Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wes Montgomery
1 2
Kuha
11.07.2006 11:45:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groove Brothers on mainio levy; Beaux Arts -biisissä Wesin soolo on käsittämättömän hieno.
 
Muistakaa venytellä.
calf
09.03.2007 15:11:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainasin kirjastosta tänään Wesin levyn "Full House". Kaksi ekaa biisiä olen kuunnellut enkä ihmettele hehkutusta... :) Soitto on hienoa ja soundit levyllä on yllättävän modernit ja biisit vaikuttaa ihan toimivilta ja juonikkailta: idea löytyy biisistä eikä ole "liian jazzia".
 
Joku henkilö mainitsi mnetissä, että jazz-kitarointia ei kannata alottaa Wesistä, koska liian omaperäinen tyyli? Miten Wes on vaikuttanut soittoonne? Onko Montgomeryn kuuntelu kehittänyt omia musiikillisia aivojanne? =)
 
There are no wrong notes
Karlsson
09.03.2007 15:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku henkilö mainitsi mnetissä, että jazz-kitarointia ei kannata alottaa Wesistä, koska liian omaperäinen tyyli? Miten Wes on vaikuttanut soittoonne? Onko Montgomeryn kuuntelu kehittänyt omia musiikillisia aivojanne? =)
 
Erikoinen kommentti kyllä. Kait se Wes kuulostaa joidenkin korvaan liian hyvältä sitten...
 
"Toi on vähän sama kuin neulominen, pitää osata tehdä juttuja käsillä ilman, että katsoo." -Katkerabassoleski bassonsoitosta
Sammo
09.03.2007 16:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoinen kommentti kyllä. Kait se Wes kuulostaa joidenkin korvaan liian hyvältä sitten...
 
Heh, taio olla minä joka tuon sanoi. Ja lainaan (ja korjaan samalla kirjoitusvirheen ja lisään munmielestän) itseäni:
 
Ja lopuksi, vaikka mä tykkään Wesin soitosta aivan älyttömästi, mun mielestä kannattaa jazz-soolojen blokkailu aloittaa jostain muusta kitaristista, koska WM:llä on niin omintakeinen tyyli, sekä teknisesti että harmonisesta lähestymistavasta. Itse oon tykästynyt kovasti Joe Passin pienyhtye-levytyksiin, jotka on ainakin mun mielestä pikkasen yleistettävämpiä bebopiin ja myöhempiin tyylilajeihin. Pass soittaa kovin melodisesti ja fraseeraus on melko helpposelkoista. Suosittelen erityisesti levyjä Catch Me, Joy Spring, Intercontinetal, For Django ja Simplicity.
 
Tarkoitus ei missään nimessä ole/ollut vähätellä WM:n ansioita missään suhteessa, eikä sanoa että JP olisi parempi.
 
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Tunttone
09.03.2007 16:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Montgomery on meikäläiselle tällä hetkellä ainut (ja ensimmäinen) jazz-artisti, kenestä olen oikein kunnolla diggaillut. Mahtavaa musakkia khyl.
 
calf
10.03.2007 01:01:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kuuntelin ton Full Housen läpi. Hyvää matskua on. Wesillä on kiva pehmeä, mutta hyökkäävä kosketus kieleen. Mutta te enemmän musisoineet, kertokaa jotain Wesille ominaisia kikkoja, sointukiertoja tms.? =) Pääsee vähän paremmin sisälle. Täytyy toki itsekin kuunnella, vaikka suht haastavaa ku kaveri liruttelee aika nopeastikin välillä..
 
There are no wrong notes
Bad
10.03.2007 12:00:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Kirjoittajat hyvin perillä Wesin levyistä. Isselläin löytyy puolenkymmentä levyä, mutta tässä on nyt käynyt niin, että kun kaiken aikaa joko soittaa tai säveltää, ei ehdi kuuntelemaan.
Wesin tekee omaperäiseksi ja parhaaksi lajissaan 2 tekijää: Peukalosoitto ja ajoitus. Minun mielestäni peukalosoiton soundia ei kertakaikkiaan saa plektralla, eikä samanlaista ajoitustakaan. Parhaatkin jäljittelijät pystyvät ainoastaan soundin kopiointiin, mutta ajoitusta ei ilmeisesti kukaan ole saanut toimimaan yhtä hienosti. Jaa niin mikä siinä ajoituksessa sitten hienoa on? Mielestäni se svengaa ja jokainen ääni tai sointu tulee juuri oikeaan kohtaan - lisäksi soolojen kehittely on vertaansa vailla. Epäilenpä, että plektran puuttuminen johtaa sellaisiin sooloihin, joita pitää miettiä kunnolla, kun ei voi vain vetää skaaloja ylös alas.
 
Ben Matlock
28.05.2007 14:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veljelläni on hallussaan Wes Montgomeryn Guitar on the Go.
 
tviinika
05.06.2007 15:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat suosikkini ovat Boss Guitar (Riverside), tuo aiemmin mainittu Verven Impressions-tupla, jolla ekalla levyllä parhaita paloja isojen bändien levyiltä ja toisella Smokin' at the Half sisältäen myös Willow Weep for Me-levyn. Myös uusi DVD, jolla pari studiossa äänitettyä live-keikkaa vuodelta -65, on mahtava!
 
ville viaton
05.06.2007 20:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä kun näitä Montgomery-tietäjiä ollee; onko kyseessä vain urbaanilegenda, vai aloittiko miekkonen soittonsa vasta vanhemmalla iällä (vanhemmalla iällä tarkoittaa tässä tapauksessa lähemmäs vaiko jopa yli kolmekymppisenä)?
 
Rock'n'roll is never die.
Kuha
06.06.2007 18:10:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä kun näitä Montgomery-tietäjiä ollee; onko kyseessä vain urbaanilegenda, vai aloittiko miekkonen soittonsa vasta vanhemmalla iällä (vanhemmalla iällä tarkoittaa tässä tapauksessa lähemmäs vaiko jopa yli kolmekymppisenä)?
 
Parikymppisenä alkoi vasta soittamaan. Wesin lempinimi oli "Rev" - mies kun ei käyttänyt mitään päihteitä, mitä nyt röökiä meni.
 
jkinnun2
20.08.2007 23:53:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutustuin faijan kautta penskana... ja kuuntelen edelleen mielelläni. loistava kitaristi!!
 
Brownie
05.10.2010 20:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on vieläkin epäselvää, näppäilikö Wes peukalolla ylös-alas vai pelkästään alas. Siis melodioissa, sointujahan se rämpytti edestakas.
 
Wild String Of Voodoo Strat
05.10.2010 20:58:23 (muokattu 05.10.2010 21:01:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Mulle on vieläkin epäselvää, näppäilikö Wes peukalolla ylös-alas vai pelkästään alas. Siis melodioissa, sointujahan se rämpytti edestakas.
 
Wes soitti yksiäänisiä juttuja ainoastaan alas-iskuina. Kyllähän sen kuulisi, jos hän olisi soittanut alas-ylös, koska ylös iskiessä tulisi kynsi vastaan ja täten myös soundi olisi erilainen.
 
EDIT: Tässä videossa näkyy hyvin esimerkiksi, kuinka Wes soitti nopeitakin juttuja pelkillä alas-iskuilla: http://www.youtube.com/watch?v=nbuRMYi2F6Q&feature=related
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Brownie
05.10.2010 22:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä selvensi asiaa. Hyvä video!
 
antti.merikapteeni
06.10.2010 19:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä taisi olla känsä siinä peukalon sivussa, mikä mahdollisti sen, että se pystyi soittamaan sekä ylös-, että alaspäin. Se taitaa olla se aika oleellinen juttu, miksi kukaan ei kuulosta peukalolla soittaessa samalta kuin hän.
 
"Hey. They laughed at Louis Armstrong when he said he was gonna go to the moon. Now he's up there, laughing at them."
Brownie
06.10.2010 20:26:55 (muokattu 06.10.2010 20:27:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antti.merikapteeni: Sillä taisi olla känsä siinä peukalon sivussa, mikä mahdollisti sen, että se pystyi soittamaan sekä ylös-, että alaspäin. Se taitaa olla se aika oleellinen juttu, miksi kukaan ei kuulosta peukalolla soittaessa samalta kuin hän.
 
On mullakin, ja semmoisen saa kunhan jaksaa vaan soitella sillä staililla. Jos ei soita, niin se häviää.
 
Sammo
14.10.2010 13:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi tämä, eli WM:nRiverside boksista Orrin Keepnewsin hihanuotit (heh, tuota sanaa käytetään ilmeisesti ihan oikeastikin).
http://www.gould68.freeserve.co.uk/wesrsesh.html
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «