Muusikoiden.net
11.12.2016

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slash-soinnut
1
hoochie
23.08.2012 22:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku valottaa minua slash-soinnuissa. Milloin niitä kannattaa/voi käyttää? Mitä asteikoita niihin voi soveltaa? Voiko muihin kuin perus duuri ja molli kolmisointuihin soveltaa niitä? Hyvän kuuloisia sointukiertoja, joissa slash-sointuja?

Zeeboo
23.08.2012 22:19:16 (muokattu 23.08.2012 22:24:15)

.................

White men can't Monk
baron
23.08.2012 23:11:02 (muokattu 23.08.2012 23:12:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hoochie: Voisiko joku valottaa minua slash-soinnuissa. Milloin niitä kannattaa/voi käyttää? Mitä asteikoita niihin voi soveltaa? Voiko muihin kuin perus duuri ja molli kolmisointuihin soveltaa niitä? Hyvän kuuloisia sointukiertoja, joissa slash-sointuja?

Slash sointuja käytetään kun halutaan saada tietty bassokulku merkittyä. Mihin tahansa sointuun voidaan merkata basso, joko soinnun joku muu kuin perussävel tai sointuun kuulumaton sävel.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
heikkiha
23.08.2012 23:56:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hoochie: Voisiko joku valottaa minua slash-soinnuissa. Milloin niitä kannattaa/voi käyttää? Mitä asteikoita niihin voi soveltaa? Voiko muihin kuin perus duuri ja molli kolmisointuihin soveltaa niitä? Hyvän kuuloisia sointukiertoja, joissa slash-sointuja?

Mark Levinen Jazz Theory Book luku 5. (Slash Chords) vastaa melko kattavasti kaikkiin kysymyksiisi. Sieltä löytyy slash-sointujen määrittelyä, niihin sopivista asteikoista ja esimerkkejä niiden käytöstä oikeissa kappaleissa. Löydät kirjan hyvin varustetuista musiikkikirjakaupoista tai toki vaikka kirjastosta.

Omassa käytössä slash-soinnut ovat taipuneet esimerkiksi: 1) Modaalisiin vamppeihin (A Dorian: Am/A - Bm/A - C/A - D/A - Em/A - F#mb5/A - G/A) 2) Dominantti-soinnun muokkaamiseen (D/E = E11, F/E = E11#5b9, Bb/E = E7b5b9, jne...) 3) Diatonisiin sointukulkuihin (Cmaj7 - G/C - C/F - G/F - F/G - G7) Ei ehkä parhaimpia esimerkkejä, mutta onhan nyt taideiden yö...

-Heikki

"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
_UmmaGumma_
04.10.2012 02:29:06

Kuinka monella muulla tuli mieleen, että tämä ketju on maailman eeppisin provotrolli-esa ikinä?

sickboy
15.10.2012 23:18:49

_UmmaGumma_: Kuinka monella muulla tuli mieleen, että tämä ketju on maailman eeppisin provotrolli-esa ikinä?

Joo....olishan se selkeämpi puhua slash chords-, tai kauttasoinnut-käsitteillä.

JIRPPI
16.10.2012 18:58:22

Heh, minä luulin otsikon perusteella, että täällä keskusteltaisiin erään Guns N' Roses -kitaristin käyttämistä soinnuista.

"Itse olen pohtinut asiaa naisen logiikalla ja mielestäni syynä on ihmisen ahneus. Öljyä pumpataan surutta ja saman koostumuksen omaavaa täyteainetta ei pumpata tilalle. Tämän takia syntyy maan sisälle epätasapaino, joka panee mannerlaatat liikkumaan." -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti