Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kilpailut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 5 629 30 31 32 33
sirdickyj
24.07.2022 12:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://youtu.be/hqxyyir2qt4
 
Usimman roots skaban aakoset ois voiku pölliä täältä JOS OIS OSANNU.
 
Mulle parasta blueshommissa on just nää Mooren ja Yngwien meiningit, joissa laitetaan niin paljon ku lähtee, tavallaan SRV oli samaa osastoa, vaikka perinteisempi.
 
Zeeboo
24.07.2022 13:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Mulle parasta blueshommissa on just nää Mooren ja Yngwien meiningit...
 
Jos nyt kuitenkin pidettäisiin blues ja Yngwie erillään ja omissa yhteyksissään. Yhdelläkään Malmsteenilla ei juurikaan ole tekemistä bluesin kanssa - ei Eugenilla, Georgella, Ragnilla, eikä Yngwiellä. (Tähän tilanteen mukainen emoji)
 
White men can't Monk
sirdickyj
24.07.2022 15:56:50 (muokattu 24.07.2022 21:30:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Jos nyt kuitenkin pidettäisiin blues ja Yngwie erillään ja omissa yhteyksissään. Yhdelläkään Malmsteenilla ei juurikaan ole tekemistä bluesin kanssa - ei Eugenilla, Georgella, Ragnilla, eikä Yngwiellä. (Tähän tilanteen mukainen emoji)
 
Ei pidetä, blues ei ole niin vakavaa hommaa. Mutta vaikka olisikin, niin Yngwien vibra ja fraseeraus, puhumattakaan taimista, ja jokaisen nuotin eksaktista soittamisesta, on aivan ylivoimaista, ja blueslickit samaan aikaan rouheita ja maukkaita.
 
Siinä ympärillä on vaan niin paljon nuotteja, Rolexeja, Ferrareita ja saksiptkuja että ne hämää.
 
https://www.youtube.com/watch?v=a4l1Jk3ZCb4
 
https://www.youtube.com/watch?v=ZckORih0_WU
 
Jokainen nuotti precise ja yksikään ei ole n.s. bad note. Näin se vaan menee.
 
Monella tapaa ollaan kaukana bluesin niukkudesta, toki.
 
Kuha
24.07.2022 23:41:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sielon uutta.
 
Old Fenders never die
Zeeboo
24.07.2022 23:44:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: - - Näin se vaan menee..
 
Makuasioita, niinkuin entinen koira tokaisi muniaan nuollessaan.
 
White men can't Monk
BigPapa
25.07.2022 00:33:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Sielon uutta.
 
Onnittelut Kuhalle!!! Komia oli vetäsy, kyl kelppa!!!
 
sirdickyj
25.07.2022 00:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Makuasioita, niinkuin entinen koira tokaisi muniaan nuollessaan.
 
Ehdottomasti, tästä.johtuen onkin hienoa että kukaan ei voi tarkkaan määritellä, millä on minkäkin verran tekemistä.bluesin kanssa ja millä jonkun muun..
 
Onneksi ei.
 
BigPapa
25.07.2022 00:59:18 (muokattu 25.07.2022 03:47:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Ehdottomasti, tästä.johtuen onkin hienoa että kukaan ei voi tarkkaan määritellä, millä on minkäkin verran tekemistä.bluesin kanssa ja millä jonkun muun..
 
Onneksi ei.

 
Niin, no kyllä se jameissa siitä selkiää että mikä on sitä bluesia ja mikä ei, kun siitä aletaan veivata. Sanotaan että vedetääs vaikka Stormy Monday T-Bone Walkerin stylellä. Siinä sitten olis vähintään pitänyt kuulla kyseinen versio, Sama sitten koskee näitä munnari klassikoita, joita tuolta Sonny Boy Williamson II:selta on tullut ja niiden vetäminen jami tilantessa. Pitäs vähän tietää, että miten mikäkin menee vaikkapa Dont Start Me to Talkin' tai Bye Bye Bird, tai Help Me jne jne. Nää on ns. blues klassikoita ja standardeja ja niitä tulee eteen blues jameissa ja voi olla aika ankeeta olla messissä jameissä, jos ei tunne ja/tai tiedä minkään sortin blues klassikko-/standardibiisejä, kun huudetaan vaikka että vedetään Little Walterin Juke tai Blues With A Feelin tai Ralph Shinen Shufflin' With The Blind tai ihan vaan vaikka Sweet Home Chicago. Se on bluesia ja ihan määriteltynä ja on tiettyjä blues juttuja mitä niissä pitää klaarata, haldata, siis osata soittaa sitä bluesia. No tää nyt oli tällänen, näitä jameissa tulee vastaan ja niistä selviää osaamalla bluesia, jos on sisäistänyt ne jutut mitä noissakin biiseissä on. Kai tää nyt oli jotenkin epäselvästi laitettu. Tarkoitus ei ole provosoida eikä aiheuttaa kränää vaan koittaa jotenkin kuvailla mitä on tullut vastaan bluesin parissa ja mitä blues on, kun on niissä piireissä liikkunut ja välillä sinne jamilauteille joutunut tai päässyt, ihan kuinka vaan.
 
Waikkapa toi Walkin' By My Self, Jimmy Rogersin biisi alun perin, lähtisin itse sitä ehkä lähestymään Paul Butterfield Bluesbandin version kautta, ja olempa joskus aikoinaan niin saattanut tehdäkin: https://youtu.be/CzCY54Elx3Y
 
Tai sitten Freddie Kingin version kautta: https://youtu.be/OLOmshYEWFY
 
Ja vielä Red Housesta. Ensisijaisesti sitä kuuntelen ennenkaikkea Hendrixin vetämänä, mutta jos pitää tehdä valinta, mikä sekään ei tosin pakko ole mutta näin fiktiivisesti, niin, mikäli pitäisi valita Yngwie J. Malmsteenin tai Gary Mooren välillä, niin kyllä se vaaka kallistuisi sinne Gary Mooren suuntaan: https://youtu.be/pvu7Y91xUKM
ja https://youtu.be/oRvu5L7f8W4
 
tjj2000
25.07.2022 08:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun määrittely on hyvässä vauhdissa; miten me tämän nyt sitten suhteutamme vaikka afroamerikkalaiseen musiikkiin, kun on jollain tavalla tämä on enemmän afrikkalaista, kun nyt soittajat on kotoisin Nigeristä.
 
Mutta tässähän sopassa kuuluu/kuulen jossain kohdissa ei afrikkalaista vaikutusta, sooloissa voinee kuulla Hendrixiä ja jossain kohdissa vaikka Neil Youngia. Mutta poljento ja perusrytmi on hyvin afrikkalaista.
 
Pahasti roots tunnelmaa "pilaa" mallintavan kitaravahvistimen käyttö :) , mutta komea esiintymisasu korjaa asian.
 
Ennen kaikkea mielestäni Mdou Moctar yhtyeineen on loistavaa musiikkia. Jos vielä joskus joudun/pääsen vetämään soolo skabaa, on aiheena afrikkalainen musiikki, joten tutustukaa ja olkaa valmiina kun se aika koittaa!
 
https://www.youtube.com/watch?v=DFZobgLF5Vc
 
All I hear is Hellhounds...
BigPapa
25.07.2022 10:58:26 (muokattu 25.07.2022 11:32:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tjj2000: Kun määrittely on hyvässä vauhdissa; miten me tämän nyt sitten suhteutamme vaikka afroamerikkalaiseen musiikkiin, kun on jollain tavalla tämä on enemmän afrikkalaista, kun nyt soittajat on kotoisin Nigeristä.
 
Mutta tässähän sopassa kuuluu/kuulen jossain kohdissa ei afrikkalaista vaikutusta, sooloissa voinee kuulla Hendrixiä ja jossain kohdissa vaikka Neil Youngia. Mutta poljento ja perusrytmi on hyvin afrikkalaista.
 
Pahasti roots tunnelmaa "pilaa" mallintavan kitaravahvistimen käyttö :) , mutta komea esiintymisasu korjaa asian.
 
Ennen kaikkea mielestäni Mdou Moctar yhtyeineen on loistavaa musiikkia. Jos vielä joskus joudun/pääsen vetämään soolo skabaa, on aiheena afrikkalainen musiikki, joten tutustukaa ja olkaa valmiina kun se aika koittaa!
 
https://www.youtube.com/watch?v=DFZobgLF5Vc

 
No en nyt lähtisi millään tapaa tätä sanomaan vauhdissa olevaksi specifiseksi määrittelyksi tai sen yritykseksi. Suhteutetaan Mdou Moctar yhtyeineen afoamerikkalaiseen musiikkiin vaikka siten kuin itse totesit, että se on enemmän kuitenkin afrikkalaista vaikka siinä on ripaus länsimaisiakin mausteita mukana, perusrytmiikassakin ja tavassa miten 3 ja 4 jakoisia rytmejä esim rumpali jyskyttelee. Enkä lähtisi roots-tunnelman pilaamisesta puhumaan mallintavien vahvistimien yhteydessä. Skabassa käyttelen, ihan sen helppoudenkin vuoksi Line 6 UX2 interfacea Pod farm 2 vahvistin- ja muine mallinnuksineen. Onhan näitä, Blues Cube esim. vallan hyvä ja toimiva combo vaikka minkälaisen rytmi- ja muun musiikin veivaamiseen. Hienoa musiikkihan tuo Mdou Moctar yhtyeineen on ja vaivattomasti kuuntelee. Sooloskabaan oivallista matskua jos ja kun sopivaa taustaakin löytyy.
 
sirdickyj
25.07.2022 11:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: No en nyt lähtisi millään tapaa tätä sanomaan vauhdissa olevaksi specifiseksi määrittelyksi tai sen yritykseksi. Suhteutetaan Mdou Moctar yhtyeineen afoamerikkalaiseen musiikkiin vaikka siten kuin itse totesit, että se on enemmän kuitenkin afrikkalaista vaikka siinä on ripaus länsimaisiakin mausteita mukana, perusrytmiikassakin ja tavassa miten 3 ja 4 jakoisia rytmejä esim rumpali jyskyttelee. Enkä lähtisi roots-tunnelman pilaamisesta puhumaan mallintavien vahvistimien yhteydessä. Skabassa käyttelen, ihan sen helppoudenkin vuoksi Line 6 UX2 interfacea Pod farm 2 vahvistin- ja muine mallinnuksineen. Onhan näitä, Blues Cube esim. vallan hyvä ja toimiva combo vaikka minkälaisen rytmi- ja muun musiikin veivaamiseen. Hienoa musiikkihan tuo Mdou Moctar yhtyeineen on ja vaivattomasti kuuntelee. Sooloskabaan oivallista matskua jos ja kun sopivaa taustaakin löytyy.
 
Mulla on tuo sama interface ja Pod Farm.
 
Se ei vaan toimi niinkuin haluaisin, kun sitä käyttää Cubasen kanssa. Må en saa valittus sitä Pod Farmia VST instrumenteista niin että sieltä sais muokattua jälkikåteen soundia vaan Cubase ikäånkuin boostaa sitä POD Farmin soundia ja äänittää suoraan sen käytössä olevan spundin. Mutta ei esim kaikuja.
 
Koko homma lienee mulla väärin asennettu. Stand alone-softana kuulostaa siltä miltä haluankin. Cubasen kanssa ei.
 
BigPapa
25.07.2022 12:21:49 (muokattu 25.07.2022 12:31:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Mulla on tuo sama interface ja Pod Farm.
 
Se ei vaan toimi niinkuin haluaisin, kun sitä käyttää Cubasen kanssa. Må en saa valittus sitä Pod Farmia VST instrumenteista niin että sieltä sais muokattua jälkikåteen soundia vaan Cubase ikäånkuin boostaa sitä POD Farmin soundia ja äänittää suoraan sen käytössä olevan spundin. Mutta ei esim kaikuja.
 
Koko homma lienee mulla väärin asennettu. Stand alone-softana kuulostaa siltä miltä haluankin. Cubasen kanssa ei.

 
Mulla on Audacity käytössä, en tiedä miten Cubasen kanssa pitäis noi olla. UX2 on USB:llä PC:ssä kiinni. Pod Farmissa mulla on valmiiksi rakennettuja settejä, yhdistelmiä nupeista, kaapeista, comboista ja efekteistä, joita sitten tarpeen mukaan voi hienosäätää vielä kulloiseenkin tarpeeseen/äänitys. Aika samaan tapaan mulla on ne setupit, kuin olisi livetilanteessakin, eikä mitään kovin monimutkaista, perussettiä niin sanotusti. Tossa viimeksi vedetyssä oli Les Paul + Tube Drive + Vetta Comp + Digital Delay + Blackface Lux 2x12 Blackface "kaapilla" - Cavernous Reverb miedosti mixiin leveloituna. Siinäpä ne.
 
BigPapa
25.07.2022 13:13:09 (muokattu 25.07.2022 13:37:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikani kuluksi joutessani ynnäilin pisteet.
 
Kuha 18
 
BigPapa 12
sirdickyj 7
WanhaWetäjä 7 ++++
tjj2000 3
Haeroe 3 ++
Vesa423 2
rautapieru 2 +
 
tjj2000
25.07.2022 13:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: No en nyt lähtisi millään tapaa tätä sanomaan vauhdissa olevaksi specifiseksi määrittelyksi tai sen yritykseksi. Suhteutetaan Mdou Moctar yhtyeineen afoamerikkalaiseen musiikkiin vaikka siten kuin itse totesit, että se on enemmän kuitenkin afrikkalaista vaikka siinä on ripaus länsimaisiakin mausteita mukana, perusrytmiikassakin ja tavassa miten 3 ja 4 jakoisia rytmejä esim rumpali jyskyttelee. Enkä lähtisi roots-tunnelman pilaamisesta puhumaan mallintavien vahvistimien yhteydessä. Skabassa käyttelen, ihan sen helppoudenkin vuoksi Line 6 UX2 interfacea Pod farm 2 vahvistin- ja muine mallinnuksineen. Onhan näitä, Blues Cube esim. vallan hyvä ja toimiva combo vaikka minkälaisen rytmi- ja muun musiikin veivaamiseen. Hienoa musiikkihan tuo Mdou Moctar yhtyeineen on ja vaivattomasti kuuntelee. Sooloskabaan oivallista matskua jos ja kun sopivaa taustaakin löytyy.
 
Näinhän tuo on, tuo mallintava heitto pyrki olemaan vain kevyt välijuttu, kun vahvistin/lisälaite/efektit menevät jossain piireissä ohi itse asiasta.... :)
 
Kyllä nämä nettisoitot menee itsellä ihan digitaalisesti äänenmuokkauksen suhteen; Amplitude 5 on mielestäni varsin oivallinen.
 
MUTTA: Mdou on mielestäni varsin oivallista jytkettä.
 
All I hear is Hellhounds...
sirdickyj
25.07.2022 14:31:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Mulla on Audacity käytössä, en tiedä miten Cubasen kanssa pitäis noi olla. UX2 on USB:llä PC:ssä kiinni. Pod Farmissa mulla on valmiiksi rakennettuja settejä, yhdistelmiä nupeista, kaapeista, comboista ja efekteistä, joita sitten tarpeen mukaan voi hienosäätää vielä kulloiseenkin tarpeeseen/äänitys. Aika samaan tapaan mulla on ne setupit, kuin olisi livetilanteessakin, eikä mitään kovin monimutkaista, perussettiä niin sanotusti. Tossa viimeksi vedetyssä oli Les Paul + Tube Drive + Vetta Comp + Digital Delay + Blackface Lux 2x12 Blackface "kaapilla" - Cavernous Reverb miedosti mixiin leveloituna. Siinäpä ne.
 
Joo samoin mulla on rakennettu noi spundit POD farmiin. Ongelma on se että en saa valittja Cobsen inserteistä käyttöön POD farmia jollpin se käyttäis sitä vahvistin.allinnuata mikä siellä on käytössä. Kauikuineen. Ja muine kilkkeineen.
 
Nyt Cobase äänittää jotain sekasikiötä POD farmista ja jostain mistä en ees tajuu että mitå se on..
 
dieter
25.07.2022 15:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Aikani kuluksi joutessani ynnäilin pisteet.
 
Kuha 18
 
BigPapa 12
sirdickyj 7
WanhaWetäjä 7 ++++
tjj2000 3
Haeroe 3 ++
Vesa423 2
rautapieru 2 +

 
Kiitos paljon avusta! Olen itse tien päällä ja aikaa on hintsusti, eikä kännykön ruudun tihrustaminen ole paras tapa tähän.
 
WanhaWetäjä
25.07.2022 15:47:08 (muokattu 25.07.2022 15:49:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Niin, no kyllä se jameissa siitä selkiää että mikä on sitä bluesia ja mikä ei, kun siitä aletaan veivata.
Pienen ns asiantuntijasisäpiirin hommia, kenties? Ei kai noihin muut lähde kun teilataan heti "ei tuo ole bluesia" jos tulee vahingossa jotain muuta kuin pentatonista, täh?
En tarkoita lainkaan pahalla mutta sama asia jos (ja kun) piikkilankajameissa (ei kai sellasia ole) soittaisi 20 pikku-pulliaista, samat soundit, samat soolot, mitä vtun järkeä? Onko roots/blues ja rautalanka juurikin ne kaksi äärilajia joissa mennään tiettyjen sääntöjen mukaan rrrrautalangassa vielä se kamapuolikin pitää olla tietynlainen.
 
Mitä tulee näihin skaboihin, vuosien saatossa ylivoimaisesti eniten taustoissa no ollut samaa, paikoin tylsää kolmen duurisoinnun huttua pienin variaatioin. Mikäs siinä, kai siinä on bluesin yksi syvimmistä olemuksista ja kyllähän noihin soittaa mutta hiton vaikeeta on mitään uutta tai omaa keksiä ja se ei liene tarkoituskaan, pentaa pentan perään. Myöskään kymmenen tai useamman samaa kaavaa olevan soolon arviointi on aika raskasta ja ei ole oikeen mitään muuta järkevää sanottavaa kuin että Kuha oli taas omassa sarjassaan, hänhän on se kolmen duurisoinnun spesialisti jos kuka ja saa sooloihinsa aina jotain outoa elo.
 
Itse en harrasta henkilöpalvontaa lainkaan ja joskus tulee mietittyä onko ns "oikea" bluessoittaminen tai oikeestaan minkä genren vaan harrastaminen pääosin sitä eli pahimillaan vain muiden matkimista, vanhojen legendojen kritiikitöntä ihailua ja heidän lickiensa kopsaamista ja saman toistoa vaikka rootsista puheenollen esim tämä edellinen taustan tyyli olikin sellanen että se antaa mahdollisuuksia vaikka mihin kunhan pysytytään edes jotakuinkin harmonisissa raameissa.
Itseäni ärsyttää jossain määrin "kuulosti ihan siltä ja siltä" ikäänkuin soittamisen tarkoitus olisi kuulostaa joltain muulta kuin omalta itseltään. Varmasti jokaisen soitosta löytyy esikuvia, mulla se on vaan niin sekalainen mix vaikka mitä runsaan keikkailun takia ja koska en ole umpikitaristi vaan kiippareitakin on tullut vaivattua ihan leipätyönä kun myös bassoa, se on varmasti vahvuus koska asioita voi tarkastella muutenkin kuin joskus melko kapeahkolta kitaristin sektorilta käsin.
 
No joo, todellakin täysin eri alueen soittajana (toki 70-luvun lopulla olen soittanut bluesbandissa urkuja ja kitaraa) ja vailla mitään varsinaista tietämystä alueesta on tavallaan helppoa soitella skaboihin kun mun soitosta ei voi suoraa sanoa että "kuulostipa ihan siltä ja siltä" lajilegendalta, ehkä se on vahvus tai siten ei, riippuu kuulijasta.
Eikä sillä ettenkö halutessani voisi kopsata blueslickeja tai jonkun "sokean sitruunapiiraan " tms soittoa mutta kun se ei vaan ole mun juttu joten koettakaa kestää, ompahan edes joku jonka soitosta ei voi koskaan tietää mitä tuleman pitää.
 
Tässä on hieno meininki, on tunnetta, fraseerausta ja nyansseja muille jakaa, ehkä myös hivenen sitä bluesia vaikka sointumaailma lienee liian "jazz" joillekkin ja vissiin liian hyvin soitettu...
https://www.youtube.com/watch?v=a7OINxfKZW0
https://www.youtube.com/watch?v=5xOy2GA5HyY Tämä lienee perinteisempää mutta onhan tuo ihan vtun hyvä trio, ilmavaa soittoa, yksi kitara riittää hyvin.
 
Ihmiset ovat erilaisia ja sehän on vaan hyvä, kukin soittakoon miten haluaa, mua ei haittaa lainkaan mutta kyllä mua viehettää soittamisessa tietynlainen omaehtoisuus enemmän kuin jonkun tietyn kapean raamin sisällä ennakoitavissa olevien ratkaisuiden kautta meneminen.
 
12 tuntia junassa Kolari-Tre, antakaa armoa, saatan olla hieman väsyksissä.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
MadMatt
25.07.2022 18:46:02 (muokattu 25.07.2022 20:10:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Pienen ns asiantuntijasisäpiirin hommia, kenties? Ei kai noihin muut lähde kun teilataan heti "ei tuo ole bluesia" jos tulee vahingossa jotain muuta kuin pentatonista, täh?
En tarkoita lainkaan pahalla mutta sama asia jos (ja kun) piikkilankajameissa (ei kai sellasia ole) soittaisi 20 pikku-pulliaista, samat soundit, samat soolot, mitä vtun järkeä? Onko roots/blues ja rautalanka juurikin ne kaksi äärilajia joissa mennään tiettyjen sääntöjen mukaan rrrrautalangassa vielä se kamapuolikin pitää olla tietynlainen.
 
Mitä tulee näihin skaboihin, vuosien saatossa ylivoimaisesti eniten taustoissa no ollut samaa, paikoin tylsää kolmen duurisoinnun huttua pienin variaatioin. Mikäs siinä, kai siinä on bluesin yksi syvimmistä olemuksista ja kyllähän noihin soittaa mutta hiton vaikeeta on mitään uutta tai omaa keksiä ja se ei liene tarkoituskaan, pentaa pentan perään. Myöskään kymmenen tai useamman samaa kaavaa olevan soolon arviointi on aika raskasta ja ei ole oikeen mitään muuta järkevää sanottavaa kuin että Kuha oli taas omassa sarjassaan, hänhän on se kolmen duurisoinnun spesialisti jos kuka ja saa sooloihinsa aina jotain outoa elo.
 
Itse en harrasta henkilöpalvontaa lainkaan ja joskus tulee mietittyä onko ns "oikea" bluessoittaminen tai oikeestaan minkä genren vaan harrastaminen pääosin sitä eli pahimillaan vain muiden matkimista, vanhojen legendojen kritiikitöntä ihailua ja heidän lickiensa kopsaamista ja saman toistoa vaikka rootsista puheenollen esim tämä edellinen taustan tyyli olikin sellanen että se antaa mahdollisuuksia vaikka mihin kunhan pysytytään edes jotakuinkin harmonisissa raameissa.
Itseäni ärsyttää jossain määrin "kuulosti ihan siltä ja siltä" ikäänkuin soittamisen tarkoitus olisi kuulostaa joltain muulta kuin omalta itseltään. Varmasti jokaisen soitosta löytyy esikuvia, mulla se on vaan niin sekalainen mix vaikka mitä runsaan keikkailun takia ja koska en ole umpikitaristi vaan kiippareitakin on tullut vaivattua ihan leipätyönä kun myös bassoa, se on varmasti vahvuus koska asioita voi tarkastella muutenkin kuin joskus melko kapeahkolta kitaristin sektorilta käsin.
 
No joo, todellakin täysin eri alueen soittajana (toki 70-luvun lopulla olen soittanut bluesbandissa urkuja ja kitaraa) ja vailla mitään varsinaista tietämystä alueesta on tavallaan helppoa soitella skaboihin kun mun soitosta ei voi suoraa sanoa että "kuulostipa ihan siltä ja siltä" lajilegendalta, ehkä se on vahvus tai siten ei, riippuu kuulijasta.
Eikä sillä ettenkö halutessani voisi kopsata blueslickeja tai jonkun "sokean sitruunapiiraan " tms soittoa mutta kun se ei vaan ole mun juttu joten koettakaa kestää, ompahan edes joku jonka soitosta ei voi koskaan tietää mitä tuleman pitää.
 
Tässä on hieno meininki, on tunnetta, fraseerausta ja nyansseja muille jakaa, ehkä myös hivenen sitä bluesia vaikka sointumaailma lienee liian "jazz" joillekkin ja vissiin liian hyvin soitettu...
https://www.youtube.com/watch?v=a7OINxfKZW0
https://www.youtube.com/watch?v=5xOy2GA5HyY Tämä lienee perinteisempää mutta onhan tuo ihan vtun hyvä trio, ilmavaa soittoa, yksi kitara riittää hyvin.
 
Ihmiset ovat erilaisia ja sehän on vaan hyvä, kukin soittakoon miten haluaa, mua ei haittaa lainkaan mutta kyllä mua viehettää soittamisessa tietynlainen omaehtoisuus enemmän kuin jonkun tietyn kapean raamin sisällä ennakoitavissa olevien ratkaisuiden kautta meneminen.
 
12 tuntia junassa Kolari-Tre, antakaa armoa, saatan olla hieman väsyksissä.

 
Bluesin soolo-osuudet perustuvat aina enemmän tai vähemmän improvisointiin. Rautalankamiehet ja naiset soittavat pääsääntöisesti sävellettyjä, ennalta opeteltuja sooloja. Tuskinpa blues-väki teilaa sen enempää, kuin muutkaan pienistä sivupoluista, mutta homman nimi on tässäkin tyylitaju. Jokainen paatunut humpansoittaja, bluesmies tai jazzari tietää heti milloin jonkun soitto omassa genressä niin sanotusti kusee. Kuulostaa huonolta, väärältä ja ennen kaikkea tyylittömältä.
 
Bluesin hienous piilee sen tietyssä yksinkertaisuudessa, se tekee siitä haastavaa, mutta myös erittäin mielenkiintoista. Bluesin omaksuminen ja ilmaisu kehittytyvät pitkälti kuullun musiikin ja saatujen vaikutteiden kautta. Alussa tietysti puhtaasti kopioidaankin, mutta ennen pitkää, kun omaa näkemystä alkaa löytymään, niin se antaa soittajalle käytännössä täysin vapaat kädet toteuttaa itseään. Blues on erittäin monimuotoista musiikkia ja kysymys on todellakin paljosta muustakin kuin pentatonisesta asteikosta. Vertaisin sitä vaikka jatsiin, joka näennäisestä vapaudesta huolimatta on sidottu tiettyihin sääntöihin ja tyylinmukaisuuteen. Kaikki suuret bluesmestarit ovat aina kuulostaneet itseltään, vaikka vaikutteet kuuluisivatkin. Se ei todellakaan ole pahe. Blues elää pitkälti sen satavuotisesta perinnöstä. Bluesin tarkoitus ei ole keksiä pyörää uudelleen.
 
Vesa423
25.07.2022 19:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sirdickyj: Mulla on tuo sama interface ja Pod Farm.
 
Se ei vaan toimi niinkuin haluaisin, kun sitä käyttää Cubasen kanssa. Må en saa valittus sitä Pod Farmia VST instrumenteista niin että sieltä sais muokattua jälkikåteen soundia vaan Cubase ikäånkuin boostaa sitä POD Farmin soundia ja äänittää suoraan sen käytössä olevan spundin. Mutta ei esim kaikuja.
 
Koko homma lienee mulla väärin asennettu. Stand alone-softana kuulostaa siltä miltä haluankin. Cubasen kanssa ei.

 
Joskus aikanaan Yamaha Thr10c kanssa kokeilin tällaista direct-signaalin äänitystä ja lopullisen soundin värkkäämistä jälkeenpäin. Itsellä ei kärsivällisyys tuohon riittänyt, ja kokeilun jälkeen pysynyt aina koko signaalin äänityksessä kerralla, taustasta riippuen hieman tilakaikuja tarvittaessa lisäillen. Thr10:ssä oli erilliset output-kanavat direct-signaalille ja efektoidulle. Näitä pystyi äänittämään jopa molempia samaan aikaan, lisäämällä cubasen audio connections-valikosta linjat molemmille.
 
Line 6 toteutus näköjään niin, että jostain Line 6 softan valikosta saa valita mitä softasta ulos työnnetään. Kuulostaa siltä että sulla olis käytössä vaihtoehto Tone A (semi) noista alla olevista, ja varmaan tarkoitus olisi nauhoittaa joko Tone A tai Dry versioita.
 
Send Source Menus
Select the audio Source you want fed independently to each Record Send. If POD Farm 2 is in Single
Tone mode, the options available in the Source menus are:
Tone A - The fully processed signal fed from Tone A.
Tone A (semi) - A signal from Tone A which is processed only by any existing Amp/Cab/
Preamp and effects models positioned to the left of them (i.e. - Pre positioned effects).
Dry - A completely unprocessed signal from the Tone A assigned input source.
 
sirdickyj
25.07.2022 23:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa423: Joskus aikanaan Yamaha Thr10c kanssa kokeilin tällaista direct-signaalin äänitystä ja lopullisen soundin värkkäämistä jälkeenpäin. Itsellä ei kärsivällisyys tuohon riittänyt, ja kokeilun jälkeen pysynyt aina koko signaalin äänityksessä kerralla, taustasta riippuen hieman tilakaikuja tarvittaessa lisäillen. Thr10:ssä oli erilliset output-kanavat direct-signaalille ja efektoidulle. Näitä pystyi äänittämään jopa molempia samaan aikaan, lisäämällä cubasen audio connections-valikosta linjat molemmille.
 
Line 6 toteutus näköjään niin, että jostain Line 6 softan valikosta saa valita mitä softasta ulos työnnetään. Kuulostaa siltä että sulla olis käytössä vaihtoehto Tone A (semi) noista alla olevista, ja varmaan tarkoitus olisi nauhoittaa joko Tone A tai Dry versioita.
 
Send Source Menus
Select the audio Source you want fed independently to each Record Send. If POD Farm 2 is in Single
Tone mode, the options available in the Source menus are:
Tone A - The fully processed signal fed from Tone A.
Tone A (semi) - A signal from Tone A which is processed only by any existing Amp/Cab/
Preamp and effects models positioned to the left of them (i.e. - Pre positioned effects).
Dry - A completely unprocessed signal from the Tone A assigned input source.

 
Joo voi olla, mutta kyllähän soittaessa pitää kuullla se soundi mitä aikoo käyttää, eli tavallaan pitäis kuulla oikee soundi ja äänittää directiä ja sit valita jälkikäteen se sama soundi mitä kuunteli soitettaessa.
 
Mutta mä tsekkaan, kiitoa vinkistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 629 30 31 32 33

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «