Aihe: kitarakompit tanssimusassa?
1 2
ämpyilijä
29.09.2004 12:29:51

onko olemassa jotain kitaraopasta tanssimusan kompaamiseen? valssin, tangon, foxin, humpan jne. soitto kitaralla on paljon vaikeempaa ku luulis:) koko ajan saa kuunnella urkurin työskentelyä, ettei soita liikaa päällekkäin.

Liekö kitaristi jopa tarpeeton ihan peruskauraa soittaessa. Soolot ja muut melodiakulut on tietty asia erikseen, jolloin kitara pääsee oikeuksiinsa.
dizzy
29.09.2004 12:46:03
Liekö kitaristi jopa tarpeeton ihan peruskauraa soittaessa.

Kitaristi on paikkansa ansainnut myös huttumusiikissa. Kyllä tanssimusiikki on melko kalpeata jos ei kitara "laula".
Ite olen "urkuristi", joten jeesatkaa muut soittotekniikoissa yms.
baron
29.09.2004 13:36:45

onko olemassa jotain kitaraopasta tanssimusan kompaamiseen? valssin, tangon, foxin, humpan jne. soitto kitaralla on paljon vaikeempaa ku luulis:) koko ajan saa kuunnella urkurin työskentelyä, ettei soita liikaa päällekkäin.

Liekö kitaristi jopa tarpeeton ihan peruskauraa soittaessa. Soolot ja muut melodiakulut on tietty asia erikseen, jolloin kitara pääsee oikeuksiinsa.

Oot ainakin sivistynyt kitaristi kun kuuntelet kiippareita. Meillä kitaristi rämpyttää mitä rämpyttää ja mä joudun etsimään tilan basson ja kitaran "puristuksessa".
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
isojussi
29.09.2004 15:23:47
Oot ainakin sivistynyt kitaristi kun kuuntelet kiippareita. Meillä kitaristi rämpyttää mitä rämpyttää ja mä joudun etsimään tilan basson ja kitaran "puristuksessa".

Niin se kait lopunperin pitäis oleman, että rummut-basso-kitara hoitaa peruskompin ja mies, jolla ei ole pilli kuonon alla, vaan päinvastoin ui siinä seassa.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
R.Syke
29.09.2004 21:56:51 (muokattu 29.09.2004 21:57:19)

-Sanoisinpa niin, että se on urkuri/kosketinhemmo, jonka on kuunneltava, missä basso ja kitarat liikkuvat. Hörökorvat höröllään.
vn
29.09.2004 23:45:57

Käy tsekkaamassa jonkun "hyvän" bändin keikka. Sillä tavalla sitä oppii :)
Have
30.09.2004 08:13:26 (muokattu 30.09.2004 08:17:45)
Humpan ja valssin voi hoitaa niin, että soittaa (biisin sointukulkua seuraten) samaa kuin rumpali virvelillä. Fillejä ei kuitenkaan tarvi yrittää räpistellä. Tietysti taitava soittaja voi viljellä tyylin mukaisia obligaattoja sopiviin väleihin, mutta se peruskomppaus hoituu tolla tavalla. Valssin soiton tekee mielenkiintoiseksi se, mihin kohtaan rumpalipoika soittaa kakkosen ja yrittää osua samaan kohtaan. Yleensä homma alkaa istua muutaman keikan jälkeen. Kivat sävärit saa siitä, kun huomaa, että se valssin oma kakkonen on heti samalla paikalla rumpalin kakkosen kanssa. Näin on käynyt kerran nimittäin Ile Tuomas-Kettusen kanssa, mutta oli meillä muitakin yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Valistakoon joku muu kollega lisää.
klunssila
30.09.2004 09:14:26
Humpan ja valssin voi hoitaa niin, että soittaa (biisin sointukulkua seuraten) samaa kuin rumpali virvelillä. Valistakoon joku muu kollega lisää.

Siitähän se perusjuttu lähtee. Valssissa soitetaan sointuja kakkoselle ja kolmoselle. Humpassa taas ykkösen ja kakkosen jälkimmäisille kahdeksasosille, siis silloin kun lasketaan kahteen. Eli näin: yk-SI kak-SI (isolla kirjoitetut ovat sointuja).

Humppaa voi varioida soittamalla välillä pitkiä sointuja joko ykköselle tai ykkösen jälkimmäiselle 8-osalle. Tehdäänpä pieni rytmillinen esimerkki.

Humppakitarointia 8-tahtia a´la klunssila:

|yk-SI kak-SI | yk-SI kak-SI | YK-si kak-si | yk-SI kak-SI|
|yk-SI kak-si | yk-SI kak-SI | yk-SI kak-SI | YK-si kak-si |

Rytmit voit helposti naputella aamupäivän ratoksi käsillä siten, että oikea käsi soittaa tasaisia 8-osia ja vasemmalla aksentoit isolla kirjoitetut tavut. Sitten vaan homma pyörimään humpan tempoon, niin alkaa groovaamaan...

Valssissa voi soittaa myös pitkiä sointuja ykköselle, mutta tehokasta on pitää taukoja. Siis jätä ensi kerralla soittamatta se suvivalssin toisen säkeistön a-osa (juo vaikka kaljaa silloin), niin tulee uutta väriä soittoon. HUOM! Taukojen pitäminen tehokeinona toimii kaikille musiikkityyleille ja kaikille soittimille.
baron
30.09.2004 10:00:03 (muokattu 30.09.2004 20:38:49)

. HUOM! Taukojen pitäminen tehokeinona toimii kaikille musiikkityyleille ja kaikille soittimille.

Mulla kesti typerän kauan ennenkuin ylläolevan totuuden keksin.

Helpoin tapa saada sovitettua vaihtelua kappaleeseen.
Rantsu
30.09.2004 11:14:17
Taukojen pitäminen tehokeinona toimii kaikille musiikkityyleille ja kaikille soittimille.

Mä olen kokeillut sitä myös. Se toimikin tosi hyvin, ennenkuin joku huomasi, että tuo urkurihan on koko ajan tauolla!! :) :)
"Ehke parempi mine kotona."
dizzy
30.09.2004 13:46:18
HUOM! Taukojen pitäminen tehokeinona toimii kaikille musiikkityyleille ja kaikille soittimille.

Jupjup! Ja pitäis riittää tekniikkakkin, mut on tosi vaikeeta joskus olla soittamatta edes pari tahtia...niinkuin olla vaan tekemättä mitään tai edes soittaa vaan se olennainen ilman saatanallisia tilutuksia, jokka useimmiten menee päin persjettä siiinä kiireessä. Niin, puhun nyt ittestäni.
Puhaltajilta nämät tauot onnistuu melko hyvin, eli joku töräys sinne tänne ja suurimmaks osaksi ollaan naama "jakoavaimella", korkeintaan sormia napsuttelemalla. Tyylikästä, etten sanois.
WanhaWetäjä
30.09.2004 14:54:57 (muokattu 30.09.2004 14:59:45)

Tästähän oli aiemmin puhetta tangon suhteen eli sama pätee muuhunkin tanssimusaan;kyllästyneen näköisenä kappaleen alusta loppuun peruskomppia hakkaava kitaristi ei joko tiedä,ei osaa,hänelle ei ole kukaan kertonut/opettanut että myös kitaralla voi soittaa muutakin kuin komppia,hevitiluja tai rautalankaa eli kyllähän jo kvartetilla vetäessä vois vähän sovittaa biisejä,ja jakaa sooloja/introja/väliosia ja obligaattoja,jos kiipparisti/haitaristi siihen suostuu,paree kuitenkin kysyä ettei mene siihen "Prkl veit mun soolon!!!"-osastoon ;-))

Niin ja valssin kanssa on kusessa jos rumpali soittaa inhottavasti eteen Y-kak-kaa kun pitäs mennä YKS-kak-kaa ja vielä sopivasti ontuen,biisi kaatuu nokalleen...

Ja humpassa vois vetää välillä sellasta banjo-komppia,jos on vikkelä komppikäsi ;-)

EDIT ja kyllähän se omiaan tiluttava ad libitum k-esakin vähän rajottaa sitä komppaamista,ei ole tilaa,täytyy vaan nostaa kädet ylös ja taas todeta"ei voi vetää!"...
baron
30.09.2004 14:55:23

Puhaltajilta nämät tauot onnistuu melko hyvin, eli joku töräys sinne tänne ja suurimmaks osaksi ollaan naama "jakoavaimella", korkeintaan sormia napsuttelemalla. Tyylikästä, etten sanois.

Mikä yksinoikeus niillä olisi seisoskella mitään tekemättä sormia napsutellen.
Seuraavaan keikkaan mennessä treenaan sormien napsuttelun ja sit mä kiipparistina kanssa.
Pula-Aho
30.09.2004 15:09:58
Mä olen kokeillut sitä myös. Se toimikin tosi hyvin, ennenkuin joku huomasi, että tuo urkurihan on koko ajan tauolla!! :) :)

Mä en ole vielä rohjennut kokeilla. Saattaisivat muut huomata ettei koko miestä edes tarvita. Hähä.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
clave
30.09.2004 15:49:36

Niin ja valssin kanssa on kusessa jos rumpali soittaa inhottavasti eteen Y-kak-kaa kun pitäs mennä YKS-kak-kaa ja vielä sopivasti ontuen,biisi kaatuu nokalleen

Valssinkomppi on - näin rumpalin näkökulmasta - yksi kaikkein vaikeimpia. Miten saada siihen kepeys ja imu, miten saada se istumaan eri tempoissa??

Itse kuulun rumpalina siihen koulukuntaan jossa vanhan tanssimusan valssissa soitetaan 2 & 3 täsmällisesti kitarakompin kanssa yhteen, ilman 1:llä olevaa basaria tai peltiä. Ykkösen soittaa kompissa basisti. Rummut mielellään vielä vispilöillä koskapa valssi ei ole kompin osalta mitään rymistelyä. Tosin vasemmalla kädellä rumpali voi vetäistä sweepin (=suhina) vispilällä mutta oikealla sitten 2 & 3. Poikkeuksena tiettyvaikkapa wieniläistyyppiset tai merimiesosastot, joissa pitää vedellä tremoloita ym aksentteja.

A. Hyvärinen kertoi, että Ilpo Kallio olisi studiossa aikanaan vedellyt valssinkomppia vispilällä puhelinluettelon kanteen, soittaen vain TÄSMÄLLISEN 2 ja 3:n. Ykkösellä lyödään "ilmaan" vähän niinkuin kitaristienkin olen huomannut valssia kompatessaan tekevän. Ilmaisku auttaa pysyttämään homman kasassa.

Nää y-kak-kaa osastot - kuten WW jo totesi - saa valssin kuullostamaan hirveältä, raskaalta runnomiselta ja moista komppia kuunnellessa kastuu selkä hiestä märäksi.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
R.Syke
30.09.2004 17:03:38
Itse kuulun rumpalina siihen koulukuntaan jossa vanhan tanssimusan valssissa soitetaan 2 & 3 täsmällisesti kitarakompin kanssa yhteen, ilman 1:llä olevaa basaria tai peltiä. Ykkösen soittaa kompissa basisti. Rummut mielellään vielä vispilöillä koskapa valssi ei ole kompin osalta mitään rymistelyä. Tosin vasemmalla kädellä rumpali voi vetäistä sweepin (=suhina) vispilällä mutta oikealla sitten 2 & 3. Poikkeuksena tiettyvaikkapa wieniläistyyppiset tai merimiesosastot, joissa pitää vedellä tremoloita ym aksentteja.

-Tässä ilmoittaudun täysin samaan koulukuntaan kuuluvaksi, vaikka rumpuja olenkin kohtuullisen vähän soittanut. Viisas vispilöinti ja pehmeä, tummahko kitarasoundi.
Joissakin valssikompeissa rumpalin kanttilyönti on taas ihan paikallaan - tietyntyyppiset hitaat valssit.
KoskPaavo
30.09.2004 17:12:20
Tuon taukohomman minäkin "löysin" vasta monen ammattimuusikkovuoden jälkeen. Nyt olen soitellut myös mielestäni kovassa hanurikerhossa jossa joka ukko soittaaa sovituksista omasta lapustaan.MM. "Padam"-valssin sovituksessa minulla on biisin alussa 23 tahtia taukoa jonka jälkeen tulee triolitilua.Mulla on jokin 2-viulun lappu,Mielekiintoista puuhaa.
Soittaja selviää aina.
KoskPaavo
30.09.2004 17:15:24
Apråpå, mielestäni tässä TV:stä tutussa "Taivaanrannanmaalareissa" kitaristi soitti valssin kompit varsin tyylikkäästi akustisella.Just tuo tumma soundi.
Soittaja selviää aina.
Have
01.10.2004 09:48:57
Tohon valssin yks-kak-kaa juttuun laitan vielä lusikkani soppaan tarinalla, kun yritettiin saada kone valssikomppi yhtään svengaamaan. Tasan neljäsosille kohdistetut iskuthan saavat valssin kuulostamaan kolmijakoiselta marssilta, mutta Ilppi Ainolahan sen matemaattis-musiikillisena lahjakkuutena keksi: laitetaan se kakkoselle tuleva virveli-isku 1/32 osaa ennen sitä kakkosta. Sitä ei hullu huomaa, mutta kas kummaa. Jotenkin se konevalssikin lähtee keinumaan ihan eri tavalla. Kellä intoa, haluja ja taitoa vääntää komppeja uuteen uskoon riittää, niin testatkaa.
klunssila
01.10.2004 13:34:08
Tohon valssin yks-kak-kaa juttuun laitan vielä lusikkani soppaan tarinalla, kun yritettiin saada kone valssikomppi yhtään svengaamaan. Tasan neljäsosille kohdistetut iskuthan saavat valssin kuulostamaan kolmijakoiselta marssilta, mutta Ilppi Ainolahan sen matemaattis-musiikillisena lahjakkuutena keksi: laitetaan se kakkoselle tuleva virveli-isku 1/32 osaa ennen sitä kakkosta. Sitä ei hullu huomaa, mutta kas kummaa. Jotenkin se konevalssikin lähtee keinumaan ihan eri tavalla. Kellä intoa, haluja ja taitoa vääntää komppeja uuteen uskoon riittää, niin testatkaa.

Konehomma on taidetta... Minusta tuntuisi, että kolmoselle tulevaa 4-osaa voisi myös hiukan myöhästyttää, tietysti sillä edellytyksellä että ykkönen ja kakkonen ovat suht´ koht´ paikallaan. 32-osa voisi olla sopiva aika-arvo tässäkin tapauksessa. Nyt joku konemies eikun kokeilemaan ja kokemuksia tänne peliin.

Tosin itse en lähtisi tanssikeikalle konerumpalin kanssa, en perkules millään ilveellä. Soittaisin vaikka valssikompin itse jaloilla (haitsu ja basari) ja vielä kitarat päälle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)