikkoina työskentelee opettajia, insinöörejä, yms. Etenkin silloin, kun musiikki on myöhemmin vaihtunut toiseen ammattiin, eikä päinvastoin. Vaikka toisinkin saa ajatella, niin se on terve ilmiö, joka pitää tän koko homman jotakuinkin järkevissä kantimissa ja karsii sopivasti sitä turhaa haihattelua ja ainaista kiipimistä tältä alalta.

Tanssimusiikilla viihdytetään kansaa, ei kanssamuusikoita. Mulle jäi arabian poppijatsikoulusta lähinnä sellainen fiilis, että olis kannattanut nekin tanssimusiikki-workshopit jättää vaan suosiolla pitämättä. Menestyminen muusikkona Suomessa edellyttää suurimmalta osalta soittajia myös menestymistä tanssimuusikkona. Menestyminen tanssimuusikkona ei kuitenkaan edellytä ensimmäisenkään Chick Corean biisin osaamista, taikka menestymistä millään muulla musiikin saralla. Siinäpä yski turhanpäiväinen dilemma mietittäväksi...

Meisseli
17.05.2010 15:31:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En jaksa pitkälti puida, mutta ammattiMAISUUS on tärkeä asia bändin menestyksen kannalta. Ainakin jos bändi tekee töitä sen eteen eikä tule yhdessä yössä tähdeksi jonkun formaatin kautta.

Ei kelvannut Saku, ei Matiaskaan mutta Heikkipä soitteli viuluaan..
baron
17.05.2010 16:06:19

tarmo: Ymmärrän kyllä tilanteen, jossa perustetaan bändi ja opetellaan vasta sitten soittamaan.

Onko mitään muuta tapaa opetella keikkailu?

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
17.05.2010 16:32:18

baron: Onko mitään muuta tapaa opetella keikkailu?

No tietysti sitä mieluummin opetellaan soittamaan edes auttavasti ja mennään vasta sitten keikalle. Joskus se homma aloitettava. Pääasia, että ymmärtää itse, millä tasolla kulloinkin menee. Silloin ei jää moitteelle sijaa. Jos joku järjestään tilaa soittotaidottoman bändin keikalle, kannattaa soittotaitoistenkin vetästä nuppi hanurista ja alkaa aistimaan niitä todellisia markkinarakoja...

baron
17.05.2010 18:38:42 (muokattu 17.05.2010 18:41:23)

tarmo: No tietysti sitä mieluummin opetellaan soittamaan edes auttavasti ja mennään vasta sitten keikalle. Joskus se homma aloitettava. Pääasia, että ymmärtää itse, millä tasolla kulloinkin menee. Silloin ei jää moitteelle sijaa. Jos joku järjestään tilaa soittotaidottoman bändin keikalle, kannattaa soittotaitoistenkin vetästä nuppi hanurista ja alkaa aistimaan niitä todellisia markkinarakoja...

Lähinnä mä ajoin takaa sitä että vaikka kuinka hyvin osaisi omaa soitintaan soittaa niin
1. Jengissä/bändissä soittaminen on eri asia
2. Keikalla soittaminen on eri asia kuin treenikämpällä soittaminen.

Mutta jos sulla on joku muu tapa tiedossa pätevöityä keikkamuusikoksi niin kerro ihmeessä?

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
17.05.2010 22:03:49

baron: Lähinnä mä ajoin takaa sitä että vaikka kuinka hyvin osaisi omaa soitintaan soittaa niin
1. Jengissä/bändissä soittaminen on eri asia
2. Keikalla soittaminen on eri asia kuin treenikämpällä soittaminen.

Mutta jos sulla on joku muu tapa tiedossa pätevöityä keikkamuusikoksi niin kerro ihmeessä?

Mistä sait sen käsityksen, että mulla olisi joku muu tapa? Puhuinko tästä? Se mun tekstistä ottamasi lainaus pitäisi kyllä sun älyllä olla ihan luettavissa. Ymmärsin siis kyllä erään kirjoittajan pointin siitä, että ponnahdetaan pinnalle, vaikka ei olla soittajia. Sitäkin sattuu. Eikä kyse ole yhtyesoitosta tai yksilösuorittamisesta.

Mun pointti puolestani tähän kaikkeen on, että ihan se ja sama, kuka missäkin soittaa, jos kansa vaan diggaa. Ei se ole keltään pois.

Tietenkin bändisoittajaksi kehittyy vain soittamalla bändissä. Ero hyvään kotisoittajaan ei ole kuitenkaan niin kategorinen kuin annat ymmärtää. Hyvällä bändisoittajalla on korvat päässä, rytmitaju ja bändissä soitettavat stailit hallussa. Niitä voi opetella himassa tai bänditreeneissä, ei eroa. Jos ei puolestaan osaa soittaa mitään himassa, ei osaa soittaa bändissäkään. Vai oliko sulla joku vaihtoehtoinen teoria tähän?

Treeniksellä bändin kanssa soittaminen ja keikalle meneminen eroaa lähinnä siinä, että keikalla pitää handlata keikkasoiton rutiinit. Niihin kyllä oppii vaan käymällä keikoilla, mutta ei se soittotaito mitenkään keikalla lisäänny...

baron
17.05.2010 22:08:39 (muokattu 17.05.2010 22:17:10)

Jos ei puolestaan osaa soittaa mitään himassa, ei osaa soittaa bändissäkään
Joo, niinpäin en oo ketään kohdannut että joku ei osaisi omaa soitintaan mutta olisi hyvä bändissä. Toisinpäin oon kyllä kohdannut.

mutta ei se soittotaito mitenkään keikalla lisäänny
Ainaskin oppii mitä pitää treenata lisää

Mä ajoin sitä takaa että porukka josta kukaan ei ole ollut ennen keikalla ei voi millään olla niin hyvä kuin rutinoitunut ja jostain kaikki ovat aloittaneet.
Musta on kohtuuton vaatimus että ensikertalaiset olisivat ekalla keikallaan protasoisia.

BassoSisko
17.05.2010 22:27:42

baron: Musta on kohtuuton vaatimus että ensikertalaiset olisivat ekalla keikallaan protasoisia.

Ei kukaan koskaa pääsis aloittamaan jos heti pitäis olla pro.
Mä ainakin oon vielä huono soittaja kotona yksinäni, bändin kanssa parempi. Keikalla pidän hauskaa soittessani ja toivon että se hauskuus välittyy yleisöllekin. Ne sitten tykkää jotka tykkää ja loput ei, simppeliä.

Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
tarmo
17.05.2010 22:41:38

baron:
Musta on kohtuuton vaatimus että ensikertalaiset olisivat ekalla keikallaan protasoisia.

Tästähän me ollaan aivan samaa mieltä, eikä ollut missään vaiheessa tarkoitus olla eri mieltä. Lisäisin vielä, ettei bändin toimivuus ole riippuvainen kenenkään yksittäisen jäsenen virtuositeetista.

jjussila
17.05.2010 23:18:01 (muokattu 17.05.2010 23:18:29)

tarmo: Tästähän me ollaan aivan samaa mieltä, eikä ollut missään vaiheessa tarkoitus olla eri mieltä. Lisäisin vielä, ettei bändin toimivuus ole riippuvainen kenenkään yksittäisen jäsenen virtuositeetista.

Ja varsinkaan jos tuolla virtuoosilla ei ole korvien väli kunnossa = "vittu, mä oon kova" ja sen muuten sitten kaikki tulevat huomaamaan => kokonaisuus perseestä!

..ei helev...olisko noin?.....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti