Muusikoiden.net
03.12.2016

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: corea: spain
1
ope16
05.10.2015 02:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä enemmän ym biisiä kuuntelen, sitä ristiriitaisemmat ovat fiilikset. Nuotti, Corean itsensä kirjoittama, ei täsmää lainkaan siihen, miten jengi biisiä vetelee. Kannattaako toisen bändin reenata nuotin mukaan vaiko ihan sen mukaan, mikä soi päässä vuosikausien kuuntelun jälkeen? Onko kukaan muu täällä koskaan pohtinut tätä asiaa?

sub zero
05.10.2015 16:44:36 (muokattu 05.10.2015 16:54:26)

No tää on asia, mitä jokainen jazz-muusikko varmaan joutuu pohtimaan, koska nää kaikki "standardit" soitetaan usein muunneltuina.

Jos on hyvin tärkeetä jostain käytännön syystä soittaa nuottien mukaan, sitten soita nuottien mukaan. Mutta noin yleensä, jazzia kai on tarkoitus soittaa aika luovasti. Kuten muussakin musiikissa, taiteellisesti suurin voitto on varmaan tehdä varsin erilainen versio jostain kappaleesta, joka kuitenkin on samalla hyvä. Suuret nimetkin soittaa toki usein aika perinteisestä näkökulmasta stankkuja, että ei sekään huono vaihtoehto ole.

Toinen tärkeä näkökulma: musiikin on kai tarkoitus olla sellaista, mikä (omasta mielestä) kuulostaa hyvälle. Eli mikä versio kappaleesta tuntuu hyvälle? Haluat varmaan yleisölle esittää sen parhaan. Sekin voi olla tietty vaara, että päässä soi joku tietty versio, johon oma mieli jää jumiin - onko vaara, että ei sitten osaa arvostaa muita näkemyksiä?

Jazz-artistit pistävät itsekin omia kappaleitaan usein uuteen uskoon. Vaikka versiointeja harrastetaan muissakin musiikin tyyleissä, erityisesti jazzin kohdalla artistin ensimmäistä tai kuuluisinta levytystä tai nuottikirjoitusta ei siis tässä mielessä tarvitse kunnioittaa.

Sitten vielä sekin, että onks aina pakko soittaa se kaikkien kulunein standardadi joltain artistilta? Jos itse olisin yleisössä, kuulisin mieluummin samalta artistilta jonkun toisen (mielellään tosin vähän saman tyylisen) kappaleen. Mutta tottahan se on, että suuri yleisö suosii usein (mielestäni liiankin) tuttuja kappalevalintoja.

ope16
05.10.2015 23:28:32

Kiitos hienosta vastauksesta, ajattelen paljolti samoin kanssasi sub zero! No, nyt en minä ole valinnut biisiä, mutta pidän siitä paljon, vaikka se onkin haasteellinen varsinkin jos osa bändistä lukee orjallisesti nuottia ja osaa pistää menemään kuulokuvan mukaan muutamat mutkat suoriksi. Itse pidän Corean alkuperäisestä tavasta käsitellä rytmiä samoin kuin pidän Nat King Colen Christmas Song - versiosta, niin käsittämättömän vapaasti kuin tyyppi rytmiä käsitteleekin... No, saa nähdä, mihin eräs projektibändi päätyy ratkaisuineen. Alkuperäinen, levytetty huilusoolo ainakin on tutkimisen arvoinen, hatunnosto Joe Farrellille - kova heppu soittamaan!

baron
16.11.2015 10:19:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöhäinen kommentti :-)
Monk on mun suosikkipianisti ja erikoisesti sen piisi Blue Monk jonka herra itse on levyttänyt ehkä 10 kertaa ja Youtubesta löytyy lisäksi konserttiversioita. Lisäksi mulla on useitakin nuotinnoksia piisistä, tosin ei Monkin itsensä tekemiä. Ja: herra vapaasti varioi oman piisinsä melodiaa ja vaikka kaikki nuottini ovat erilaisia niin varmaan jokainen on sikäli oikeassa että joskus soittanut niinkin.
Itse pidän eniten alkuperäisestä 1953 trioversiosta ja oon plokannut sen ja soitan sen mukaan.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti