Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljonko olet valmis maksamaan sivuista
1 2
NikoK
10.08.2011 15:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko sinä ja bändisi olette valmiit maksamaan bändillenne tehdyistä kotisivuista? Enkä nyt puhu mistään 15min frontpage-kyhäyksestä jossa lukee times new romanilla bändin nimi ja linkkejä, vaan oikeasta sisällönhallintajärjestelmän sisältävästä web-portaalista jonne bändin jäsenet voivat kirjoitella kuulumisia ja lisätä kuva/video-albumeja.
 
Taustaa:
Olen 21-vuotias insinööriopiskelija Oulusta ja harrastan musisointia. Soitan bassoa cover-yhtyeessä (Tone Traffic). Ajatus kotisivuista pyöri pitkään mielessäni ja työssäni (ohjelmoija vielä perustamisvaiheessa olevassa firmassa) pystyin toteuttamaan visioni johon kuului:
 
- Sisällönhallintajärjestelmä joka mahdollistaa bändin jäsenten lisätä ja muokata kirjoituksia, kuvia, kuva-albumeita, keikkoja ja kommentteja.
- Kirjoittaa kattava bio bändistä ja sen jäsenistä.
- Toimiva ja bändin imagon mukainen ulkoasu
- Oma domain (esim. www.bändi.net) ja
- Google-optimointi (hyvä rank hakutuloksissa)
 
Eli kysymys kuuluukin, paljonko sinä ja bändisi olisitte valmis maksamaan tällaisesta kokonaisuudesta?
 
LHU
10.08.2011 16:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarjoatko sä nyt palveluksiasi, haetko töitä vai yritätkö saada ongittua jotain hintaa minkä voisit pyytää tekemistäsi nettisivuista?
 
Jos tarjoat palveluksia niin referenssejä olisi kiva nähdä, Google ei ainakaan löydä noita mainitsemiasi bändisivuja, liekö se hakukoneoptimointi mennyt mönkään?
 
NikoK
11.08.2011 08:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vielä ei ole mitään myynnissä saatikka esillä, tein vain taustatutkimusta olisiko tällaiselle tuotteelle kysyntää ja paljonko porukka olisi sellaisesta valmis maksamaan.
 
LHU
11.08.2011 12:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvoin bändit on valmiita maksamaan noista mitään, aina on joku kaveri tai sen kaveri kuka ne ilmaiseksi väsää. Eli ilmaiseksi voit tehdä noita vaikka kokopäiväisesti mutta kun rahaa aletaan pyytämään rupeaa olemaan jo hiljaisempaa. Hintahaitari on tekijästä riippuen aika laaja mutta CMS-pohjalle tehdyt melko suppeat sivustot maksavat halvimmillaan 500 eurosta ylöspäin, keskiarvo näyttäisi pyörivän tuolla 1000 euron tietämillä, siis lähtöhinta laskutettuna. Mitä enemmän hommaa sitä kalliimpaa, niinkuin kaikessa muussakin.
 
obiwan
11.08.2011 14:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kavereille voidaan tehdä vaikka ilmaiseksi. Firmoilta nyhdetään sitten kaikki mahdollinen irti ;)
 
OPJ1974
12.08.2011 12:49:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

obiwan: Kavereille voidaan tehdä vaikka ilmaiseksi. Firmoilta nyhdetään sitten kaikki mahdollinen irti ;)
 
Tosi hyville kavereille tehdään ilmaiseksi, vähemmän hyville selänraaputusmeiningillä, tutuille puoli-ilmaiseksi ja muille täydellä hinnalla :)
 
Freelancereiden ja henkilöyrittäjien tuntiliksat liikkunevat siellä 35-60 euron välillä, www-suunnittelufirmojen sitten maan ja taivaan välillä. Mainostoimistot ovat sitten luku erikseen, joiden laskutus saattaa jopa perustua päivälaskutukseen, pyysitpä sitten vaikka vain logon värin vaihtamista toiseksi.
 
Jos siis ihan ammattilaiselta sivuja tilaat, niin kyllä se maksaa, jos vain tekijä itse arvostaa omaa työtään ja tekee hyvää jälkeä. Toi edellä mainittu tonni alkaa olla siellä päin. Yleensä sekin on aika vähän, jos otetaan huomioon graafinen suunnittelu, tekniset taittotyöt, testaus ja asiakasyhteystyö.
 
Tekniikkaahan saa tänään päivänä ilmaiseksi, se on se henkilökohtainen duuni mistään laskutetaan.
 
Omassa firmassani kaikki lähtee asiakkaan tarpeesta. Kartoitustyön jälkeen voidaan katsoa tuntikehys ja sen sen perusteella voidaan antaahinta. Suurin osa keisseistä on kuitenkin jollain tavalla AINA räätälöityjä. Mahdolliset trabantit sitten erinäisten tekijöiden ja muuttujien mukaan.
nypdjaz
15.08.2011 13:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän näissä ongelmana on, jos aikoo hommalla rahaa tehdä, että lähes kaikki tuntee jonkun alan opiskelijan tai muuten osaavan harrastajan, joka sitte tekee duunit portfolion täytteeksi tai muuten tosi halvalla.
 
obiwan
15.08.2011 14:11:10 (muokattu 15.08.2011 14:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Sehän näissä ongelmana on, jos aikoo hommalla rahaa tehdä, että lähes kaikki tuntee jonkun alan opiskelijan tai muuten osaavan harrastajan, joka sitte tekee duunit portfolion täytteeksi tai muuten tosi halvalla.
 
Ammattitaito maksaa. Kyllä vähän isommalla rahalla saa sitten oikeasti ne toimivat sivut ja yleensä teknisen tuenkin siihen päälle, eikä ylläpito ole tasoa: "nojoo mä tein nää tällai ku en muute osannu ja nyt sun pitää kirjottaa 6 eri salasanaa ja muutama rivi koodia että saat laitettua sivuille uutisen". Mutta tottahan se on, että oikeasti taitavien suunnittelijoiden arvostus on laskenut koska joka jonnella on fotari haettuna netistä, ja visuaalinen suunnittelu on monen asiasta tietämättömän silmään "jotain tietokoneella räpeltämistä, josta on turha edes maksaa." Clients from Hell-sivustolta löytyy hauskoja juttuja tällaisesta graafikoiden ja asiakkaiden kanssakäymisestä :)
 
OPJ1974
18.08.2011 19:06:14 (muokattu 18.08.2011 19:06:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

obiwan: Mutta tottahan se on, että oikeasti taitavien suunnittelijoiden arvostus on laskenut koska joka jonnella on fotari haettuna netistä, ja visuaalinen suunnittelu on monen asiasta tietämättömän silmään "jotain tietokoneella räpeltämistä, josta on turha edes maksaa." Clients from Hell-sivustolta löytyy hauskoja juttuja tällaisesta graafikoiden ja asiakkaiden kanssakäymisestä :)
 
Tämä on minulle arkipäivää. Valitettavasti. "Miten tää voi maksaa näin paljon kun tässä on vaan yksi sivu?" (Ja tämä ydinliiketoimintaa tukeva, toimintoja automatisoiva sivu on tuotettu 60 000 rivillä standardin mukaista ja optimoitua koodia.).
 
Huoh.
nypdjaz
18.08.2011 19:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten semmoinen vielä, että jos bändillä sattuu olemaan omat sivut esim, Youtubessa, Facebookissa, Myspacessa ja vastaavissa, niin onko ne omat sivut ja domain enää kovin tarpeelliset? Mulla ei ainakaan ole mitään muistikuvaa, milloin olisin viimeksi käynyt jonkun bändin virallisella kotisivulla ja ennen kaikkea miksi.
 
OPJ1974
18.08.2011 19:39:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Ja sitten semmoinen vielä, että jos bändillä sattuu olemaan omat sivut esim, Youtubessa, Facebookissa, Myspacessa ja vastaavissa, niin onko ne omat sivut ja domain enää kovin tarpeelliset? Mulla ei ainakaan ole mitään muistikuvaa, milloin olisin viimeksi käynyt jonkun bändin virallisella kotisivulla ja ennen kaikkea miksi.
 
Ei suurin osa bändeistä varmaan omia sivuja noiden lisäksi niin tarvitsekaan, ellei halua puuhastella (niinkuin allekirjoittanut). Sosiaalinen media (Lue Youtube ja Facebook, MySpacesta en nyt niin enää tiedä) on todella jees kanava markkinoida yhtyettä ja esim. keikkoja.
LHU
23.08.2011 18:30:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Mulla ei ainakaan ole mitään muistikuvaa, milloin olisin viimeksi käynyt jonkun bändin virallisella kotisivulla ja ennen kaikkea miksi.
 
Jotkut (onneksi) arvostavat persoonallisuutta, visuaalisuutta, haluavat siis sivustonsa olevan heidä itsensä eikä esim. facebookin näköinen. Vaikka sosiaalinen media hyvä (ellei paras) markkinointikeino tällä hetkellä onkin, on hyvä muistaa että se toimii moneen suuntaan, siellä voi myös mainostaa orkesterin omia nettisivuja.
 
Lennu
24.08.2011 01:41:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Ja sitten semmoinen vielä, että jos bändillä sattuu olemaan omat sivut esim, Youtubessa, Facebookissa, Myspacessa ja vastaavissa, niin onko ne omat sivut ja domain enää kovin tarpeelliset? Mulla ei ainakaan ole mitään muistikuvaa, milloin olisin viimeksi käynyt jonkun bändin virallisella kotisivulla ja ennen kaikkea miksi.
 
No tuli sama mieleen. Kävinpä sitten vilasemassa, mitä oon viimeksi itse tehnyt http://www.poppikone.fi/uudet/ ja tulin tulokseen, että Facebook on just hyvä ja ammattilaiset saa kyllä tehdä sivuja.
 
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
bedlam
24.08.2011 11:02:09 (muokattu 24.08.2011 11:02:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä koetan aina suunnistaa bändin omille sivuille, jos sellaiset on olemassa. Myspace on tavallisesti täynnä raskaasti aukeavaa kuvaa ja sälää ja mainosta ja Facebookin sivut on aina Facebookin näköiset sivut.
 
Juhani
24.08.2011 11:26:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Kyllä minä koetan aina suunnistaa bändin omille sivuille, jos sellaiset on olemassa. Myspace on tavallisesti täynnä raskaasti aukeavaa kuvaa ja sälää ja mainosta ja Facebookin sivut on aina Facebookin näköiset sivut.
 
Meillä on muutamia "tosifaneja" ja ajattelin tehdä Drupalilla Facebookin jatkeeksi sivut jossa olisi paljon kaikkea vuorovaikutteista juttua bändin kuulijoille.
 
Drupalissa kun on valmiina vaikka mitä juttuja kohtuu helposti asennettavissa eikä tarvitse tehdä kaikkea alusta.
 
http://drupal.org
obiwan
24.08.2011 15:14:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani: Meillä on muutamia "tosifaneja" ja ajattelin tehdä Drupalilla Facebookin jatkeeksi sivut jossa olisi paljon kaikkea vuorovaikutteista juttua bändin kuulijoille.
 
Drupalissa kun on valmiina vaikka mitä juttuja kohtuu helposti asennettavissa eikä tarvitse tehdä kaikkea alusta.
 
http://drupal.org

 
Itse olen vannoutunut Wordpressin käyttäjä. Plugareilla saa kaikenlaisen kilkkeen toimimaan ilman lisäosia, admin-paneeli on selkeä ja sivujen päivitys toimii helposti sisällön ja ulkoasun suhteen. Drupal on ehkä liian hc-alusta pienemmälle projektille. Väänsin sillä yhdet sivut koulutyönä ja täytyy sanoa että drupal-noviisina mulla meni monissa paikoin yli hilseen sen systeemin sisäistäminen :D Toki vaikkapa mnetin tyyliset isommat portaalit ovat omiaan tehtäväksi Drupalille, mutta pikkusivustoille riittää WP tai Concrete, mielestäni.
 
LHU
24.08.2011 16:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuore ja mielestäni aika osuva esimerkki miksi niitä artistisivuja kannattaa edelleen tehdä / teettää. Onhan tuossa vähän eri meininki kuin saman artistin facebook- tai MySpace-sivuissa.
 
http://kaisumusic.com/
 
OPJ1974
25.08.2011 00:24:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

obiwan: Drupal on ehkä liian hc-alusta pienemmälle projektille. Väänsin sillä yhdet sivut koulutyönä ja täytyy sanoa että drupal-noviisina mulla meni monissa paikoin yli hilseen sen systeemin sisäistäminen :D
 
Drupal on kyllä jotain aivan käsittämätöntä - pahin esimerkki siitä, kun tehdään insinööripohjalta käyttöliittymiä.
 
Kymmenkunta julkaisujärjestelmää läpi kolanneena ja itsekin kymmenisen vuotta omaa julkaisujärjestelmää firmassamme kehittäneenä voin aika helposti todeta, että Concrete5 edustaa parhautta. Seuraavana tullee WP.
 
Concreten "vika" on se tuoreus, on julkaistu avoimeen kehitykseenja käyttöön vuonna 2008, joten lisäosien saatavuus ja/tai osittainen maksullisuus voi koitua monelle ongelmaksi. Toki ilmaisiakin on. Mutta itse toiminnot ja käytettävyys on ehdotonta eliittiä perustyyppisten sivustojen hallinnoinnissa.
 
En lähtisti Drupalilla tekemään edes portaalityyppisiä ratkaisuja, siihen on olemassa parempiakin vaihtoehtoja. Mutta raskaista järjestelmistä puhutaan jo siinä vaiheessa.
OPJ1974
25.08.2011 00:28:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Tuore ja mielestäni aika osuva esimerkki miksi niitä artistisivuja kannattaa edelleen tehdä / teettää. Onhan tuossa vähän eri meininki kuin saman artistin facebook- tai MySpace-sivuissa.
 
http://kaisumusic.com/

 
Hienot. Erittäin hienot. Mutta jos sivu pitäisi löytää hakusanojen avulla tai yleensä hakukneella, niin metsään mentiin ja pahasti :) Edes sanalla "kaisu" ei tullut osumaan ekalle sivulle.
 
Mutta jos markkinointikanavat on toiset, joita www vain tukee, niin täyttää upeasti tehtävänsä.
LHU
25.08.2011 03:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Hienot. Erittäin hienot. Mutta jos sivu pitäisi löytää hakusanojen avulla tai yleensä hakukneella, niin metsään mentiin ja pahasti :) Edes sanalla "kaisu" ei tullut osumaan ekalle sivulle.
 
Näyttivät olevan kolme vuotta sitten tehdyt, varmaan ranskalaisten voimin. Joo optimoinnit ei lähde eikä oikein osu i-pädeihin eikä foneihin mut siis idea tuli varmaankin selväksi, eli miksi olen sitä mieltä että kiva kun on kivat sivut eikä pelkkää naamaraamattua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «