Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Roland HD-1
1 2 3
jari81
28.11.2009 16:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä, että aihe herättää keskustelua ja tiedonvaihtoa. Jospa me saatas vielä vastaus selville liittyen tuohon tuplabassari signaaliin. Vähän vaan tympii kun ei ole osaamista asian suhteen. Jos jolla kulla on tietämystä asiasta niin mulle kelpais ainakin sellainen rautalanka selvitys asiasta!
 
Wolfheart
29.11.2009 02:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EZ-drummerista en osaa sanoa, mutta superior drummeria olen käyttänyt HD-1:n kanssa. Siinä ainakin saa todella helposti määriteltyä rummut haluamiinsa padeihin. Tarvitsee vain painaa vain "learn"-nappia ja sitten lyödä sitä padia jonka haluaa soittavan kyseisen samplen.
 
Tom Miking
30.11.2009 10:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla TD3 ja Addictive drums, tässä systeemissä olen hoitanut midimäppäyksen siten PC:ssä on midiox -niminen ohjelma johon voi itse rakennella mappeja. Eli modulin ja VSTi:n midikartat vierekkäin ja mappia vääntämään. Toisen bassarin saa helposti kun mappaa vain haitsun polkimen nuotin VST:n bassarin nuotiksi.
 
Kaverina tuossa systeemissä on vielä MYokeNT -softa joka tarjoaa viruaalimidiportteja. Kaikessa mutkikkuudessaan systeemi on semmoinen että USB -midipalikan signaali tulee midioxille ja midiox lähettää mäpätyn midisignaalin myokent:n virtuaalikanavaa pitkin VST:lle. Kuulostaa pahemmalta kun onkaan, toimii hyvin pienen näpräyksen jälkeen.
 
Tom Miking
30.11.2009 10:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... niin tuo systeemi on noin monimutkainen sen takia että TD3:n modulissa ei pysty haitsun midinuotteja täysin vapaasti valitsemaan vaan ne eri haitsun nuotit on jotenkin "naimisissa" keskenään.
 
jari81
09.12.2009 00:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa ohessa laitoin linkin HD ykkösen manuaaliin. Sivulla 21 kerrotaan midi asetuksista, mutta ei tuo paljon ainakaan itseäni valaise.
 
http://lib.roland.co.jp/manual/en/dl_07-18644/HD-1_r_e1.pdf
 
jari81
09.12.2009 00:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tom Miking: Minulla TD3 ja Addictive drums, tässä systeemissä olen hoitanut midimäppäyksen siten PC:ssä on midiox -niminen ohjelma johon voi itse rakennella mappeja. Eli modulin ja VSTi:n midikartat vierekkäin ja mappia vääntämään. Toisen bassarin saa helposti kun mappaa vain haitsun polkimen nuotin VST:n bassarin nuotiksi.

Kaverina tuossa systeemissä on vielä MYokeNT -softa joka tarjoaa viruaalimidiportteja. Kaikessa mutkikkuudessaan systeemi on semmoinen että USB -midipalikan signaali tulee midioxille ja midiox lähettää mäpätyn midisignaalin myokent:n virtuaalikanavaa pitkin VST:lle. Kuulostaa pahemmalta kun onkaan, toimii hyvin pienen näpräyksen jälkeen.

 
Latasin tuon midioxin myös. "Ensi tuntumalta" hieman monimutkaisen oloinen. Mitkä valikot on hyvä tietää,että saan tulevan midisignaalin (sähkörummuilta tulevan) muutettua ja lähtemään ulos (DFH-ohjelmaan) erilaisena midinuottina??
 
Tom Miking
09.12.2009 09:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäisi siltä että HD1:ssä ne nuotit on kiinteitä eli niitä ei sieltä päästä voi mitenkään muuttaa eli se mappaus pitää tehdä PC:ssä.
 
Midioxin valikoista:
- options: midi devices: täällä määrittelet sisään tulevan ja ulos lähtevän midin laitteet, minulla on esim. sisääntulevana laitteena M-audion USB -palikka ja uloslähtevänä Midi Yoken virtuaalikanava.
- view: port routings: näyttää visuaalisesti mitä portteja on mihinkin kytketty eli siitä näkee näppärästi onko kytkentä semmoinen kuin on ajatellut
- options: data mapping: täällä tehdään se varsinainen mappaus eli siellä määritellään inputtinuottia vastaava outputtinuotti. Tähän tarvitaan sitten sen HD1:n midinuottikarttaa mikä oli siinä manuaalissa ja vastaavasti sen VSTi:n karttaa. Tehdyn mappauksen voi tietysti myös välillä tallentaa.
- output monitorissa pitäisi näkyä jotain kun jotain pädiä lyö, jos siinä ei mitään näy niin jossain asetuksissa on jotain puutetta.
 
Tom Miking
09.12.2009 09:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, tietysti sen mappauksen voi tehdä helpommin siinä ohjelmassa jonka päällä sinulla se DFH pyörii (Reaper, Cubase tms.) jos siitä ohjelmasta suoraan löytyy semmoinen midimappausominaisuus.
 
jari81
10.12.2009 20:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutetaanko ne midinuotit data mapping ==>insert==>define map -valikossa? Voikohan outputtina olla MIDI mapper kun yritän saaha sen vietyä DFH -ohjelmaan?Pitää yrittää nyt sitkeästi rämpätä noita valikoita. Ainakin minkä tahansa pädin lyöminen näkyy "valon syttymisenä" numeron 10 kohdalla port routing valikossa. Eli kyllä se rummut tunnistaa
 
Tom Miking
14.12.2009 10:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Muutetaanko ne midinuotit data mapping ==>insert==>define map -valikossa?"
Mistä ohjelmasta nyt puhut, et varmaan ainakaan midioxista, eli DFH:sta tai ohjelmasta jonka päällä se pyörii? Eniveis, jos sen mäppäyksen voi siellä jossain tehdä niin sitä midioxia ei tarvi välissä.
 
"Voikohan outputtina olla MIDI mapper kun yritän saaha sen vietyä DFH -ohjelmaan?"
Jos se MIDI mapper kelpaa sille DFH:lle inputiksi niin miksei. Jos ei niin hommaa se Midi Yoke ja käytä sen jotain virtuaalikanavaa outputtina ja DFH:n inputtina.
 
"Pitää yrittää nyt sitkeästi rämpätä noita valikoita. Ainakin minkä tahansa pädin lyöminen näkyy "valon syttymisenä" numeron 10 kohdalla port routing valikossa. Eli kyllä se rummut tunnistaa"
No jos valo vilkkuu niin sitten olet jo melkein maalissa ;).
 
jari81
14.12.2009 19:10:25 (muokattu 14.12.2009 19:17:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ohjelmasta nyt puhut, et varmaan ainakaan midioxista, eli DFH:sta tai ohjelmasta jonka päällä se pyörii? Eniveis, jos sen mäppäyksen voi siellä jossain tehdä niin sitä midioxia ei tarvi välissä.
 
Itselläni ei ole kuin EZ drummer(toontracksolo) ja DFH. Eli ne ei pyöri esimerkiksi cubasen tai reaperin päällä. Sillä asetelmalla olen soittanut sähkörumpuja midinä ilman sitä tublabassarii. Minulla on joku erilainen versio siitä EZ drummerista, koska se soittaa esimerkiksi valmiita komppeja ohjelmassa itsessään ja edellä mainitut sähkörummut pelittää myös.
 
jari81
14.12.2009 19:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tuosta http://www.midiox.com/ sivulta kävin lataamassa ilmeisesti 7 -version. Eli data mapping ==>insert==>define map asetukset löytyy siitä.. Onko se Midi Yoke ohjelma ilmainen?
 
Tom Miking
16.12.2009 09:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jari81: Niin tuosta http://www.midiox.com/ sivulta kävin lataamassa ilmeisesti 7 -version. Eli data mapping ==>insert==>define map asetukset löytyy siitä.. Onko se Midi Yoke ohjelma ilmainen?
 
Joo, onhan se ilmainen, sieltä midioxilta sekin löytyy:
http://www.midiox.com/index.htm?http://www.midiox.com/myoke.htm
 
Tuotapa en ole tiennytkään että esim. DFH toimii ilman isäntäohjelmaa.
 
jari81
17.12.2009 22:00:55 (muokattu 17.12.2009 22:02:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan neuvoistasi ja vaivannäöstä Tom Miking ! Yritän saada pelittämään tuon midioxin sen midiyoken kans. Latasin myös sen Reaperin, mutta siinäkin oli yks jos toinenkin "nappi". Pitää tutustua siihen sitten ajan kanssa. Käyhän kurkkaamassa tuo ohessa laittamani nettilinkki. Sellainen Ominaisuus (toontrack solo)on siinä minun EZ drummerissa.
 
http://making-music.blogspot.com/20 … toontrack-music-toontrack-solo.html
 
Tom Miking
18.12.2009 09:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollos hyvä. Voi olla että ne semmoiset stand alone -softat ei välttämättä sitten pyörikään reaperin tms. alla, eli jos ne eivät ole ns. vst plugineja. Jos ne on eli softassa löytyy tyypillisesti joku dll-tiedosto niin kopsaa se reaperin alla olevaan plugins -hakemistoon. Sitten reaperissa valitse Insert -> Virtual Instrument on new track ja valitset vst -listasta sen mieleisesi vst:n. Sitten raidan fx -napista pääsee penkomaan sitä itse softaa. Onhan siellä pirusti muitakin asetuksia joita pitänee säätää mutta noin periaatteessa.
 
Tuossa reaper -systeemissä on semmoinenkin hauska puoli että nettihän on täynnä erilaisia ilmaisia vst plugineja eikä mikään estä soittamasta niitä rummuilla eli voit soittaa niillä lähes mitä soitinta hyvänsä tai vaikka jotain vaw-tiedostosampleja, mutta tämä on jo toinen tarina.
 
jari81
03.01.2010 13:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain vihdoinviimein vaihdettua sen haitsu-nuotin bassari-nuotiks sen midioxin avustuksella. Homma toimi heti kun latasin myös sen MIDI-yoke lisäosan. Kiitokset vaan opetuksesta Tom Miking!
 
Tom Miking
04.01.2010 20:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rusakko kuittaa.
 
lmfmis
21.01.2010 13:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa sitten hankittua HD-1 setti...
 
Muutamia kokemuksia:
 
Soittokunnossa vie suht saman kuin jokin muukin setti mutta ympäri pääsee helpommin kävelemään koska sivuvarsissa ei ole "tolppia" päässä.
 
MUTTA 4 siipimutteria löysäämällä saa kaikki pädit pinottua päällekkäin nippuun telineissään ja KOKO SETIN voi nostaa vaikka KOMEROON.
 
Ihan ylivoimainen tässä.
 
Lisäksi piuhat kulkee suht siististi urissaan noissa putkissa ja palikoillekkin on paikkansa.
 
Rolandin oma pikkumonitori sitten mahtuu jalkojen väliin ja pienellä rakentamisella sen saa kiinnitettyä keskiputkipariin - jolloin paketti on TODELLA kompakti.
 
Se pikkumonitori on ihan ok omaa soittoa varten. Soundit tulee kätevästi sen mesh virvelin läpi "naamalle". Tunnelma on hieno mutta ei kuulu minkään muun vahvistetun soittimen kanssa mihinkään. Tietenkään. Siinä onkin mitätön 4" elementti...
 
Mitäs seuraavaksi? Pitäis varmaan laittaa näytölle teline että voisi leikkiä sen HD-1 drum tutor softan kanssa...sekin tuli hankittua.
 
Aivot on aika "halvat" verrattuna muuhun settiin mutta eipä vielä ole häirinneet.
 
costumehero
28.01.2010 23:38:53 (muokattu 28.01.2010 23:41:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei onks tos tosiaan kymmenen erilaista "settiä"?
 
Sit oon miettinyt, että onko tossa "kosketusherkkyyttä". Kun esim. jossain halvemmissa kosketinsoittimissa, ei oo väliä kuinka kovaa sitä kosketinta painaa, kevyesti vai kovaa, niin sama ääni. Niin onks tässä HD-1'ssä sama juttu vai tunnistaako se kuinka kovaa lyö?
 
Miten toi basaripedaali tossa, onko se yhtään lähellä akustisen basarin polkemisen tuntumaa?
 
E: Onks nois metronomia?
 
Timbe1995
01.02.2010 14:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minulla on tuo hd-1 ja on toiminut todella hyvin. suosittelen lämpimästi. ääni on tosi hyvä
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «