Muusikoiden.net
04.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassorummun mikitys ja miksaus tanssimusassa?
1
Teemu Tee
22.11.2002 13:05:17 (muokattu 22.11.2002 13:06:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jonkin aikaa koittanut saada rumpalimme basaria "ruotuun" keikoilla, mutta tuntuu etten saa millään soundia asialliseksi. Mikkinä AKG D112 --> mikseri --> kompura. Se vaan sanoo pläts eikä umb niinkuin pitäis... Tai bong eikä tunk!

- miten eq:t, mitä hakea
- mikin suuntaus rummussa
- kompuran asetukset

Tahtoo hiukan nuijaa mukaan, mutta pääosin syvää sointia bassokitaran kaveriksi. Se kyllä täyttyy tavallaan jo nyt että soundi on syvältä...

Niin ja rumpukamat on ihan asialliset, joten vika on lienee muualla

Teemu Tee
26.11.2002 10:14:30

Testailu paljasti karun totuuden: kompressointia oli liikaa!

Otin laitteen kokonaan veks ja equtin soundia hiukan. Syvyyttä esiin ja napsua pikkuisen lisää. Kaikki toimi ok, mutta tasot pomppivat odotetusti hivenen liikaa. Pienesin ration 5 --> 2,5 ja vaihdoin softkneen hardkneeksi. Nyt kompura haukkaa normaalipotkuissa vain 1-3 dB, kovassa poljennassa saattaa 6dB valo joskus vilkahdella. Meikkigainia on vain n.+2dB, ennen n.+4dB. Rinnakkaisvertailussa soundi on nyt aika samanlainen oli kompura päällä, poissa tai irti kokonaan.

Hitto kun mikserissä on vain yksi puoliparametrinen eq, kahdelle olisi käyttöä. No, kyllä näilläkin pärjää. On tässä jo vuosia kompuroitu monenlaistakin materiaa, mutta tuntuu vaan joskus perusjututkin unohtuvan. Nyt oon niin tyytyväinen kuin näillä kamoilla ja taidoilla voi olla.

Marzi
29.11.2002 09:19:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saarisen Reiskan viisautta. :)
http://www.nettiteatteri.com/reiska/index.htm

Attack (reagointiaika)

Kun ääni ylittää treshold-tason, attackillä päätetään, kuinka nopeasti meidän tulee puuttua signaaliin. Ajat vaihtelevat millisekunnin osista satoihin millisekunteihin.

Jos ei ole kysymys minkään suojaamisesta, siis esimerkiksi kaiuttimen, kannattaa aloittaa pitkillä ajoilla. Liian lyhyt attack-aika aiheuttaa härskin kuuloista säröä. Se ei yleensä ole jutun tarkoitus. Joskus tietenkin voi asia näinkin olla. Mutta silloin jo friikkaillaan ja tehdään tietoisesti särösoundia.

BBC on tutkinut asiaa tosissaan ja todennut alle 0.25 ms (millisekunnin) attack-aikojen aiheuttavan rajua säröä. Särö on vielä aina pahempi, mitä nopeammin syttyvä ja mitä enemmän signaali sisältää korkeita taajuuksia. Esimerkiksi piano ja percussiot ovat tällaisia. Sinulla pitää olla tosi hyvä syy käyttää alle 1 ms:n attack-aikoja.

Konsonantit tekevät meidän puheesta ymmärrettävää. Jos me puristamme konsonantit sileiksi, puheesta tai laulusta ei ota kukaan enää selvää. Tämäkin tarkoittaa siis sitä, että liian lyhyt attack-aika on pahasta. Se on tietysti eri asia, onko puhujalla tai laulajalla sellaista asiaa, että siitä jotain ymmärtäisi. Mutta miksaajan tehtävä ei kuitenkaan ole harjoittaa sensuuria.

Juttu muuttuu, kun päästään tästä millisekunnista pitempiin aikoihin. Mitä enemmän signaali sisältää matalia taajuuksia, sitä pitempi pitäisi kompuran attack-ajan olla. Tästähän sitten taas seuraa se, että esimerkiksi bassarin napsaus pitää käytännössä jättää hoitamatta. Tai bassarin alapäästä tulee makkaraa.

Release (pitoaika)

Release-säädöllä päätetään, kuinka kauan puristettavan signaalin kimpussa painitaan tresholdin alituttua. Ja ajan olisi syytä osua. Tämä on varmaan tärkein säätö koko kompressoinnissa. Liian lyhyt release-aika aiheuttaa pumppausta. Signaalitaso lutkuttaa ylös ja alas. Liian pitkä aika aiheuttaa myös pumppausta ja saa puhujan kuulostamaan hengästyneeltä sammakolta.

Attack- ja release-ajat kulkevat aina käsi kädessä riippuen käsiteltävästä signaalista.

Mitä matalampia taajuuksia signaali sisältää, sen lyhyempi release-ajan tulee olla suhteessa attack-aikaan. Mutta muistetaan se, että signaaleille, jotka sisältävät matalia taajuuksia, attack-aika on pitkä. Hyvä lähtökohta tosi matalia (alle 50 Hz) sisältäville signaaleille on neljä kertaa pidempi release-aika verrattuna attack-aikaan. Siis jos meidän valinta attack-ajaksi on 80 ms, hyvä release-aika on siis 320 ms.

Laululle hyvä lähtökohta on kymmenkertainen release-aika attack-aikaan verrattuna.

Muista, että release-ajan tulee olla ainakin nelinkertainen attack-aikaan verrattuna

töräytän
05.02.2011 12:43:30

Teemu Tee: Olen jonkin aikaa koittanut saada rumpalimme basaria "ruotuun" keikoilla, mutta tuntuu etten saa millään soundia asialliseksi. Mikkinä AKG D112 --> mikseri --> kompura. Se vaan sanoo pläts eikä umb niinkuin pitäis... Tai bong eikä tunk!

- kompuran asetukset

Paras tapa mikittää Bassorumpu
on laittaa etuaukosta sisään AKG D12
ja n. 20-30cm etupuolelle toinen
esim NT2-A kardiodi

siitä saa datasta saa miksattua kaikki tarpeelliset soundit

isojussi
06.02.2011 04:13:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyyyylllll kai kaks mikkiä basarissa tanssikeikoilla on turhaa... no en sano hifistelyä ... mutta turhaa kumminkin.

Kompurankin käyttöö - niinku huomasit - miettisin kans hjuu....

molemmat lisää - varmaan väärä termi - gainia turhan paljon, mikä vasitenkin alataajuuksilla tuo just "kuminaa" ja kiertoa helposti.

Basarin mikityksessä on silti humpassakin paljon hyötyä, eikä vähiten tuomassa ryhtiä koko bändin soittoon. Ainaski jos runpali sen jämtisti sotkee mänemään...

Koittakaa poimia oleellinen. Älkää yrittäkö liikaa "Amerikkaa". Eq-kannattaa ruuvvata ajatuksen kanssa. Minä mieluiten tekisin sen ekan kerran luurien kanssa - sillon ainakin tietää, minkälaista signaalia sinne pa:han ylipäätänsä tarjotaan.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Ukko
06.02.2011 15:15:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Kyyyylllll kai kaks mikkiä basarissa tanssikeikoilla on turhaa... no en sano hifistelyä ... mutta turhaa kumminkin..

Mä hankkisin rumpuaivon jossa on triggerit ja sen kautta basari pihalle. Pääsee kaikkein helpoimmalla ja miksei aika halvallakin.

COVS jäsen nro 6
rintapek
06.02.2011 15:52:47

Mahtoiko olla jokin ajankohtainen syy nostaa tää kymmenen vuotta vanha ketju?

One kind of music only - the good kind
Tankero
06.02.2011 17:53:47

Ukko: Mä hankkisin rumpuaivon jossa on triggerit ja sen kautta basari pihalle. Pääsee kaikkein helpoimmalla ja miksei aika halvallakin.

Minulla on RC:tä, eikä tarvi mitään trikkereitä ja muita.

Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
jakeni
08.02.2011 15:05:37

Tankero: Minulla on RC:tä, eikä tarvi mitään trikkereitä ja muita.

Mä en edes tarvi niitä....mulle riittää kunnon/ehjä kalvo ja viritysavain,joskua voin ehkä laittaa pikku pyyhkeen tms. sisään,riippuu millä setillä/rummulla wetelen,kiitos&loppu!

Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
Timi
08.02.2011 19:35:12

jakeni: Mä en edes tarvi niitä....mulle riittää kunnon/ehjä kalvo ja viritysavain,joskua voin ehkä laittaa pikku pyyhkeen tms. sisään,riippuu millä setillä/rummulla wetelen,kiitos&loppu!

Son osaavilla helpompaa.Minä olen mennyt siitä mistä aita on matalin jo vuosia.Eli trigannut akustisen basarin ja snaren.Alkuaan jo aika yksinkertaisilla vermeillä.En millään lailla suosittele sitä.Koska luonnollisesti oikein viritetty kalusto.Taitavissa käsissä. Soi tietenkin paljon hienommin.Nykyään koko Slinkun rumpusetti on trigattu.Poislukien pellit.Mutta sain halpissähörummut ja olen laiskuuttani käyttänyt niitä keikoilla.Tosin oikeiden peltien keralla.Ja sen trigatun snaren. Koska kuitenkin saa fiilistellä sudeila,risukepeillä ja kevyillä kapuloilla.En tiedä oisko jopa joku Gruba?

Vaikea.Mutta varma!
isojussi
08.02.2011 20:04:37

jakeni: Mä en edes tarvi niitä....mulle riittää kunnon/ehjä kalvo ja viritysavain,joskua voin ehkä laittaa pikku pyyhkeen tms. sisään,riippuu millä setillä/rummulla wetelen,kiitos&loppu!

Ja kuulleena voin vahvistaa, notta toimii.

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
08.02.2011 22:14:46

isojussi: Ja kuulleena voin vahvistaa, notta toimii.

Osaavalla menee aina. Tai ainaki melkis aina. Mä ny itte en osaa yhtikäs mitään, mut eipä meikäläistä kauheen äänekkääksi voi syyttää. Kyl vaan noille sähköpannuille aikansa ja paikkansa löytyy. Voisin sanoa, et mialummin sähkäreillä paikas, mis vois vetää akkareilla kuin päinvatsoin.
Ja jos ei jompikumpi kelpaa, ni kandee mennä itteensä.

One kind of music only - the good kind
Tankero
09.02.2011 07:22:21

Tuolta pohjalta.

Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
sutikomppi
11.02.2011 16:09:11 (muokattu 12.02.2011 19:02:24)

Teemu Tee: Olen jonkin aikaa koittanut saada rumpalimme basaria "ruotuun" keikoilla, mutta tuntuu etten saa millään soundia asialliseksi. Mikkinä AKG D112 --> mikseri --> kompura. Se vaan sanoo pläts eikä umb niinkuin pitäis... Tai bong eikä tunk!

- kompuran asetukset

Tahtoo hiukan nuijaa mukaan, mutta pääosin syvää sointia bassokitaran kaveriksi. Se kyllä täyttyy tavallaan jo nyt että soundi on syvältä...

Niin ja rumpukamat on ihan asialliset, joten vika on lienee muualla

_
_REMO 20" POWERSTROKE 3 CLEAR BASS Remo 20" Powerstroke 3 Clear Bass Drum Head - Falam Slam (concept of adding an underlay ring was pioneered by Remo). A single-ply ambassador weight head with an underlay ring at the outer edge of the head to subtly dampen unwanted over-ring. This design creates a near-perfect balance of...
Info

Hyvällä kalvolla ja virityksellä tuo asia saadaan ratkaistua. Tosin kovin vaikea sanoa, kun en ole itse kuulemassa. Tuo ylläoleva teksti on thomanilta. Kalvoa saa myös koti suomesta. En lähtisi eq.lla tai kompuralla hakemaan ensin mitään.

Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Epämuusikko
11.02.2011 16:40:11 (muokattu 11.02.2011 16:59:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sutikomppi: _
This design creates a near-perfect balance of...
Info

repesin.

omat nyrkkisäännöt
-Itse basarin ja mikrofonin laadulla on merkitystä.
-Kuskin paikalle ja yleisöön on joskus sama soundi, joskus eri
-Kaikilla kalvoilla on mahdollisuus kuulostaa sekä hyvältä että huonolta.
-Välttäkää resokalvoja joissa on reikä keskellä.

sinänsä turha minun on neuvoa kun en keikkoja tee tällä hetkellä. mutta kuitennii.

I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti