Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: sähkörummut »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiset rummut vs. sähkörummut
1 2 3
hollmi-5
18.11.2008 23:17:06 (muokattu 18.11.2008 23:24:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan tottunut säkkörumpujen soittotuntumaan. Se on se, joka eniten häiritsee. Akustisten dynamiikkaa ei ole edes kaikkein kalliimmissa Rolandin pakeissa uusimmat päivitykset mukaan lukien.
 
Aivan ne pienimmät suhinat ja voimakkaimmat äänet puuttuvat. Ne ovat kuitenkin tärkeitä juttuja.
 
Nyt mallinnetaan jo setin vuotamisia ja huminoita, mutta silti edelleen tilanne on sama, kuin vuosia sitten. Sähkörummut happanevat kuin maito kaapissa. Hirveän kalliin investoinnin arvo valuu viemäriin. Sama raha kunnon akustiseen settiin laitettuna säilyttää -paitsi rahallisen arvonsa- varsinkin käyttöarvonsa paljon paremmin. Seikka, jonka s-rumpalit yrittävät ohittaa olan kohautuksin, mutta a-rumpalit tunnustavat ja tiedostavat. On kuin absoluuttisen nollapisteen tai valonnopeuden yrittämistä saada sähkikset kuulostamaan todella yksyhteen akustisen setin kanssa. Voidaan lähestyä, mutta nykytietämyksellä ei voida saavuttaa kumpaakaan.
 
Sähkikset ovat parhaimmillaan siinä, joihin akustisista ei ole. Eli (se aivan ensimmäinen aalto olikin) tuottaa soundeja, joilla ei yritetty imitoida akustisia rumpuja ja joita akustisista ei saa.
 
Kokonaan oma juttunsa on symbaaleja merkkeeraavat padit, jotka ovat kovin keskeneräiset oikeisiin symbaaleihin verrattuna.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
paice60
19.11.2008 00:57:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan tottunut säkkörumpujen soittotuntumaan. Se on se, joka eniten häiritsee. Akustisten dynamiikkaa ei ole edes kaikkein kalliimmissa Rolandin pakeissa uusimmat päivitykset mukaan lukien.
 
Aivan ne pienimmät suhinat ja voimakkaimmat äänet puuttuvat. Ne ovat kuitenkin tärkeitä juttuja.
 
Nyt mallinnetaan jo setin vuotamisia ja huminoita, mutta silti edelleen tilanne on sama, kuin vuosia sitten. Sähkörummut happanevat kuin maito kaapissa. Hirveän kalliin investoinnin arvo valuu viemäriin. Sama raha kunnon akustiseen settiin laitettuna säilyttää -paitsi rahallisen arvonsa- varsinkin käyttöarvonsa paljon paremmin. Seikka, jonka s-rumpalit yrittävät ohittaa olan kohautuksin, mutta a-rumpalit tunnustavat ja tiedostavat. On kuin absoluuttisen nollapisteen tai valonnopeuden yrittämistä saada sähkikset kuulostamaan todella yksyhteen akustisen setin kanssa. Voidaan lähestyä, mutta nykytietämyksellä ei voida saavuttaa kumpaakaan.
 
Sähkikset ovat parhaimmillaan siinä, joihin akustisista ei ole. Eli (se aivan ensimmäinen aalto olikin) tuottaa soundeja, joilla ei yritetty imitoida akustisia rumpuja ja joita akustisista ei saa.
 
Kokonaan oma juttunsa on symbaaleja merkkeeraavat padit, jotka ovat kovin keskeneräiset oikeisiin symbaaleihin verrattuna.

 
Ei kai se juttu ollutkaan tässä vaan s-rummut eivät missään nimessä korvaa akustisia vaan ovat apuna tai niinkuin mulla pelkästään .
Ainakaan mulla ei missään nimessä ole käynytkään mielessä että ne syrjäyttäisivät akustiset vaan niilä voi tehdä juttuja joita ei voi a-rummuilla ja päinvastoin.
Muunmuassa melu on yksi joka mua häiritsee akustisissa enkä halua tinnitukseni pahenevan. Koska myös laulan en voi käyttää korvatulppia, ainakaan mulla se ei toimi olen kokeillut.
Tatsi on erilainen sille ei voi mitään mutta kaikkeen tottuu. Kapakkahommiin ne ovat kuin tehdyt, usein pieniä paikkoja joissa ei voi luukuttaa. Ehkä on minun huonouttani mutta akustisilla en osaa soittaa hiljaa, siis sillai hiljaa että se soitto myös kulkee. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa ja tiedän että en tässä voi enkä aiokaan ketään käännyttää minnekään päin. Sanon vain mielipiteeni ja muilla on oma mielipiteensä ja kunniotan niitä.
Symbaalipadit ovat tosiaan ne huonoimmat niissä, mutta parempaan päin ollaan siinäkin menossa.
 
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Kailis
20.11.2008 13:32:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmille on varmasti oma paikkansa ja käyttäjänsä. Väittämä siitä että sähkiksillä voi saavuttaa paremman dynamiikan on absurdi, koska jokainen lyönti, sen arvo ja muuttujat täytyy laskea, ja kombinaatioita on aivan tuhottomasti. Toisaalta se että sulla on hirveä soundipankki ja samplenkäyttömahdollisuus on kyllä hieno ajatus.
 
rockid
22.11.2008 11:28:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmille on varmasti oma paikkansa ja käyttäjänsä. Väittämä siitä että sähkiksillä voi saavuttaa paremman dynamiikan on absurdi, koska jokainen lyönti, sen arvo ja muuttujat täytyy laskea, ja kombinaatioita on aivan tuhottomasti. Toisaalta se että sulla on hirveä soundipankki ja samplenkäyttömahdollisuus on kyllä hieno ajatus
 
mä en mistään arvoista enkä muuttujista tiedä, mut mun kommentti oli vaan miltä musta tuntuu:) Eli mun fiilikset ovat yhtä hyvät molemmilla rummuilla!
 
Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:)
paice60
24.11.2008 22:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä en mistään arvoista enkä muuttujista tiedä, mut mun kommentti oli vaan miltä musta tuntuu:) Eli mun fiilikset ovat yhtä hyvät molemmilla rummuilla!
 
Sehän siinä onkin tärkein että itsellä on hyvä fiilis. Silloin soittaminen on kivaa riippumatta mitä soittaa.
 
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Vallu-Veke
25.11.2008 08:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on akustiseen settiin lisätty sähkösettiä siihen ikään kuin rinnalle.
Homma kuulostaa joskus aika hyvältä, kun purkaa nauhoitteet ulos. Hyviä lisäsaundeja noista sähkiksistä saa ulos, ei voi mitään.
Eikä ne paskempia ole sellaisenaankaan, ihan sähkösettinä.
 
Hollmia komppaan siinä hintapolitiikassa ja arvon säilymisessä.
Eniten noissa sähkiksissä kismittää se hinnan romahtaminen. En anna pois näitä esim. vaihdossa sen takia. Käyttöarvoa on rurkasti enemmän.
Akustiset, jotka ostin viimetalvena uutena, maksaa käytettynä melkein saman vieläkin. Laatupolkimista, pelleistä,.. saa aina hieman rahaa jos vaihtaa.
Sähkiksistä ei saa mitään. Suht. hinnakkaita ovat kuitenkin uutena.
Se on hassua, kun ne saundit ja pädit ei niin radikaalisti muutu vuosittain.
Sähkismiehet kehuu itse aivan simona niitä uusia settejä, niin eihän kukaan uusi rumpali halua ostaa vanhaa mallia.
Ei ne muutu niin paljon minusta ollenkaan enää, että seuraavan vuoden malli tekisi vanhat käyttökelvottomiksi.
Esim. jotain uuden mallin räkkiä kehutaan edistykselliseksi, vaikka persesilmällä näkee, että uudessa on vain kosmeettisia muutoksia ja huonompaan suuntaan vieläpä. Klämpit on tehty halvemmalla, ohennettu putkea,... . Näin käy usein, kun kilpailu kiristyy ja halutaan voittoa enemmän.
Mutta uusi malli on joka tapauksessa muka aina se rautaisin ja vanha ei mitään...
 
Näin ei ole onneksi akustisten kohdalla. Akustinen väki arvostaa perinnettä ja vanhoja hyviä ratkaisuja.
Akustiset on himoittua perintökamaa vielä vuosikausien jälkeen ostotapahtumasta.
 
paice60
25.11.2008 23:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on akustiseen settiin lisätty sähkösettiä siihen ikään kuin rinnalle.
Homma kuulostaa joskus aika hyvältä, kun purkaa nauhoitteet ulos. Hyviä lisäsaundeja noista sähkiksistä saa ulos, ei voi mitään.
Eikä ne paskempia ole sellaisenaankaan, ihan sähkösettinä.
 
Hollmia komppaan siinä hintapolitiikassa ja arvon säilymisessä.
Eniten noissa sähkiksissä kismittää se hinnan romahtaminen. En anna pois näitä esim. vaihdossa sen takia. Käyttöarvoa on rurkasti enemmän.
Akustiset, jotka ostin viimetalvena uutena, maksaa käytettynä melkein saman vieläkin. Laatupolkimista, pelleistä,.. saa aina hieman rahaa jos vaihtaa.
Sähkiksistä ei saa mitään. Suht. hinnakkaita ovat kuitenkin uutena.
Se on hassua, kun ne saundit ja pädit ei niin radikaalisti muutu vuosittain.
Sähkismiehet kehuu itse aivan simona niitä uusia settejä, niin eihän kukaan uusi rumpali halua ostaa vanhaa mallia.
Ei ne muutu niin paljon minusta ollenkaan enää, että seuraavan vuoden malli tekisi vanhat käyttökelvottomiksi.
Esim. jotain uuden mallin räkkiä kehutaan edistykselliseksi, vaikka persesilmällä näkee, että uudessa on vain kosmeettisia muutoksia ja huonompaan suuntaan vieläpä. Klämpit on tehty halvemmalla, ohennettu putkea,... . Näin käy usein, kun kilpailu kiristyy ja halutaan voittoa enemmän.
Mutta uusi malli on joka tapauksessa muka aina se rautaisin ja vanha ei mitään...
 
Näin ei ole onneksi akustisten kohdalla. Akustinen väki arvostaa perinnettä ja vanhoja hyviä ratkaisuja.
Akustiset on himoittua perintökamaa vielä vuosikausien jälkeen ostotapahtumasta.

 
Totta kyllä. Mulla on TD-10 jossa on se lisäkortti TDW-1 ja mun mielestä päihittää sen uuden TD-20 milloin vaan. En ainakaan minä näitä omiani milloinkaan anna pois koska ne toimii edelleen erittäin hyvin.
 
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
hollmi-5
26.11.2008 08:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta kyllä. Mulla on TD-10 jossa on se lisäkortti TDW-1 ja mun mielestä päihittää sen uuden TD-20 milloin vaan. En ainakaan minä näitä omiani milloinkaan anna pois koska ne toimii edelleen erittäin hyvin.
 
TD-20-malliin saa myös päivityksen. asensin naapurin studioon sellaisen.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
karipv
26.11.2008 11:24:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla sähkösetti (Rolandin moposetti HD1) toimii lähinnä padisetin vaihtoehtona. En usko, että sen parempaa aion koskaan edes hommata. Padisettiin verrattuna soundit on loistavat, soittotuntuma taivaallinen. Jos nyt myisin sen pois, niin luulisin saavani 200-300 vähemmän kuin vuosi sitten hankintahintaan verraten. Se on vuoden treeneistä mielestäni kohtuullinen hinta.
 
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
paice60
26.11.2008 22:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla sähkösetti (Rolandin moposetti HD1) toimii lähinnä padisetin vaihtoehtona. En usko, että sen parempaa aion koskaan edes hommata. Padisettiin verrattuna soundit on loistavat, soittotuntuma taivaallinen. Jos nyt myisin sen pois, niin luulisin saavani 200-300 vähemmän kuin vuosi sitten hankintahintaan verraten. Se on vuoden treeneistä mielestäni kohtuullinen hinta.
 
Jos on omaansa tyytyväinen niin sehän riittää jos sillä vielä pärjää, olkoon sitten sähkö- tai akustinen setti.
 
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
rockid
27.11.2008 17:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on omaansa tyytyväinen niin sehän riittää jos sillä vielä pärjää, olkoon sitten sähkö- tai akustinen setti.
 
nimeen omaan
 
Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:)
18is9
28.11.2008 08:45:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkikset ovat parhaimmillaan siinä, joihin akustisista ei ole. Eli (se aivan ensimmäinen aalto olikin) tuottaa soundeja, joilla ei yritetty imitoida akustisia rumpuja ja joita akustisista ei saa.
 
Tämän allekirjoitan kyllä itsekin. Parhaimmillaan sähkösoundit ovat jotain korvaamatonta, jota ei oikein mitenkään voi toisintaa muilla keinoin. Huonoimmillaan sitten kamalan kuuloista oikean soittimen imitointia.
 
Yksi puoli jotussa on se, että joissain musiikkityyleissä, kuten vaikka modernissa metallissa, prosessoidaan kannuja levylle studiossa aivan sikana, ja lopputulos on kaikkien triggausten, kompressointien, eqtusten ja muiden jälkeen niin kaukana oikeista akustisista rummuista setin takaa kuultuna että keikka- ja treenilolosuhteissa lähimmäs tavoitesoundia päästään helpoimmalla käyttämällä sähkösettiä. Ts. itse olen miettinyt metallihommiin sähkösettiä ihan siitä syystä että on aika kinkkistä paikoin miettiä rumpujen sovittamista biiseihin kun soundit ei treeniksellä kuulosta siltä miltä lopulta levyllä. Vähän kuin treenaisi aina treeneissä akustisella kitaralla ja studiossa sitten vedetäänkin Marshallin läpi sähkökitaralla.
 
Vaan saas nähdä saanko koskaan aikaiseksi tuota sähkösettiä, toisaalta sitä voisi käyttää kotona sitten treenailuun myös.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Ernesti
01.12.2008 19:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten sähkörummuissa riepoo kaikki ne symbaalien sointien sävyt jotka niistä jää uupumaan.. miten lyö, mihin kohtaan jne.. mut itelläkin tällä hetkellä käytännössä ainoot mahdollisuudet rumpuja soittaa.
 
Hevonen
paice60
01.12.2008 22:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten sähkörummuissa riepoo kaikki ne symbaalien sointien sävyt jotka niistä jää uupumaan.. miten lyö, mihin kohtaan jne.. mut itelläkin tällä hetkellä käytännössä ainoot mahdollisuudet rumpuja soittaa.
 
Kyllä niissä on nekin mutta ei niin laajana kuin akustisissa. Eteenpäin on menty näissäkin.
 
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Vallu-Veke
02.12.2008 07:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten sähkörummuissa riepoo kaikki ne symbaalien sointien sävyt jotka niistä jää uupumaan.. miten lyö, mihin kohtaan jne.. mut itelläkin tällä hetkellä käytännössä ainoot mahdollisuudet rumpuja soittaa.
 
Ei niistä koskaan voi tullakkaan samanlaisia.
Itselläni on sellainen ride, että sitä voi kutsua itsessään soittimeksi. Täysin mahdoton ajatus, että sellainen juttu tehtäisiin kumista, sensorista ja jollain ohjelmalla. Kumipelti pitäisi tavallaan olla kauttaaltaan sensoria, joka tunnistaa millilleen lyöntikohdan, lyöntivoimakkuuden ja siihen älykäs ohjelma päälle.
Perusjutut lähtee kyllä sähköpelleistä ihan hyvin. Omista rolandeista hukkuu lyönti joskus, kun ne sensorit ei silloin tällöin reagoi. Ärsyttävä juttu. Se on yksi huono puoli. Sen herkkyydenhän saa säädettyä. Se säätää mulla ainakin sitten sen rimmin ja headin samaan tasoon ja se ei toimi silleen oikein hyvin. Herkkyyttä lisäämällä käy usein niin, että molemmat pärisee sitten yhtä aikaa.
Rolandin sähköpellit hakkaa kyllä kirkkaasti halvat akustiset pellit. Halvoissa akustisissa pelleissä (paitsi staggeissa) on niin karseet saundit, ettei niitä kuuntele pirukaan. No voi aina kysellä käytettyjä halvalla jostain.
 
rockid
07.12.2008 17:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten sähkörummuissa riepoo kaikki ne symbaalien sointien sävyt jotka niistä jää uupumaan.. miten lyö, mihin kohtaan jne.. mut itelläkin tällä hetkellä käytännössä ainoot mahdollisuudet rumpuja soittaa.
 
Soittajia on monenlaisia, kuten myös soittimia. Itse saan sähkörummuistani kaiken sen irti minkä haluan rummuilta. Loistavat/riittävän realistiset akustiset rumpusäplet sekä soundit viidakkorummuista trancerumpuihin. Lisäksi dynamiikka ja soittotuntuma on alusta asti tuntunut hyvältä sekä rummuissa, että symbaaleissa. Tämä väite pitää ainoastaan paikkansa hyvillä sähkörummuilla.
On hienoa kun soittoa ei tarvitse muokata mitenkään jos haluaakin yhtäkkiä paukutella akustisia kannuja. Tämä tietenkin minun ajatukseni sähkörummuista ja niiden ominaisuuksista.
 
Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:)
markkuliini
18.12.2008 01:29:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysin mahdoton ajatus, että sellainen juttu tehtäisiin kumista, sensorista ja jollain ohjelmalla. Kumipelti pitäisi tavallaan olla kauttaaltaan sensoria, joka tunnistaa millilleen lyöntikohdan, lyöntivoimakkuuden ja siihen älykäs ohjelma päälle.
 
Ja lisäksi sen pitää tunnistaa ainakin lyönnin suunta sekä kapulan tipin koko ja muoto.
 
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
markkuliini
18.12.2008 01:38:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se soundin hakeminen liity millään lailla siihen että millä soittaa vaan miten soittaa. Kyllä sähkiksilläkin pystyy hakemaan sen oman soundin joka tarkoittaa lähinnä tyyliä soittaa.
 
Viimeksi kun asian tarkistin, niin soittimesta saatava soundi ja soittotyyli ei olleet ollenkaan sama asia. :P
Laita kymmenen ukkoa saman virvelin ääreen samoilla kapuloilla soittamaan samaa asiaa. Yllättävänkin isoja eroja siellä soundissa ( EI soittotyylissä, vaan soundissa) löytyy. Olen asian monesti esim 15 oppilasta samassa huonessa samana päivänä opettaessa todennut.
 
Jos joku ei ole tätä vielä nähnyt, niin nyt kannattaa tsekata:
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8Gxut0odyc
 
Kohdasta 4:15 eteenpäin on kuvattu virvelikalvoa ja symbaalia todella paljon hidastettuna. Tuosta näkee hyvin miten monimutkaisesta ja vivahdeikkaasta asioista onkaan kyse. Virvelin soundissa kun on vielä paljon muitakin muuttujia kuin vain yläkalvo.
 
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
markkuliini
18.12.2008 01:44:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisättäköön vielä sellainen ajatus, että jos joku väittää sähkörumpujensa dynamiikan olevan yhtäsuuri tai jopa suurempi kuin akustissa, niin uskon vahvasti, että silloin kyseisen soittajan dynaamisessa ilmaisuvoimassa on vielä paljon kehitettävää.
 
Mutta tärkein pointti täällä on tullutkin esille. Eli se, että soittimestaan saa hyvän ja inspirovan fiiliksen, on kaikkein tärkeintä. Hyvä fiilis on paras särvin ja silloin treenaaminenkin maistuu parhaalta. Millä sitten ikinä soittaakin. :)
 
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
rockid
18.12.2008 16:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tärkein pointti täällä on tullutkin esille. Eli se, että soittimestaan saa hyvän ja inspirovan fiiliksen, on kaikkein tärkeintä. Hyvä fiilis on paras särvin ja silloin treenaaminenkin maistuu parhaalta. Millä sitten ikinä soittaakin. :)
 
Nimenomaan.
Keskustelua akustisten ja sähkisten paremmuuksista on käyty iät ja ajat, pääsemättä siinä puusta pidemmälle.Soittakoon kaikki millä haluaa, kunhan lopputulos on itseä tyydyttävä!
 
Opaskoira on miehen paras kaveri! Heti Rolandin Td20 jälkeen!:)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «