Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzin selittäminen kaverille
1 2 3 4
Epämuusikko
18.01.2013 08:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mallaslahti: Jazz on sitä kun soitetaan kilpaa väärin...
 
Anteeksi... otan takkini...

 
Juu mene pois.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
thingfish
06.02.2013 01:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ehkä jazz on musiikkia puhtaimmillaan. Ei rajoja, ei kirkkoa tai muuta jeesusta:"eli levy-yhtiötä tai jotain levy-yhtiön palkkaamaa toistaitoista tuottajaa kertomassa mikä sävel on saatanasta ja mikä on hyvä ja mikä myy. Ainoa yhteinen nimittäjä kaikille helvetin hyville jazz levyille on erilaisuus, mutta silti samanaikainen samankaltaisuus.
 
Ja jos pitää kysyä mitä jazz on , niin ollaan todella kaukana sen ymmärtämisestä. Yksinkertainen vastaus on musiikkia. Ja ehkä se aukeaa joku kaunis päivä, ehkä ei.
Musiikki on onneksi niin yksinkertainen asia tässä elämässä, että sitä ei tarvitse edes ymmärtää. Siitä joko pitää tai ei. Ja jos kuuntelee paljon jotain mistä ei pidä niin sitä kutsutaan masokismiksi.
 
Omatorio
13.06.2013 14:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Klookmoppikomppi" tulee tietty Dizzy Gillespien biisistä "Oop bop sh'bam a klook a mop"
 
John My
22.06.2013 14:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki jostain realbook , opettele 200 -300 biisiä ulkoa , tee pohjatyönä valmiita introja ja codeja , osaa teemat vaikka unissasi, transponoi biisit eri sävellajeihin , keikoilla on myös puhaltajia, heh.
 
Treenaa sointusooloa kuin myös singlenote - linjoja, sävellä valmiita reittejä eli fast lines , koska uptempo vaatii niitä, treenaa ensin linjat yhteen kahdeksasosina sitten pilko niitä pätkiin eri rytmejä käyttäen.
Opettele ulkoa valmiita rytmisekvenssejä joita käytät pohjana improvisoinnissasi....
 
Kuuntele levyjä , blokkaa sooloja ,matki fraseerausta , varasta muilta hyvät ideat ja varioi niitä.Etsi aina mitä et vielä osaa ja mieti miksi niin on ?
 
Lopuksi tulee ikä vastaan ja unohda kaikki mitä olet opetellut sekä ala soittamaan korvakuulolta improvisoiden ilman asteikkoja , tärkeintä on luovuus ja rakkaus jazziin.
 
Epämuusikko
23.06.2013 00:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John My: Hanki jostain realbook , opettele 200 -300 biisiä ulkoa , tee pohjatyönä valmiita introja ja codeja , osaa teemat vaikka unissasi, transponoi biisit eri sävellajeihin , keikoilla on myös puhaltajia, heh.
 
Treenaa sointusooloa kuin myös singlenote - linjoja, sävellä valmiita reittejä eli fast lines , koska uptempo vaatii niitä, treenaa ensin linjat yhteen kahdeksasosina sitten pilko niitä pätkiin eri rytmejä käyttäen.
Opettele ulkoa valmiita rytmisekvenssejä joita käytät pohjana improvisoinnissasi....
 
Kuuntele levyjä , blokkaa sooloja ,matki fraseerausta , varasta muilta hyvät ideat ja varioi niitä.Etsi aina mitä et vielä osaa ja mieti miksi niin on ?
 
Lopuksi tulee ikä vastaan ja unohda kaikki mitä olet opetellut sekä ala soittamaan korvakuulolta improvisoiden ilman asteikkoja , tärkeintä on luovuus ja rakkaus jazziin.

 
Erinomaisia ohjeita. Vaikutat asiatyypiltä!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
mpekkanen
23.06.2013 02:12:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan paras tapa selittää jazz on viedä kaveri jollekkin hyvälle jazz keikalle. Ottaa hieman selvää minkälainen musiikkia uppoaa kaveriin ja valitsee sitten orkesterin sen mukaan. Toki voihan niitä levyjäkin soittaa, mutta tässä tapauksessa on live kokemus kyllä ihan ehdoton jos on sellainen kaveri ettei ole aikaisemmin juuri kuunellut jatsia.
Toki jatsin soittamisesta jos puhutaan niin silloin on oikeastaan pakko puhua teoriasta,rytmistä ja harmonioista sekä improvisoinnista. Nämä asiat voivat olla todella vaikeasti omaksuttavia sellaiselle joka ei soita tai ei muuten ymmärrä teoriasta mitään.
 
Jatsin kuuntelu ei kuitenkaan ole vaikeata.
 
John My
19.01.2014 02:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tarkemmin muistelen niin itse olin juuri se kaveri, joka oli aina kiinnostunut niiden seurasta, jotka osasivat jatsia soittaa.
Katselin aina heitä ylöspäin ja yritin olla kyselemättä tyhmiä, mikä oli lähes mahdotonta uteliaisuuteni takia.
Keksinkin nopeasti keinon saada ilmaisia soittotunteja, tein bändin ja myin sille keikkoja.
 
kimizu
24.01.2014 09:35:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omatorio: "Klookmoppikomppi" tulee tietty Dizzy Gillespien biisistä "Oop bop sh'bam a klook a mop"
 
"Klook" oli rumpali Kenny Clarken lempinimi ja se tuli hänen lanseeraamastaan tyylistä pudotella ns. "pommeja" virvelillä ja bassorummulla perus-symbaali-jazz -kompin sekaan. Ensin tuli rimshotti virveliin ja perään aksentti basarilla. Syntynyttä filliä aikalaiset kuvailivat sanoin "klook-mop" ja fillistä tästä tuli lopulta Clarken tavaramerkki ja myös lempinimi. Tuo em. Gillespien biisikin on tavallaan omistettu Clarkelle ja hänen kompilleen. Siis ensin oli Klook ja komppi ja myöhemmin syntyi tuo biisi.
 
Jotkut soittajat eivät pitäneet Clarken tyylistä soittaa, koska olivat tottuneet tasaiseen 4-osa komppiin bassorummulla ja nuo arvaamattomat "pommit" sotkivat heidän omaa soittoaan. Dizzy sensijaan tykkäsi ja antoikin mielummin kenkää niille kompista valittaville soittajille kuin Clarkelle.
 
Wikipediasta löytyy hyvin tietoa herrasta ja kannattaa lukea myös Kenny Clarken elämänkerta Klook, jossa tätäkin asiaa käsitellään.

Pieni off-topic mutta sallittakoon...
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
levesinet
27.01.2014 20:15:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"miten selität mulle sen mitä jazz on? Mikä se juttu jazzissa on?"
 
"Madam, if you don't know by now, DON'T MESS WITH IT!" -Fats Waller
 
"If you have to ask what jazz is, you'll never know." -Louis Armstrong
 
"I'll play it first and tell you what it is later." -Miles Davis
 
"Jazz has always been a man telling the truth about himself." -Quincy Jones
 
gr4peface
10.02.2014 09:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz on sitä että kaikki soinnut on seiskoja ja asteikko vaihtuu biisissä koko ajan.
Short and simple
 
Epämuusikko
10.02.2014 09:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gr4peface: Jazz on sitä että kaikki soinnut on seiskoja ja asteikko vaihtuu biisissä koko ajan.
Short and simple

 
tuo. Tai, "nelisoinnun ääni vahvalle tahdinosalle, ja sitten välillä tulee ii-V:sia joissa sama asia".
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
musamies
13.02.2014 17:11:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: eteenpäin jonkinlaisella intuiitiolla.
 
Siinäpä se!
 
Ehkä perinteisesti enempi kaupungin syke saundissa kuin joku peräkylän pelimannimeininki - mutta nykyjään mikä vaan syke:
http://en.academic.ru/pictures/enwi … w_York_City%2C_NY_0001_original.jpg
 
velipesonen
13.02.2014 17:37:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä jazz olisi parempaa jos siinä käytettäisiin vähemmän seiskaa, ysiä ja yhtätoista ja enemmän kolmisointuja. Modulaatioista ei niin väliä, niitä saa olla. Perustelen tätä sillä että jonkin noonisoinnun mahdolliset soittotavat, kuinka sen saa matsaamaan, ovat paljon rajallisemmat kuin kolmisoinnun, mikä johtaa musiikin yksitoikkoistumiseen alle aikayksikön.
 
Toisekseen jazzareiden pitäisi muistaa heterofonian tarpeellisuus, se usein unohdetaan näissä diktaateissa aivan täysin. Vanhimmat jazzmuusikot, todelliset velhot, soittivat hyvin heterofonisesti.
 
Eli siis kolmisointuja ja heterofoniaa, kiitos. Se ei vielä tee musiikista väistämättä rokkia tai nyky-folkia.
 
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
musamies
13.02.2014 18:28:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Mun mielestä jazz olisi parempaa jos siinä käytettäisiin vähemmän seiskaa, ysiä ja yhtätoista ja enemmän kolmisointuja. Modulaatioista ei niin väliä, niitä saa olla. Perustelen tätä sillä että jonkin noonisoinnun mahdolliset soittotavat, kuinka sen saa matsaamaan, ovat paljon rajallisemmat kuin kolmisoinnun, mikä johtaa musiikin yksitoikkoistumiseen alle aikayksikön.
 
Toisekseen jazzareiden pitäisi muistaa heterofonian tarpeellisuus, se usein unohdetaan näissä diktaateissa aivan täysin. Vanhimmat jazzmuusikot, todelliset velhot, soittivat hyvin heterofonisesti.
 
Eli siis kolmisointuja ja heterofoniaa, kiitos. Se ei vielä tee musiikista väistämättä rokkia tai nyky-folkia.

 
Jazz lähestyminen voisi olla vaikka, että soitetaan sitä mikä kuulostaa kivalta ja on kiva soittaa.
 
Soinnut ei ole itsetarkoitus, mutta niitä käytetään säästelemättä niin, että on kivaa ja sopiva vaativuustaso. Ehkä liikaa sointujen ympärillä junnaamalla ei ole kuitenkaan jazz, mutta jos osa porukasta sopivasti huolehtii kiintoisista ja jopa yllättävistä soinnuista, sehän antaa pohjan tehdä jotain mahdollisesti yllättävääkin.
 
Toisaalta jazz voi olla myös melko kesyä ja viihteellistä ja silti jazzia.
 
John My
23.02.2014 21:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun ajattelen niin mulle jazz on nykyisin sitä, että löydän hyvän kitarasovituksen, jota mässyttelen nautiskellen ja ehkä vähän lisään siihen jotain, vaikka bassolinjaa, kun yleensä yksin soittelen.
Mä ajattelen, että siinä on mulle ihan tarpeeksi, pääasia,että tuntuu hyvältä jotain soitella.
 
Kahviakiitos
29.07.2014 19:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En muista kuka sen sanoi, mutta joku pitkän linjan menestynyt jazzmuusikko, että jazz on bachin sointuvaihdoksia afrikkalaisella rytmillä ja eurooppalaisilla soittimilla.
 
Itse en ole bachia niin paljoa kuunnellut että voisin uskottavasti olla samaa mieltä, mutta kaksi viimeistä pointtia on ainakin paikkansa pitäviä.
 
There are some less likeable things, like the badguys (who are evil) and the women (who are female).
Dexma
27.01.2015 22:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle jazzista tuli se JUTTU, kun tarpeeksi pitkään istuin rokkireeneissä bändikämpillä. Se kakofonia, säröt, kovat äänet ym. Oli ihanaa, kun tuli pois bändikämpästä ja istui bussiin ei kuunnellut mitään ja sit illalla avasi jazz levyt. Sieltä löytyi uusi maailma täynnä paljon uutta oppimista. Jazzin rauhallinen soundi (okei on se aika villiäkin välillä) tuntuu kehossa ja mielessä hyvältä.
 
Sitä pitää kuunnella aluksi ehkä vähän taustamusana. Kuunnella juurikin modaalista jazzia sitten pikkuhiljaa tajuta, että sillä tunnelmalla on tarkoitus.
 
Muusikkona jazz on ollut ihana suo johonka upota jossa oppii kokoajan lisää ja nykyään muu musiikki kuulostaa oikeasti aika kamalalta... Mut sellainen hissimusa ja erittäin virtuosimainen Charlie Parker tyyliset jutut ovat aina mielenkiintoisia. Loppupeleissä. Muusikkona mulle se juttu on ollut aina se uuden oppiminen ja se, että kykenee toistaan jotain mitä joku muu "nero" on pystynyt soittaan. Jazzissa on tähän haastetta kokoajan. Teini-iän rock legendat on jo menneen talven lumia ja nykyään sitä ihastelee vain uusia kirjoja, levyjä ja nuotteja jossa on paljon opittavaa lisää.
 
Kuuntelen edelleen fuusiota silloin tällöin, mutta jotenkin sekin on nykyään "överii" ja siitä tulee sellainen musiikillinen overload. Jazz on enemmän tunnelmaa ja opiskelua.
 
Mun unelma olisi soittaa jazzia joskus puistossa sellaisessa gypsyjazz tunnelmassa. Silloin se musiikki olisi enemmän ihmisten kuuntelemana ja se olisi kuin arkkitehtuuria se kaunistaisi meidän kaupunki yhteisöämme. En haluis, että Popeda soittais puistossa paskoja biisejä vaan jotain kaunista ja tunnelmallista.
 
Rock ja pop on aina jotenkin päämäärätietoista jazz on impressionistista tunnelmaa.
 
musamies
28.01.2015 13:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dexma: Itselle jazzista tuli se JUTTU, kun tarpeeksi pitkään istuin rokkireeneissä bändikämpillä. Se kakofonia, säröt, kovat äänet ym. Oli ihanaa, kun tuli pois bändikämpästä ja istui bussiin ei kuunnellut mitään ja sit illalla avasi jazz levyt. Sieltä löytyi uusi maailma täynnä paljon uutta oppimista. Jazzin rauhallinen soundi (okei on se aika villiäkin välillä) tuntuu kehossa ja mielessä hyvältä.
 
Koen jazzin monesti sellaisena lempeäni, lohduttavana ja toisaalta älykkäänäkin musiikkina.
 
Peksujeff
29.01.2015 01:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmin ei ole tullut mieleen, mutta nyt inspiroiduin:
 
Jazz on musiikkia, joka ei polje soittajien oikeuksia.
 
Jazzissa soittaja saa olla oma itsensä, käyttää omia vahvuuksiaan, kunhan kuuntelee myös muita. Yhdessä soittaessa syntyy aina jotain uutta, johon vain kyseinen porukka kyseisenä hetkenä pystyy. Seuraavana iltana se kuulostaa taas jo hieman erilaiselta.
 
Tarkkaan sovitetussa big band -soitossa pätevät toki hieman eri säännöt. Siellä tavoitteena on kuitenkin palvella yhtä, yleensä toki erittäin lahjakkaan ja osaavan ihmisen, näkemystä. Ja yhden sortin taidettahan se on sekin. Mutta kyllä duo/ trio / kvartetti / kvintetti tarjoavat eniten sitä, mikä tekee jazzista jazzia. Jazzia soittaessa muusikot saavat toteuttaa muusikkouttaan.
 
Se toki täytyy myöntää, että jazz on kauheaa kuunneltavaa, mikäli muusikoiden käsitys tuosta "muusikkoudesta" ei täsmää kuulijan odotusten kanssa. Esimerkiksi sinänsä mainio Whiplash-elokuva jotenkin latisti jazzin jonkinlaiseksi akrobatiaksi, jossa esim. rumpali on sitä parempi, mitä nopeampaa komppia hän pystyy soittamaan. (Edellinen siis mitenkään väheksymättä akrobatiaa taiteenlajina, mutta nyt puhutaan musiikista.)
 
musamies
29.01.2015 11:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz on myös kiva rento tapa toimia. Siinä minun mielestä vähän kuin tutkitaan musiikkia. Mukana on myös ajattelua, että musiikki on taidetta muttei mitenkään väkinäisesti. Jazz voi olla myös viihdettä.
 
Siinä on ehkä vähemmän jähmeyttä ja pönötystä kuin jossain toisenlaisessa musiikissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «