Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Työharjoittelupaikka Suomessa tai ulkomailla
1
LunaS
16.01.2013 20:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen opiskellut pari vuotta TAMKin digitaalisen äänen ja kaupallisen musiikin linjalla. Tällä hetkellä kolmas vuosi vierähtää vaihto-opiskelun merkeissä Southamptonissa, Solent Universityssa (popular music and record production). On tullut opeteltua mm. surround-ääntä, livemusaa, äänittämistä, markkinointia, miksausta ja äänen jälkitöitä. Musaa olen tehnyt mm. opiskelijoiden tuotantoihin, tv-sarjoista lyhäreihin.
 
Ensi syksynä pitäisi suorittaa työharjoittelu. Itseäni kiinnostaa (tai ainakin tuntuu siltä että omat vahvuudet suuntautuvat sinne suuntaan) musabisnes: markkinointi, management, musiikin vienti yms. Olisi hienoa, jos kansainvälisyys olisi tavalla tai toisella osana työharjoittelua.
 
En vain tiedä, mistä työharjoittelupaikan etsimisen voisi aloittaa. Ideoita/ehdotuksia mahdollisista yrityksistä Suomessa/ulkomailla, jotka ottavat työharjoittelijoita, otetaan lämpimästi vastaan!
 
nisumaka
18.01.2013 14:46:49 (muokattu 18.01.2013 14:48:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on ihan hatusta, mutta jos olisin sinun asemassasi, ottaisin yhteyttä Eastway:hyn. Jotenkin vaan maistuisi järkevältä siirrolta taustasi huomioon ottaen. Kykenet ilmeisesti sekä hoitamaan konsertin hallinto- ja markkinointipuolta, ja vielä osallistumaan äänentoiston hoitamiseen, niin toi on jo aika paljon.
 
Janus
19.01.2013 18:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tää on ihan hatusta, mutta jos olisin sinun asemassasi, ottaisin yhteyttä Eastway:hyn. Jotenkin vaan maistuisi järkevältä siirrolta taustasi huomioon ottaen. Kykenet ilmeisesti sekä hoitamaan konsertin hallinto- ja markkinointipuolta, ja vielä osallistumaan äänentoiston hoitamiseen, niin toi on jo aika paljon.
 
Mitä tarkkaan ottaen tiedät Eastwayn toiminnasta ja toimialasta yleensä?
 
nisumaka
21.01.2013 16:00:05 (muokattu 21.01.2013 16:14:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei millään pahalla Janus. Olen ollut alalla 20 v äänittarkkaajana ja Hytin veljekset ostivat Sarapaltiolta vanhan vuokraosaston, jota vedin sellaiset 5 v. Tämä tapahtui joskus 1987 about, lähdin MS-Audiotronista 1985, kun jatkoin tekniikan alan korkeakouluopiskeluitani. 1985-1995 olin duunissa free-lancer-äänitarkkaajana Radio Ykkösessä-Radio Ettan. Riitäiskö tää sulle noin niinko ammattipätevyydestä. Eläketietojeni mukaan tulen saamaan ihan kohtuullista eläkettä jopa noista kaikista töistä. Lähetystunteja on yli viisi tuhatta.
 
Vanhaan hyvään aikaan 70-luvulla, ja vielä 80-luvullakin äänentoistopuolen ammattilaiset pääsääntöisesti olivat tekniikan alan opiskelijoita, jotka harrastivat musiikkia - kuten allekirjoittanut teki. Nämä 80-luvun puolen välin jälkeen tulleet koulutusmahdollisuudet ovat jotain selllaista, mitä noina aikoina vaan ei yksinkertaisesti ollut olemassa. Se siitä.
 
Jos joku kaveri olisi noihin aikoihin ottanut yhteyttä kertoen taustastaan suurin piirtein, mitä tuossa alkuperäinen kirjoittaja teki, olisin kutsunut hänet työpaikkahaastatteluun ja ainakin palkannut free-lanceriksi keikoille.
 
Jos sua kiinnostaa tietää, mikä mun soittotaitoni on, kun mä niin kovasti näytän herättävän sun puolelta tätä keskustelua, niin tule 31.1.2013 18:00 Vuotalolle. Siellä on tommoista tarjolla. Niin siis mä soitan bassoa tossa ensin mainitussa.
 
Mitä kuuluu -konserttiviikko: Big Band
to 31.1.2013 klo 18.00
Vapaa pääsy
Vuotalo, Vuosaari, Helsinki

Lavalle nousevat Pakilan Musiikkiopiston big band, kapellimestarinaan William Suvanne sekä Pop & Jazz Konservatorion big band kapellimestarinaan Ari Jokelainen.
 
Janus
21.01.2013 21:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ei millään pahalla Janus. Olen ollut alalla 20 v äänittarkkaajana ja Hytin veljekset ostivat Sarapaltiolta vanhan vuokraosaston, jota vedin sellaiset 5 v. Tämä tapahtui joskus 1987 about, lähdin MS-Audiotronista 1985, kun jatkoin tekniikan alan korkeakouluopiskeluitani. 1985-1995 olin duunissa free-lancer-äänitarkkaajana Radio Ykkösessä-Radio Ettan. Riitäiskö tää sulle noin niinko ammattipätevyydestä. Eläketietojeni mukaan tulen saamaan ihan kohtuullista eläkettä jopa noista kaikista töistä. Lähetystunteja on yli viisi tuhatta.
 
http://bit.ly/AdbJaJ
 
Vanhaan hyvään aikaan 70-luvulla, ja vielä 80-luvullakin äänentoistopuolen ammattilaiset pääsääntöisesti olivat tekniikan alan opiskelijoita, jotka harrastivat musiikkia - kuten allekirjoittanut teki. Nämä 80-luvun puolen välin jälkeen tulleet koulutusmahdollisuudet ovat jotain selllaista, mitä noina aikoina vaan ei yksinkertaisesti ollut olemassa. Se siitä.
 
Jos joku kaveri olisi noihin aikoihin ottanut yhteyttä kertoen taustastaan suurin piirtein, mitä tuossa alkuperäinen kirjoittaja teki, olisin kutsunut hänet työpaikkahaastatteluun ja ainakin palkannut free-lanceriksi keikoille.

 
Puulaatikon työntäminen ja lakun vetäminen tuskin kiinnostaa aloittajaa tuolla koulutuksella. Tämän voi päätellä ihan lukemalla ekan viestin ajatuksen kanssa.
 
Sopivampia työharjoittelua tarjoavia instansseja ovat levy-yhtiöt isoista pienempiin, tuotantoyhtiöt/studiot (usein saman katon alla: juuri äskettäin yksi tällainen iso, Helsingissä toimiva monikansallisia tuotantoja tekevä studio ilmoitti kevään työharjoitteluhaun päättyneeksi - tough luck), järjestöt... ei jaksa luetella, katsokoon täältä: http://musicfinland.fi/en/finnish-music-directory/
 
Jos sua kiinnostaa tietää, mikä mun soittotaitoni on,
 
En keksi, mikä voisi kiinnostaa mua yhtään vähempää.
 
kun mä niin kovasti näytän herättävän sun puolelta tätä keskustelua, niin tule 31.1.2013 18:00 Vuotalolle. Siellä on tommoista tarjolla. Niin siis mä soitan bassoa tossa ensin mainitussa.
 
Mitä kuuluu -konserttiviikko: Big Band
to 31.1.2013 klo 18.00
Vapaa pääsy
Vuotalo, Vuosaari, Helsinki

Lavalle nousevat Pakilan Musiikkiopiston big band, kapellimestarinaan William Suvanne sekä Pop & Jazz Konservatorion big band kapellimestarinaan Ari Jokelainen.

 
Hienoa nimien pudottelua, mutta itse keskustelen täällä nimimerkkinä nimimerkeille. Vastaan asiallisiin kysymyksiin ammattitaitoni ja ymmärrykseni puitteissa, jeesaan avunpyytäjiä pikaviestitse yksityiskohtaisemmin, ja ammun alas kyseenalaiset ja suorastaan valheelliset väittämät kaikin käytössä olevin retorisin keinoin - kuten tähänkin asti.
 
Jooba
21.01.2013 22:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän alkuun täsmennys, että 4 vuosi on lopuillaan ja valmistun keväältä samasta puljusta missä sä nyt olet.
 
Yrityksiä on pilvin pimein, suosittelen lämpimästi kysymään opettajiltasi, henkilöt H.K, J.T ja T.L, että mitä mieltä he ovat asiasta. Sitten mun ehdotukset, eivät missään paremmuusjärjestyksessä.
 
1.Music Finland - kärkipaikalla siihen hommaan mitä suomalainen musiikki tekee maailmalla. Musiikinviennin edistämiseen tehty organisaatio, ex-Musex. Heillä alkaa aina puolen vuoden välein harjoittelut. Assarihommia mutta tulee tärkeimmät pelaajat tutuiksi niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Et varsinaisesti tee siis kauppaa artisteilla, mutta saat todella eturivin paikan.
 
2.Sitten joku management firma johon assarihommiin. Fullsteam Management ehkäpä? Nuori ja innovatiivinen independed yhtiö. Muista, että manageri on yhtä hyvä kun kaikki kontaktit mitä löytyy + bändien status mitä edustat. Tämä yleensä saavutetaan vasta vuosien päästä. Ulkomailta management yhtiöitä löytyy enemmän.
 
3. Yrittäjyys. Jos sulla on rohkeutta pelata niin oma firma pystyyn ja sitä kautta rakentamaan uraasi. Yrityksiä ne on ne pienetkin firmat ja pk-yrityksistä ne menestystarinat rakentuu. Pidempi ja kivisempi tie, mutta jos potentiaalia löytyy ja yhtyeitä kenen kanssa työskennellä niin miksei. Ja yritystoimintaa voi tehdä päivätyön ohellakin! Ei sitä heti tarvitse tehdä 24/7 periaatteella.
 
Uskon että siitä Southamptonin matkasta on varmasti hyötyä sinulle. Tiedän erään henkilön joka sinne lähti TAMK/Virroilta eikä tullut koskaan takaisin, koska työllistyi Brittein saarella. Silmät ja korvat vaan auki ja opetutoreiden kanssa palaveria säännöllisesti niin sieltä se oma ura aukeaa.
 
nisumaka
22.01.2013 08:40:36 (muokattu 22.01.2013 09:47:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puulaatikon työntäminen ja lakun vetäminen tuskin kiinnostaa aloittajaa tuolla koulutuksella. Tämän voi päätellä ihan lukemalla ekan viestin ajatuksen kanssa.
 
Näin varmasti on, että roudaushommia helposti tulisi ehdotuksessani myös tehtäväksi. Itselleni ovat ammattityöt aina auenneet pääsääntöisesti joko osa-aikaisen työsopimuksen tai free-lancer-työn kautta. Näihin on aina myös liittynyt laitteistojen asennus- ja kuljetustehtäviä, paitsi tietysti radion tarkkaamossa.
 
Yrittäjyys. Jos sulla on rohkeutta pelata niin oma firma pystyyn ja sitä kautta rakentamaan uraasi
 
Niin Suomi on pieni maa, ja tämä on todellinen vaihtoehto täällä. Ainakin alan pienyrityksiä, erilaisia, on mielestäni aika paljon. Riippuu taas tietysti, mitä sektoria painotetaan. Eli joudutko aloittamaan "roudauslafkasta" ja sitä kautta luot kontaktiverkon, vai onnistutko pääsemään suoraan kansainvälisiin tehtäviin.
 
Maailma aukeaa varmasti ihan erilaisena tänä päivänä nuorelle, joka on suorittanut alan AMK-tutkinnon, kuin 30 vuotta sitten ammattikoulusta valmistuneille sähköasentajille, jotka aloittivat "roudarinhommat". Samaten käytännön mahdollisuudet ovat jotain ihan muuta, esimerkiksi tuo kansainvälisessä musiikkiliitoiminnassa toimiminen.
 
Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja löytää itselleen hyvän harjoittelupaikan.
 
P.S. Tuli jälkikäteen mieleen omista AMK-ajoistani sellainen homma, että oppilaitokset ottavat myös harjoittelukaudelle opiskelijoita. Janus ehkäpä tuntee tätä paremmin, tai oman oppilaitoksesi rehtori/vastuuopettajat. Mikäli oikein tulkkaan, on kyse pakollisesta yhden lukukauden mittaisesta työharjoittelusta.
 
Jooba
22.01.2013 10:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roudaushommissa ei ole mitään vikaa mutta kysyjä kyllä eliminoi sen äänitekniikan aika selvästi pois. Siitä ehkä tämä närkästyneisyys. Musabisnes sisältäen markkinointia, managementtia ja musavientiä oli hakusessa.
 
EastWayllä varmasti aukeaa ovi moneen suuntaan, mutta ne on taasen ihan erilaiseen näkökulmaan. Local PA dealer ei ole musiikin viennin kanssa missään tekemisissä.
 
Nim. merk. Olen roudannut ja tulen roudaamaan.
 
nisumaka
22.01.2013 11:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Jooba. Näin varmasti on, että katson asioita omasta kuvakulmastani, ja se on ammttikoulu-oppisopimus äänitarkkaajan/roudarin kuvakulma.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «