Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pari sointua..
1
naffe
19.01.2008 00:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut läpi vähän Jamie Cullumin ja Herbie Hancockin tuotantoa. Parista soinnusta olisi vähän kysyttävää.
 
EMaj7 #11, AMaj7 #11
ja Gb13(uskon osaavani sen mutta olen nähnyt eri vaihtoehtoja joista en ole varma)
 
panadol
19.01.2008 01:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut läpi vähän Jamie Cullumin ja Herbie Hancockin tuotantoa. Parista soinnusta olisi vähän kysyttävää.
 
EMaj7 #11, AMaj7 #11
ja Gb13(uskon osaavani sen mutta olen nähnyt eri vaihtoehtoja joista en ole varma)

 
Tarkoitatko tässä nyt piano- tai kitara-käännöksiä? Vaiko vain soinnun rakentamista?
 
Maj7 #11:
R - 3 - 5 - M7 - 9 - #11
 
EMaj7#11;
E - G# - B - D# - F# - A#
 
AMaj7#11
A - C# - E - G# - B - D#
 
Maj7#11 soinnusta voi jättää pois kvintin (5) ja noonin (9). Jos soitat basistin kanssa voit jättää perussävelenkin hänen kontolleen.
 
13:
R - 3 - 5 - b7 - 9 - 13
 
Gb13:
Gb - Bb - Db - Fb(=E) - Ab - Eb
 
Pieni septimi Gb:lle on Fes, enharmonisesti sama sävel kuin E.
13 soinnussa ei yleensä ole undesimia (11), paitsi jos se erikseen mainitaan (jolloin yleensä on kyseessä ylinouseva undesimi, #11, tässä se olisi C, palautettu Cb:stä). Soinnusta voi jättää pois kvintin, noonin ja perussävelen.
 
naffe
21.01.2008 13:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko tässä nyt piano- tai kitara-käännöksiä? Vaiko vain soinnun rakentamista?
 
Maj7 #11:
R - 3 - 5 - M7 - 9 - #11
 
EMaj7#11;
E - G# - B - D# - F# - A#
 
AMaj7#11
A - C# - E - G# - B - D#
 
Maj7#11 soinnusta voi jättää pois kvintin (5) ja noonin (9). Jos soitat basistin kanssa voit jättää perussävelenkin hänen kontolleen.
 
13:
R - 3 - 5 - b7 - 9 - 13
 
Gb13:
Gb - Bb - Db - Fb(=E) - Ab - Eb
 
Pieni septimi Gb:lle on Fes, enharmonisesti sama sävel kuin E.
13 soinnussa ei yleensä ole undesimia (11), paitsi jos se erikseen mainitaan (jolloin yleensä on kyseessä ylinouseva undesimi, #11, tässä se olisi C, palautettu Cb:stä). Soinnusta voi jättää pois kvintin, noonin ja perussävelen.


Pianoa tarkoitan,enimmäkseen ton A ja EMaj7#11 rakenteita. Joo tottakai voi jättää kvintit pois mutta rakenteen kanssa oli vähän miettimistä. :)
 
baron
22.01.2008 19:08:59 (muokattu 22.01.2008 19:10:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran täydennystä että jatsissa usein 13 sointua käytetään tarkoittamaan sointua, jossa on sekä seksti että septimi eli undesimin lisäksi myös nooni jätetään pois. (Ja puhtaan kvintinhän voi aina jättää pois.)
 
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «