Muusikoiden.net
04.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konservatorioita, joihin on helpohko päästä ammattipuolelle? :)
1
Enni1992
08.01.2014 21:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! :)
Jos täältä löytyisi kokemuksia eri konservatorioiden pääsykokeiden tasosta, niin kuulisin erittäin mielelläni!
Olen opiskellut laulua musiikkiopistossa. Laulusta on näiden muutaman vuoden aikana tullut mulle oikeastaan koko elämä, ja suurin haaveeni on opiskella oopperalaulajaksi. Olen suorittanut 2. tasokokeen parhaalla arvosanalla ja opettaja on myös ollut sitä mieltä, että mun äänimateriaali olisi soveltuva musan korkeakouluopintoihin. Ajattelin hakea ensi keväänä konservatorioon opiskelemaan muusikoksi, jotta saisin keskityttyä laulun opiskeluun paremmin (opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti ihan toista alaa, joten aikaa harjoitteluun ei jää kovin paljon). En ole varsinaisesti soittanut mitään soitinta ennen laulamista, enkä myöskään ole mikään mestari teoriassa. Nuoteista en osaa soittaa sujuvasti, prima vista -laulu ei onnistu ollenkaan. En siis varmasti pääse konservatorioon tänne Helsinkiin, missä asun. Osaisittekohan neuvoa konservatorioita, joihin olisi helpompi päästä kuin tänne, mutta joiden opetuksen taso olisi kuitenkin hyvä (esim. Joensuussa opetus on kuulemani mukaan melko huonoa)? Ihan toiselle puolelle Suomea mulla ei ole mahdollisuutta lähteä, elämäntilanteen takia mun on asuttava puolittain Helsigissä, vaikka muualla opiskelisinkin. Esim. Lahden ja Turun konsien taso kiinnostaa kovasti!
Lämmin kiitos, jos joku jaksaa vastata! :)

Vessajono
12.01.2014 19:18:48

Kai se lähtökohta on periaatteessa kaikilla sama, eli 3/3:a vastaavia tietoja ja taitoja edellytetään. "Periaatteessa" sen takia, että en tiedä miten paljon, jos yhtään, tästä joustetaan mikäli hakijoita ei ole ja onko ylipäätään sellaista tilannetta että niitä hakijoita ei olisi. Joku muu (Janus?) varmaan tietää tästä enemmän.

Mutta noin kaiken kaikkiaan toi sun tilanne kuulostaa siltä, että kannattaisi ponnistaa sinne ammattiopintoihin jonkin kansanopiston musiikkilinjan kautta.

"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
nisumaka
13.01.2014 10:05:38 (muokattu 13.01.2014 10:23:30)

Olen opiskellut laulua musiikkiopistossa

Miksi et jatka tuolla ja hoida 3/3 tasoa sekä instrumentista (laulu) että musiikin teoriasta. Noi on ne, mitä konservatoriossa suurin piirtein kysellään.

Nyt on sellainen homma tietysti konservatoriosta, että niillä on sekä AMK- että II-tason opetusta. Periaatteessa tuo II-taso on keskiaste, siis ammattikoulu, ja mitä mä olen sillä tasolla opiskelevia tavannut, he menevät suurin piirtein 3/3 ja sitten jatkavat tosta vielä D-tutkintoa (kait soveltuvin osin, ei ehkä ihan kaikkea). Täällähän on tullut esille mm se, että oppikirjana käytetään Toonikaa ja siihen on sitten tehty jakoa varten työnimeltään Tohtori Tonnikala -kirjasta, mutta sitä ei julkaista. On siis vaan konsalla loppupään oppikirjana II-asteella. Tosta voi jo vähän päätellä, missä suurin piirtein mennään. Ja oppilaitosten sivuilta löytyy vallan mainiosti tietoa, esim ennakkotehtäviä voi tehdä jne. Tämä koskee sitten rytmimusiikkipuolta.

opiskella oopperalaulajaksi
elämäntilanteen takia mun on asuttava puolittain Helsigissä

Vahva vaihtoehto on sitten 1/3 - 3/3 teoriaopinnot kesäisin SibA:n avoimella.

hakijoita ei ole ja onko ylipäätään sellaista tilannetta että niitä hakijoita ei olisi

Minua mietityttää sama asia, kuin Vessajonoa. Käsitykseni mukaan vähän linjasta riippuen 20 % hakijoista pääsee kirkkomusiikkipuolelle Kuopioon (SibA), ja sinne on kait helpointa päästä. Sellainen 5 - 15 % haarukka on hyvä ajattelutapa, eli hakijoita on keskimäärin 10 kertaa enemmän, kuin aloituspaikkoja. Tällainen on mulla käsitys. Tarkoitan, että taidealoille on yleensä aina niin paljon hakijoita, että mukaan ei pääse siitä syystä, että jossain oppilaitoksessa "jäisi" paikkoja täyttämättä.

Janus
13.01.2014 11:25:27

nisumaka: Nyt on sellainen homma tietysti konservatoriosta, että niillä on sekä AMK- että II-tason opetusta.

Ei. Konservatoriot ja AMK:t ovat nykyisin täysin erillisiä instanssejaan, vaikka monessa kaupungissa sijaitsevatkin samassa kiinteistössä (yhteiset harjoitus-/ryhmäopetus-/jne. luokat, mahd. studiotilat jne.).

Periaatteessa tuo II-taso on keskiaste, siis ammattikoulu, ja mitä mä olen sillä tasolla opiskelevia tavannut, he menevät suurin piirtein 3/3 ja sitten jatkavat tosta vielä D-tutkintoa (kait soveltuvin osin, ei ehkä ihan kaikkea).

Ei. D-tutkinto tehdään II asteen ammattiopintojen päätteeksi kokonaisuudessaan + hela liuta muita muusikon ammatissa olennaisia opintoja (mm. työelämäosaaminen, sovittamisen perusteet, sivuinstrumentti jne. - esimerkiksi Turun konsan opetussuunnitelmaa pääsee vilkaisemaan tästä: http://www.turunkonservatorio.fi/ad … les/Opiskelutaulukko%20muusikko.pdf).

Täällähän on tullut esille mm se, että oppikirjana käytetään Toonikaa

Ansiokas kirja, mutta ei varsinaisesti oppilaitosten standardi (esim. Helsingin popjazz-konservatoriolla on jo tuoreempi kirja sisäisessä käytössä).

Tämä koskee sitten rytmimusiikkipuolta.

Aloittajan tähtäimessä oopperalaulu = rytmimusiikin ammattiopinnot eivät liity tähän millään tavalla.

Vahva vaihtoehto on sitten 1/3 - 3/3 teoriaopinnot kesäisin SibA:n avoimella.

Sibelius-Akatemia ei järjestä 1/3-3/3 -tasoista teoriaopetusta. Kesäyliopiston esitteessä on silloin tällöin näkynyt jotain teoriakurssien ilmoituksia, mutta järjestäjänä ei ole ollut Taideyliopisto/SibA.

_____

Aloittajalle lisäinfoa myöhemmin, duuniin =>

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti