Muusikoiden.net
22.06.2024

Kilpailut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 530 31 32 33 34
dieter
13.07.2022 20:19:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällähän on keskustelut käynnissä roots-taustasta. Enpähän ihmetellyt yksin kun justiinsa taistelin roots-taustan kanssa, että meneepä progeksi mun sormille ja korville. No, koetin laittaa duuria ja mollia vähän blues-pentagrammiakin roots-hengessä.

WanhaWetäjä
13.07.2022 21:15:31 (muokattu 13.07.2022 21:28:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dieter: Täällähän on keskustelut käynnissä roots-taustasta. Enpähän ihmetellyt yksin kun justiinsa taistelin roots-taustan kanssa, että meneepä progeksi mun sormille ja korville. No, koetin laittaa duuria ja mollia vähän blues-pentagrammiakin roots-hengessä.

Kyllä tuossa joutuu taistelemaan itseään vastaan eli ei kyllä aivan luonnostaan lähe mitään mutta täytyy siihen jotain koettaa vääntää. Taustassahan ei ole sinällään vikaa mutta harmonioiltaan sopisi oleen jonkun biisin laulupohja paremmin.

Näistä on ihan kiva keskustella asiapohjalta ja monelta kantilta, jopa kevyen huumorinkin siivittämänä. Onhan se mielenkiintoista kuulla miten itse kukin asiaa lähestyy, saattaa olla aika erilaisia tulkintoja, which is nice.

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
dieter
13.07.2022 22:58:54

WanhaWetäjä: Kyllä tuossa joutuu taistelemaan itseään vastaan eli ei kyllä aivan luonnostaan lähe mitään mutta täytyy siihen jotain koettaa vääntää. Taustassahan ei ole sinällään vikaa mutta harmonioiltaan sopisi oleen jonkun biisin laulupohja paremmin.

Näistä on ihan kiva keskustella asiapohjalta ja monelta kantilta, jopa kevyen huumorinkin siivittämänä. Onhan se mielenkiintoista kuulla miten itse kukin asiaa lähestyy, saattaa olla aika erilaisia tulkintoja, which is nice.

Näinhän se on. Ja taustahan on mainio, siksi oli pakko verrytellä taas. Itellä vaan näyttää olevan sen verran vaikkuiset korvat ja peruspentagrammiin (ed. sivun pentagrammiläppä nauratti) vääntyneet sormet, ettei ole helppoa. Eipä sen tarvii ollakaan. Mielenkiinnolla odotan sun vetoa ja näkemystä asiaan!

Zeeboo
13.07.2022 23:15:13

WanhaWetäjä: - - Mutta joo, tuo duurisointujen sarja G A C ei kyllä aivan rootseinta ole saati tuo B-osa Em A7 D G, liekö tuo tosissaan joku biisi kun kuulostaa jotenkin tutulta? Siinä on joku hilpeä vivahde johon tekisi mieli laulaa jotain hauskaa.

Joo, ei suistomaan sointukiertoa ollut tarkoituskaan laittaa taustaksi. Tuollainen I V/V IV (V) kierto on aika tavallinen poppirokkikierto, vaikka As tears go by A-osa menee tuolla. Klasaripuolellakin tämä on vissiin aika kaluttu kulku. Hain tähän vähän ronskimmalla poljennolla jonkinlaista kantrirock meininkiä. Nooo...

Helppohan tähän tuntuu olevan vedellä ;)

White men can't Monk
sirdickyj
13.07.2022 23:54:07

WanhaWetäjä: Kyllä tuossa joutuu taistelemaan itseään vastaan eli ei kyllä aivan luonnostaan lähe mitään mutta täytyy siihen jotain koettaa vääntää. Taustassahan ei ole sinällään vikaa mutta harmonioiltaan sopisi oleen jonkun biisin laulupohja paremmin.

Emmä tiä...mun korvaan perulsien perus, jos ajattelee Stoes-Georgia Satellites-Black Crowes estetiikkaa.

Mun nyrjähtäneessä mielessä tollanen duurimeininki ei menis niinkään mistään laatikosta vaan soinnun mukaan voi vaihtaa kyseisen soinnun mukaisen jutun käyttöön. Esim. G-A-C juttuun käy noi kaikki siten että perusote on ohuella E ja B kielellä 3., 5. ja 8. väli ja jokaisen soinnun duuri-ja molliterssiä voi pyöritellä siinä ohessa. Kunhan muistaa vaihtaa sointua sillon kun sointu vaihtuu.

Käy muutkin tavat toki, miten kukin haluaa.

sirdickyj
13.07.2022 23:58:20

Zeeboo: Joo, ei suistomaan sointukiertoa ollut tarkoituskaan laittaa taustaksi. Tuollainen I V/V IV (V) kierto on aika tavallinen poppirokkikierto, vaikka As tears go by A-osa menee tuolla. Klasaripuolellakin tämä on vissiin aika kaluttu kulku. Hain tähän vähän ronskimmalla poljennolla jonkinlaista kantrirock meininkiä. Nooo...

Missä tossa on I V/ V IV (V)?????

Eiks toi oo ennemminkin I/ II / IV ????

Ja toinen osa sit toi mollimpimoodinen.

Zeeboo
14.07.2022 00:34:10

sirdickyj: Missä tossa on I V/ V IV (V)?????

Eiks toi oo ennemminkin I/ II / IV ????

Ja toinen osa sit toi mollimpimoodinen.

A-osan A on V varsinaisen sävellajin V:lle, siitä merkintä V/V. II olis molli tai molliseiska, ellei lähdetä G-lyydisen pohjilta purkamaan. Siihen taas C ei istu. Enemmän siis välidominanttina se A mun mielestä pelaa, vaikka sitä seuraa IV, eikä V.
V mun postauksessa on suluissa siksi, että taustan A-osassa V-astetta ei ole. Jätin tarkoituksella pois.
B-osa on joo mollimpi. Muuten kvinttikiertoa mallaava kulku VI asteelta, mutta tässäkin Am tilalla A7 välidominanttina D:lle.

Mutta joo. Eipä taustaa tehdessä tällaista analyysiä tullut ajatelleeksi, kunhan rimputtelin sointuja peräkkäin. Ja kai tarkoitus on, että näihin vedetään sen mukaan mitä omat korvat sanoo.

White men can't Monk
sirdickyj
14.07.2022 08:37:30 (muokattu 14.07.2022 09:24:34)

Zeeboo: A-osan A on V varsinaisen sävellajin V:lle, siitä merkintä V/V. II olis molli tai molliseiska, ellei lähdetä G-lyydisen pohjilta purkamaan. Siihen taas C ei istu. Enemmän siis välidominanttina se A mun mielestä pelaa, vaikka sitä seuraa IV, eikä V.
V mun postauksessa on suluissa siksi, että taustan A-osassa V-astetta ei ole. Jätin tarkoituksella pois.
B-osa on joo mollimpi. Muuten kvinttikiertoa mallaava kulku VI asteelta, mutta tässäkin Am tilalla A7 välidominanttina D:lle.

Mutta joo. Eipä taustaa tehdessä tällaista analyysiä tullut ajatelleeksi, kunhan rimputtelin sointuja peräkkäin. Ja kai tarkoitus on, että näihin vedetään sen mukaan mitä omat korvat sanoo.

Asiallista ja tyhjentävää, kiitos! En tosi itse osaa ajatella sitä noin, mulle se A on vaan II, joka vaan sattuu olemaan duuri. Mutta tuo sun tapa ilmaista asia on varmaankin oikea.

Tällasissa ralleissa on tosiaan usein tehty jotain vaan, koska on tuntunut hyvältä. Ja hyvä niin. Tollanen n.s.kuvion rikkova sointu on usein jopa biisin koukku. Rick Beaton uusimmassa jaksossa puhutaan juuri tästä..

https://youtu.be/Gv2-gi8GiM8

Ei se ookaan uusin jakso, mutta kuitenkin....

WanhaWetäjä
14.07.2022 11:34:52

Zeeboo: Joo, ei suistomaan sointukiertoa ollut tarkoituskaan laittaa taustaksi. Tuollainen I V/V IV (V) kierto on aika tavallinen poppirokkikierto, vaikka As tears go by A-osa menee tuolla. Klasaripuolellakin tämä on vissiin aika kaluttu kulku. Hain tähän vähän ronskimmalla poljennolla jonkinlaista kantrirock meininkiä. Nooo...

Jostain synkän mieleni sopukoista kaivautui esiin niinkin karu biisi kuin "Apinamies" ja huomasin laulavani sitä A-osaan, B-osassa häiritsi myös tietty tutunoloisuus ja Chicagon "Saturday in the park" sieltä putkahti.

Näistä kun pääsin yli niin huomasin että kyllähän tuohon voi soitella oikeestaan mitä vaan, hyvin väsätty tausta hyvillä soundeilla.

Pitää muistaa se että kun päätä on marinoitu yli 45 vuotta mm humpalla, iskelmällä ja melodisella 60-70-lukujen popilla kaiken muun lisäksi niin välillä tulee kummallisia mielleyhtymiä, en toki niitä hakemalla hae, joku vaan alkaa kalvamaan ja siitä se lähtee.

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Zeeboo
16.07.2022 16:55:09 (muokattu 16.07.2022 16:55:31)

WanhaWetäjä: - - niinkin karu biisi kuin "Apinamies" - -

No niinpä justiinsa. Ja nyt se helkutin renkutus jäi soimaan päähän.
Kiitoksia vaan tästä korvamadosta =D

White men can't Monk
rautapieru
17.07.2022 12:01:14

onko HB kuitenkaan kunnon valinta!
No parashan se HB on! Onko muuten tuossa ST-70 täysipaksu body? Eli noin 45mm.

Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
tjj2000
17.07.2022 12:14:43 (muokattu 17.07.2022 13:31:10)

rautapieru: No parashan se HB on! Onko muuten tuossa ST-70 täysipaksu body? Eli noin 45mm.

Voin mittailla myöhemmin, mutta tehoa on kuin Rolls Roycessa; riittävästi :).

No nyt on mittailtu, se on melko tarkkaan 40 mm paksu.

All I hear is Hellhounds...
rautapieru
17.07.2022 15:02:42

tjj2000: Voin mittailla myöhemmin, mutta tehoa on kuin Rolls Roycessa; riittävästi :).

No nyt on mittailtu, se on melko tarkkaan 40 mm paksu.

Kiitoksia tiedosta. Olin jo aikeissa tilailla tuollaisen HB ST-70 black paisleyn, vähän kuin muokkausmielessä. Ei vaan normitremolo mahdu tuohon. Sahailin rautasahalla omaan DIY HB-stratoon fenderin sinkkiblokista pikku palasen pois. Hiki valui sitä hioessa, vaan hyvä tuli :)

Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle.
tjj2000
17.07.2022 15:11:44

rautapieru: Kiitoksia tiedosta. Olin jo aikeissa tilailla tuollaisen HB ST-70 black paisleyn, vähän kuin muokkausmielessä. Ei vaan normitremolo mahdu tuohon. Sahailin rautasahalla omaan DIY HB-stratoon fenderin sinkkiblokista pikku palasen pois. Hiki valui sitä hioessa, vaan hyvä tuli :)

Minun kitara on varmaan melkein neljä vuotta vanha, nykykitaran paksuus voi olla ihan muuta, se voi tulla jopa eri paikasta

All I hear is Hellhounds...
dieter
18.07.2022 09:41:37 (muokattu 18.07.2022 09:42:18)

Kiitos kannatuksesta ja sanallisista arvioista! Oli hyvät skabat ja makoisa tausta. Toivottavasti pärjätään uudella taustalla, joka on yksi ainoa kierto perusbluussia soolobreikeillä. Nyt pitää tiivistää sanoma siihen 30 sekuntiin ;)

sirdickyj
18.07.2022 09:49:05

dieter: Kiitos kannatuksesta ja sanallisista arvioista! Oli hyvät skabat ja makoisa tausta. Toivottavasti pärjätään uudella taustalla, joka on yksi ainoa kierto perusbluussia soolobreikeillä. Nyt pitää tiivistää sanoma siihen 30 sekuntiin ;)

Gary Mooren eväät hallitsevalla on kissanpäivät.

Minä en ole hän :-)

dieter
18.07.2022 11:52:07

sirdickyj: Gary Mooren eväät hallitsevalla on kissanpäivät.

Minä en ole hän :-)

Mutta jos saat garymaisen irvistyksen blue-nuotteja bendaillessa, niin eikös se ole jo puoli voittoa :P

sirdickyj
18.07.2022 13:37:29 (muokattu 18.07.2022 13:38:27)

dieter: Mutta jos saat garymaisen irvistyksen blue-nuotteja bendaillessa, niin eikös se ole jo puoli voittoa :P

On, ja dokumentoin ne videolle. Kisaan pelkällä kuvalla?

Aika armoton timen edellyttäjä toi tausta. Ei auta paljon selitellä, kun pitää alottaa licki ykkösellä ja saada se mahtumaan "yy-kaa-koo-nee-yy-kaa-koo" sisään. Ja lopussa taaa toi pidempi blues-lopetuksen paikka.

dieter
18.07.2022 15:18:34

Hyviä muuten noi videoidut vedot tässä ja sooloskabassa, arvostan. Pääsee eri tavalla fiilikseen mukaan, kun näkee pelimannien vikkelät sormet.

Rootsskaban taustaa vastaavaan muottiin veti Järvinen joskus nätin yksinkertaista bluesrock-sooloa: https://youtu.be/Gm5e78WE7Xo?t=93s

Epämuusikko
19.07.2022 13:07:28 (muokattu 19.07.2022 13:08:16)

Blues, jazz ja asioiden karsinointi.

https://www.youtube.com/watch?v=5ff9nvoutOc

LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 530 31 32 33 34

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «