Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuotantoyhtiöt ja omien biisinäytteiden "suojaaminen".
1
Eddie
08.06.2013 11:48:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Tilanne pähkinänkuoressa: ulkomaalainen tuotantoyhtiö kuuli tekemiäni remixejä netissä, ja haluaisi kuulla lisää musiikkiani, joiden perusteella harkitsee palkkavansa minut tekemään heidän asiakkailleen biisejä.
 
Yhtiön edustaja pyytää mua lataamaan biisejäni Dropboxiin, jotta yhtiön tuotantoryhmä voi kuunnella biisit läpi ja miettiä sitten, onko minusta hommaan. He ottavat minuun yhteyttä uudelleen, jos haluavat palkata minut.
 
Osaako kukaan kertoa, onko tämänkaltainen menettely yleistä musa-alalla? Mietin, että periaatteessa biisejäni/ideoitani olisi helppo varastaa (jos nyt ovat sitten tarpeeksi hyviä), eikä minuun tarvisi ottaa enää yhteyttä. Toisaalta sama tilannehan on periaatteessa aina, kun lataa omia hengentuotoksiaan nettiin. Miten tässä tilanteessa tulisi edetä?
 
Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa asiassa! :) Itse otan vasta ensiaskeleita näissä kuvioissa, ja olen aika kujalla! :D
 
Ostetaan soittotaito.
-Q-
09.06.2013 16:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieltämättä vähän arveluttavaa jos nimenomaan pyydetään näytteet ladattavaksi ja kokonaisina kappaleina, mutta vaikeahan se on todellisia tarkoitusperiä arvailla. Tässä tapauksessa kun kyseessä on joku tietty taho, kannattaa tietysti vähintäänkin selvitellä taustoja perusgoogletuksilla. Mahdolliset rosvoukset lienevät herättäneen keskustelua jo aiemmin.
 
Valitettavasti ei ole mitään kokemusta aiheesta mutta sen verran skeptinen olen että esimmäisellä yhteystyökerralla antaisin ladattavaksi vain lyhyitä pätkiä tai vaikka satunnaisilla hiljaisuuksilla höystettyjä versioita. Sitten virallisempi yhteyistyö käynnistetään jonkinlaisella sopimuksella jota vastaan saa kuranttia tavaraa.
 
Ylipäänsä tällaisen "henkisen pääoman" täydellinen suojaaminen tuntuu olevan aika vaikeaa nykyään. Valokuvista tuntuu tulleen täysin arvotonta, vapaata riistaa ja nimekkäät suunnittelijat varastaa kangaskuosit suoraan tauluista.
 
Janus
09.06.2013 18:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on ilmeisesti jotain katalogimusiikkia eteenpäin lisensoiva firma (?), ja aloittajalla on (sinänsä pätevän kuuloista) materiaalia jo netti väärällään kuunneltavana, joten mistä firman päässä kiikastaa?
 
Proceed with caution. Tai, ainakaan näillä pohjatiedoilla ei pysty sanomaan enempää. Kaavamaisesti ajatellen, tuotantoyhtiöiden "asiakkaita" ovat levy-yhtiöt, joille tuotantoyhtiöt tekevät valmiin tuotteen (bändin/artistin levy, single, video...) ja siksi aloitusviestissä kuvailtu skenaario (ainakin käytetyin termein) kuulosti vähän oudolta.
 
KTR
09.06.2013 19:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä huonolaatusia mp3:sia näytille. Sano, että parempilaatuset sitte ku homma on selkee.
 
akupoppari
12.06.2013 15:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon ladannut piilotettuina linkkeinä ensin youtubeen, jolla voi ainakin todistaa että on tehnyt biisin silloin.
 
Tilanne pähkinänkuoressa: ulkomaalainen tuotantoyhtiö kuuli tekemiäni remixejä netissä, ja haluaisi kuulla lisää musiikkiani, joiden perusteella harkitsee palkkavansa minut tekemään heidän asiakkailleen biisejä.
 
Yhtiön edustaja pyytää mua lataamaan biisejäni Dropboxiin, jotta yhtiön tuotantoryhmä voi kuunnella biisit läpi ja miettiä sitten, onko minusta hommaan. He ottavat minuun yhteyttä uudelleen, jos haluavat palkata minut.
 
Osaako kukaan kertoa, onko tämänkaltainen menettely yleistä musa-alalla? Mietin, että periaatteessa biisejäni/ideoitani olisi helppo varastaa (jos nyt ovat sitten tarpeeksi hyviä), eikä minuun tarvisi ottaa enää yhteyttä. Toisaalta sama tilannehan on periaatteessa aina, kun lataa omia hengentuotoksiaan nettiin. Miten tässä tilanteessa tulisi edetä?
 
Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa asiassa! :) Itse otan vasta ensiaskeleita näissä kuvioissa, ja olen aika kujalla! :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «