Muusikoiden.net
11.12.2016

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Graafisen suunnittelijan ajatuksia
1 2 3
obiwan
27.12.2013 23:31:53 (muokattu 28.12.2013 00:14:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska graafinen suunnittelu on vitsin jännää ja koska olen kerennyt tekemään tämän alan hommia jo useamman vuoden, niin ajattelin jakaa ajatuksia niille, ketkä tähtäilee tälle alalle. Itse rakastan omaa työtäni ja suosittelen sitä kaikille kiinnostuneille, mutta se ei välttämättä aina ole sitä, miltä se aikoinaan kuulosti:

1. Kaikki alan ulkopuolella eivät ymmärrä, mitä oikeasti tarkoittaa "painolaatu" "300dpi" tai "miksei 80x80px kuvaa ei voi skaalata A4 kokoisen esitteen kanteen". Ota rauhallisesti, 150:n sähköpostin jälkeen yleensä joku sinua ymmärtävä löytyy. Muista myös keskustella selkeästi niiden kanssa, ketkä eivät ymmärrä. Graafikko on asiakaspalveluammatissa siinä mitkä muutkin.

2. Sinä saat auki .eps, .tiff ja .psd filut, muut eivät. Laita AINA vedosta lähetettäessä joko .pdf tai .jpg mukaan, helpottaa muiden elämää. Varaudu myös siihen, että näitä ekana mainittuja filuja laitetaan myös sinulle takaisin päin avattavaksi.

3. Sinä ET OLE TAITEILIJA, olet graafinen suunnittelija. Graafikko tekee lähes 100% varmuudella jonkinlaista markkinointi- ja mainosgrafiikkaa yritykselle, tarkoituksena edistää myyntiä. Luovuutta saa ja pitää käyttää, mutta älä vaivu depressioon, jos mielestäsi mahtava ja innovatiivinen leiska ammutaan sikariportaan toimesta alas ja sinut käsketään tekemään samanlaiset bannerit kun kolme vuotta sitten. Tämä on järjellä ajateltuna ihan fiksua, vaikka ne bannerit näyttäisikin kamalalta. Niillä todennäköisesti myydään tälläkin kertaa. Jos tämä on liian paksua nieltävää, niin olet väärällä alalla. Mutta...

4. KÄYTÄ LUOVUUTTASI. Jos uuden projektin briiffi on vain suuntaa antava ja antaa sinulle vapaat kädet kokeilla omia ideoitasi, niin tee se. Jos mielessäsi on ollut jo pitkään edes pienikin elementti tai visu mitä olet halunnut kokeilla, now is the time. Alkuun huonoltakin näyttävä juttu saattaa nousta ykköseksi asiakkaan silmissä. Kokeile, tutki ja jalosta ideoitasi rohkeasti, sinä olet se ihminen kuka siihen pystyy.

5. Käytä stock-kuvia harkiten. Lähes kaikilla alan toimistoilla on jonkinlainen tili isoille kuvapankeille. Tämä ei tarkoita, että pystyt ottamaan jokaisen kiireisen projektin kohdalla sen läppärin kuvan parketilla tai valmiin vektorin joulukuusesta banneriksi ja lyödä kellokortin ovella. Stock-kuvat ovat apukeino, ei oikotie.

6. Preflight. Tarkista aina printtifilusi ennen lähetystä painolle. Painotalot käsittelevät lukemattomia määriä materiaalia viikoittain, joten helpotat kilttien painajien työtä, jos olet jo valmiiksi tsekannut kaikki kuntoon ennen lähettämistä.

7. Kommunikoi. Organisoi. Priorisoi. Tätä kirjoittaessa minulla on 7 printtityötä, 2 webleiskaa ja lukematon määrä raportteja ynnä muuta pikkuhommaa jonossa. Kukaan ei pysty hoitamaan kaikkea yhdessä päivässä tai edes yhdessä viikossa. Ota yhteyttä ihmisiin ja pyydä selvät deadlinet. Järjestä hommasi sen mukaan. Kukaan ei halua nähdä kolmekymppistä graafikkoa burnoutin partaalla. Ota rauhallisesti ja tee homma kerrallaan tärkeysjärjestyksen mukaan. Millään ei voi olla niin kiire, että oma ammattitaitosi, luovuutesi tai ennen kaikkea mielenterveytesi pitäisi siitä kärsiä. Tämä pätee erityisesti freelance-duuneihin; älä suostu hommiin, mitä jo valmiiksi tiedät, ettet kerkeä hoitaa. Mikä johtaa luonnollisesti seuraavaan kohtaan..

8. Anna aikaa itsellesi. Visuaalinen suunnittelu on mahtava ala, mutta muista päästä myös välillä irti. Itse soitan kitaraa, mikä on sinänsä luovaa tekemistä, mutta silti täysin erilaista kun se työ, mitä teen. Totaalinen vapautuminen ja itsensä toteuttaminen juuri sillä tavalla kuin haluaa. Käy lenkillä, salilla, maalaamassa tai mitä tahansa. Kunhan annat ajatusten vapautua säännöllisesti. Tämä tuo varmasti enemmän myös omaan työhösi. Jotkut graafikot tykkäävät jopa piirtää vapaa-ajallaan (itse en osaa piirtää paskaakaan), pääasia että annat sen luovan, idearikkaan mielesi virrata välillä johonkin täysin muuhun.

Mukavia työhetkiä :) Lisää saa laitella.

I went to a t-shirt store and all I got was this lousy t-shirt. | I want to be a Jedi knight
Krice
28.12.2013 13:08:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon voisi lisätä, että jos kuvittelee, että graafinen suunnittelu on hauskaa niin on väärässä. Se ei ole sitä. Jos haluat hauskan työn niin ala taidemaalariksi.

bedlam
30.12.2013 15:10:20 (muokattu 30.12.2013 15:10:58)

obiwan: 2. Sinä saat auki .eps, .tiff ja .psd filut, muut eivät. Laita AINA vedosta lähetettäessä joko .pdf tai .jpg mukaan, helpottaa muiden elämää. Varaudu myös siihen, että näitä ekana mainittuja filuja laitetaan myös sinulle takaisin päin avattavaksi.

Mutta toi kannattaa selittää asiakkaalle kerran ja toisen ja vielä kolmannenkin kerran. Vaikka teet logon tai kuvituksen vektorigrafiikkana ja korostat, että käyttäkää ehdottomasti tätä eps-tiedostoa vähänkään isommissa painotöissä, koska sitä pystyy venyttämään rajattomasti laadun kärsimättä, niin tavallisesti se banderolli venytetään kuitenkin siitä ohessa tulleesta jpegistä... :D

obiwan: 3. Sinä ET OLE TAITEILIJA, olet graafinen suunnittelija.

Mutta rajat hämärtyy esim. levynkansia tehdessä. Joku ulkomaalainen levynkansitaiteilija oli laittanut varoituksen etusivulleen, että "tilatessasi minulta levynkannet, lopputulos on minun visioni. Jos aiot ehdottaa, että tykkään mielummin sinisestä ja voisiko tuota siirtää sentin vasemmalle ja tuota ylös, niin ole hyvä ja tilaa joltakulta muulta". En itse ihan noin härskille linjalle koskaan lähtisi, mutta olen muutaman omasta mielestäni niin epäonnistuneen levynkannen tehnyt kompromissina bändin pyyntöjen perusteella, että en enää siihen suostu.

Toki levynkannet ovat lähinnä sivuhommia, niillähän ei nykypäivänä tienaamaan pääse.

Krice: Tuohon voisi lisätä, että jos kuvittelee, että graafinen suunnittelu on hauskaa niin on väärässä. Se ei ole sitä. Jos haluat hauskan työn niin ala taidemaalariksi.

Kyllä graafinen suunnittelu on monesti erittäin hauskaa. En voisi muuta ammattia kuvitellakaan.

http://www.petrilampela.net
Kefiiri
31.12.2013 07:35:57

Krice: Tuohon voisi lisätä, että jos kuvittelee, että graafinen suunnittelu on hauskaa niin on väärässä. Se ei ole sitä. Jos haluat hauskan työn niin ala taidemaalariksi.

Hmm...taidemaalarin homma ei liene yhtään sen hauskempaa, jos sillä pitää ansaita leipä. Harrastuksena mikä vaan homma voi olla hauskaa.

En ole musiikin asiantuntija.
OPJ1974
31.12.2013 16:58:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Hmm...taidemaalarin homma ei liene yhtään sen hauskempaa, jos sillä pitää ansaita leipä. Harrastuksena mikä vaan homma voi olla hauskaa.

Teen näitä samoja hommia sekä työksi että harrastukseksi. Samaten, musisoin harrastukseksi ja pienimuotoisesti työkseni. Ja aina on ihan kivaa ollut. Tosin ei ehkä silloin, kun mennään minuuttiaikataululla viikkotolkulla. Mutta se on sitä yrittäjän elämää, välillä :)
JuhaHo
05.01.2014 22:58:44

obiwan: Koska graafinen suunnittelu on vitsin jännää ja koska olen kerennyt tekemään tämän alan hommia jo useamman vuoden, niin ajattelin jakaa ajatuksia niille, ketkä tähtäilee tälle alalle. Itse rakastan omaa työtäni ja suosittelen sitä kaikille kiinnostuneille, mutta se ei välttämättä aina ole sitä, miltä se aikoinaan kuulosti:

1. Kaikki alan ulkopuolella eivät ymmärrä, mitä oikeasti tarkoittaa "painolaatu" "300dpi" tai "miksei 80x80px kuvaa ei voi skaalata A4 kokoisen esitteen kanteen". Ota rauhallisesti, 150:n sähköpostin jälkeen yleensä joku sinua ymmärtävä löytyy. Muista myös keskustella selkeästi niiden kanssa, ketkä eivät ymmärrä. Graafikko on asiakaspalveluammatissa siinä mitkä muutkin.

Miksi ei muka voisi skaalata? Tämä on juuri se asia, josta joudun tappelemaan graafikoiden kanssa alinomaa. Tästä asiasta on puhetta paljonkin ammattikirjallisuudessa jossa graafikosta käytetty luonnehdinta idiot on lienee lievimmästä päästä.

Kefiiri
05.01.2014 23:16:49

JuhaHo: Miksi ei muka voisi skaalata? Tämä on juuri se asia, josta joudun tappelemaan graafikoiden kanssa alinomaa. Tästä asiasta on puhetta paljonkin ammattikirjallisuudessa jossa graafikosta käytetty luonnehdinta idiot on lienee lievimmästä päästä.

En ole graafikko, mutta eikös tuolla tavoin synny aika rupisen pikselöitynyt kuva? Toki voi skaalata, mutta vastaako lopputulos tavoitetta?

obiwan
05.01.2014 23:27:29

JuhaHo: Miksi ei muka voisi skaalata? Tämä on juuri se asia, josta joudun tappelemaan graafikoiden kanssa alinomaa. Tästä asiasta on puhetta paljonkin ammattikirjallisuudessa jossa graafikosta käytetty luonnehdinta idiot on lienee lievimmästä päästä.

Kefiiri: En ole graafikko, mutta eikös tuolla tavoin synny aika rupisen pikselöitynyt kuva? Toki voi skaalata, mutta vastaako lopputulos tavoitetta?

Juum. Voi toki skaalata, mutta liian pienessä kuvassa ei yksinkertaisesti riitä informaatiota täyttämään tuo vaadittu koko. Tällöin skaalatessa kuvankäsittelyohjelma joko a) "keksii" täytteeksi pikseleitä tai b) suurentaa olemassa olevia. Lopputulos näyttää todennäköisesti kummassakin paskalta. Ei ne graafikot ole sen enemmän idiootteja :) Tuollaset on vaan niin perusjuttuja, ettei yksikään itseään kunnioittava graafikko halua tehdä huonotasoista jälkeä oikomalla noin pahasti mutkia.

I went to a t-shirt store and all I got was this lousy t-shirt. | I want to be a Jedi knight
Wahi
06.01.2014 00:06:34

Mitä helvettiä?

arppah8
06.01.2014 00:50:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs trolli tämä?

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
JuhaHo
06.01.2014 06:59:20 (muokattu 06.01.2014 07:00:57)

Liittyen edellisiin vastauksiin. Lähetän aina graafikolle 72 dpi kuvan, jolloin heti alkaa hirveä itku ja älämölö, ettei tätä voi käyttää kun tämä on liian huonoresoluutioinen. Minä, jolla ei ole tuntiakaan graafisen alan koulutusta joudun selittämään näille huippuammattilaisille, ettei minun lähettämän kuvan resoluutiolla ole mitään merkitystä. Ainoa, jolla on merkitystä on kuvaelementtien (pikseleiden) määrä. Niitä kuvissani on aina vähintään riittävästi, etteiväyt joudu keksimään lisää. Ehkä kymmenennellä selityskerralla tämä menee jakeluun.

Eikö huippuammattikorkeakoulussa opeteta resample- painikkeen käyttöä. Sitten kun näen kuvani asiakkaan esitteessä meinaa päästä itku, miksi se kuva on ihan pakko joka kerta raiskata. Tutun arkkitehdin kanssa juteltiin ja hän sanoi, että graafikoilta pitäisi ottaa photoshoppi pois, etteivät pääsisi esittelemään ylivertaista "luovuuttaan" hänen teoksiansa julkaistaessa. "Me vain tehtiin vähän kivemmat värit tähän rakennukseen"

Yksi mikä graafikolle näyttää olevan aivan ylivoimaisen vaikeata, on kuvaan sisällytetyn alphakanavan käyttö. Itselläni on - etenkin asiakkaan tuotekuvissa - tapana lisätä joku efekti alphakanavaan luomaan syvyyttä kuvaan. Siellä esitteessä näyttää, kuin joku 5-vuotias olisi leikannut kuvan saksilla paperista (efektistä) ja liimannut sen esitteeseen.

Tympee Huttunen
06.01.2014 09:25:02 (muokattu 06.01.2014 09:26:26)

JuhaHo: Liittyen edellisiin vastauksiin. Lähetän aina graafikolle 72 dpi kuvan, jolloin heti alkaa hirveä itku ja älämölö, ettei tätä voi käyttää kun tämä on liian huonoresoluutioinen. Minä, jolla ei ole tuntiakaan graafisen alan koulutusta joudun selittämään näille huippuammattilaisille, ettei minun lähettämän kuvan resoluutiolla ole mitään merkitystä. Ainoa, jolla on merkitystä on kuvaelementtien (pikseleiden) määrä. Niitä kuvissani on aina vähintään riittävästi, etteiväyt joudu keksimään lisää. Ehkä kymmenennellä selityskerralla tämä menee jakeluun.

En oikein ymmärrä. 72dpi kertoo juuri pikselien määrän - eikä niitä ole tarpeeksi hyvää painojälkeä varten. Puhut myös pikseleiden keksimisestä ja siitä ettei niitä joudu keksimään....

Eikö huippuammattikorkeakoulussa opeteta resample- painikkeen käyttöä

...tässähän ne periaatteessa keksitään.

. Sitten kun näen kuvani asiakkaan esitteessä meinaa päästä itku, miksi se kuva on ihan pakko joka kerta raiskata.

Vai oliko se alkuperäinen kuva sellainen, että postimerkin kokoinen rgb 72dpi näyttää näytöllä hyvältä, mutta se oli toivotonta saada 300dpi CMYK A4-kuvaksi?

Tutun arkkitehdin kanssa juteltiin ja hän sanoi, että graafikoilta pitäisi ottaa photoshoppi pois, etteivät pääsisi esittelemään ylivertaista "luovuuttaan" hänen teoksiansa julkaistaessa. "Me vain tehtiin vähän kivemmat värit tähän rakennukseen"

Yksi mikä graafikolle näyttää olevan aivan ylivoimaisen vaikeata, on kuvaan sisällytetyn alphakanavan käyttö. Itselläni on - etenkin asiakkaan tuotekuvissa - tapana lisätä joku efekti alphakanavaan luomaan syvyyttä kuvaan. Siellä esitteessä näyttää, kuin joku 5-vuotias olisi leikannut kuvan saksilla paperista (efektistä) ja liimannut sen esitteeseen.

Tässä varmaan mennään vähän hämärällä alueella. Mikä on ollut työnsuorittajan tehtävä? Siinä mielessä on epäonnistuttu, että asiakas ei ole tyytyväinen. Toisaalta tämä kuvaa hyvin kuilua ihmisten välissä.

En ole graafikko, asiavirheitä voi löytyä.

JuhaHo
06.01.2014 09:40:23 (muokattu 06.01.2014 09:41:29)

Lastinen: En oikein ymmärrä. 72dpi kertoo juuri pikselien määrän - eikä niitä ole tarpeeksi hyvää painojälkeä varten. Puhut myös pikseleiden keksimisestä ja siitä ettei niitä joudu keksimään....

...tässähän ne periaatteessa keksitään.

Vai oliko se alkuperäinen kuva sellainen, että postimerkin kokoinen rgb 72dpi näyttää näytöllä hyvältä, mutta se oli toivotonta saada 300dpi CMYK A4-kuvaksi?.

Kun graafikkotaiteilija avaa minun 72 dpi alpha kanavan sisältävän Fogra profiiliin convertoidun CMYK kuvan, se avautuu näytöllä valtavan suurena. Tässä vaiheessa graafikko kiroaa ja skaalaa kuvan pienemmäksi, vaikka hänen pitäisi tehdä resample resoluutioon 300 dpi, jolloin kuva skaalautuu näytöllä oikeaan kokoonsa. Jos halutaa tehdä 300 dpi A4 -kuvan siinä tulee olla 3508 x 2480 pikseliä, mikä kuvissani aina on. Graafikkoammattilaisen jäljiltä kuvassani on enää 842 x 595 Pikseliä, eikä alphakanavasta tietoakaan.

obiwan
06.01.2014 09:46:51

JuhaHo: Kun graafikkotaiteilija avaa minun 72 dpi alpha kanavan sisältävän Fogra profiiliin convertoidun CMYK kuvan, se avautuu näytöllä valtavan suurena. Tässä vaiheessa graafikko kiroaa ja skaalaa kuvan pienemmäksi, vaikka hänen pitäisi tehdä resample resoluutioon 300 dpi, jolloin kuva skaalautuu näytöllä oikeaan kokoonsa. Jos halutaa tehdä 300 dpi A4 -kuvan siinä tulee olla 3508 x 2480 pikseliä, mikä kuvissani aina on. Graafikkoammattilaisen jäljiltä kuvassani on enää 842 x 595 Pikseliä, eikä alphakanavasta tietoakaan.

Tämä pitää paikkansa ja tässä kohtaa vika on tosiaan graafikon päässä. Suosittelen vaihtamaan toimistoa ;) Lähinnä tartuin tuohon ekaan viestiin, jossa ymmärsin, että mielestäsi 80x80px kuvan voi skaalata A4:n kokoiseksi. Originaaliresoluutiolla ei tosiaan ole väliä niin kauan kun pikselimitat riittää.

JuhaHo
06.01.2014 10:10:49

obiwan: Tämä pitää paikkansa ja tässä kohtaa vika on tosiaan graafikon päässä. Suosittelen vaihtamaan toimistoa ;) Lähinnä tartuin tuohon ekaan viestiin, jossa ymmärsin, että mielestäsi 80x80px kuvan voi skaalata A4:n kokoiseksi. Originaaliresoluutiolla ei tosiaan ole väliä niin kauan kun pikselimitat riittää.

Mutta kun kyseessä on asiakkaan käyttämä toimisto, niin homma menee niinpäin, että se kertoo asiakkaalle, ettei minun kuvia voi käyttää ala-arvoisen resoluution takia.

Kefiiri
06.01.2014 10:55:36

JuhaHo: Mutta kun kyseessä on asiakkaan käyttämä toimisto, niin homma menee niinpäin, että se kertoo asiakkaalle, ettei minun kuvia voi käyttää ala-arvoisen resoluution takia.

Hmm... näytöltä katseltavissa kuvissa ja painetuissa kuvissa tämä systeemi ilmeisesti menee eri tavalla. Tuo A4 -maininta hämäsi... painotuotteessahan se 72 dpi ei riitä moiseen mitenkään, vaikka näytöllä onnistuukin?

JuhaHo
06.01.2014 11:00:59 (muokattu 06.01.2014 11:02:00)

Kefiiri: Hmm... näytöltä katseltavissa kuvissa ja painetuissa kuvissa tämä systeemi ilmeisesti menee eri tavalla. Tuo A4 -maininta hämäsi... painotuotteessahan se 72 dpi ei riitä moiseen mitenkään, vaikka näytöllä onnistuukin?

Niin, siksi niile 72 dpi kuville pitää tehdä se resample (ei resize). Jotkut ohjelmat tallentavat kuvat 72 dpi:llä, silloin tallentajan tulee huolehtia, että niissä on riittävästi pikseleitä resämpläystä varten. Yksi ärsyttävimmistä spekseistä on, että minun pitäisi muka tehdä 300 dpi kuva, ilman minkäänlaista tietoa lopputuotteen tulostusmitoista. Tällöin tuon 300 dpi:n informaatioarvo on minulle pyöreät 0.

Kefiiri
06.01.2014 11:34:58

Amatöörinä putoan kärryiltä tässä vaiheessa... viisaammat jatkakoot :D

Krice
06.01.2014 13:23:14

JuhaHo: Itselläni on - etenkin asiakkaan tuotekuvissa - tapana lisätä joku efekti alphakanavaan luomaan syvyyttä kuvaan. Siellä esitteessä näyttää, kuin joku 5-vuotias olisi leikannut kuvan saksilla paperista (efektistä) ja liimannut sen esitteeseen.

Älä laita mitään "efektejä" alpha-kanavaan, sillähän siitä selviää. Tarkoitus on painotuotteissa tulostaa pikseleitä paperille, siihen kelpaa pelkät väriarvot.

OPJ1974
06.01.2014 13:57:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Liittyen edellisiin vastauksiin. Lähetän aina graafikolle 72 dpi kuvan, jolloin heti alkaa hirveä itku ja älämölö, ettei tätä voi käyttää kun tämä on liian huonoresoluutioinen. Minä, jolla ei ole tuntiakaan graafisen alan koulutusta joudun selittämään näille huippuammattilaisille, ettei minun lähettämän kuvan resoluutiolla ole mitään merkitystä. Ainoa, jolla on merkitystä on kuvaelementtien (pikseleiden) määrä. Niitä kuvissani on aina vähintään riittävästi, etteiväyt joudu keksimään lisää. Ehkä kymmenennellä selityskerralla tämä menee jakeluun.

Kyllä resoluutiolla on väliä. Itse teen duunia sekä www- että printtipuolen graafisten töiden ja taiton parissa, eli molemmat maailmat ovat tuttuja: webissä kuvia skaalataan käytettävyyden takia pienemmäksi ja samoja kuvia saatetaan käyttää saman asiakkaan painotöissäkin.

Totta sekin, että jos vain 72dpi kuvassa on riittävästi pikseleita, voidaan se resamplata painoresoluutioiseksi helposti ilman, että kuvan varsinainen koko pienenee. Varsinkin kirjojen taitossa näitä 72 dpi reson kuvia tulee paljon vastaan, mitä mulle toimitetaan. Mutta silloin pikselidimensiot saattavat olla jotain 12k x 8k. Tällöin reson nosto 72 --> väh. 240dpi ei tuota mitään ongelmaa.

Kysymyshän on lähinnä rutiineista. Itse tarkistan aina kuvien reson ennen painotyön taiton aloittamista. Ja annan siinä tapauksessa asiakkaalle palautetta niiden kuvien osalta, jotka ovat liian pieniä taittoon (painoresoina). harvemmin onneksi sitä tarvitsee tehdä. On kyllä silloin tällöin vastassa niitäkin, jotka ottavat ruutukaappauksen netistä tai lataavat gif-kuvana, kuvan koko on 240x360px @72dpi. Pyytävät tekemään siitä kirjan kannen tai A3-julisteen ... "Ai miten niin ei onnistu???". Jep jep :)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti