Muusikoiden.net
04.12.2016

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: montako jazz-sooloa osaat ulkoa?
1
Sergei Fallinen
13.11.2009 21:59:24 (muokattu 13.11.2009 21:59:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuuluuko vannoutuneen jazz-muusikon tai diggarin osata kuuluja sooloja ihan nuotilleen ulkoa, ja mitä kaikkea iteltä menee, soittamalla, laulamalla, hyräilemällä, tai miten nyt vain?

niin ja ite oon ihan alottelija jazzin suhteen enkä osaa mitään, paitsi milesin soolo so whatiin menee huuliharpul silleen 80-prosenttisesti

sensuellin sanailun maksimaatio
baron
13.11.2009 22:01:51 (muokattu 13.11.2009 22:09:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mal Waldronin pianosoolo Eric Dolphyn piisissä "245"

http://www.youtube.com/watch?v=sgzFnXszRzM
Mutta niin kuin kunnon jazzmuusikoille kuuluukin, ylläolevassa live-esityksessä kaikkien soolot ovat erilaisia kuin originaaliäänitteellä.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
lukethesis
13.11.2009 23:12:26

Kyllähän jazz-muusikot perinteisesti ns. "blokkaa" sooloja runsaastikin, sekä omalta instrumentilta että muilta. Siitä saa omaan soittoon sitä jazzin kieltä ja rytmiikkaa, tarttuu sieltä ehkä jotain ideoitakin.

Boutti
14.11.2009 00:40:27

Ei tosiaankaan pidä. Ja jos osaa niin ei ainakaan pidä soittaa, koska silloin kappale kuolee ja soittaja kuolee.

Oikeasti hyvään kappaleseen jää aina osa soittajaa. Hyvin onnistunut balladi vie aina osan soittajan sielua, jos siihen oikeasti keskittyy ja tulkitsee.

Mielestäni jokainen transkriptatun soolon soittanut puhaltaja voi siirtyä samoin tein kitaraan ja alkaa soittamaan tabulatuureista.

Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

Soittaminen ei ole muiden matkimista vaan itsensä ilmaisua!

Jucciz
14.11.2009 00:44:05 (muokattu 14.11.2009 00:50:46)

Mun mielestä on hyvä plokkailla sooloja omaks iloks vaikka kokonaankin, mutta keikalle mä en lähtis soittamaan toisten sooloja - korkeintaan poimin omaan sanavarastoon muutaman maukkaan fraasin. En halua kuulostaa keneltäkään yhdeltä olemassaolevalta ja jo mainetta niittäneeltä soittajalta.

Methenyn sooloja on joskus tullut plokattua ainakin lähestulkoon kokonaan muutamia, mutta sieltäkin mä olen ottanut omaan soittooni pysyvämmin enemmänkin fiilistä, fraaseja, äänenkuljetuksellisia juttuja ja sen semmoista. En halua olla kahden markan Metheny kun voin olla ainakin kaheksan markan Jucciz.

baron
14.11.2009 00:55:53

Jucciz: Mun mielestä on hyvä plokkailla sooloja omaks iloks vaikka kokonaankin, mutta keikalle mä en lähtis soittamaan toisten sooloja - korkeintaan poimin omaan sanavarastoon muutaman maukkaan fraasin.

Treeniähän toisten soolojen plokkailu on.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
blastoff
14.11.2009 01:06:29

Kyllä mä näkisin, että jos haluaa oikeasti jazzia opetella soittamaan, niin transkriptioiden tekeminen on ihan kaiken a ja o. Niitä jazzin huippuja apinoimalla se jazzin kieli ja sanasto sitten toivottavasti myös tarttuu omaan soittoon.

Jucciz
14.11.2009 01:15:59

blastoff: Kyllä mä näkisin, että jos haluaa oikeasti jazzia opetella soittamaan, niin transkriptioiden tekeminen on ihan kaiken a ja o. Niitä jazzin huippuja apinoimalla se jazzin kieli ja sanasto sitten toivottavasti myös tarttuu omaan soittoon.

Tarkennatko vielä, meinaatko transkriptioilla ylipäätään nuotti nuotilta opettelua vai kuuluuko pakollisena osuutena myös ylöskirjaaminen jollain merkintätavalla - eli lasketaanko pelkästään omaan päähän tehdyt transkriptiot? Päähän mä oon plokannut paljon, paperille selvästi vähemmän.

blastoff
14.11.2009 01:51:25

Jucciz: Tarkennatko vielä, meinaatko transkriptioilla ylipäätään nuotti nuotilta opettelua vai kuuluuko pakollisena osuutena myös ylöskirjaaminen jollain merkintätavalla.

Se opettelu siinä tietysti on se pääpointti, eikä kirjoittaminen. Tosin, ainakin itselläni se ylöskirjaaminen on tuntunut jeesaavan sellaista kokonaisuuden hahmottamista ja analysointia.

vasili
14.11.2009 04:00:57

Kyllä hyvien soolojen plokkaaminen on todella hyödyllistä treeniä. Mutta itsetarkoituksellinen soolojen ulkoaopettelu ei ehkä ole niinkään järkevää. Näkisin paljon tärkeämmäksi tutkia ja analysoida plokattua materiaalia: mitä soittaja on ajatellut muotoillessaan jotain tiettyä fraasia, millaisia asioita hän on selvästi harjoitellut, pystytkö itse hahmottamaan tuon musiikin kappaleen harmonian ja oman instrumenttisi kautta jne.

petri_krzywacki
14.11.2009 12:27:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi oleellinen seikka jota ei vielä tässä ole mainittu on rytmiikan opettelu. Jazzmusiikille ominaisen rytmisen fraseerauksen opettelu tapahtuu käytännössä väkisinkin mestareiden soolojen kautta - nyt puhun rytmisistä nyansseista joita puhuttu kieli on liian kankea kuvaamaan mutta jotka opitaan soittamalla tarkalleen alkuperäisen soolon mukana. Nuotit ja niiden analysointi onnistuu valmiistakin transkriptioista ja omia melodisia ideoita voi kehitellä muultakin pohjalta jos hakee sellaista "omaa" sävelkieltä mutta rytmiikka on eri asia. Se vaatii tuon koska mahdollisuudet oppia soittamalla yhdessä esim. Clifford Brownin kanssa ovat aika vähissä. ;-)

ope16
16.11.2009 01:56:06

Meinasinpa soittaa Desmondin soolon Take Fiveen huilulla yhtenä osana biisiä. Sorry, jos jotakuta närästää, mutta hyvin toimii. Sen lisäksi on hauskaa heittää omasta päästä. Lullaby of birdland sai kirjoittamaan ihan oman soolon. Halusin laittaa sen paperille, sillä en halua unohtaa sitä, vaikka varmasti keikalla muuntelen sitäkin. Felicianon Rainiin heitän sointuilottelua, niitä nopeita trioleita plus omaa sälää. Mistyssä tunnelmointia soolokitaran kanssa sillä aikaa kun laulaja malttaa olla hiljaa.

Pidän jazzia aika vapaana vyöhykkeenä, mutta ei valmiiden soolojen soittaminen mitään vesitä, paljon oppia siitä saa. Ja miksi en nostaisi hattua mestareille, vaikka eivät huilua soittaneetkaan =)

Armando Bugari
16.11.2009 22:05:32

ope16: Meinasinpa soittaa Desmondin soolon Take Fiveen huilulla yhtenä osana biisiä. Sorry, jos jotakuta närästää, mutta hyvin toimii. Sen lisäksi on hauskaa heittää omasta päästä. Lullaby of birdland sai kirjoittamaan ihan oman soolon. Halusin laittaa sen paperille, sillä en halua unohtaa sitä, vaikka varmasti keikalla muuntelen sitäkin. Felicianon Rainiin heitän sointuilottelua, niitä nopeita trioleita plus omaa sälää. Mistyssä tunnelmointia soolokitaran kanssa sillä aikaa kun laulaja malttaa olla hiljaa.

Pidän jazzia aika vapaana vyöhykkeenä, mutta ei valmiiden soolojen soittaminen mitään vesitä, paljon oppia siitä saa. Ja miksi en nostaisi hattua mestareille, vaikka eivät huilua soittaneetkaan =)

Take Fiven alkuperäinen soolohan kuuluu jokaisen altistin - miksei huilistinkin ensiaskeliin - Joe Morellon soolo on sitten jo rumpuhistoriaa.

ope16
17.11.2009 00:18:00

Jaa että Desmond soitti aloittelijakamaa.... Olen eri mieltä. Kyse ei ole pakottavasta tarpeesta briljeerata tarpeettomasti tekniikalla, vaan nauttia tyylistä ja tunnelmasta. Parkerin soolot eri juttu, nehän ovat täyttä tykitystä.

Armando Bugari
17.11.2009 18:35:02 (muokattu 17.11.2009 18:44:55)

ope16: Jaa että Desmond soitti aloittelijakamaa.... Olen eri mieltä. Kyse ei ole pakottavasta tarpeesta briljeerata tarpeettomasti tekniikalla, vaan nauttia tyylistä ja tunnelmasta. Parkerin soolot eri juttu, nehän ovat täyttä tykitystä.

Innokas aloittelijahan ei välttämättä "aidosti" osaa nauttia muusta kuin ensimmäisistä onnistuneista kiekauksistaan. Paul Desmond oli minulle ensimmäinen suuri idoli: Tommoseen kun joskus pystyisii - ei sitten onnistunut, vaikka kuinka matkin ja harjoittelin sooloja ulkoa:-)

- Siihen aikaan yli 40 vuotta sitten ei tosin keskusteltu niinkuin nykyään: Minkähän numeron lehdellä se soittaa, kun saa niin kivan liverryksen.

- Soitettiin 3-4 tuntia joka päivä koulun jälkeen naama seinää päin - lehti loppuun. Joistakin tuli sitten ammattilaisia silläkin menetelmällä.

PS. Joitakin vuosia vanhempana kakarana huomasi, että onkin paljon helpompi "matkia" Eric Dolphya, Ornette Colemania ym. Summa summarum: ehdotan klasarin pitkää ja vaivalloista opintietä tyyliin ja tunnelmaan.

PS2. Desmondilla, niinkuin mm. John Coltranella oli taustalla - ennen kuuluisuutta - pitkä musiikkiura: ensin viulua ja klarinettia, sitten vuosia armeijan torvisoittokunnassa. Joten ilmaiseksi ei tule...

baron
17.11.2009 21:05:21

Armando Bugari: PS2. Desmondilla, niinkuin mm. John Coltranella oli taustalla - ennen kuuluisuutta - pitkä musiikkiura: ensin viulua ja klarinettia, sitten vuosia armeijan torvisoittokunnassa. Joten ilmaiseksi ei tule...

Puoli-ilmaiseksi, vain jotain 10000 tuntia treeniä.

Armando Bugari
17.11.2009 21:49:16

baron: Puoli-ilmaiseksi, vain jotain 10000 tuntia treeniä.

Joo, sitten vielä musiikki-perhe saattoi piiskata, veljet ja siskot lahjakkaampia, opettajat ja muut kessut kyykytti - ei ihme, että jotkut alkoi soittaa sitten jatsia?

ope16
17.11.2009 23:45:54

Innokas aloittelijahan ei välttämättä "aidosti" osaa nauttia muusta kuin ensimmäisistä onnistuneista kiekauksistaan.

Juuri tätä tarkoitin. "Lainani" on kunnianosoitus tyylille ja tyylikkyydelle. Täytyy vain saada bändi svengaamaan hieman kevyemmin ja irtonaisemmin kuin viime harkoissa, eikä tempon suhteen saisi tulla rimakauhu... No, se kuuluu toimen kuvaan.

ope16
17.11.2009 23:46:43

En sitten osannut lainata tuota kirjoitusta oikein, sorry.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti