Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko jazz korkeakulttuuria?
1
Brownie
29.07.2016 21:13:54 (muokattu 29.07.2016 21:17:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän nykyään tunnutaan ajattelevan. Että jazz on jotain tavallisille kuolevaisille käsittämätöntä ja vaikeaa säveltaidetta. Mutta alunperinhän se oli juuri päinvastoin, alakulttuuria. Mietiskelin vain, kun olin tänään sellaisessa musiikkimakutestissä, ja minun musiikkimakuni on kuulemma lähimpänä korkeakulttuuria(!).

''If it ain't got swing, it ain't worth a thing''. -Duke Ellington
Pedro de la Helvetto
29.07.2016 21:58:57

Korkea ja matalakulttuurista jauhaminen on mun mielestäni ihan turhaa. Musaa kun musaa, viihdetta kun viihdettä jne.

Toki jos ajatellaan niin että korkeaksi kultturin tekee se miten paljon sitä tuetaan verrattuna populäärikultturin(sic) lipputuloihin niin silloin se (jazz)sitä ehkä joltaan osin on.

sub zero
30.07.2016 01:52:14

Brownie: Näinhän nykyään tunnutaan ajattelevan. Että jazz on jotain tavallisille kuolevaisille käsittämätöntä ja vaikeaa säveltaidetta. Mutta alunperinhän se oli juuri päinvastoin, alakulttuuria.

Niin, kun jazz ei ole yksittäinen tyyli vaan traditio, jossa on useita tyylejä. Jos jazz olisi yhä Jelly Roll Mortonia, ei sitä kukaan pitäisi "vaikeana säveltaiteena".

Mietiskelin vain, kun olin tänään sellaisessa musiikkimakutestissä, ja minun musiikkimakuni on kuulemma lähimpänä korkeakulttuuria(!).

Jos siinä testissä jazz oli käsitelty yhtenä klönttinä, niin silloin pitäisin sitä vähän ehkä epätarkkana.

Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
sub zero
30.07.2016 01:53:51

Pedro de la Helvetto: Korkea ja matalakulttuurista jauhaminen on mun mielestäni ihan turhaa. Musaa kun musaa, viihdetta kun viihdettä jne. Toki jos ajatellaan niin että korkeaksi kultturin tekee se miten paljon sitä tuetaan verrattuna populäärikultturin(sic) lipputuloihin niin silloin se (jazz)sitä ehkä joltaan osin on.

Eri taiteen ja viihteen muodoilla on erilaisia sosiaalisia merkityksiä ja tehtäviä. Tämä on toki mielenkiintoista ja tärkeää.

Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
Kefiiri
01.08.2016 06:51:34

Onhan se kiinnostavaa että mikä tekee korkeakulttuurista korkeakulttuuria. Ylevämmät motiivit musan tekemiselle? Myös undergroundissa tehdään musaa ihan musiikin itsensä eikä bisneksen takia.

En ole musiikin asiantuntija.
hallu
10.08.2016 18:25:17

Kefiiri: Onhan se kiinnostavaa että mikä tekee korkeakulttuurista korkeakulttuuria. Ylevämmät motiivit musan tekemiselle? Myös undergroundissa tehdään musaa ihan musiikin itsensä eikä bisneksen takia.

Korkeakulttuuri on se, mitä tuetaan. Sitä tuetaan siksi, koska sitä pidetään niin arvokkaana, että sen halutaan säilyvän muuttumattomana. Kun sitä tuetaan ei sen tarvitse muuttua (miellyttää) saadakseen rahoitusta ja säilyäkseen. Se on niinkuin kulttuurin museoimista.

Undeground on taas kulttuurikritiikkiä, joka on olemassa siitä huolimatta ettei sitä tueta, tai joka oikeastaan on olemassa juuri siksi koska sitä ei tueta (tukihan tappaisi sen (ei susikaan syö kädestä)).

Viihde on siinä välissä. .... kulttuuria sekin on, vaikka emme arvosta sitä sen helppouden takia.

Jazz voi mielestäni olla noita kaikkia.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
jazzmies
10.08.2016 19:03:11

hallu: Korkeakulttuuri on se, mitä tuetaan. Sitä tuetaan siksi, koska sitä pidetään niin arvokkaana, että sen halutaan säilyvän muuttumattomana. Kun sitä tuetaan ei sen tarvitse muuttua (miellyttää) saadakseen rahoitusta ja säilyäkseen. Se on niinkuin kulttuurin museoimista.

Loistava määrittely!!!

"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Tinnittus
13.08.2016 11:27:38

Pedro de la Helvetto: Korkea ja matalakulttuurista jauhaminen on mun mielestäni ihan turhaa. Musaa kun musaa, viihdetta kun viihdettä jne.

Toki jos ajatellaan niin että korkeaksi kultturin tekee se miten paljon sitä tuetaan verrattuna populäärikultturin(sic) lipputuloihin niin silloin se (jazz)sitä ehkä joltaan osin on.

Jos korkeakulttuurista ja populaarikulttuurista on turha jauhaa, niin voitaisiin ajatella tämä asia myös siten, että sillä ei ole väliä asutko kerrostalossa tai lehmänpaskasta tehdyssä majassa. Asunto kuin asunto ;)

I'm back I'm back in the saddle again
velipesonen
01.09.2016 05:48:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz on muutaman kommunistin, jotka yleensä ovat myös alkoholisteja, narkomaaneja ja homoja, organisoimaa säälittävää ruikutusta.

Ei sellainen ole korkeakulttuuria.

"I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things."
hallu
02.09.2016 13:35:18

velipesonen: Jazz on muutaman kommunistin, jotka yleensä ovat myös alkoholisteja, narkomaaneja ja homoja, organisoimaa säälittävää ruikutusta.

Ei sellainen ole korkeakulttuuria.

Hieno provokaatio :-D jäädään odottamaan poikiiko tämä reaktion. Taiteena en osaa tätä pitää, koska taide on nähdäkseni sublimoitua suttausviettiä, jollaiseksi avoin hississä pieresky ei tunnistaudu :-).

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
blackmore81
11.10.2016 00:08:29

Brownie: Näinhän nykyään tunnutaan ajattelevan. Että jazz on jotain tavallisille kuolevaisille käsittämätöntä ja vaikeaa säveltaidetta. Mutta alunperinhän se oli juuri päinvastoin, alakulttuuria. Mietiskelin vain, kun olin tänään sellaisessa musiikkimakutestissä, ja minun musiikkimakuni on kuulemma lähimpänä korkeakulttuuria(!).

Millainen tuo musiikkimakutesti muuten käytännössä oli?

What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti