Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joko oli aikakin - vai oliko jo?
1 2 3 4 5 6
tarmo
08.12.2009 08:01:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Kantelu EU-tuomioistuimeen?
 
Odota nyt hyvä mies, että sellainen ensin perustetaan :)
 
Ihan sama.
tarmo
08.12.2009 08:15:14 (muokattu 08.12.2009 08:17:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketään syyllistämättä, ja itsekin vähintään nilkkoja myöten paskassa tarponeena (tämän asia suhteen) ihmettelen, mikä lopulta johtaa siihen, että vaikka tälläkin palstalla paasataan siitä, miten asioiden pitäisi oikeasti mennä, niin siitä huolimatta suostutaan ohjelmatoimistojen kusetuksiin.
 
Lähtökohtaisesti verottaja ei ole paha, eikä pihalla. Verollakin työskentelee moni sivutoimimuusikko, jotka tekevät tätä ihan samaa homma. Kyllä ne asiat on kohtalaisen hyvin selvillä. Jokainen voisi lisäksi myöntää, että ongelmissa verottajan kanssa ovat juuri ne, jotka ovat sallineet ohjelmatoimistojen kyseenalaisen toiminnan. Mä ajattelen asian niin, että jos verotettava tulo on muutaman kympin vuodessa, ja silti riittää lihaa leivälle, niin onhan siinä joku pielessä. Silloin ansaitaan kuluilla. Verotus on kokonaisuus, eikä "verolakia" pidä lukea kuin piru raamattua: tuloverolaki sanelee vain pääpiirteet. Mulla on tässä vieressä 544 sivuinen verolait 2009 -teos, joka sekään ei kerro, miten asiat menee, koska käytäntö elää. Siinä on pelkästään kaikki voimassa olevat lakipykälät ilman selityksiä, eikä fontti ole mitään älyttömän suurta..
 
On äärimmäisen harmillista, että muusikot ottavat turpaansa toimistojen kikkailuista. Silti, ainut oikea tapa toimia, on olla sallimatta kikkailuja toimistoilta. Kun kerran tiedetään, ettei homma mene oikein. Itku ei nimittäin välttämättä auta, kun maito on jo maassa. Tiedän, että tää tosi kurjasti sanottu, mutta pitää oikeasti miettiä, mitä keikkoja kannattaa / voi tehdä. Jos keikkailu kannattaa vain verottomasti, pitäisi jättää tekemättä. Tai sitten pitää vain kärsiä. Sen jälkeen kun mä sain kyllikseni kikkatoimistojen humppakeikoista ( joita oli paljon ), oon huomannut, että rehdin työn keikat on aika tuulinen ala. Nyt niitä on esimerkiksi niin vähän, etten mä niillä aio elää. Toiset elää, mut mun pitää löytää ansiotyö jostain muualta.
 
Ihan sama.
baron
08.12.2009 08:36:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä muistelen että mun ensimmäisiä kirjoituksia TM-palstalle vuosia sitten oli ihmettely promuusikoiden liksojen pienuudesta.
Mun käsityksen mukaan kun niistä liksoista pitää maksaa soittimet, PA-laitteet, keikkakulkuneuvot, ammattitaidon ylläpitäminen (äänitteet, nuotit, opintomatkat), keikkakuteet ja lisäksi verojen jälkeen elättää perhe ja maksaa asuntolainojen lyhennykset niin ei onnistu.
Mulle vastattiin että työkalut (soittimet, PA-laitteet, keikkakulkuneuvot) on valmiina, ei niitä tarvitse ostaa (taivaan enkeli varmaan lahjoittanut) ja kun verojakaan ei tarvitse maksaa (liksa kulukorvauksina) niin kyllä niillä toimeen tulee.
 
Mun laskuopin mukaan ei. Harrastelijasoittajana kyllä pärjää kun sponsoroi muilla tuloilla keikkailun aiheuttamia kuluja.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ukko
08.12.2009 09:41:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Ketään syyllistämättä, ja itsekin vähintään nilkkoja myöten paskassa tarponeena (tämän asia suhteen) ihmettelen, mikä lopulta johtaa siihen, että vaikka tälläkin palstalla paasataan siitä, miten asioiden pitäisi oikeasti mennä, niin siitä huolimatta suostutaan ohjelmatoimistojen kusetuksiin.
 
Yleisesti ottaen (muusikot ja monet muut ammatit mukaanluettuna) johtuu siitä että ei kuuluta ammattiliittoihin koska kuvitellaan säästävän paljon rahaa kun ei tarvitse maksaa jäsenmaksuja. Ja jäsenistöltään hupeneva ammattiliitto on hampaaton. Oman alani kollegoita tunnen aika paljon ja ammattiliittoon ei kuulu kuin muutama harva. Ja työnantajat sotkevat oikeuksia suohon minkä ehtivät. Mä varaan tänään ajan ay toimitsijalle ja pistän työnantajani noudattamaan työmarkkinalakia. Kovasti se selitteli hiljattain että eihän tähän tarvitse ammattiliittoa sotkea. Minä sotken koska hommat ei muuten toimi :/
 
COVS jäsen nro 6
tarmo
08.12.2009 10:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Yleisesti ottaen (muusikot ja monet muut ammatit mukaanluettuna) johtuu siitä että ei kuuluta ammattiliittoihin koska kuvitellaan säästävän paljon rahaa kun ei tarvitse maksaa jäsenmaksuja. Ja jäsenistöltään hupeneva ammattiliitto on hampaaton. Oman alani kollegoita tunnen aika paljon ja ammattiliittoon ei kuulu kuin muutama harva. Ja työnantajat sotkevat oikeuksia suohon minkä ehtivät. Mä varaan tänään ajan ay toimitsijalle ja pistän työnantajani noudattamaan työmarkkinalakia. Kovasti se selitteli hiljattain että eihän tähän tarvitse ammattiliittoa sotkea. Minä sotken koska hommat ei muuten toimi :/
 
Niinpä, tuossa on paljon asiaa.
 
Muusikkous on toisaalta melko vapaa ammatti, mutta vapaus tuo tunnetusti vastuuta. Musta verottajan tulee laittaa stoppi kulukikkailuille. Sen jälkeen mitataan jyvät akanoista, kun ei ole enää mahdollista tienata myymällä kvartettia 400 eurolla. Sillä kun ei kukaan elä, eikä pidäkään elää.
 
Oma ongelmansa on juuri se, että hintojen polkeminen (anteeksi nyt tämä ikuisuusaiheen sivuaminen) on juuri sitä, että valitaan hämärä toiminta, ja tehdään hommaa verottomasti. Käteen jää saman verran, kuin rehellisesti toimivalla, puolta kalliimmalla bändilä. Onhan se vähän nurinkurinen tilanne, että niin moni lähtee sitten pelleilyyn mukaan ja sitä kautta tehdään ns. rehti työ entistä vaikeammaksi. Kyllä ne tapahtumanjärjestäjätkin lopulta ymmärtävät, että halpoja ammattibändejä ole, ja työnantajina toimivat ohjelmatoimistot puolestaan huomaavat, että työnantajan velvollisuudet todellakin tulee hoitaa. Kun villinlännen säännöt saadaan lopulta karsittua edes osittan alalta, voidaan alkaa suunnittelemaan ihan todellista järjestäytymistä ja oikeita työmarkkinaneuvotteluita.
 
Ihan sama.
Sessio
08.12.2009 10:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhumattakaan siitä, että 30 vuotta ammatikseen soittavan eläkekertymä tuolla laskutavalla on olematon.
 
KoskPaavo
08.12.2009 10:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sessio: Puhumattakaan siitä, että 30 vuotta ammatikseen soittavan eläkekertymä tuolla laskutavalla on olematon.
 
Totta, mä tein oman 28 vuotta ammattisoittoa semmoiseen aikaan kun vielä verot maksettiin ja lopullisen pelastuksen sain että olin "uran " loppuaikana 8 vuotta laivamuusikkona , jossa kaikki maksettiin OK.
 
Humppamuseon intendentti
half
08.12.2009 11:24:34 (muokattu 08.12.2009 11:41:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sessio: Puhumattakaan siitä, että 30 vuotta ammatikseen soittavan eläkekertymä tuolla laskutavalla on olematon.
 
Totta ja katkeraa. Sankarit kuolevat kuitenkin saappaat jalassa ja vain haju jää. Mutta aina löytyy uusia ja humppa soi. Ainoa keino on, että verottaja lopettaa tämän kusetuksen kertaheitolla ja kaikki verotoimistot NOUDATTAVAT päätöstä, nythän eri paikkakunnilla toimitaan mielivaltaisesti, kuten erään " toimiston " loppuselvittelyissä minulle selväksi tuli. Asun Kaarinassa ja olen kriminaali, kun muut bändin jätkät Turussa ja Raisiossa ja ovat hyviksiä, vaikka teimme ihan samat keikat. Vitsikkäintä oli, että ko kuitti oli kohdallini yltiölaillinen. Keikka Turussa: puolipäiväraha, vähän toistakymppiä kilometrikorvauksia ja toistasataa euroa palkkaa. Syyte veronkierto ja verovilppi, onneksi luopuivat syytetoimista, koska summa oli niin vähäinen, vaikka kirjallisessa päätöksessään syyllisyyttäni korostivatkin.
 
Henkilökohtaisesti voivat työntää kilsansa vaikka pe.......ä, veroprosenttini on nykyisellään sen verran pieni, että voin kyllä ottaa palkkana ja aikarajojen täyttyessä päivärahoina, mutta miten käy kovapalkkaisen sivutoimisen, jonka sivuprossa on jotain ihan muuta. Saattaa moni ryhmä siirtyä telakalle. Ottaisko joku bändiin? Vai perustetaanko uusi? Ei ole noita sikopaimenen paikkojakaan nyt auki.
 
Niin ja tekemällä selvityken keikkakohtaisesti matkoista ja liittämällä sen veroilmoitukseen saa varmasti tällä ympäri Suomea suhaamisella sellaiset vähennykset, että brutto pienenä pysyykin ja sitä myöden veroprosentti.
 
COVS jäsen N:o 5
baron
08.12.2009 11:41:39 (muokattu 08.12.2009 12:25:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: mutta miten käy kovapalkkaisen sivutoimisen, jonka sivuprossa on jotain ihan muuta. Saattaa moni ryhmä siirtyä telakalle. Ottaisko joku bändiin? Vai perustetaanko uusi? Ei ole noita sikopaimenen paikkojakaan nyt auki.
 
Kova ja kova: Kolmasosa mun osuudesta bändin liksasta tulee tilille eli kun teen soolokeikan 300 eurolla, satanen kilahtaa tilille. Mutta: Mä tiedän sen jo keikkaa sopiessa, sen mukaan mennään.
(Ei mun veroprosentti tietenkään oo niin kova mutta kun liksasta vähennetään päältä toimiston kulut ja työnantajakulut ja lopusta ennakonpidätys niin näin menee.)
 
Tarkoittaa myös sitä että ei kovin kauaksi kannata mennä keikalle, menee tappion puolelle (kehä III:n sisäpuolella pääsee plussalle)
 
Edit: On mulla muutakin sivutuloa kuin soittaminen ja sekin menee samalla tavalla: Asiakkaan kanssa on sovittu kokonaisliksa ja siitä toimisto ottaa vielä enemmän kuin keikkailusta (20%) ja sitten työnantajakulut ja lopuksi ennakonpidätys eli tulee vielä pienempi osa kuin keikkailusta eli ei noi soittajan verot mitään poikkeuksia oo.
Se vain että tässä muussa duunissa on liksat paremmin kohdallaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
half
08.12.2009 11:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kova ja kova: Kolmasosa mun osuudesta bändin liksasta tulee tilille eli kun teen soolokeikan 300 eurolla, satanen kilahtaa tilille. Mutta: Mä tiedän sen jo keikkaa sopiessa, sen mukaan mennään.
(Ei mun veroprosentti tietenkään oo niin kova mutta kun liksasta vähennetään päältä toimiston kulut ja työnantajakulut ja lopusta ennakonpidätys niin näin menee.)
 
Tarkoittaa myös sitä että ei kovin kauaksi kannata mennä keikalle, menee tappion puolelle (kehä III:n sisäpuolella pääsee plussalle)

 
Jos kehä 111:n sisäpuolella keikkaa riittää, niin mikäs siinä, mutta täältä on lähdettävä merta edemmäs kalaan.
 
COVS jäsen N:o 5
hvinnamo
08.12.2009 16:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän asia on niin että normaali kvartetin laskutushinta pitäisi olla luokkaa 1400e:sta ylöspäin että siitä jokaiselle palkan ja kulukorvaukset pystyis maksamaan.Erään "eturivin" bändin liideri kertoi kerran laskeneensa soittokeikkoihin käyttämänsä ajan ja jakaneensa bruttopalkkansa tällä summalla ja tulos oli 3,4 euroa/tunti!! Ja se bändi ei ihan perusliksalla tee keikkaa...eli varsin hyvää hommaa.Ja tämähän nyt ei sinänsä varmasti kenellekään ollut mikään uutinen.
Asiaa sivuten: Kuten joku jo mainitsikin, välillä tuntuu ihmeelliseltä kun nykysoittajat kysyvät ekana:monta settiä joutuu soittamaan? Ensin matkustetaan 6 tuntia keikkapaikalle,roudataan,odotellaan ja sama toisinpäin ym.Niin onko se nyt ratkaiseva asia joutuuko siinä nyt sitten soittamaan 45minuuttia enenmmän tai vähemmän,koska soittamaanhan sinne on menty eikä istumaan autossa tai tappamaan aikaa??
 
Pylkkänen
08.12.2009 16:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo:
Asiaa sivuten: Kuten joku jo mainitsikin, välillä tuntuu ihmeelliseltä kun nykysoittajat kysyvät ekana:monta settiä joutuu soittamaan? Ensin matkustetaan 6 tuntia keikkapaikalle,roudataan,odotellaan ja sama toisinpäin ym.Niin onko se nyt ratkaiseva asia joutuuko siinä nyt sitten soittamaan 45minuuttia enenmmän tai vähemmän,koska soittamaanhan sinne on menty eikä istumaan autossa tai tappamaan aikaa??

 
No kyllä se monesti neljän setin jälkeen on mielessä, että oispa vaan puolikas eikä puoltoista jäljellä, vai kuinka?
 
Viikset miehen tekee!
jake5
08.12.2009 17:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos verottaja muuttaa tilannetta säädöksillä tai lailla, veikkaan että käytännössä mikään ei juurikaan muutu. nk. ulkoistaminen tulee vallitsevaksi käytännöksi tällekin alalle eli ohj.tston palkkalistat katoavat ja tilalle tulee freelancer,Oy, Ky, Ay, tai jokin muu yritysmuoto. Edelleenkin artisti maksaa! ts. siirrytään yrittäjiksi....
 
Paljon näkee ja kuulee esim. kulj.alalla konserni on ulkoistanut toimintaansa, ainoa muutos on että yrittäjä maksaa nyt myös työnantajamaksutkin suurinpiirtein siitä samasta summasta mikä aiemmin tuli palkkana (+ että on nyt oma kulj.kalusto ja kulut). Työnantaja on silti se yksi ja sama, vastuu vain on näin siirretty pelkästään "yrittäjän" harteille.
 
Silloin pitäisi kaikkien muistaa hinnoitella työnsä sen mukaisesti eikä jatkaa samoilla summilla pelaamista.
Kulut kuuluu ehdottomasti palkan päälle!!!
 
Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
isojussi
08.12.2009 18:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Odota nyt hyvä mies, että sellainen ensin perustetaan :)
 
Jaa - nomikäsenyoli kekä ne krusifiksitkin kielsi?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Timi
08.12.2009 18:05:33 (muokattu 08.12.2009 18:06:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hvinnamo: Kyllähän asia on niin että normaali kvartetin laskutushinta pitäisi olla luokkaa 1400e:sta ylöspäin että siitä jokaiselle palkan ja kulukorvaukset pystyis maksamaan.Erään "eturivin" bändin liideri kertoi kerran laskeneensa soittokeikkoihin käyttämänsä ajan ja jakaneensa bruttopalkkansa tällä summalla ja tulos oli 3,4 euroa/tunti!! Ja se bändi ei ihan perusliksalla tee keikkaa...eli varsin hyvää hommaa.Ja tämähän nyt ei sinänsä varmasti kenellekään ollut mikään uutinen.
Asiaa sivuten: Kuten joku jo mainitsikin, välillä tuntuu ihmeelliseltä kun nykysoittajat kysyvät ekana:monta settiä joutuu soittamaan? Ensin matkustetaan 6 tuntia keikkapaikalle,roudataan,odotellaan ja sama toisinpäin ym.Niin onko se nyt ratkaiseva asia joutuuko siinä nyt sitten soittamaan 45minuuttia enenmmän tai vähemmän,koska soittamaanhan sinne on menty eikä istumaan autossa tai tappamaan aikaa??

 
Kyl se monta settiä hiukan alkaa painaa ko pitää samalla myöskin laulella ja tunteella.Mua tosin jelppaa kun kipparisti vetää välillä ja kitaristi muutaman biisin.Mutta kuuteen settiin menee pirun monta laulubiisiä.Sekä matkan aikana manaa ja loitsuaa törpöt kanssa-autoilijat!
 
Vaikea.Mutta varma!
isojussi
08.12.2009 18:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jake5: Jos verottaja muuttaa tilannetta säädöksillä tai lailla,
 
Miks? Laki ja työehtosopimukset on jo olemassa.
 
...tilalle tulee freelancer,Oy, Ky, Ay, tai jokin muu yritysmuoto. Edelleenkin artisti maksaa! ts. siirrytään yrittäjiksi....
 
Tällöin niitä yrityksen/yrittäjän asiakkaita on oltava enemmän, kuin yksi. Muuten sekin katsotaansosiaalimaksujen kiertämiseksi. Tästä on jo monelta muulta alalta esimerkkejä.
 
Työnantaja on silti se yksi ja sama, vastuu vain on näin siirretty pelkästään "yrittäjän" harteille.
 
Eli toi juuri on laitonta. Alihankkija ei voi tehdä töitä vain yhdelle päähankkijalle - vasitenkin jos jo on ollu sillä ennen duunissa.
 
Silloin pitäisi kaikkien muistaa hinnoitella työnsä sen mukaisesti eikä jatkaa samoilla summilla pelaamista.
Kulut kuuluu ehdottomasti palkan päälle!!!

 
Nimenomaan!
 
Henk koht oon ottanu sen linjan, että max noin 50km suuntansa = perushinta, max noin 200km suuntaansa = perushinta + 100€ ja pitemmät hinnoitellaan tapauskohtaisesti. Periaattessahan satasella ajaa yks esa about 225 km, mutta sevverta pitää perushinnassakin olla varaa että niistä harvoista Jyväskylän vedoista jäävän vähän pienemmän katteenkin jälkeen hinta on kohdillaan.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
hvinnamo
08.12.2009 18:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi:
 

 
Periaattessahan satasella ajaa yks esa about 225 km, .

 
Samaa mieltä! Moni ei vaan laske autoiluun juurikaan muita kuluja kuin polttoaine...Lasketaan että auto vie vaikka 10 litraa sadalla=13e/100km. sitten siitä saa 45e niin 32e jäis mukamas vielä jokaisesta sadasta kilometristä rahaa?? Ei niillä kilometrikorvauksilla elä ja uutta autoa osteta, mutta olemassa oleva pidetään hikisesti yllä ja maksetaan kulut.Mä oon niin huono soittaja etten pysty pyytämään keikoista tarpeeksi että kannattaisi lähteä rahan takia ollenkaan. :)
 
half
08.12.2009 20:46:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, teen näin, meneekö oikein. Kiellän kaikkia toimistoja yms. joiden kanssa yhteistyötä teemme maksamasta kilometrikorvauksia. En kyllä ole tähänkään mennessä pyytänyt. Vain päivärahat ehtojen täyttyessä, loput palkkaa. Matkoista pidän ajopäiväkirjaa ja vähennän matkat työmatkakuluina henk. koht. verotuksessa. Eläkemaksut otetaan silloin brutosta ennen vähennyksiä ja vaikka verot enimmäkseen takaisin matkavähennyksen takia saankin eläke on himassa. Onko näin?
 
COVS jäsen N:o 5
humppahanuristi
08.12.2009 21:09:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jake5: Jos verottaja muuttaa tilannetta säädöksillä tai lailla, veikkaan että käytännössä mikään ei juurikaan muutu. nk. ulkoistaminen tulee vallitsevaksi käytännöksi tällekin alalle eli ohj.tston palkkalistat katoavat ja tilalle tulee freelancer,Oy, Ky, Ay, tai jokin muu yritysmuoto. Edelleenkin artisti maksaa! ts. siirrytään yrittäjiksi....
 
Paljon näkee ja kuulee esim. kulj.alalla konserni on ulkoistanut toimintaansa, ainoa muutos on että yrittäjä maksaa nyt myös työnantajamaksutkin suurinpiirtein siitä samasta summasta mikä aiemmin tuli palkkana (+ että on nyt oma kulj.kalusto ja kulut). Työnantaja on silti se yksi ja sama, vastuu vain on näin siirretty pelkästään "yrittäjän" harteille.
 
Silloin pitäisi kaikkien muistaa hinnoitella työnsä sen mukaisesti eikä jatkaa samoilla summilla pelaamista.
Kulut kuuluu ehdottomasti palkan päälle!!!

 
Mitenkäs yritys muuttaa tilannetta? Mitenkä sieltä otetaan rahaa ulos ilman, että maksetaan veroja yms. maksuja muuten kuin kilometreillä tai päivärahalla leikkimällä?
Minun nähdäkseni kuitenkin melko lailla sama tilanne edessä. Vai onko minulla täysin vajavaiset tiedot?
 
Humpasta rautalankaan...
kenonen
08.12.2009 21:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Mitenkäs yritys muuttaa tilannetta? Mitenkä sieltä otetaan rahaa ulos ilman, että maksetaan veroja yms. maksuja muuten kuin kilometreillä tai päivärahalla leikkimällä?
Minun nähdäkseni kuitenkin melko lailla sama tilanne edessä. Vai onko minulla täysin vajavaiset tiedot?

 
Saa ainakin soittokamat ja kaikki oikeat kulut vähennyksiin. Sitten mitä jää viivan alle voi otta haluamanansa palkkana veks.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «