Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkörummut midikontrolleriksi sooloprojekteihin, TD-1 / TD-07?
1
Skeleton
24.03.2021 12:33:36 (muokattu 24.03.2021 12:35:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi etsinnässä sähkörummut. Tarve ja taustat on ehkä vähän epätyypilliset joten ne on syytä avata heti alkuun.
 
Bänditoiminnan ohella olen soitellut itsekseni sooloprojektia/projekteja. Omat sooloprojektit on pääasiassa metallimusiikkia mutta vahvalla punk-otteella (dbeat). Kielisoittimet on tuttuja, mutta rummut ovat aina olleet itselle vähän mysteeri ja tämä haittaa omien projektien työstämistäkin. MIDI-rumpujen kirjoittelu ei oikein suju kun ei rumpuja ole oikeasti koskaan soitettu.
 
Olen nyt etsimässä sähkörumpusettiä itselleni. Sähkörummut kytkisin suoraan MIDI:llä DAW:iin ja ajaisin rumpuemulaatiota (KVLT 2). Tavoite ei ole ruveta täyspäiväseksi ammattirumpaliksi, vaan enemmänkin oppia rumpujensoiton perusteet ja nakuttaa itse omiin kappaleisiin rummut.
 
Olen katsellut nyt eniten Roland TD-1DMK kittiä, mutta myös TD-07 kitti osui silmään. Paljon näistä olen lukenut, mutta haluaisin jonkun kokeneen soittelijan mielipidettä nimenomaan tämä minun tarpeeni huomioon ottaen! Minua askarruttaa ainakin seuraavat:
 
- Onko toi rumpumoduulien kalvoherkkyyden säätö sellainen mitä ei voi erikseen tehdä DAWissa rumpuemulaation puolella?
- Miten yleisesti pitää noihin rumpumoduuleihin suhtautua, jos pääasiallinen käyttö tulee olemaan kuitenkin se DAW+emu?
- Onko Roland TD-1DMK tai TD-07KV riittävät tarkoitukseen?
- Voiko nuo jäädä pullonkaulaksi päivitettävyyden suhteen?
- Mitä rumpuja kannattaisi katsella käytettyjen markkinoilta?
- ??
 
Kerrostalosoiton haasteet on tiedossa ja tennispallo-jousitettu soittoalustahan se pitäisi myös rakennella. Kiitokset jo ennakkoon näkemyksistänne!
 
Progressor
25.03.2021 19:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista kahdesta vaihtoehdosta TD-07 on luultavasti vähän parempi erityisesti moduulin säätömahdollisuuksien takia. Jotain säätöjä saattaa pystyä tekemään DAW-päässäkin, mutta en luottaisi pelkästään siihen.
 
Kummassakin setissä kannattaa huomioida, että tomit ovat vain yksialueisia ja ride vain kaksialueinen. Eli jos joskus tulevaisuudessa haluaisit soundeja tomien kehältä tai riden kuvusta, niin se ei onnistu noilla moduuleilla edes padeja vaihtamalla.
 
Roland on yleisesti todettu hyväksi merkiksi noissa MIDI-hommissa. Käytetyistä kannattanee katsella keskitason settejä kuten TD-17 tai vanhoja paremman pään malleja kuten TD-25 tai TD-30.
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
xerxes
25.03.2021 21:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie olen tässä miettinyt, että onko tarkoitus vain saada naputeltua rummut sinne koneelle? Itse en pelkästään siihen tarkoitukseen lähtisi hankkimaan kokonaista settiä, vaan miettisin muitakin midi-ohjaimia.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Skeleton
25.03.2021 23:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progressor: Joo tuo TD-17 on käytettyjen markkinoilla syynissä nyt.
 
xerxex: No ei aivan suoraan näinkään. Onhan minulla pieni midikiippari olemassa jota olen siihen käyttänyt. Tarkoitus on siis ihan oikeasti opetella rummunsoiton perusteet ja nakuttaa niitä rumpuja omiin biiseihin.
 
xerxes
26.03.2021 07:38:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Tuossa kun mainitsit 'kirjoittelun', niin se ei silleen mätsää kiipparilla 'naputteluun'. Siksi mietintä.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «