Muusikoiden.net
11.12.2016

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Riittävän" hyvä USB-äänikortti VST-sämpleille?
1
anttipi
05.12.2009 03:06:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haaveena olisi kasata PC:ltä VST-sämplejä soittava sähkörumpusetti. Kaipaisin vähän asiaa harrastaneiden näkemyksiä.

Ehdottomana edellytyksenä olisi luonnollisesti matalalatenssinen USB-äänikortti. PC ei ole aivan uusi (ylikellotettu AMD Athlon 64 3500+ 2.2G ja 3 GB RAM), jonka BFD2:n speksien mukaan pitäisi tosin riittää.

1) Onko ASIO 2.0 -ajureja käyttävä äänikortti mikään tae matalasta latenssista vai onko latensseissa silti merkittäviä eroja? Entä onko eri äänikorttien MIDIn käsittelynopeuksissa merkittäviä eroja?

2) Normaali kytkentäketjuhan kaiketi on, että rumpumoduuli kommunikoi äänikortin kanssa MIDIä pitkin ja äänikortti PC:n kanssa USB:tä pitkin. Entä jos rumpumoduulin yhdistääkin USB:llä suoraan PC:hen ja äänikortti on toisessa PC:n USB-liitännässä "erillään" - tällöin ei tulisi MIDI-USB-vaihdosta väliin?

Äänikorttien puolesta vaihtoehtoina olen katsellut Alesis IO 2:ta tai Edirol UA-25 EX:ää.

Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
anttipi
06.12.2009 00:40:10

Vastaan itselleni, kun on taas tullut foorumeja selailtua: jos hakee mahdollisimman matalaa latenssia, kannattaa katsella PCI- tai PCIe-korttien suuntaan.

29
07.12.2009 09:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on seuraavanlainen kokoonpano ja tuonne 6ms paikkeille saa latenssin säädettyä:

Roland TD12
Edirol MIDI-USB, http://www.thomann.de/fi/cakewalk_um_1g.htm (oikeasti kai tän edellinen versio)
ASUS läppäri (tuplaydin prosessori, 3GB RAM)
Reaper
Superior Drummer 2.0
Asio4All

Tuo 6ms on jo sellanen, että ei sitä kyllä normisoitossa huomaa. En sitten tiedä jos pistelet menemään jotain 250bpm tuplakomppeja. ;)

Eli viesti on lähinnä, että jos vain haluat saada soiteltua pc:n kautta pienellä latenssilla, se onnistuu kohtalaisen edullisestikin. Olen tosin itsekin jossain vaiheessa ajatellut ulkoisen äänikortin hankkimista, mutta ei tässä nyt mikään kiire ole kun homma toimii mielestäni oikein hyvin näinkin.

anttipi
07.12.2009 10:58:30

Mulla on äänikortin hankinta oikeastaan pakko-ostos, koska Zoomin H2:n latenssit on todella häritsevää luokkaa (muuten kyllä hyvä laite mukana kulkevana tallentimena). Ja emolevyn äänipiiri on rahiseva susi. Olen vahvasti kallistumassa RME HDSP 9632:n puoleen (PCI-kortti).

anttipi
05.01.2010 23:34:59 (muokattu 05.01.2010 23:36:56)

Hankin sitten tuon RME HDSP 9632:n.

Mikähän tuo latenssi käytännössä on, kun RME:n omista asetuksista olen valinnut 128 (3 ms) ja BFD2:ssa on vielä erikseen valikko, josta olen niin ikään valinnut 128 (3 ms). Itse en voi mennä yli 128:n ilman, että latenssi alkaa jossain määrin häiritä. Pienemmillä asetuksilla taas jälkikaiut saattavat välillä pätkiä, jos on kovin tiheää soitantaa.

Eli lieköhän latenssi minulla nyt 3 ms vai 6 ms (2 x 3 ms)?

"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti