Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Työharjoittelupaikat 2014
1
rogue24
27.02.2014 10:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan koulun lähiopetusjaksot ovat päättymässä ja nyt olisi aika etsiä työharjoittelupaikka.
 
Olen kyllä jo opiskeluaikana käynyt miksaamassa livekeikkoja mutta kyllä jotenkin nuo äänen jälkityöt/äänisuunnittelu/ studiohomma tuntuisi itselle reilusti mielekkäämmältä ratkaisulta.
 
Tietääkös täällä viisaammat/ kokeneemmat minne kannattaisi hakea ja mitä ihan erityisesti kannattaa painottaa hakemuksissa niin ,että sen joku konkari jaksaisi ihan lukeakin?
 
Ensisijaisesti toivoisin paikkaa pääkaupunkiseudulta.
 
HateHalon
18.03.2014 00:18:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut, että työharjoittelupaikkakyselyt ovat lisääntyneet paljon.
Moni puhuu, että ei meinaa löytyä paikkaa, jossa olisi tarpeeksi tarjota opintoihin liittyvää työtä. Alan heikko tilanne vaikuttaa myös näihin työharjoittelupaikkojen tarjontaan.
 
www.halondesign.com
studiokekkonen
12.05.2014 02:22:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meille tulee kans kyselyitä jatkuvasti, Suomen lisäksi ulkomailta. Tällä hetkellä meidän tarve on täytetty toistaiseksi.
 
Studiopuolella luonnollisesti isommissa studioissa on enemmän tarvetta harjoittelijoille. Ainakin Finnvox, Sonic Pump, E-Studio, Mofo, Mankku ja tietty YLE ovat ottaneet harjoittelijoita. Tunkua on tottakai paljon, mutta hyvällä taimauksella voi napata. Muutamaa kuukautta etukäteen on hyvä ennakoida. TV/post-puolesta en osaa sanoa, mutta logiikka on sama.
 
Muutama hyvä perussääntö hakemukseen ja harjoittelijana olemiseen:
 
-Sähköposti hyvä, puhelin huono. Jos et saa vastausta viikkoon, laita toinen kohtelias maili. Älä pommita.
 
-Älä jaarittele. Hyvä hakemus harjoittelupaikkaan on tiivis, mutta informatiivinen. Saa olla persoonallinen, mutta mitään lisäarvoa ei tule jos sen kirjoittaa Kalevalaiseen runomittaan, päin vastoin. Kerro asiasi, kerro itsestäsi, tiivistä.
 
-Oleellista on että hakemus on suunnattu juuri siihen paikkaan mitä lähestyt, ota selvää mestasta ja kerro miksi haet juuri sinne. Copy-pastesta (suurin osa) tulee tosi huono vaikutelma. Myös siitä jos sähköpostin "vastaanottaja"-kentässä on 10 muuta osoitetta.
 
-Linkkejä itse tekemiin äänityksiin tai vastaaviin on hyvä laittaa, mutta EI Mp3:sia liitteenä! CV:n voi laittaa PDF:nä liitteeksi, muuta ei tarvii.
 
-Hakemuksesta tulisi perustietojen lisäksi käydä ilmi ainakin mitä osaa (laitteet, softat, kuinka hyvin osaa, ajokortti, mitä instrumenttia soittaa, mitä muita taitoja on jne.) ja lisäksi mitä odottaa harjoittelupaikaltaan. Joskus kuvitelmat ja todellisuus eivät aivan vastaa toisiaan. Harjoittelija ei tule tekemään luovaa, vaan suorittavaa työtä. Luovuus tulee sit kyllä ajan myötä esille.
 
-Harjoittelun kesto. Tietty. Yhteen pötköön vai useammassa osassa?
 
-Rahoitus. Oppisopimusjutuissa tää on ollut joskus aika sekava kuvio, en tiedä nykykäytännöistä. Kannattaa ottaa selvää maksaako se työnantajalle.
 
-Työaika kannattaa myös ottaa selville. Näissä hommissa työajat on joskus armottomia ja niissä on välttämätöntä joskus joustaa tilanteen vaatiessa, mutta lailliset oikeutensa on hyvä tietää. Kaikki itse tuntemani harjoittelijoita ottavat paikat kohtelevat reilusti harjoittelijoitaan, mutta esimerkiksi kuvapuolella tilanne on tunnetusti ainakin ollut todella karu.
 
-Vakuutukset. Onko esim. koulun puolesta? Kaikki toi perusbyrokratia on hyvä tietää kun lähestyy jotain, vaikka sitä ei tarvitse hakemukseen vuodattaa. Mutta se tulee aika nopeasti puheeksi.
 
-Lopuksi sanotaan vielä että studioympäristössä hyvä harjoittelija tekee itsensä tarpeelliseksi omalla toiminnallaan, sulautuu ympäristöön, jaksaa loputonta odottelua tylsistymättä, ymmärtää että suu kannattaa pitää mielummin kiinni kuin auki, on oma-aloitteinen ja osaa seurata mitä ympärillä tapahtuu. Mulla on ollut monta harjoittelijaa ja assaria, jotkut hyviä, jotkut huonoja, jotkut todella huonoja, tämänhetkinen aivan mahtava.
 
Onnea matkaan!
 
Juppu / Studio Kekkonen / www.studiokekkonen.com / studiokekkonen.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «