Muusikoiden.net
05.12.2016

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Adoben ohjelmien tulevaisuus
1 2
JuhaHo
08.05.2013 10:02:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin eilen uutiseen, että Adobe laittaa kaikki ohjelmansa pilveen, jolloin CS 6 jää viimeiseksi ostettavaksi lisenssiksi. Latoin tiedustelun omien lisenssieni päivittämisestä jälleenmyyjälle. Todennäköisesti tulen etsimään korvaavat ohjelmistot muualta. Adobe on muutenkin viimeaikoina tehnyt ihme juttuja mm. ostamalla hyviä ohjelmistotaloja vain lopettaakseen niiden tuotteet.

http://www.adobe.com/aboutadobe/pre … dobeAcceleratesShifttotheCloud.html

Vladi
08.05.2013 10:34:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Törmäsin eilen uutiseen, että Adobe laittaa kaikki ohjelmansa pilveen, jolloin CS 6 jää viimeiseksi ostettavaksi lisenssiksi. Latoin tiedustelun omien lisenssieni päivittämisestä jälleenmyyjälle. Todennäköisesti tulen etsimään korvaavat ohjelmistot muualta. Adobe on muutenkin viimeaikoina tehnyt ihme juttuja mm. ostamalla hyviä ohjelmistotaloja vain lopettaakseen niiden tuotteet.

En nyt suoraan sanottuna täysin ymmärrä, miksi pilviversio on ongelma? Ainakin itsellä palaa CS 5.5:en kanssa käämit, kun tuo Adobe updater toimii ihan miten sattuu, välillä ei päivitä mitään, välillä kieltäytyy edes käynnistymästä ja jää jotkut päivityksen mukana tulevat ominaisuudet käyttämättä sen takia. Kaverin työpaikalla on Creative Cloud käytössä ja häneltä olen kuullut lähinnä kehuja. Itseä kiinnostaisi monikin CS 6:sen ominaisuus, mutta ei ole intoa käyttää taas isoa rahasummaa päivittämiseen, kun tuli tuo CS 5.5 Design premium ostettua pari vuotta sitten.

Lisäksi jos mietitään opiskelijoiden tavoittamista laillisilla versioilla, niin 20e/kk ei ole mitenkään paha hinta ja siinä saa kaikki tarvittavat ohjelmat kätevästi.

Ja mitä korvaaviin ohjelmistoihin tulee, niin toivotan onnea matkaan. Adobella on lähes diktaattorimainen asema alalla, enkä ainakaan itse tiedä ainoatakaan kuvankäsittely- tai vaikka taittohjelmaa, jotka olisivat tasoltaan edes lähellä Adoben vastaavia tuotteita. En toki myöskään ole aivan mahdottomasti moisia etsinyt.
JuhaHo
08.05.2013 10:44:55

Pilvihommissa minua huolestuttaa eniten tietosuoja. Olen joskus käyttänyt pilvipalveluita isojen tiedoston lähettämiseen ja yllätyin kovasti, kun sieltä ei pystynytkään poistamaan omia tiedostojani.

Edelleen on juttuja, jotka vaativat, että ne avataan juuri sillä ohjelmistokokoonpanolla, millä ne on tehtykin. Miten nuo plugarihommat pelaavat tällaisissa sovelluksissa?

Krice
08.05.2013 19:50:39 (muokattu 08.05.2013 19:53:45)

JuhaHo: Adobe on muutenkin viimeaikoina tehnyt ihme juttuja mm. ostamalla hyviä ohjelmistotaloja vain lopettaakseen niiden tuotteet.

Isot firmat tekee joskus tuota, että kilpailijat ostetaan pois. Aika epätoivoista alkaa ilmeisesti olemaan meno. Minusta PS:lle ainakin alkaa löytymään jo korvaavia ohjelmia, jos nyt ei ihan ammattilainen ole. Jos esim. Gimpistä korjataan muutamat ongelmat ja lisätään fonteille kunnon efektit niin kukapa tietää. Open sourcessa Blenderin kehitys on ollut todella tiukkaa ja oikeastaan monet open source -projektit on varmaan alkaneet seuraamaan samaa filosofiaa. Eli lopetetaan Linux-taustan häröilyt ja "oma tyyli", ja sen sijaan tehdään käyttökelpoista jälkeä, jota ihmiset voi oikeasti käyttää.

Kun koodaajana ajattelee tätä asiaa, niin se mikä on puuttunut on järkevä GUI-alusta, jonka avulla näitäkin ohjelmia voisi tehdä. Ei tarvita kuin joku, joka pamauttaa hyvän GUI-kirjaston eetteriin niin se on aika pitkälle siinä.

daredevil
09.05.2013 16:27:08

CorelDraw sitten vaan koneelle, se on halvempi lisenssi ja helppokäyttöisempikin. Moni ammattilainen käyttää. :)

OPJ1974
14.05.2013 21:24:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Törmäsin eilen uutiseen, että Adobe laittaa kaikki ohjelmansa pilveen, jolloin CS 6 jää viimeiseksi ostettavaksi lisenssiksi. Latoin tiedustelun omien lisenssieni päivittämisestä jälleenmyyjälle. Todennäköisesti tulen etsimään korvaavat ohjelmistot muualta. Adobe on muutenkin viimeaikoina tehnyt ihme juttuja mm. ostamalla hyviä ohjelmistotaloja vain lopettaakseen niiden tuotteet.

Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Olen käyttänyt ja tulen käyttämään Adoben ohjelmia täysmittaisesti työssäni ja yrittäjänä.

Tuo on ihan vastaava ratkaisu kuin esim Applen AppStore. Hyviä puolia on useita, mm. versioiden päivittyminen automaattisesti uusimpaan versioon = versionhallinta helpottuu. Samaten lataaminen esimerkiksi Koti -ja työpisteiden koneille. Ratkaisu on myös edullisempi, jos ajatellaan yrityskäyttöä 3-4 vuoden poistoilla. Itse olen ainakin tyytyväinen, jos 4000 euron ohjelmisto on 25 % edullisempi vastaavalla aikajaksolla, puhumattakaan. että kyse on vuokrasta, jolloin se on yritysverotuksessa suoraan vähennyskelpoinen.

Iselläni on ainakin tähän asti mennyt sata kertaa hermot Adoben määrälisenssien ja niiden hallinnan, käyttöoikeuksien siirron yms. kanssa. Ei sieltä helpoimmasta päästä noi jutut.
JuhaHo
15.05.2013 09:41:22

OPJ1974: Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Olen käyttänyt ja tulen käyttämään Adoben ohjelmia täysmittaisesti työssäni ja yrittäjänä.

Tuo on ihan vastaava ratkaisu kuin esim Applen AppStore. Hyviä puolia on useita, mm. versioiden päivittyminen automaattisesti uusimpaan versioon = versionhallinta helpottuu. Samaten lataaminen esimerkiksi Koti -ja työpisteiden koneille. Ratkaisu on myös edullisempi, jos ajatellaan yrityskäyttöä 3-4 vuoden poistoilla. Itse olen ainakin tyytyväinen, jos 4000 euron ohjelmisto on 25 % edullisempi vastaavalla aikajaksolla, puhumattakaan. että kyse on vuokrasta, jolloin se on yritysverotuksessa suoraan vähennyskelpoinen.

Iselläni on ainakin tähän asti mennyt sata kertaa hermot Adoben määrälisenssien ja niiden hallinnan, käyttöoikeuksien siirron yms. kanssa. Ei sieltä helpoimmasta päästä noi jutut.

Kyllä näinkin, mutta ongelmani onkin tuo pilvi. Tietysti pilvipalveluita on erilaisia, ja olen niitä joitain yrittänytkin. Olen huolissani niiden tietosuojasta. Olen joskus tallentanut asiakkaiden tiedostoja pilveen, mutta hämmästyin suuresti, kun en voinutkaan enää niitä itse poistaa. Suoraan sanottuna en tiedä mitä kaikkea tietoa liikkuu koneen ja pilven välillä.

Vladi
15.05.2013 10:24:16

JuhaHo: Kyllä näinkin, mutta ongelmani onkin tuo pilvi. Tietysti pilvipalveluita on erilaisia, ja olen niitä joitain yrittänytkin. Olen huolissani niiden tietosuojasta. Olen joskus tallentanut asiakkaiden tiedostoja pilveen, mutta hämmästyin suuresti, kun en voinutkaan enää niitä itse poistaa. Suoraan sanottuna en tiedä mitä kaikkea tietoa liikkuu koneen ja pilven välillä.

Adoben Creative Cloudissa et tallenna mitään tiedostoja pilveen eikä siinä olis mitään järkeäkään. Esim. PSD-tiedostot voivat olla kooltaan 2mb - 3gb ihan normaalissa käytössä, joten moisten lataaminen nettiin olisi aika järjetöntä ja epätehokasta. Ohjelmat toimivat siis ihan normaalisti ja tiedostot tallentuvat omalle koneellesi, se lisenssipuoli vaan hoidetaan pilvipalvelun kautta. Hyviä puoliahan tuossa on esim. se, että jos satut tarvitsemaan jonkun ohjelman, sen saa ladattua kätevästi managerointisoftan kautta.

Itseäni Creative Cloudissa kiinnostaisi mm. mukana tuleva fonttivalikoima. Hyvät fonttikokoelmat on saakelin kalliita, enkä piratismia kannata, joten oma valikoima on hieman rajoittunut. Tuossa CC:ssä taitaa tulla aimo liuta fontteja lisää. Josko sitä vielä hetken käyttäis omaa CS 5.5-pakettia ja katselis pilveen siirtymistä tuossa CS 7:an kohdilla...
JuhaHo
15.05.2013 10:42:34

Ainakin jenkkifoorumeilla tunnutaan olevn yksimielisiä siitä, ettei Adoben pilveen lähdetä.

Vladi
15.05.2013 10:44:37

JuhaHo: Ainakin jenkkifoorumeilla tunnutaan olevn yksimielisiä siitä, ettei Adoben pilveen lähdetä.

Ja mitkä mahtavat olla perustelut?
JuhaHo
15.05.2013 13:35:48

Vladi: Ja mitkä mahtavat olla perustelut?

Pilvipalveluiden kasvun takia ulkomailla operaattoreilla tuntuu olevan hinkua palata takaisin liikenneperusteiseen hinnoitteluun, minkä takia pilvipalveluiden suosio hiipuu. Kaikkialla netti ei ole yhtä halpaa kuin Suomessa, itse asiassa aika kovia kuukausimaksuja maksavat ja liikenne tuohon päälle vielä.

Vladi
15.05.2013 13:46:17

JuhaHo: Pilvipalveluiden kasvun takia ulkomailla operaattoreilla tuntuu olevan hinkua palata takaisin liikenneperusteiseen hinnoitteluun, minkä takia pilvipalveluiden suosio hiipuu. Kaikkialla netti ei ole yhtä halpaa kuin Suomessa, itse asiassa aika kovia kuukausimaksuja maksavat ja liikenne tuohon päälle vielä.

Mistähän maasta mahdat puhua? Jenkeissä on kyllä huomattavasti kalliimmat hinnat niin laajakaistalle, kuin mobiilinetillekin, mutta kyllä siellä aika pitkälti kiinteillä kuukausihinnoilla mennään laajakaistan osalta ainakin. Mobiilipuolella on yleensä kuukausittainen dataraja, jonka ylittämisestä napsahtaa lisämaksu ja nopeus tippuu minimiin loppukuukaudeksi.

Ja vaikka jossain päin maailma olisikin datakatto käytössä, niin miten se vaikuttaa Creative Cloudin hankintaan? Kyse on joka tapauksessa kertaluontoisesta latauksesta, jonka jälkeen ainut tarvittava nettiyhteys on lisenssioikeuden tarkistamiseen ja mahdollisten päivitysten lataamiseen. Nämä eivät paljoa trafiikkia aiheuta. En siis ymmärrä, mitä haet tällä argumentilla. Did I miss something?
JuhaHo
15.05.2013 14:02:06

Vladi: Mistähän maasta mahdat puhua? Jenkeissä on kyllä huomattavasti kalliimmat hinnat niin laajakaistalle, kuin mobiilinetillekin, mutta kyllä siellä aika pitkälti kiinteillä kuukausihinnoilla mennään laajakaistan osalta ainakin. Mobiilipuolella on yleensä kuukausittainen dataraja, jonka ylittämisestä napsahtaa lisämaksu ja nopeus tippuu minimiin loppukuukaudeksi.

Vaikka jenkkifoorumeista on kyse, olivat kovimmat kriitikot käsittääkseni Euroopasta, jotkut ihan tunnettuja guruja grafiikkapuolella - kirjoja kirjoittavat.

Nyt jos ajattelisin omaa käyttöä. Vaikka tuo olisi valmiina koneella, mutta lisenssi tarkistettaisi netistä, niin ei tule esim. kesällä mökillä toimimaan tuo, vaan aina kun asiakas keksii jotain pyytää, olisi hypättävä rattiin ja ajettava toimistolle.

Vladi
15.05.2013 14:11:00

JuhaHo: Vaikka jenkkifoorumeista on kyse, olivat kovimmat kriitikot käsittääkseni Euroopasta, jotkut ihan tunnettuja guruja grafiikkapuolella - kirjoja kirjoittavat.

Nyt jos ajattelisin omaa käyttöä. Vaikka tuo olisi valmiina koneella, mutta lisenssi tarkistettaisi netistä, niin ei tule esim. kesällä mökillä toimimaan tuo, vaan aina kun asiakas keksii jotain pyytää, olisi hypättävä rattiin ja ajettava toimistolle.

Mites meinasit toimittaa jotain asiakkaallesi, jos sulla ei ole nettiä? :)

Tuo offline-osuus on toteutettu hyvin. Jos ostat paketin vuodeksi kerrallaan, niin ohjelmisto haluaa nettiyhteyden kerran 30:ssä päivässä. Jos tilaat ihan normi kuukausimaksulla, kirjautumisväli on 180pv.

http://www.adobe.com/fi/products/creativecloud/faq.html
JuhaHo
15.05.2013 14:21:58

Vladi: Mites meinasit toimittaa jotain asiakkaallesi, jos sulla ei ole nettiä? :)

Etsin koneen kanssa tontilta kohdan, jossa 1G signaali toimii jotenkuten ja jätän koneen sinne laulamaan. Joskus on edgegin vilahtanut, mutta se on jo luksusta.

Vladi
15.05.2013 14:22:35

JuhaHo: Etsin koneen kanssa tontilta kohdan, jossa 1G signaali toimii jotenkuten ja jätän koneen sinne laulamaan. Joskus on edgegin vilahtanut, mutta se on jo luksusta.

No miksi siinä samalla ei voisi tarkistaa ohjelmalisenssiä? Kyse on muutamasta kymmenestä kilotavusta.
JuhaHo
15.05.2013 14:41:23

Vladi: No miksi siinä samalla ei voisi tarkistaa ohjelmalisenssiä? Kyse on muutamasta kymmenestä kilotavusta.

No pitää miettiä asiaa. Noista jenkkiforumien kauhisteluista johtuen vedin johtopäätökset, ettei pilveen kannata mennä.

Vladi
15.05.2013 15:01:17

JuhaHo: No pitää miettiä asiaa. Noista jenkkiforumien kauhisteluista johtuen vedin johtopäätökset, ettei pilveen kannata mennä.

Kannattaa myös oikeasti miettiä, mitä siellä kirjoitellaan. Tässä yksi hyvä esimerkki täysin järjettömästä huutelusta.

"I OWN Adobe Creative Suite 5.5, and Ive been buying every other release of Creative Suite for a while, but this will mark the end for me. I will never rent software. I am not always in a place that has access to the internet, and Im NOT going to be paying Adobe FOREVER to use a piece of software."

"At some point in time CS5.5 will quit working with a more modern design of computer, so Ill have to keep a couple of vintage computers around to run CS 5.5. I can do thatand I will. "

Master Collection maksaa noin 3600e ja uusi versio ilmestyy noin kerran vuodessa. Creative Cloud maksaa kahdelta vuodelta noin 1500e ja sulla on koko ajan uusin ohjelmaversio eikä tarvitse olla koko ajan nettiin yhteydessä. Eli vastaavalla päivitystahdilla päivittävä ihminen säästää aikamoisen summan rahaa vaihtamalla Creative Cloudiin ja saa todennäköisesti paljon enemmän, kuin mitä Master Collectionissa edes tulee mukana.

Tuossa on listaa, mihin kaikkeen sitä pääsee käsiksi kyseisellä lisenssillä: https://creative.adobe.com/apps

Jos en olisi sivutoiminen yrittäjä, hommaisin tuon samantien. On tullut jo useampi tilanne vastaan, jossa mulle on lähetetty CS 6-ohjelmistoilla tehtyjä tiedostoja ja ne ei ole auenneet kunnolla mun CS 5.5-paketilla. Varsinkin InDesign-tiedostoissa on paljon yhteensopivuusongelmia, jos CS 6:ssa käytetään yhtään mitään uusista ominaisuuksista.
JuhaHo
15.05.2013 15:31:32

Vladi: Jos en olisi sivutoiminen yrittäjä, hommaisin tuon samantien. On tullut jo useampi tilanne vastaan, jossa mulle on lähetetty CS 6-ohjelmistoilla tehtyjä tiedostoja ja ne ei ole auenneet kunnolla mun CS 5.5-paketilla. Varsinkin InDesign-tiedostoissa on paljon yhteensopivuusongelmia, jos CS 6:ssa käytetään yhtään mitään uusista ominaisuuksista.

Minulla päätyökaluna on 3DS Max & VRay ynnä lukuisat plugarit. Photoshoppia (CS4) käytän lähinnä rendeöityjen kuvien siivoiluun ja tallentamaan julkaisukelpoiseksi. Animaatiot editoin Premieressä CS5.5 ja teen julkaisutiedostot Encoressa. Sinänsä nykyiset työkalut riittävät omiin tarpeisiini. Uudemmissa versioissa voisi olla käyttökelpoinen tuo älykäs alueiden täyttöominaisuus.

JPQ
05.07.2013 09:41:22 (muokattu 05.07.2013 09:49:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä pilvi käytös kuulostaa minustakin ikävältä ensinnäkin vaatii että netti toimii kanssa (täällä turhan usein ihme ongelmia). Noh taittelu ja muut sellasiet tarpeeni hoitunee Scribus,Gimp,ja Inkscape setillä. Ja mäkin printteri ajurilla (erään tärkeän rtyön teen silläkin ja tarkemmin pdf muotoon talletuksella Numbersista jossta teen ps tiedoston inkscapella (ps talletus numbersista suoraan sisältää tietyt pulmat miksei noh taulukon ympärille jää aina valkoista ja jotasin muutakin ja sitten taas scribuksen pdfän sijoitus on hyvin vajavainen)). Ja tuo Adobem hinnoitelu taitaa haluta karsia kotitaittajat (onhan se noloa että jos tavis taittaa paremmin kuin kallis firma ei aina mutta joskus näkee töitä mitä ihmettelee...) onhan se mitä siellä luki 49dollaria kuussa vähemmän kuin nykyinen Creative suite kerralla mutta jos sitä ei jatkuvasti uusi siitä kertyykin isoja summia. noh onneksi jo vanhalla scribuksella sain kirjan taitettua hyvin. joten mainottua settiä tulen varmaan jatkossakin käyttämään. Nyt lopetan siis itse varmaan Adobe tuotteiden ajattelun tähän päivään ehkä mielipide muuttuu jos kaikki firmat rupeaa tälläin pelleilemään.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti