Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen
1 2 3 4
Rivihemmo
03.03.2008 01:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän tarkennusta kirjoituksestani WanhalleWetäjälle ja muillekkin.
 
Ymmärtääkseni (olen voinut ymmärtää kyllä väärinkin) melodia,sanat ja niiden esittäjä, eli solisti, on musiikkiesityksessä, iskelmämusiikin kyseessä ollessa se tärkein osa, jota taustavoimien (soittajat/stemmalaulajat) kuuluu säestää.
 
Jos taustalaulajan saundi tai musiikillinen osaaminen on korkeammalla tasolla kuin solistin, kärsii siitä melodia ja koko kokonaisuus, koska kuulijan huomio kiinnittyykin enemmän taustalauluun kuin itse melodiaan/solistiin.
 
Esimerkiksi, jos solistina olisi joku näistä tango/idols yms-piipittäjistä, ja köörit laulais vaikka Kari Tapio Paula Koivuniemen kanssa täydellä vibraatoillaan, miltähän kuulostais?...enpä usko että kovinkaan hyvältä.
 
Hyvä stemmalaulaja on niinkuin esim Metsis. Laulaa tarkasti ja saundissa ei o juurikaan solistisuutta ja muistaakseni ei juuri vibraattoakaan.
 
EP
03.03.2008 01:56:53 (muokattu 03.03.2008 01:59:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..Ymmärtääkseni (olen voinut ymmärtää kyllä väärinkin) melodia,sanat ja niiden esittäjä, eli solisti, on musiikkiesityksessä, iskelmämusiikin kyseessä ollessa se tärkein osa, jota taustavoimien (soittajat/stemmalaulajat) kuuluu säestää..
 
Ehkäpä noinkin..
 
Jos taustalaulajan saundi tai musiikillinen osaaminen on korkeammalla tasolla kuin solistin, kärsii siitä melodia ja koko kokonaisuus, koska kuulijan huomio kiinnittyykin enemmän taustalauluun kuin itse melodiaan/solistiin..
 
Miten niin jos? Noinhan asianlaita usein on!
Ei kiinnity! Päinvastoin, kun/jos on ammatti-ihmiset tekemässä taustoja.
 
Esimerkiksi, jos solistina olisi joku näistä tango/idols yms-piipittäjistä, ja köörit laulais vaikka Kari Tapio Paula Koivuniemen kanssa täydellä vibraatoillaan, miltähän kuulostais?...enpä usko että kovinkaan hyvältä.
Hyvä stemmalaulaja on niinkuin esim Metsis. Laulaa tarkasti ja saundissa ei o juurikaan solistisuutta ja muistaakseni ei juuri vibraattoakaan.

 
Hyvin vaikea sanoa!
Kuka "Metsis"?
Öh, mistähän tässä threadissa oikein on kysymys? :D
 
WanhaWetäjä
03.03.2008 02:07:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän tarkennusta kirjoituksestani WanhalleWetäjälle ja muillekkin.
 
Ymmärtääkseni (olen voinut ymmärtää kyllä väärinkin) melodia,sanat ja niiden esittäjä, eli solisti, on musiikkiesityksessä, iskelmämusiikin kyseessä ollessa se tärkein osa, jota taustavoimien (soittajat/stemmalaulajat) kuuluu säestää.

 
Rumpali olet....
Ja kuitenkin kehtaat tulla mulle opettaan kuinka stemmoja lauletaan?HOHO!
No vitsi, mutta toki taustalaulu on aina taustalaulu, ja eiköhän solisti pidä huolen siitä että HÄNEN suunnaton egonsa ja äänensä on se päällimmäinen asia ;-)
 
Jos taustalaulajan saundi tai musiikillinen osaaminen on korkeammalla tasolla kuin solistin, kärsii siitä melodia ja koko kokonaisuus, koska kuulijan huomio kiinnittyykin enemmän taustalauluun kuin itse melodiaan/solistiin.
 
Usein, ellei aina, soittajan musiikilllinen osaaminen on ihan eri tasolla kuin lauluhölmön eli solistin, mutta tyylitajuahan tuo stemmalaulukin vaatii, ei se ole mikään witun laulukilpailu, jos sitä haet?
 
Esimerkiksi, jos solistina olisi joku näistä tango/idols yms-piipittäjistä, ja köörit laulais vaikka Kari Tapio Paula Koivuniemen kanssa täydellä vibraatoillaan, miltähän kuulostais?...enpä usko että kovinkaan hyvältä.
 
Voi perse...et sitten mitään huonompaa esimerkkiä keksinyt?
Omien kokemusten perusteella MONIKAAN solisti ei edes OSAA laulaa stemmoja...
 
Hyvä stemmalaulaja on niinkuin esim Metsis. Laulaa tarkasti ja saundissa ei o juurikaan solistisuutta ja muistaakseni ei juuri vibraattoakaan.
 
Ei juma...ei stemmalaulu treenaamatta ja livetilanteessa hyvinkin erilaisiin biiseihin ole sama kuin treenattu "four cats" -osasto!
 
Meillä on tosiaankin erittäinkin poikkeavat käsitykset hyvästä stemmalaulajasta!Se meille suotakoon!
 
yy kaa...mikä laatikko?
Rivihemmo
03.03.2008 02:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mähän kehtaan vaikka mitä, jotta muut tietävät että mä oon aina oikeassa mielipiteissäni ja muut väärässä :D
 
Taustalaulu on tosiaankin taustalaulua, joka vaatii monasti enemmän musiikillista tajua ja osaamista, kuin solistina laulanta.
 
Enpä keikalla yritä tosiaankaan mitään laulukilpailua solistin kanssa järjästää, vaan mietin tarkkaan, millä tavoin mun stemmalaulu tukisi mahdollisimman hyvin solistin laulantaa. Meillä on aika heikkokeuhkonen ja ohuen äänen omaava solisti, joten pyrin laulamaan stemmat sen mukaan, etten "söisi" laulullani hänen laulantansa tehoa.
 
En Metsistä ottanu esimerkiks hänen ansioistaan four cats-eistä, vaan ihan sen pohjalta mitä olen kuullut häntä keikalla "solistina" ja maineestaan studiomuusikkona. Humppabasistina hän on kuulema vailla vertaa..saispa joskus humppaa soitella hänen kanssaan:)
 
Olipa muuten aika mukavan kuuloista sun musa musasivuilla, WanhaWetäjä.
 
WanhaWetäjä
03.03.2008 03:25:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mähän kehtaan vaikka mitä, jotta muut tietävät että mä oon aina oikeassa mielipiteissäni ja muut väärässä :D
 
Juu ei...oikeeta ja väärää näissä osastoissa ei ole, on vaan erilaisia katsontakantoja;-)
 
Taustalaulu on tosiaankin taustalaulua, joka vaatii monasti enemmän musiikillista tajua ja osaamista, kuin solistina laulanta.
 
Tästä olemme varmasti yhtä mieltä!
 
Enpä keikalla yritä tosiaankaan mitään laulukilpailua solistin kanssa järjästää, vaan mietin tarkkaan, millä tavoin mun stemmalaulu tukisi mahdollisimman hyvin solistin laulantaa. Meillä on aika heikkokeuhkonen ja ohuen äänen omaava solisti, joten pyrin laulamaan stemmat sen mukaan, etten "söisi" laulullani hänen laulantansa tehoa.
 
Tästäkin olemme samaa mieltä, solisti on solisti jota stemmalaulaja(t) tukee, ongelmia voi tulla jos ääniainekset ovat hyvinkin erilaiset, joskus vaan homma ei toimi ei millään.
 
En Metsistä ottanu esimerkiks hänen ansioistaan four cats-eistä, vaan ihan sen pohjalta mitä olen kuullut häntä keikalla "solistina" ja maineestaan studiomuusikkona. Humppabasistina hän on kuulema vailla vertaa..saispa joskus humppaa soitella hänen kanssaan:)
 
Ite oon kuullut häntä viimeksi jossain laivalla, tosin soitti sillon pillejä ja lauloi, hänen ammattitaitoaan en suinkaan epäile, toki olen ymmärtänyt että wanha tanssimusa/lattarit on hänen ominta genreään.
 
Olipa muuten aika mukavan kuuloista sun musa musasivuilla, WanhaWetäjä.
 
Eipä noista ole omaa kuin nuo soolot, varsinainen musanäyte lienee ainut missä soitan ite kaiken.
 
yy kaa...mikä laatikko?
rintapek
03.03.2008 11:08:09 (muokattu 03.03.2008 12:24:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt aivan alkpuperäiseen kyssäriin liity, mutta tuo lead- vs taustalaulu... niin kyllä siinä on tekniikan käyttäminen sallittua. Siis muunkin kuin laulutekniikan. Mikserin läpihän ne kaikki vedetään ja jos taustastemmat peittää leadia, niin katseet sinne mikserin suuntaan.
 
Meillä on kolme laulajaa ja neljättäkin on koitettu treenata. Yksi kolmesta laulaa leadin ja muut tietty stemmaa, paitsi joissain kaksiäänisissä biiseissä on kaksi leadia, ilman "taustaa". Minulla on digimikseri käytössä, niin tuommoisella homma on lasten leikkiä... paitsi tietty hyvien presettien ruuvaaminen vie oman aikansa...
mutta napin painalluksella mikit muuttuvat tarpeen mukaan lead- tai stemmamikiksi. Ja sillä stemmamikillä ei leadin päälle kiivetä sitten millään.
Ekua ja kompuraa tarpeeksi, niin se on ihan sama kuka siellä taustalla loilottaa. Kunhan pysyy nuotissa. Online-tunetusta meikäläisellä ei värkeissä ole.
 
Sit alkuperäiseen kyssäriin sen verran, että tässä on varmaan jo oleellinen paljastunutkin. Laulamaan oppii laulamalla, ei lukemalla. Ja se laulaminen vaatii, että sitä ääntä kanssa käytetään, eikä kuiskailla. Ääntä pianosta tai kitarasta ja laulua päälle. Jos ei omin voimin onnistu, niin tunneille.
 
edit ajatusvirhe
 
One kind of music only - the good kind
essanton
15.08.2014 16:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun aikoo laulaa on laulettava paljon sydämen kyllyydestä. Laula kaikkea. Säestä itseäsi ja laula. Ota vaikka rohkaisuryyppy, jos ei muuten.
Tule sinuiksi äänesi ja laulamisesi kanssa. Laula päivittäin.
Opettele nauttimaan siitä. Tutustu ääneesi vaikka haarukoimalla puolen sävelaskeleen välein ylös ja alas niin korkealle kuin pääset ja niin alas kuin pääset. Kuuntele millä alueella on hyvä laulaa ja millä alueella äänesi on parhaimmillaan.
Transponoi kipaleet, joita meinaat bändin kanssa laulaa näille mukavuusalueille. Capolla se käy käy kätevästi kitaristeille.
Tässä kaikessa korva harjaantuu tekemällä.
Stemmalauluun pätee muuten samat jutut, mutta silloin ei pidä kuunnella omaa ääntään vaan sointua/intervallia jota laulat. Laulat ikäänkuin sävyä toisen sävyn kylkeen.
 
Näin ajattelen.
 
Yön siivet
15.08.2014 18:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Essanton" on oikeassa, laulajan pitää laulaa aina ja kaiken aikaa ja kuunnella oman äänensä soimista ja sitä, missä ja miten se tuntuu kropassa. Joo-o, tuntuu se, äänen saa esim. resonoimaan päässä jos osaa. Harjoittelu on kova sana ja se tekee mestariksi.
 
Tämän ketjun aloittajalle sanoisin, että ota yhteyttä alan ammattilaiseen, joka osaa kertoa sulle vastaukset kaikkiin kymysyksiisi ja paljon enemmänkin. Yksin kotona kipuileminen asian kanssa on ihan turhaa, kun on olemassa ihmisiä joilta saa oikeaa ammattimaista apua ja tietoa jotta pääsee aiheeseen käsiksi haluamallaan tavalla.
 
Toivottavasti yrität vielä ja varsinkin toivottavasti soitat vielä kitaraasi. Toivoo yksi laulajainen, jonka ääni soi ja hyrisee jo - tai vieläkin - tai kaikesta huolimatta ...
 
EP
15.08.2014 19:04:35 (muokattu 15.08.2014 19:06:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yön siivet: "Essanton" on oikeassa, laulajan pitää laulaa aina ja kaiken aikaa ja kuunnella oman äänensä soimista ja sitä, missä ja miten se tuntuu kropassa. Joo-o, tuntuu se, äänen saa esim. resonoimaan päässä jos osaa. Harjoittelu on kova sana ja se tekee mestariksi.
 
Tämän ketjun aloittajalle sanoisin, että ota yhteyttä alan ammattilaiseen, joka osaa kertoa sulle vastaukset kaikkiin kymysyksiisi ja paljon enemmänkin. Yksin kotona kipuileminen asian kanssa on ihan turhaa, kun on olemassa ihmisiä joilta saa oikeaa ammattimaista apua ja tietoa jotta pääsee aiheeseen käsiksi haluamallaan tavalla.
 
Toivottavasti yrität vielä ja varsinkin toivottavasti soitat vielä kitaraasi. Toivoo yksi laulajainen, jonka ääni soi ja hyrisee jo - tai vieläkin - tai kaikesta huolimatta ...

 
Yhdyn edelliseen, siinä oli tärkeimmät!
 
E: Olipa hauska lukea wanhoja kirjoituksia ..heh!
 
WanhaWetäjä
15.08.2014 23:03:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.google.fi/search?client … gfe_rd=cr&ei=JGLuU8qlCYrK8gfWp4GYDw
 
Varmaan hyvä bisnes http://www.lauluavain.fi/?page_id=4
 
http://shoutcompany.com/complete-vo … -perustuu-vankkaan-tutkimustietoon/ ..meneekö jo ostos TV osastoille tämä?
 
Muutaman kerran on tullut vastaan kollegoja joiden ei soisi suutaan avaavan laulun muodossa koska soundi on erikoinen/karmea eli selkeesti joku on vaan laitettu laulamaan kun on ollut ainoa joka edes jotenkin homman "hallitsee". Näitä on ollut nimenomaan nuoren polven soittajissa ja solistibandeissa eli laulutaidottomien soittajien määrä on yllättävän suuri, yks bandi oli sellanen että
soitto sujui erittäin hyvin mutta kvartetista vain rumpali lauloi! Mitäs jos menee ääni?
 
Olisi kiva tietää mikä on tämän topicin avaajan tilanne tänä päivänä, aikaa on kulunut kuitenkin jo yli 6 vuotta...
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
rintapek
16.08.2014 13:50:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
 
Muutaman kerran on tullut vastaan kollegoja joiden ei soisi suutaan avaavan laulun muodossa koska soundi on erikoinen/karmea eli selkeesti joku on vaan laitettu laulamaan kun on ollut ainoa joka edes jotenkin homman "hallitsee". Näitä on ollut nimenomaan nuoren polven soittajissa ja solistibandeissa eli laulutaidottomien soittajien määrä on yllättävän suuri, yks bandi oli sellanen että
soitto sujui erittäin hyvin mutta kvartetista vain rumpali lauloi! Mitäs jos menee ääni?
 
Olisi kiva tietää mikä on tämän topicin avaajan tilanne tänä päivänä, aikaa on kulunut kuitenkin jo yli 6 vuotta...

 
Erikoisellakin äänellä voi solistina pärjätä. Vaik Nurmio. Ja Nykäsmasa menestyy laulajana vaik laulaa huonommin kuin minä hyppään mäkeä. Mut semmoista päivää ei taida tulla, et Nykäsmasa laulais stemmaa.
 
Pari kertaa on käyny niin, et meikäläisen huttupartiosta vain rumpali (mä) lauloi, just syystä, et solistilla oli kurkunpääntulehdus tms. Kaikkia laulujaan en siedettävästi kyennyt laulamaan ollenkaan, joten biisilistaa vaan uusiksi. Ja ne laulut joissa mä kykenin tuuraamaan piti transponoida pikaisesti tyyliin eestä ceehen. Tohon kandee varautua ja mielellään treenata etukäteen.
 
Mut stemmoista. Mun mielestä helpoiten pääsee alkuun heittämällä pitkien vokaalien päälle tausta- aata tai uuta. Mielellään siten, et taustakuoro käyttää samaa vokaalia solistin kanssa ja et se taustakuoro pölähtää ilmoille oikeella hetkellä, eikä ainiin- nyt aaaaa- meiningillä.
 
Sama muuten pätee kans moniääniseen lauluun. Kuulostaapi kummasti paremmalta jos ne sanat lausutaan samaan tapaan ja tahtiin.
 
Toi äänien yhteensopivuus on kans mystinen juttu. Huttupartiossa ko mun ääniala oli kapeampi ja alempi ko liiderillä, niin aina kuulosti jokseenkin pyllyltä jos mä lauloin hänen äänensä päälle ylästemmaa. Niinpä siirryttiin käytäntöön, et milloin ylästemmaa kaivattiin, niin liideri itte otti sen ja mä hoidin melodian. Toimi huomattavasti paremmin. Mut tos on vaan se, et silloin on käytössä kaks "solistimikkiä" joten mikkitekniikka kandee opetella semmoisella nyrkkisäännöllä, et liidit lauletaan "turpa grillissä" ja stemmoissa kauempaa mikistä. Tommoinen "oikeeoppinen" mikkitekniikka muuten korvaa hirveen määrän teknisiä leluja.
 
Anonymous-jazz
16.08.2014 17:43:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikään ei oo sen hirveämmän kuullosta, kuin osaamattomat tsemmat jonkun duo/trio Forresterin perästä kuultuna.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Yön siivet
16.08.2014 18:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä ihmettelinkin, miksi joku nostaa ketjun monen vuoden jälkeen esille. Nooo, "notnasse" on varmaan joku himolaulaja - ehkä ...
 
E: Olipa hauska lukea wanhoja kirjoituksia ..heh!
 
Ukko
16.08.2014 18:47:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Mikään ei oo sen hirveämmän kuullosta, kuin osaamattomat tsemmat jonkun duo/trio Forresterin perästä kuultuna.
 
Muutaman hirveemmän mainitakseni, hammaspora, se pitkä vihellys jonka autonkorjaaja tekee vilkaistuaan ajokkisi pohjaa, unelma duunia haettavissa haastettalija sanoo "nythän on niin että..", sihinä avojalkojesi juuresta, tyttären maininta siitä että tarvitsee uusia vaatteita jne.
 
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
16.08.2014 20:15:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yön siivet: Sitä ihmettelinkin, miksi joku nostaa ketjun monen vuoden jälkeen esille. Nooo, "notnasse" on varmaan joku himolaulaja - ehkä ...
Himolaulaja...lauluhölmö, osuvia termejä mutta usein rasite ympäristölle, siis henkilö jonka pitää olla aina äänessä esim kun istutaan jossain iltaa ja bandi soittaa jonkun hyvän biisin jota olisi kiva kuunnella niin tämä alkaa hoilottaa täpöillä mukana turmellen esityksen täydellisesti.
 
E: Olipa hauska lukea wanhoja kirjoituksia ..heh!
Ne alkavat olla m.netin parasta antia, ennen asiat olivat mallillaan, välillä tuli ylilyöntejä ja turhia vääntöjä mutta pääosin homma oli hauskaa sanailua ja jopa asiantynkää liittyen keikkailuun ja soittamiseen.
Mutta onhan ajatkin muuttuneet, keikat on vähentyneet radikaalisti siitä miten niitä oli 10 vuotta sitten, aika moni on lopettanut aktiivisen keikkailun ja ehkä sen myötä poistunut palstalta.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Timi
16.08.2014 22:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Himolaulaja...lauluhölmö, osuvia termejä mutta usein rasite ympäristölle, siis henkilö jonka pitää olla aina äänessä esim kun istutaan jossain iltaa ja bandi soittaa jonkun hyvän biisin jota olisi kiva kuunnella niin tämä alkaa hoilottaa täpöillä mukana turmellen esityksen täydellisesti.
 

Ne alkavat olla m.netin parasta antia, ennen asiat olivat mallillaan, välillä tuli ylilyöntejä ja turhia vääntöjä mutta pääosin homma oli hauskaa sanailua ja jopa asiantynkää liittyen keikkailuun ja soittamiseen.
Mutta onhan ajatkin muuttuneet, keikat on vähentyneet radikaalisti siitä miten niitä oli 10 vuotta sitten, aika moni on lopettanut aktiivisen keikkailun ja ehkä sen myötä poistunut palstalta.
Jotenkin kaipaan sitä leppoisaa fiilistä.
 
Vaikea.Mutta varma!
Anonymous-jazz
17.08.2014 00:32:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
Mutta onhan ajatkin muuttuneet, keikat on vähentyneet radikaalisti siitä miten niitä oli 10 vuotta sitten, aika moni on lopettanut aktiivisen keikkailun ja ehkä sen myötä poistunut palstalta.

 
Mutta tämähän vain todistaa sen tosiasian, että humppa on hiljalleen kuolemassa :)
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
uusiipe
17.08.2014 00:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla alkoi stemmojen laulaminen sillä tavalla, että mulle laitettiin mikki, joka ei ollut päällä. Oli kuulemma hienomman näköistä, kun joka ukko laulaa.
Siinä sitten joikasin mukana, kunnes aloin oppimaan miten ne stemmat tehdään. Nykyään on munkin mikki auki. Jonkun verran laulun lahjaa mulla toki jo oli valmiina.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
EP
17.08.2014 07:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Mutta tämähän vain todistaa sen tosiasian, että humppa on hiljalleen kuolemassa :)
 
Ei vaan toivotaan että se liian monessa paikassa esiin tunkeva, turruttavan turha "hissimusa" ekana!
 
EP
17.08.2014 07:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikaman: Miten kannattaa opetella? Vai voiko sitä oppia? Kannattaako edes yrittää?
 
Oon ite kitaristi, ja olisi kyllä hienoa vähän laulella stemmoja ym.
 
Mistä ihmeestä tietää, onko ääni vireessä. Kitaran viritän mittarilla.. :)
 
Ja sitten jos pitää laulaa oktaavia ylempää, mitä se tarkoittaa?
 
Esimerkki: Voiko kertosäettä stemmalaulaa samalla lailla kuin laulaisi samaa kertsiä soolosolistina. Sorry, vaikea seittää.. Vai pitääkö stemmat laulaa esim. oktaavia ylempää kuin soolosolisti. Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan.

 
Älä käytä aina sitä mittaria..
 
Voit laulaa ihan samaa ääntä solistin kanssa, vaikka B -osassa, esim. mies- ja naisääni kuulostaa ihan kivalta yhdessä niinkin, mut se ei oo stemmaa.
Jos laulat oktaavia korkeammalta (tai matalammalta) sekään ei oo stemmaa mut niinkin voi laulaa.
 
Kun sulla on kitara niin treenaa sillä johonkin biisiin, sen kertsiin stemma, laulat mukana samalla ja tee siitä sellanen melodia, että muistat sen ulkoa.
Stemmahan menee usein melodisesti erilailla kun se biisin oikea melodia minkä solisti laulaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «