Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tapani Kansa ja säestävä orkesteri
1 2 3 4 518 19 20 21 22
EP
09.11.2012 20:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine:
.. sanotaankonyt "omapäisellä" artistilla olisi enää mahdollista päästä ähkyisälle viihdetaivaallemme. Kilpailu on niin kovaa, että yhteistyökyvyttömimmät tapaukset pudotetaan heti pois ja otetaan lauhkeampi poju/tyttö tilalle. Hyvässä ja pahassa, näkökulmasta riippuen: tässä kyynärpää-prosessissa nimittäin jää varmasti sivuun myös tukuttain oikeasti särmikkäitä, persoonallisia ja lahjakkaita yrittäjiä, jotka eivät vaan halua stailautua.

 
Höh, aika monet viihdetaivaan konkarit omaavat vastaavaa, esim. naispuolisista käytetään nimitystä diiva, "omapäisyyttä", lisäksi muita holtittomuuksia.
Mutta onkohan siinä ero, että joku tekee sen selvinpäin ja toinen puolustelee esimerkiksi humalatillaan omaa käyttäytymistä?
 
Tietynlaista, tervettä tapsaa olisi itse asiassa jokaisella esiintyjällä hyvä olla. Sitä kutsutaan mm. nimellä "ammattiylpeys".
 
Totta.
 
Prophet
10.11.2012 18:40:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskelmämusiikin pelastajat:
 
http://www.iltalehti.fi/viihde/2012062015739053_vi.shtml
 
Ukko
10.11.2012 19:12:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Iskelmämusiikin pelastajat:
 
http://www.iltalehti.fi/viihde/2012062015739053_vi.shtml

 
Yeah, nuorison on aika ottaa hommat haltuun kun vanhoilta ei enää taitu.
 
COVS jäsen nro 6
half
11.11.2012 22:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Yeah, nuorison on aika ottaa hommat haltuun kun vanhoilta ei enää taitu.
 
Onhan Ranu, mutta missä Jonu ?
 
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
Prophet
03.06.2018 11:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavoitteena Mietaa -parta?
 
https://www.youtube.com/watch?v=TUPIRIY_YyQ
 
basisti1971
31.07.2018 15:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Prophet: ...
 
Kiitoksia mahtinostosta :).
 
En ole ennen TM-palstalle kait kirjoitellutkaan, mutta vahingossa klikattuani ajattelin että voishan tuotakin vilkaista, ja löytyihän ekan sivun alalaidasta aihe jota on tullut pari vuosikymmentä ihmeteltyä (salaa ;)).
 

 
EP: Eikös se menny jotta: "Nimeni on Tapani, tapani on näyttää napani"?
 
90-luvun lopulla mulle varoiteltiin: "Nimeni on Kansa, ja Tapani tulette tuntemaan".
Tai jotain tuonne päin, aikaa on kuitenkin vierähtänyt jo tovi.
Naulan kantaa kuitenkin tuokin...
 
Elettiin 90-luvun loppupuolta ja Tapsan lavasuosio osoitti kuulemma käytösperäisiä hiipumisen merkkejä.
Väittivät ilkeät ettei yli-innokkaan yleisön potkiminen ja hakkaaminen päivälehdistön silmien ja korvien alla olisi ollut oikein suositeltavaa.
Vähemmistökansanryhmille vittuilemisesta puhumattakaan.
 
Ratkaisuksi keksittiin palkata tekniikkaan pikemminkin moottoripyörä-, kuin tanssilavahabituksen omaavia yksilöitä 2 kappaletta.
Veikattiin kaiketi että tanssikansa rauhoittuisi, ja lavalla heiluvan Kansan ei tarvitsisi turhaa kontaktia yleisöönsä ottaa.
Ja toimihan tuo kaiketi, en muista kuin muutaman yksittäisen häiriötapauksen, ja oikeat järkkärit nekin hoitivat kunniakkaasti.
 
Se, miksi tekniikka piti ottaa firmasta joka ei työntekijöilleen vaivautunut edes palkkoja maksamaan, se ei ole selvinnyt vieläkään, mutta tokkopa kukaan muu enää tuossa vaiheessa Kansaviihteen kanssa jaksoi yrittää.
Näin jälkikäteen voisi ajatella että olisi homma jo itsekin pitänyt etukäteen ymmärtää kun ehtona rundille lähdöstä pidin edellisten yksittäiskeikkarästien maksamista.
Mutta kun on nuori, ja innokas, ja pomolla on kaksi määrättömän komeata koiraa, pakkohan tuollaisen sanaan on luottaa.
Ja kissan viikset, oppia ikä kaikki.
 

 
Hyppäsin rundille muistaakseni tokasta keikasta, ATK-tukihenkilö kun halusi Jusssikeikan hoitaa itse.
 
Rokkihommia tehneelle täysin käsittämätön bändin kyykytys alkoi heti laakista, ja jatkui läpi kesärundin.
Ihmettelin tuota ääneenkin, ja vastauksena oli suurinpiirtein: "Tapsa nyt on tuollainen".
Ja oli kuulemma huomattavasti sävyisämpi kuin edellisinä vuosina.
Rivien välistä luin -myöhemmin rundilla erään tuoreen tangokuninkaallisen taustabändin rock/blues-kitaristin sanoiksi pukemankin- viisauden: "Emäntä ja kakara on jääneet pahasti koukkuun säännöllisiin lämpimiin aterioihin ja kuivassa nukkumiseen".
 
Meille tekniikan heeboille Kansa saattoi joillain keikoilla sanoa sanan tai kaksi jos jokin oli tarpeeksi pahasti mielestään pielessä, yleensä ei mitään.
Jonkin kerran pisti puhallinsoittaja-paran kesken biisin ravaamaan miksauskioskiin -jonka pystytin vastalauseista huolimatta aina saliin- kertomaan ettei ollut monitorisoundiinsa tyytyväinen.
Ekalla keikalla Tapsa oli erikseen maininnut olevansa tyytyväinen kun huomasi että miksaustiski on salissa, eikä lavan vieressä tai takana.
 
En tiedä olinko vaan paska miksaaja kun en osannut lavan syrjästä miksata kuten muut harvat humppamiksaajat joita olen aikojen saatossa bongannut, mutta kun ottaa huomioon Kansan (ja monen muunkin aikalaisensa) umpikelvottoman mikkitekniikan, vaikea keksiä kuinka muuten homman saisi toimimaan.
 

 
Tanssilavakulttuuria tuntemattomalle yllätys (ja järkytys) oli myös melkoinen kun liki joka keikalla yksi tai useampi tuli erikseen kiittämään mua kun laulu kuului ja sanoista sai selvää, oli kuulemma harvinaista herkkua.
Melkoinen yllätys oli myös se että varsin monella keikalla oli jonkin verran yleisöä jotka tulivat ilta toisensa jälkeen ainoastaan kuuntelemaan Tapsaa, tanssineet eivät jalallistakaan.
 

 
Kansan rundi oli bändille selvästi raskasta aikaa, ja väitän että mitä tahansa jannut palkkaa saivatkin, liian vähän oli joka tapauksessa.
5 tai 6 settiä per ilta (tupla-akteilla pari vähemmän), 2 tai 3 Tapsan kanssa, keskimäärin viitenä iltana viikossa.
Yksittäiset vapaapäivät täysin miten sattuu pitkin viikkoa.
Hotellimajoituksia viimeiseen asti vältellen, joten Hesaan tultiin Kansaviihteen myyränkarkottimella kukonlaulun aikaan välillä todella kaukaa, ja samaisena iltapäivänä taas useamman sadan kilsan päähän pystyttämään.
Ruskeasuon parkkiksella oli hyvä koisia kun Carrolsista sai "aamiaiseksi" hampurilaisia :D.
 
Hienosti jannut kuitenkin kestivät, vaikkakin soittokunto kyllä kärsi näin genreulkopuolisen korviin todella rankasti.
Alkurundin tasokkaasta, monipuolisesta ja oivaltavasta soitannasta tuli mekaanista autotallitasoa viimeisille keikoille.
Eikä tekniikan ja bändin välisiltä konflikteiltakaan täysin vältytty, sen verran kävi hermojen päälle itsekullakin.
 
Sydämestäni toivon että meno on muuttunut, ja että nykyisillä bändiläisillä (miksei tekniikallakin :)) on helpompaa kun artistille on ikää karttunut, ja mielenterveysongelmat on voitettu?
 
Ehdottomasti kuitenkin kokemuksena palkitseva, jos ei muuten niin huomasin että humpparundit ei ole mun juttu :D.
Eikä Rollen leivissä mikään muukaan toiminta sen puoleen ;).
 
T:Samuli
 
Timi
02.08.2018 15:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hihii!
Mä en ole koskaan ollut Kansan keikalla kuuntelemassa tai saati soittamassa.Mutta hän on ollut meidän bändin keikalla asiakkaana Tapiolassa!
 
Mistä sitä tietää?
artope
02.08.2018 16:39:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kerran ollu tansseissa Ämyrillä kun Tapsaa säesti joku trio. Artisti sätti koko ajan orkkaa, vaikka taiteilija tahallaan venytti ja taas otti nuotista kiinni... basisti ja kosketinsoittaja vuorotellen näyttivät toisilleen missä kohdassa nuottia ollaam menossa...
 
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Anonymous-jazz
06.08.2018 23:41:16 (muokattu 06.08.2018 23:41:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artope: Oon kerran ollu tansseissa Ämyrillä kun Tapsaa säesti joku trio. Artisti sätti koko ajan orkkaa, vaikka taiteilija tahallaan venytti ja taas otti nuotista kiinni... basisti ja kosketinsoittaja vuorotellen näyttivät toisilleen missä kohdassa nuottia ollaam menossa...
 
Vähän kuin :) :) ;) ;)
 
https://www.youtube.com/watch?v=W3C2eRPn1OY
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Päivystäväbasisti
07.08.2018 13:08:28 (muokattu 07.08.2018 13:22:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa olen taiteilijaa liiteritansseissa kompannut, ja ei minkäänlaista ongelmaa ollut. Taitava ja mukava äijä. Myös hänen rouvansa oli tosi kiva, ja menossa mukana.
 
" Konstan konsti oli oiva, kun viululla pesäpalloa pelas"
Kyllikki
09.08.2018 10:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole taiteilija T. Kansaan koskaan törmännyt, mutta kuulemieni asioiden pohjalta voisin todeta hänen olevan kerrassaan upea persoona, ei niinkään muusikkona eikä ihmisenä, mutta muuten.
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
baron
09.08.2018 15:22:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllikki: Itse en ole taiteilija T. Kansaan koskaan törmännyt, mutta kuulemieni asioiden pohjalta voisin todeta hänen olevan kerrassaan upea persoona, ei niinkään muusikkona eikä ihmisenä, mutta muuten.
 
Autokaahari ja bändinsä pompottaja, upeita asioita tietysti!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Veksi
09.08.2018 20:14:00 (muokattu 09.08.2018 20:52:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapani muutti 1970 alussa Kontulaan ja laitoin kerrostalon ylimpään kerrokseen nimen oveen ja alatauluun os. Kaarenjalka 6, olin kiinteistöhuoltomiehenä Kontulan Huollossa!
 
aslak
10.08.2018 23:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täys mulkvisti oli bändiläisiä kohtaan. Kaveriporukkaan kuuluu kiipparisti, kitaristi ja basisti jotka sai kokea herran oikut. En lähde ruotimaan sen enempää.
 
EP
11.08.2018 09:45:26 (muokattu 11.08.2018 09:46:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artope: Oon kerran ollu tansseissa Ämyrillä kun Tapsaa säesti joku trio. Artisti sätti koko ajan orkkaa, vaikka taiteilija tahallaan venytti ja taas otti nuotista kiinni... basisti ja kosketinsoittaja vuorotellen näyttivät toisilleen missä kohdassa nuottia ollaam menossa...
 
Hmm.. tässä nyt on vaikea sanoa onko kyseessä fraseeraus yli tahtiviivojen joka taaas otetaan sopivassa kohtaa kiinni ja homma ok.
Säestykseen ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään.
Tästähän on ollut puhetta aiemminkin, eli esitystyylistä.
Useat laulajat käyttää tuota tyyliä ja varsinkin silloin kun biisejä on laulettu vuosia, halutaan "vapaampaa" tulkintaa.
 
E: Onhan niitä laulajia jotka laulavat samat biisit vuosikymmeniä täsmälleen samalla tavalla..
 
WanhaWetäjä
11.08.2018 10:58:33 (muokattu 11.08.2018 11:00:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hmm.. tässä nyt on vaikea sanoa onko kyseessä fraseeraus yli tahtiviivojen joka taaas otetaan sopivassa kohtaa kiinni ja homma ok.
Vai niin...että otetaan kiinni sopivassa kohdassa? Onhan näitä "eikkatopeja" ollut iät ja ajat ja kyse ei todellakaan ole fraseerauksesta ainakaan sen tyylitajuisessa muodossa vaan rytmisesti päin persettä laulamisesta. Näitä on ollut myös oikeen kusenpolttamissa vanhoissa kapakkasoittajissa iät ajat ja varsinkin 70-80 luvuilla. Jakopää ei enää pelaa kun on vedetty ne 2000-3000 keikkaa joista puolet kännissä.
 
Säestykseen ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään.
Tästähän on ollut puhetta aiemminkin, eli esitystyylistä.

...joka ns syvältä, siitä ei nauti kuulija eikä varsinkaan säestävä orkesteri tai tanssijat.
Yksi mieleenpainunut kommenti tanssijoilta "hyvä kun lopetti, ei tuon laulun mukaan pysty tanssimaan", solistina siis EG, itse olin säestävässä bandissa.
 
Useat laulajat käyttää tuota tyyliä VÄÄRIN ja varsinkin silloin kun biisejä on laulettu vuosia, halutaan "vapaampaa" tulkintaa.
Vapaata lentoa tempo ad libitum, kyllä, TS ja EG kärkiniminä.
 
E: Onhan niitä laulajia jotka laulavat samat biisit vuosikymmeniä täsmälleen samalla tavalla..
Parempi sekin kuin "taiteellisten vapauksien" ottaminen välittämättä lopputuloksesta.
 
Itse aiheesta ; kerran olen todistanut TK:n vetävän biisin poikki keikalla, joku kämmi siinä tuli joko orkalle tai Tapsalle, en muista hänen mitenkään bandia haukkuneen tässä kohtaa, biisi taisi olla Eloise joko on haastava erilaisine osineen.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Päivystäväbasisti
11.08.2018 20:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mielestäni on pakko lähteä siitä että jos olet tuuramassa tms yksittäisellä komppaus keikalla niin soitat vaan sen mitä kupongeissa lukee ja solisti joko on yhtä aikaa maalissa tai sitten on jäänyt lähtökuoppiin. Ei voi osata peesata taiteilijaa sen päivän oikkujen perusteella. Lopputulos teokselle joko onnistuu tai ei.
 
" Konstan konsti oli oiva, kun viululla pesäpalloa pelas"
amma46
12.08.2018 23:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

25v. sitten säestettiin EG:tä. Tavattin n. 5.min ennen aloitusta, mapit käteen ja lavalle.
Basisti varoitti että venyttää, ei saa kuunnella laulua liikaa.
Oli hurja kokemus venytti 1/2-1 tahtia jäljessä ja se on VÄÄRIN.
EP:lle voi fraseerata ja tulkita ja vähän venytellä mutta liika on liikaa.
EG osaa kyllä laulaa en sitä kiistä. TV:ssä laulaessaan taas vetää ihan OK.
 
baron
12.08.2018 23:30:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon joskus harjoitusmielessä kompannut Frank Sinatran äänitteitä ja hän saattaa olla hirveästi myöhässä mutta ei koskaan eksyksissä ja aina jollain kohdalla löytää takaisin.
Oleellista komppauksen treenaamisessa oli että ei saanut kuunnella liikaa laulua vaan soittaa niin kuin se kappale "oikeasti" menee.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
13.08.2018 11:30:14 (muokattu 13.08.2018 11:31:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hmm.. tässä nyt on vaikea sanoa onko kyseessä fraseeraus yli tahtiviivojen joka taaas otetaan sopivassa kohtaa kiinni ja homma ok.
Säestykseen ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään.
Tästähän on ollut puhetta aiemminkin, eli esitystyylistä.
Useat laulajat käyttää tuota tyyliä ja varsinkin silloin kun biisejä on laulettu vuosia, halutaan "vapaampaa" tulkintaa.

 
Sillä erotuksella, että monien keikka- ja kappaleanalyysien perusteella Tapsa ei hahmota musiikillista aikaa yli neljäsosan verran. Siksi hänen rytminen muljuttelu on hallitsematonta ja vaarallista, verrattuna valveutuneempiin laulajiin.
 
Tällä selittyy niin Poikki Poikki -episodi, kuin Turun keikan bootlegille tarttunut ihan käsittämätön When You're Smiling -raasto.
 
baron: Mä oon joskus harjoitusmielessä kompannut Frank Sinatran äänitteitä ja hän saattaa olla hirveästi myöhässä mutta ei koskaan eksyksissä ja aina jollain kohdalla löytää takaisin.
Oleellista komppauksen treenaamisessa oli että ei saanut kuunnella liikaa laulua vaan soittaa niin kuin se kappale "oikeasti" menee.

 
Juurikin näin. Sinatra teki sen oikein.
 
uliuli
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 518 19 20 21 22

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «