Muusikoiden.net
03.12.2016

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkörumpujen tatsista
1
-Cale
21.03.2010 18:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ja kuinka paljon sähkörumpujen tatsi eroaa akustisista rummuista, jos nyt katsoo asiaa esimerkiksi hintaluokittain? Kalliimmissa sähkörummuissa luulisi olevan parempi ja enemmän akustisia rumpuja vastaava tatsi? Te jotka soitatte molemmilla rummuilla, joutuuko soittotyyliä/tekniikkaa/dynamiikkaa muuttamaan paljonkin kun siirtyy sähkörummuista akustisiin ja toisinpäin?

Tämä kiinnostaa siksi, että olen kauan harkinnut rumpujen hankkimista. Tilasta johtuen sähkörummut on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Mietin vaan että onko tuossa mahdollisuus tulla oppineeksi jotain "väärin", jos vaikka jossain vaiheessa siirtyykin akustisiin. Akustisia siis tullut jonkin verran soiteltua kauan sitten, ja tekniikoita yms. pitäisi vielä paljon opetella.

Onko siis luonnollinen siirtymä sähkörummuista akustisiin mahdollista, ettei soitto kuulosta aivan järkyttävältä ja ettei em. asioita joudu hirveästi korjailemaan?

teotius
21.03.2010 20:40:27

tuntuma on suurimassa osassa aivan eri, onhan siinä vissi ero kun lyö kumilätyskää ja nahkaista tai vastaavaa kalvoa. Mutta näissä kalliimman luokan seteissä (roland td-20 ynm.) tuntuma on aika lailla akustisen mutta ei silti vedä vertoja vielä. Omasta mielestä sähkörumpuja on vaikeampi soittaa kuin akustisia. Eli on sähköissä muutamia erilaisuuksia ( tai kenties paljon.) akustisiin verrattuna.

kanninen
21.03.2010 21:59:24 (muokattu 21.03.2010 21:59:38)

Jos haluat oppia soittamaan hyvin akustisia rumpuja, soita akustisia rumpuja. Toki tekniikkaa voi treenailla sähkörummuilla, mutta olisi hyvä jos pääsisit säännöllisin väliajoin paukuttamaan myös akustisia. Huomaisit aina missä mennään, kun yrität vetää samat harjoitteet akustisilla, kuin sähkörummuilla kotona. Ei ne kuitenkaan samanlaiset ikinä ole.

Mitä vaikeuteen/helppoutaan tulee, mun mielestä ratkaisee paljon, mitä hakee. Mielestäni sähkörummuilla on helpompi soittaa tremoloa ja tasaista komppia. Sooloilu ja dynamiikan hallinta on helpompia akustisilla.

JanneO
22.03.2010 11:23:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Miten ja kuinka paljon sähkörumpujen tatsi eroaa akustisista rummuista, jos nyt katsoo asiaa esimerkiksi hintaluokittain? Kalliimmissa sähkörummuissa luulisi olevan parempi ja enemmän akustisia rumpuja vastaava tatsi? Te jotka soitatte molemmilla rummuilla, joutuuko soittotyyliä/tekniikkaa/dynamiikkaa muuttamaan paljonkin kun siirtyy sähkörummuista akustisiin ja toisinpäin?

Tatseissa on eroja, eikä varmaan ihan vastaavaa tatsia löydy mistään sähkörummusta. Jopa akustisten rumpujen tatsissa on keskenään eroa johtuen kalvoista, kalvojen kireydestä, asettelusta jne jne.

-Cale:Tämä kiinnostaa siksi, että olen kauan harkinnut rumpujen hankkimista. Tilasta johtuen sähkörummut on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Mietin vaan että onko tuossa mahdollisuus tulla oppineeksi jotain "väärin", jos vaikka jossain vaiheessa siirtyykin akustisiin. Akustisia siis tullut jonkin verran soiteltua kauan sitten, ja tekniikoita yms. pitäisi vielä paljon opetella.

periaatteessa soittamisen voit opetella vaikka tyynyillä. Jopa oikeilla rummuilla on mahdollisuus oppia "väärin". Tekniikkaa ja teoriaa voi kuitenkin opetella minun mielestä rummuilla kuin rummuilla.

-Cale:Onko siis luonnollinen siirtymä sähkörummuista akustisiin mahdollista, ettei soitto kuulosta aivan järkyttävältä ja ettei em. asioita joudu hirveästi korjailemaan?

On mahdollista että soitto kuulostaa aivan hirveältä. Lähinnä siksi että soittamisen nyanssissa on sitten eroa. Sähkörummuilla ei välttämättä tule opeteltua sitä oikeaa soittotatsia, eli kuinka kovaa tulet lyömään ja kuinka tasaisesti tulet lyömään. Ehkä akustisilla rummuilla tässä tapauksessa on ns helpompaa opetella.
Siirtyminen akustisen setin pariin on kuitenkin mahdollista.
Pitää keskittyä vain siihen dynamiikkaan ym mitä tuolla ylhäällä jo ajattelit itsekkin.

rintapek
22.03.2010 12:18:45

kanninen: Ei ne kuitenkaan samanlaiset ikinä ole.

Eivät ole.

Vaikka periaatteessa ja käytännössä vallan mainiosti voi trigata akustiset, jolloin "tatsissa" ei ois mitään eroa. Akustisesti ei olekaan, peltejä lukuunottamatta. Mut sähköisesti on. Kun se akustinen ääni syntyy just niillä ehdoilla miten kapulalla kajautat. Se sähköinen ääni taas syntyy koneen tulkinnan tuloksena anturisignaaleista.

Mut yleensä sähkörummuista puhuttaessa se akustinen ääni pyritään minimoimaan, jolloin käytössä on pädiä ja meshkalvoa, jolloin se tatsikin on tietty erilainen.

Meikäläisen juniorivuosina ainut vaihtoehto kotitreenailuun oli jonnimoiset harjoituspädit, eli vaik olkkarin pöydänsuojaksi laitettu kumilätkä. Ei se just akustisten soittoa vastannut, mut en muista et kukaan ois sanonu, et siihen naputtelu ois häirinny rumpujensoiton opettelua. Pikemminkin päinvastoin.

One kind of music only - the good kind
-Cale
22.03.2010 12:20:30

Kiitos vastauksista. Kysymyksenasetteluni oli vähän huonoa ja suurpiirteistä, ja jo ennestään selvääkin asiaa tuli mutta se ei haitanne.

Minulla tosiaan olisi varmaan mahdollisuus päästä välillä soittamaan rumpalin akustisia rumpuja, joka auttaisi säilyttämään jonkinlaisen tatsin niihinkin. Jospa kotona ottaisi perusjuttuja haltuun sähkörummuilla ja hioisi pienempiä nyansseja sitten akustisilla. Ja koska ei tässä nyt sentään pyritä seuraavaksi Porcaroksi, Weckliksi tai Phillipsiksi :), riittää sähkörumpujenkin tatsi varmasti alkuun aivan hyvin kotitarverumpalointiini.

Sen verran kuitenkin olen miettinyt, että setin pitäisi edes etäisesti muistuttaa ulkonäöltään ja asettelultaan oikeaa rumpusettiä. Rolandilta löytyy ainakin vähän tyyriimmistä seteistä. Helpottaisi huomattavasti siirtymistä akustisiin.

Ilelee
22.03.2010 19:29:47

-Cale: Kiitos vastauksista. Sen verran kuitenkin olen miettinyt, että setin pitäisi edes etäisesti muistuttaa ulkonäöltään ja asettelultaan oikeaa rumpusettiä. Rolandilta löytyy ainakin vähän tyyriimmistä seteistä. Helpottaisi huomattavasti siirtymistä akustisiin.

Tsekkaas nää: http://www.jobekydrums.co.uk/

Jos haluat oikean näköistä, ni noi ihan eri luokkaa kuin vaikka Rolandit, ja hiton paljon halvempaa vaikka on ihan custom kamaa. Tuolta rummut ja vaikka Rolandin moduuli ni kyllä kelpaa (cymbaalejakin tuolta saa, mutta ne ei kyllä vakuuta)

En oo kuullu muuta kuin kehuja, omia kokemuksia saan kohta kunhan uusi virveli saapuu postissa parin päivän sisällä (muu setti on pitkälti rolandia, tuolta on tarkoitus jatkossa tilata ainakin bassorumpu ja ehkä jotain muutakin).

rintapek
22.03.2010 19:49:14

Ilelee: Tsekkaas nää: http://www.jobekydrums.co.uk/

Jos haluat oikean näköistä, ni

sit triggaa akustiset. Ddrumpro tai rollen tehdasvalmisteiset trigut on reilu viiskymppiä kpl. Jos äänettömät tarttee olla, ni meshkalvoista ei just ääntä lähde. Pelleiksi sit vaik noi Alesikset, ni setti ei tosta akustisemman näköiseksi muutu.

TJORMA
22.03.2010 21:09:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedä häntä, miksi ylipäätään pitäisi sähkörummut tai niiden variaatiot saada edes näyttämään akustiselta setiltä. Mullon molemmat - sähkösettinä TD-20 ja akustisena Yamahan stage customit. Harjoittelu sähkösetillä on siinä mielessä palkitsevaa, että akustiseen siirryttäessä (jos taukoa ei ole tyyliin 3 viikkoa) soitto tuntuu kevyeltä, vaivattomalta ja herkältä.

Itse ihmettelin loputtomuuksiin asti noita eroja ja loppujen lopuksi niitä kyllä onkin. Toinen tykkää sähkösetistä ja toinen (varmaan valtaosa) akustisesta. Haikka ja soiton dynamiikka on sähkösetissä huomattavasti heikompi kuin akustisessa. Saudimaailma onkin sitten tyystin eri asia...

Lyhyesti sanottuna voisi tiivistää, että sähkösetti vaatii enemmän keskittymistä lyöntien osumiseen ja voimakkuuteen (ettei jää koko ääni kuulumatta). Akustinen setti on "helpompi". Minun mielestäni ;)

-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...!
Antti1
22.03.2010 21:21:17 (muokattu 22.03.2010 21:23:31)

TJORMA: Akustinen setti on "helpompi". Minun mielestäni ;)

Tälleen vasta hiukan aikaa sähkökannut omistaneena ja jonkin verran akustisia kolistelleena sanoisin tuon olevan myös vähän kaksiteräinen miekka. Akustiset tarjoaa toki enempi mahdollisuuksia dynamiikan yms. hallintaan, mutta se hallinta myös vaatii enempi mun mielestä kontrollia ja tekniikkaa.

Mun mielestä sähköpannut on kaikkine puutteineenkin helpompi, juurikin tuon puutteellisen dynamiikan vuoksi. Iskukohtien tarkkuudesta yms. mulla ei oo oikein haisua, kun ei se oo tullut koskaan ongelmaksi; samalla tavallahan myös akustisella kannattaisi pyrkiä osumaan juuri oikeaan kohtaan halutulla tavalla.

E: Mutta tosiaan eniten toi haikan käyttäytyminen korpeaa meikäläistä. Mullahan nyt on se Rollen halpislätkyrä (TD-9K -setti) käytössä ja paremmasta en tiedä, mutta tuo ei ainakaan käyttäydy ollenkaan oikean pellin tavoin. Akustisilla puuttuu eniten kontrollia juuri tuon haikan käytön kohdalla, kun sähköt on se mun "pääsoitin" rumpujen osalta.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
-Cale
22.03.2010 21:21:24 (muokattu 22.03.2010 21:27:58)

TJORMA: Tiedä häntä, miksi ylipäätään pitäisi sähkörummut tai niiden variaatiot saada edes näyttämään akustiselta setiltä.

Ei ole tarkoituskaan, kunhan kaikki pädit ei ole tyyliin sylissä, vaan asettelun pystyy tekemään enemmän akustisia muistuttavasti.

Edit: Antti1: Tälleen vasta hiukan aikaa sähkökannut omistaneena ja jonkin verran akustisia kolistelleena sanoisin tuon olevan myös vähän kaksiteräinen miekka. Akustiset tarjoaa toki enempi mahdollisuuksia dynamiikan yms. hallintaan, mutta se hallinta myös vaatii enempi mun mielestä kontrollia ja tekniikkaa.

Mun mielestä sähköpannut on kaikkine puutteineenkin helpompi, juurikin tuon puutteellisen dynamiikan vuoksi. Iskukohtien tarkkuudesta yms. mulla ei oo oikein haisua, kun ei se oo tullut koskaan ongelmaksi; samalla tavallahan myös akustisella kannattaisi pyrkiä osumaan juuri oikeaan kohtaan halutulla tavalla.

Vaikka en sähkörumpuja ole soittanutkaan, itsellänikin on tämänsuuntaiset epäilykset mitä tulee tuohon helppouskysymykseen. Akustisissa ne nyanssit/niiden puute erottuu kuitenkin selkeämmin. Mutta en lähde sen enempää puimaan asiaa koska kokemusta ei tosiaan ole. Mutta hyvä että tulee monelta kantilta näkemystä tähän, mikä olikin pääpointtini miksi ketjun perustin.

rintapek
22.03.2010 23:13:15 (muokattu 22.03.2010 23:25:27)

TJORMA: Tiedä häntä,
Itse ihmettelin loputtomuuksiin asti noita eroja ja loppujen lopuksi niitä kyllä onkin. Toinen tykkää sähkösetistä ja toinen (varmaan valtaosa) akustisesta. Haikka ja soiton dynamiikka on sähkösetissä huomattavasti heikompi kuin akustisessa. Saudimaailma onkin sitten tyystin eri asia...

Toi riippuu täysin mistä kuuntelet. Rumpujakkaralla istuessa sähkösetti ei just koskaan kuulosta miltään, ei millään. Mut jos perseensä saa hinattua sinne salin puolelle, mis sen tahdissa pomppivan yleisön korvat on, ni sähkärit vs mikitetty akustinen, ni tilanne on toinen. Olettaen, et bändillä on kamat mil toistaa ääntä. Sähkäreistä meinaan tulee hyvinkin hiljaa. Ja jos kamat sallii, ni tulee kans melko kovaa.

Tos mieles vertaus sähkökitaraan lie sallittu? Vehje ittessään jokseenkin äänetön. "Dynamiikkaa" ei voi edes verrata akustiseen. Vaan ko molemmat tökätään piuhalla kiinni vahvarikalustoon, ni noi dynamiikkaerot tasoittuvat kummasti.

Ilelee
23.03.2010 10:38:12

rintapek: sit triggaa akustiset. Ddrumpro tai rollen tehdasvalmisteiset trigut on reilu viiskymppiä kpl. Jos äänettömät tarttee olla, ni meshkalvoista ei just ääntä lähde. Pelleiksi sit vaik noi Alesikset, ni setti ei tosta akustisemman näköiseksi muutu.

Noh, akustisten hankkiminen + pari triggeriä per rumpu + mesh kalvot + työ ja säätö. Tuosta voi sitten jokainen päätellä onko halvempaa ja sen arvoista.

Surgeja en itse kyllä hankkisi, niistä aiheutuva melu on ilmeisesti turhankin kovaa.

rintapek
23.03.2010 11:17:53

Ilelee: Noh, akustisten hankkiminen + pari triggeriä per rumpu + mesh kalvot + työ ja säätö. Tuosta voi sitten jokainen päätellä onko halvempaa ja sen arvoista.

Niin no ja no niin. Jos ei akustista settiä ittellä pohjaksi ole, ni torilla on useitakin triggauskelpoisia pariinsataan. Trigusatsi on kolmisensataa, ittetehtynä muutaman kympin. Meshkalvot on samaa hintaluokkaa kuin normikalvotkin ja kalvot on jokatapauksessa kulutustavaraa. Ständit maksaa sen mitä ne maksaa ja rumpuälli kans. Eli jos toi "aito" ulkonäkö on priorilistalla korkealla, ni samaan rahaan ja halvemmallakin pääsee aidompaankin ulkonäköön kuin tilaamalla jobekyt.

Surgeja en itse kyllä hankkisi, niistä aiheutuva melu on ilmeisesti turhankin kovaa.

Näön vuoksihan noit on myynnissä. Jos sattuu olemaan ne trigatut akkarit, ni noi istuu kattaukseen kivammin. Pieni napsute mikä niist lähtee ei reenikämpällä tai keikalla kiusaa tippaakaan.

Mut jos on kasaamassa settiä kotiin, ni voipi hankkia vekottimet tilan ja tarpeen mukaan. Kaikil noilla voipi soittaa. Saapi vain alleen semmoisen setin, jolla tykkää soittaa.

Noi sähköällin säädöt sit on semmoinen juttu, johon kandee "uhrata" tovi jos toinenkin. Toi sähkäreitten "puutteellinen dynamiikka" kun on kiinni ihan siitä, minkä älli tunnistaa hiljaiseksi iskuksi ja minkä kovaksi ja minkänäköinen dynamiikkakäppyrä noiden kahden ääripään välillä on. Ne tehtaansetien asetukset kun ei välttämättä siihen omaan soittotatsiin sovi.

Leipuri
22.05.2010 11:52:46

Onko akustisista rummuista, mesh-headeilla ja triggereillä kasatulla setillä ja valmiilla pädiseteillä eroa soittotatsissa? Tekis mieli kasata vanhoista akustisista sähkösetti, mutta olen kahden vaiheilla, että ostaisiko sittenkin pädisetin.

Ilelee
26.05.2010 15:12:17

Leipuri: Onko akustisista rummuista, mesh-headeilla ja triggereillä kasatulla setillä ja valmiilla pädiseteillä eroa soittotatsissa? Tekis mieli kasata vanhoista akustisista sähkösetti, mutta olen kahden vaiheilla, että ostaisiko sittenkin pädisetin.

Olen itsekkin tätä hieman pohtinut. Veikkaan, että on, uskoisin, että akustisista kasattuihin setteihin menee aika lailla aikaa ja vaivaa, että ne saa toimimaan yhtä varmasti ja hyvin kuin valmiit pädit.

Ote Jobecky-setin arvostelusta, joka kuulosta järkeekäyvältä: "The weight is down to the aforementioned damping and trigger set-ups, but it's a price worth paying, because the kit works extremely well. Removing the head of the floor tom (for example) reveals a pair of circular steel plates which sandwich a thick layer of foam to kill acoustic noise, and the trigger is mounted on this platform. It's a much more developed set-up than simply attaching a trigger to an acoustic drum head, and one that pays dividends in use." (koko arvostelu: http://jobekydrums.co.uk/index.php? … tent&view=article&id=100&Itemid=100 )

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti