Muusikoiden.net
08.12.2016

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikkavinkki lyöntivoimakkuuteen liittyen
1
Hanuriin
22.11.2011 12:56:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon kuulee puhuttavan, että kun on mahtava fiilis, silloin rumpujakin täytyy hakata kovempaa. Paskan marjat, sanon minä. Eiväthän soittajatkaan fiilispäissään hakkaa kitaran/basson kieliä mikkejä vasten tai laulaja karju täysillä. Tai ainakaan ei pitäisi, koska monestikaan juuri maksava yleisö ei tällaisesta fiilistelystä nauti.

Kuitenkin nimenomaan sähkörummuilla soitettaessa tulee turhan ronskisti piestyä niitä pädejä, etenkin luurit päässä. Tästä tavasta voi olla vaikeakin päästä eroon ja se on oikeasti paha tapa, jos joskus pääsee/joutuu soittamaan akustista settiä. Huomasin, että kun olen nyt enimmäkseen soitellut kiipparivahvistimen läpi runpuja niin soitan järkevämmin ja padien dynamiikkakäyrää tulee koluttua laajemmaltakin kuin pelkästään täysillä hakaten (luurit päässä). Ja mitä kovemmalle laittaa vahvistimen, niin sitä enemmän tuntuu, kuin soittaisi akustista settiä, kun bassorummun polkaisunkin tuntee kropassaan asti.

Eli jos vain on mahdollista, kannattaa soittaa muutenkin kuin luurit päässä, se on kehittävää.

Näin aloittelevan rumpalin näkökulmasta.

naranek
08.12.2011 23:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä vinkki. Samaa voi tehdä kuulokkeillakin. Vaikka normaalisti musiikkia kuunnellessa kuulokkeita ei tietenkään kannata pitää liian kovalla, niin sähkörumpuja soittaessa auttaa kummasti dynamiikan hallintaan, jos maksimivoimakkuus tulee vähän liian kovaa. Usein sähkörumpuihin on vaan nimenomaan "hei näitä voi hakata eikä korvat hajoa"-asenne.

Varovaisuutta kuitenkin, ettei ne korvat sitten hajoa! :D

Suosittelen myös suljettuja korvanappeja, koska ne vaimentavat padin napsetta, joka ei kuulu ainakaan minun tavoittelemaani soundimaailmaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti