Muusikoiden.net
11.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suomalaiset Jazz-stankut?
1 2 3
freatles
30.01.2016 15:38:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sellaisia? Postaa kappaleita joita voisi kuunnella

baron
30.01.2016 16:06:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freatles: Onko sellaisia? Postaa kappaleita joita voisi kuunnella

Ei kai niitä varsinaisesti ole? mutta pari tuli mieleen jotka vois olla lähellä:
Erik Lindström: Ranskalaiset korot
Toivo Kärki: Vanhan veräjän luona

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hallu
30.01.2016 18:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei kai niitä varsinaisesti ole? mutta pari tuli mieleen jotka vois olla lähellä:
Erik Lindström: Ranskalaiset korot
Toivo Kärki: Vanhan veräjän luona

Nuo ovat hyviä. Mietin voisiko Rauno Lehtisen "Toiset Meistä" lukea jazziksi tai jota standardijazziksi. Monet Juha Vainion biiseistä kyllä sopisivat myös suomalaisten jazzstandardien kategoriaan.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sub zero
30.01.2016 18:16:59 (muokattu 03.02.2016 18:36:42)

Oiskohan Nummisen "In Order to..." stankkuaineista, jos siitä tekis hyvän instrumentaaliversion (vai onko sellainen jo?). Valitettavasti kappaleesta näyttää netistä löytyvän Nummisen omissa nimissä vain lähinnä joku uudempi sovitus, joka on paljon huonompi kuin se alkuperäinen 1960-luvulta.

edit: alkuperäinen versio on kuultavissa ainakin spotifyn käyttäjille täältä: https://play.spotify.com/album/7tCJyQtfjI3LkiM9WXCVYA

ja kyllä tuossa tosiaan ois vähän stankkuainesta :)

nuorelle tekevälle sattuu, että aina välillä joku jossain roihahtaa ja jotain kaatuu, en mä sano et se väärin on
freatles
31.01.2016 22:15:13

No asiaa mietittyä tuli mieleen Pekka Pohjola, Olli Ahvenlahti ja Lasse Mortensonin coverit. "Jazz-standardi" -käsitteen määritelmäkin taitaa olla aika häilyvä, ja monet 1920-luvulla "jazzia" olleet olisivat nykyään tylsää iskelmää.

Onko Pohjola sitten liian progea?

Ahvenlahti liian viihteellistä: https://www.youtube.com/watch?v=tOhklYyQGfw

Mene, ja tiedä...

baron
31.01.2016 23:00:19

Periaatteessa jazz-standardit on 20-30-40 lukujen musikaali "iskelmiä" jotka mielenkiintoisen sointukierron takia on tulleen jamien vakkareiksi.
Lisäksi 50-60-70 luvulla sävellettyjä origininaalistikin jazz-piisejä.

Sen verran mitä mä oon jameja kierrellyt niin en kyllä mitään suomalaista piisiä oo niissä kuullut.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hallu
01.02.2016 00:43:32

baron: Periaatteessa jazz-standardit on 20-30-40 lukujen musikaali "iskelmiä" jotka mielenkiintoisen sointukierron takia on tulleen jamien vakkareiksi.
Lisäksi 50-60-70 luvulla sävellettyjä origininaalistikin jazz-piisejä.

Sen verran mitä mä oon jameja kierrellyt niin en kyllä mitään suomalaista piisiä oo niissä kuullut.

No mutta kuka sen päättää mikä on standardi? meinaan, että eikö soittajat hyvin pitkälti sen asian päätä? olen ymmärtänyt että standardi on biisi jonka "kaikki osaa". eikö silloin voisi ajatella että suomalaisten soittajien keskuudessa standardin asemaan voisi nousta myös joitakin suomalaisia biisejä?

Minä en ole kiertänyt jameja (enkä varmaan koskaan tule kiertämäänkään) enkä tiedä mitä biisejä suomalaiset soittajat osaavat, mutta noin niinkuin teoriassa mietin. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että pohjoismainen jazzi olisi ihan arvostettu oma tyylisuuntansa (mitä taannoin katsoin yle teemalta "jazzia pohjoisesta" ohejlmasarjaa), niin kai täällä edes joku tekijä on joka voisi nousta standardin asemaan?

baron
01.02.2016 09:46:32

hallu: No mutta kuka sen päättää mikä on standardi? meinaan, että eikö soittajat hyvin pitkälti sen asian päätä? olen ymmärtänyt että standardi on biisi jonka "kaikki osaa". eikö silloin voisi ajatella että suomalaisten soittajien keskuudessa standardin asemaan voisi nousta myös joitakin suomalaisia biisejä?

Joo, samaa mieltä kanssasi, soittajathan sen päättää mutta en ole vain kuullut että mikään suomalaispiisi olisi noussut siihen asemaan.

hallu
01.02.2016 22:57:04

baron: Joo, samaa mieltä kanssasi, soittajathan sen päättää mutta en ole vain kuullut että mikään suomalaispiisi olisi noussut siihen asemaan.

No joo ei ole tainnut ja jos olen oikein ymmärtänyt niin kiistattoman standardin aseman saavuttaminen ei taida olla mikään ihan pikku juttu kenellekään.

Sammo
02.02.2016 09:22:22 (muokattu 02.02.2016 09:25:28)

hallu: No mutta kuka sen päättää mikä on standardi?

Jostain kuultua:

Q: Kuinka kappaleesta tulee standardi?
A: Frank Sinatra laulaa sen

Q: Miksei tule uusia standardeja?
A: Frank ei enää elä

Neitosista ken on kaunein/Armi voisi olla standardi jos Frank olisi sen joskus levylle laulanut.

"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
Peksujeff
09.02.2016 02:29:12

Tämä on taas näitä terminmäärittelykysymyksiä. Jos rajana on pääsy RealBookiin, niin ei ole olemassa yhtään suomalaista jazz-standardia.

Mutta jos kysymyksenä on se, onko olemassa suomalaisia biisejä, joita (suomalainen) jazz-jamibändi voisi soittaa, niin kyllähän niitä löytyy.

Stankkuna ei voitane pitää mitään alle 30 vuotta vanhaa kappaletta, joten silloin voidaan puhua lähinnä jazz-tyyliin soitettavissa olevista kansanlauluista, vanhoista foxeista ja 5060-luvun soinnutukseltaan / melodialtaan hienoimmista iskelmistä, joita tekivät mm. Erik Lindström, Toivo Kärki ja Rauno Lehtinen. Toki myös vaikkapa Unto Monosen tangoista voidaan todistettavasti tehdä upeita jazz-sovituksia, mutta kyse lienee siitä, missä menee se "stankun" raja.

Edellisen pohjalta ehdotuksia:
Muistan sua Elaine
Jazz-tyttö
Siks oon mä suruinen
Hiljainen on kylätie
Vanhan veräjän luona
Ranskalaiset korot
Pikku midinetti
Armi
Toiset meistä
On hetki
Niin minä neitonen sinulle laulan
Yksi ruusu on kasvanut laaksossa

Plus tietenkin Junnu Vainion tunnetuksi tekemät Erik Lindströmin sävellykset, jotka olivat alun perinkin "jazz-iskelmiä", kuten Juhannustanssit ja Vanha salakuljettaja Laitinen.

Kyllä monissa Suomi-iskelmissä olisi potentiaalia jazz-standardiksi, jos vain muusikot niitä soittaisivat. Esim. Katson autiota hiekkarantaa, Aamu, Pieni sydän, Romanssi jne. Sekä monet Merikannon sävellykset ja parhaat Juicet, kuten Luonas kai olla saan tai Musta aurinko nousee. Onhan noita.

baron
09.02.2016 09:20:19

Peksujeff:
Kyllä monissa Suomi-iskelmissä olisi potentiaalia jazz-standardiksi, jos vain muusikot niitä soittaisivat.

Noin se menee.
Sulla on hyvä lista, kyllä moni noista sopisi jamipiisiksi.

freatles
10.02.2016 01:34:15

Peksujeff:
...

Plus tietenkin Junnu Vainion tunnetuksi tekemät Erik Lindströmin sävellykset, jotka olivat alun perinkin "jazz-iskelmiä", kuten Juhannustanssit ja Vanha salakuljettaja Laitinen.

Arvostan listaa. Hienoa, löytyi kappale jota en tunne! ('Jazz-tyttö')

Kappalelistassa pistää korvaan humppapoljento. Niin - mitä oikein odotin - "duubideebaa" kaiketi.

Vainio-hitit monet jatsua, mutta usein tulee jostain syystä mieleen enemmän Juicen Tarzanit ja Napoleonit kuin swing tai bebop. :) PL Pankinjohtajan vapaailta. Tai no, mutuksi meni.

Omasta vajavaisesta mielestäni 'Ranskalaiset korot' noista ainoa jonka alkuperäisäänite pyrkii jatsivaikutteisuuteen, sen voisin laittaa listalleni.

baron
10.02.2016 10:25:23

freatles: Arvostan listaa. Hienoa, löytyi kappale jota en tunne! ('Jazz-tyttö')

Kappalelistassa pistää korvaan humppapoljento. Niin - mitä oikein odotin - "duubideebaa" kaiketi.

Swing/jazz tuli Suomeen Saksan kautta ja saksalaiset olivat lisänneet siihen "omat mausteensa" mistä sitten kehittyi humppa.
Vasta Bruno Laakon myötä Suomeen tuli amerikkalaisvaikutteinen swing.

Peksujeff
10.02.2016 17:11:31

Alkuperäisäänityksen sovituksella ei ole paljonkaan merkitystä siihen, voiko jostain biisistä tulla stankku. Kuten Baron kertoi, suurin osa jazz-standardeista on osastoa RodgersHammersteinBerlinPorterGershwinKern, eli alun perin musikaalisävellyksiä, joissa viulut raikaavat ja solisti laulaa pateettisesti. Stankkuja niistä on tullut hienojen melodioiden ja oivaltavan / tyylikkkään soinnutuksen ansiosta.

Toinen puoli stankuista on sitten jazz-äijien omia sävellyksiä. Niissäkin sointukulut on usein kopioitu vanhoista musikaalisävelmistä, eli kakkos-vitosilla mennään.

hallu
11.02.2016 07:48:03

Peksujeff: Tämä on taas näitä terminmäärittelykysymyksiä. Jos rajana on pääsy RealBookiin, niin ei ole olemassa yhtään suomalaista jazz-standardia.

Mutta jos kysymyksenä on se, onko olemassa suomalaisia biisejä, joita (suomalainen) jazz-jamibändi voisi soittaa, niin kyllähän niitä löytyy.

Stankkuna ei voitane pitää mitään alle 30 vuotta vanhaa kappaletta, joten silloin voidaan puhua lähinnä jazz-tyyliin soitettavissa olevista kansanlauluista, vanhoista foxeista ja 5060-luvun soinnutukseltaan / melodialtaan hienoimmista iskelmistä, joita tekivät mm. Erik Lindström, Toivo Kärki ja Rauno Lehtinen. Toki myös vaikkapa Unto Monosen tangoista voidaan todistettavasti tehdä upeita jazz-sovituksia, mutta kyse lienee siitä, missä menee se "stankun" raja.

Muistan sua Elaine
Jazz-tyttö
Siks oon mä suruinen
Hiljainen on kylätie
Vanhan veräjän luona
Ranskalaiset korot
Pikku midinetti
Armi
Toiset meistä
On hetki
Niin minä neitonen sinulle laulan
Yksi ruusu on kasvanut laaksossa

Kyllä monissa Suomi-iskelmissä olisi potentiaalia jazz-standardiksi, jos vain muusikot niitä soittaisivat. Esim. Katson autiota hiekkarantaa, Aamu, Pieni sydän, Romanssi jne. Sekä monet Merikannon sävellykset ja parhaat Juicet, kuten Luonas kai olla saan tai Musta aurinko nousee. Onhan noita.

Mikä on RealBook ?? myydäänkö niitä jossakin? onko olemassa jokin maailman jazzjärjestö joka ylläpitää listaa hyväksytyistä jazzstandardeista ja julkaisee tuon listan kirjana? vai mistä on kyse?

baron
11.02.2016 08:37:55

hallu: Mikä on RealBook ?? myydäänkö niitä jossakin? onko olemassa jokin maailman jazzjärjestö joka ylläpitää listaa hyväksytyistä jazzstandardeista ja julkaisee tuon listan kirjana? vai mistä on kyse?

Realbookit on kirjoja jotka sisältävät piisien melodianuotit ja soinnut. Niitä myydään joka musakaupassa ja netissä. Ne ovat normaaleja kaupallisia tuotteita, sisältävät sellaisia jotka menee kaupaksi.

hallu
11.02.2016 09:52:00 (muokattu 11.02.2016 09:53:21)

baron: Realbookit on kirjoja jotka sisältävät piisien melodianuotit ja soinnut. Niitä myydään joka musakaupassa ja netissä. Ne ovat normaaleja kaupallisia tuotteita, sisältävät sellaisia jotka menee kaupaksi.

Siis se kirja ei ole samansisältöinen (vaan on niinkuin toivelaulukirja) eikä määrittele standardia?

E: Mun täytyy muuten varmaan mennä ostamaan ainakin yksi tuollainen kirja. Musafasulta varmaan löytyy?

baron
11.02.2016 11:02:25 (muokattu 11.02.2016 11:17:49)

hallu: Siis se kirja ei ole samansisältöinen (vaan on niinkuin toivelaulukirja) eikä määrittele standardia?

E: Mun täytyy muuten varmaan mennä ostamaan ainakin yksi tuollainen kirja. Musafasulta varmaan löytyy?

Ei se mitään määrittele, menee päinvastoin eli kun piisistä tulee standardi se pääsee Realbookkeihin. Ja niitä on kaikenlaisia eri kustantajien tekemiä ja niissä voi olla samoja piisejä, ei niin kuin toivelaulusarja jossa piisit on vain kerran.

Realbook/Fakebook maksaa uutena 30-50. Voit käydä ekaksi kirjastossa tutusmassa niihin.

freatles
11.02.2016 17:18:13 (muokattu 11.02.2016 17:18:30)

baron: Swing/jazz tuli Suomeen Saksan kautta ja saksalaiset olivat lisänneet siihen "omat mausteensa" mistä sitten kehittyi humppa.
Vasta Bruno Laakon myötä Suomeen tuli amerikkalaisvaikutteinen swing.

Ahaa, enpäs tosiaan tunne tätä puolta, eli sitä missä vaiheessa - ja missä muodossa - nämä eri aallot saapuivat pohjolaan. (opit saatu rapakon toisen puolen).

Että swingistä humppa! Tätä täytyykin nyt sulatella. Luulin että aina että polkka/marssi on muuttunut humpaksi. *järkyttynyt*

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti