Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotimaisten jazz-levyjen myyntilukuja?
1
MK73
15.10.2007 22:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa levytetään minusta yllättävän paljon jazzia nykyään. Pelkästään 2000-luvullakin on joka vuosi ilmestynyt monta kymmentä jollainlailla jazziksi luokiteltavaa kotimaista äänitettä.
 
Kuka niitä ostaa, millaisia ovat myyntimäärät? Listojen kärkisijoillahan nuo eivät todellakaan paistattele. Pelkäänpä, että monen hienon albumin kohdalla saattaa myynti jäädä vain muutamaan kymmeneen tai sataan kappaleeseen. Ehkä vain siksi etteivät ihmiset tiedä niiden olemassaoloa. Niidenkin eteen on kumminkin vaivaa nähty. Ja usein törmää kommenttiin: "ai tämmöistäkin Suomessa tehdään".
 
Ostakaa jazzia kotimaista! Tarjonta on ainakin minun mielestä runsasta ja laadukasta.
 
ganesha
15.10.2007 23:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllähän noita ostaisi enemmänkin, jos niistä kuulisi, levyarvosteluja aika heikosti osuu silmiin, ja melkeinpä kaikki suomijazzit ovat tulleet tutuksi ns. puskaradion kautta. itse kun ostelen levyni lähinnä nettilevykaupoista, kun ei tuo aika kahden taaperon kanssa oikein riitä koluamaan enää levykauppoja in-person, niin pahasti on joutunut pettymään tarjontaan. toki levyjä löytyy kauhean etsimisen jälkeen, yksi levy tästä kaupasta, toinen tuosta toisesta puljusta, sitten kun laskee että kuinka monta levyä kannattaa tilata että saa jotenkin järkeä noihin postimaksuihin, niin kalliiksihan se tulee kun "pitää" :D tilata tusinoittain levyjä monesta eri nettifirmasta. (sitten on vielä ne ulkomaan jatsit mitä joutuu välistä tilaamaan ulkomailta asti kun ei niitä levyjä täältä oikein saa...nim. anonyymi levyaddikti :D)
 
joo, mutta komppaan täysillä: ostakaa (myös) suomalaista jazzia, se on vähintään yhtä hyvää kuin se kaikki muukin, toisinaan jopa parempaa :D
 
viina. hanuri. ja naiset.
MK73
16.10.2007 08:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.suomijazz.com
 
-Kannattaa silmäillä tuolta, melkoinen määrä levyjä ja levyarvioita. Mutta tosiaan, eipä noita tavan Anttilasta tai Cittarista tahdo löytää.
 
V1lleK
16.10.2007 23:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessakin osataan tehdä hyvää jazzia, mutta Suomen rajojen ulkopuolella on kokonainen maailma jazzia, josta olen tähän mennessä ehtinyt tutustumaan vain pieneen hippuseen.
 
Olen kierrellyt täällä Barcelonassa noita levykauppoja, ja muutama kotimainen nimi on jazzosastolla sattunut silmään, ainakin Teddy Rock Seven, Five Corners Quintet ja Eero Koivistoinen. Mutta aika harvassa näkyvät suomalaisten jazzarien levyt olevan.
 
Suomessa olen päässyt useammankin kerran nauttimaan hienoista jazzkeikoista - ja nyt odotan mielenkiinnolla uutta ja erilaista jazzia täällä päin maailmaa.
 
Sammo
17.10.2007 09:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tosiaan, eipä noita tavan Anttilasta tai Cittarista tahdo löytää.
 
Itse asiassa ennen muuttoa Citykäytävän Anttilassa oli jazzhyllyn päädyssä erikseen suomijazzhylly ja valikoima oli yllättävän hyvä !!! Uudessa paikassa valikoima tosin oli mun mielestä pienempi (?)
 
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Bad
24.10.2007 01:13:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukahan tämänkin tietäisi? 600 kpl taitaa Suomen oloissa olla paljon?
 
Muistelen lukeneeni down beat'ista, että Yellowjackets myisi noin 200 - 300.000 levyä per julkaisu. Sitä pidetään erittäin kovana myyntimääränä ja hehän ovat lyäneet läpi maailman joka nurkalla. Jazzista pitäviä taitaa olla enimmillään noin 1% väestöstä. Yksi jenkki väitti, että heilläpäin tuosta luvusta saa ottaa reilut puolet pois ja että jazz on suositumpaa USA:n ulkopuolella. Toivottavasti jätkä oli edes vähän väärässä.
 
Suomessa ei taida olla kovin monia jazz-kustantajia. Jazz on marginaalimusiikkia ja hyvääkin jazz-levyä menee vain harvakseltaan kaupaksi. Tilanne lienee useimmilla jatsareilla se, että levy on tehtävä omalla kustannuksella, jotta voi saada keikkoja. Levyjen tekeminen on siis oikeastaan tulonhankkimismenoa.
 
Ja hatunnosto kaikille jotka edes yrittävät tehdä, tuottaa tai myydä kotimaista jazz-levyä.
 
MK73
25.10.2007 17:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukahan tämänkin tietäisi? 600 kpl taitaa Suomen oloissa olla paljon?
Ja hatunnosto kaikille jotka edes yrittävät tehdä, tuottaa tai myydä kotimaista jazz-levyä.

 
Näinpä. Kiva olisi tietää, paljonko ne "omat suosikkijazz-levyt" ovat myyneet.. :)
 
Larsu
16.12.2007 18:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Perkon virsilevy, Kaananmaa, on myynyt aikas hyvin, n.25 000 kappaletta.
 
seppo i
13.01.2008 01:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta MK73:n mainitsemasta linkistä löytyy melkoisen tarkkaan kaikki Suomessa tehty jazz, joten se on hyödyllinen "hakukone". Sieltä myös selviää, mikä on jo jonkun aikaa näkynyt festareilla ja klubikeikkarintamalla: Suomeen on kasvamassa uusi nuorten taitavien soittajien ja säveltäjien sukupolvi (esim. Louhivuoren, Pohjolan ja Sarikosken broidit, Outi Tarkiainen, Kvaldan väki ym.) näiden vähän vanhempien Mäkysten, Ikosten, Innasten, Mikkosten ja Lassyjen lisäksi ja levytystahti jazzrintamalla näyttää olevan tihenemään päin. Ainakin, jos vertaa 80-90 -lukuihin. Ja se on pelkästään hyvä asia, sillä ainakin oman hyllyni levyistä parhaimmistoa ovat juuri nuo em. tyyppien tekemät levytykset, no ehkä sinne mahtuu ulkomaisista vielä Enrico Rava ja Tomasz Stanko sekä muutama muu.. Itse ostelen suurimman osan jazzista Viiskulman Digeliuksesta Helsingistä, koska asun pääkaupunkiseudun liepeillä. Siellä on ehkä Suomen kattavin jazz-valikoima, myös Suomijazzin osalta, vinyyleitä myös. Emulta saa hyvää palvelua!
 
MK73
13.01.2008 15:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.. linkistä löytyy melkoisen tarkkaan kaikki Suomessa tehty jazz, joten se on hyödyllinen "hakukone"... ja noita julkaisuja tosiaan on yllättävän paljon. Myönnettäköön, että suurin osa aivan outoja nimikkeitä - runsaasti toki meikäläiselle tuttuakin tavaraa. Tutkittavaa siis piisaa pelkästään kotimaisessa jazz-kentässä. Ulkomaisesta puhumattakaan, joka onkin sitten jo turhan iso alue. Runsaudenpula kaatuu päälle heti kättelyssä :-)
 
Itse ostelen suurimman osan jazzista Viiskulman Digeliuksesta Helsingistä, koska asun pääkaupunkiseudun liepeillä. Siellä on ehkä Suomen kattavin jazz-valikoima, myös Suomijazzin osalta, vinyyleitä myös. Emulta saa hyvää palvelua!
 
Joo, Digelius on vallan mainio putiikki. Tuskin sisälle kunnolla ehtii, kun jo kysytään "mitäpä etsiskelet, sano vaan niin laitetaan soimaan.." Siellä saisi helposti kokonaisen päivän kulumaan levyjä selaillen ja kuunnellen. Muutaman olen sieltä ostanutkin, sellaisen joita ei ole muualla näkynyt.
 
Mutta enemmän soisi Suomi-jazzia löytyvän ihan marketeistakin. Ehkä siinä jokunen levy lisää kaupaksikin menisi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «