Muusikoiden.net
11.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ehtiikö yliopisto-opintojen ohessa panostaa musiikkiin?
1 2
Charge
06.01.2013 19:51:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieluusti kuulisin mielipiteitä tästä. Kun noissa yliopistoissa näyttäisi olevan vaatimusta, että n. 60 op vuosi olisi saatava kasaan, ainakin kandin tutkintoon saakka, niin kuinkas suuren palan tuo koulunkäynti käytännöstä haukkaa vapaa-ajasta ja näin myös musiikille tarvittavasta ajasta? Tarkoitus kun olisi sitten ensi vuonna yliopistossa opiskella jotain muuta ja siinä sivussa musiikkiopistossa panostaa pianonsoittoon kaikki mitä käpälistä lähtee.

Mahdollisesti sitten seuraavana vuonna, mikäli taitotaso tarpeeksi karttuu, hakeutuisin ihan kokopäiväisesti ammatillisiin musaopintoihin. Eli kuinka tiivistä tuo yliopistossa opiskelu yleensä on, tarviiko koulussa olla joka päivä ja kuinka monta tuntia keskimäärin päivässä? Riippuu varmaan alastakin joo, mutta kyselenpä nyt kuiteskin. Olisi kiva, jos joku mukava vaikka vastailis. :)

"Historys Written Today".
tarmo
06.01.2013 22:15:24 (muokattu 06.01.2013 22:22:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Mieluusti kuulisin mielipiteitä tästä. Kun noissa yliopistoissa näyttäisi olevan vaatimusta, että n. 60 op vuosi olisi saatava kasaan, ainakin kandin tutkintoon saakka, niin kuinkas suuren palan tuo koulunkäynti käytännöstä haukkaa vapaa-ajasta ja näin myös musiikille tarvittavasta ajasta? Tarkoitus kun olisi sitten ensi vuonna yliopistossa opiskella jotain muuta ja siinä sivussa musiikkiopistossa panostaa pianonsoittoon kaikki mitä käpälistä lähtee.

Mahdollisesti sitten seuraavana vuonna, mikäli taitotaso tarpeeksi karttuu, hakeutuisin ihan kokopäiväisesti ammatillisiin musaopintoihin. Eli kuinka tiivistä tuo yliopistossa opiskelu yleensä on, tarviiko koulussa olla joka päivä ja kuinka monta tuntia keskimäärin päivässä? Riippuu varmaan alastakin joo, mutta kyselenpä nyt kuiteskin. Olisi kiva, jos joku mukava vaikka vastailis. :)

Ihan riippuu siitä mitä opiskelet. Lähtökohtaisesti aika riittää, jos osaa käyttää kalenteria.

Kysymys on sinänsä ennenaikainen, jos ei ole mitään käsitystä oppiaineesta. Läsnäolovaatimukset, ym. kun tapaavat vaihdella melko lailla tiedekunnittain.

Ei se yliopisto ole mikään 24/7 -laitos. Terve järki on tässäkin asiassa ihan paikallaan. Näitä on ihan oikeasti turha spekuloida liikoja tuolta pohjalta. Jos yliopiston ovet aukeaa, menet sinne sitten ja muodostat omat käsityksesi. Jos ei aika riitä treenailuun opintojen ohessa, sitten kannattaa miettiä harkiten, mitä ratkaisuja sun kannattaa tehdä tai jättää tekemättä. Omia päätöksiä...

E: kun tuota yliopiston opinto-oikeutta nykyään rajoitettu, kannattaa tarkkaan harkita, onko järkevää hukata yksi vuosi opinto-oikeutta pelkkään päämäärättömään itsensä etsimiseen. Oma valintahan se on, mutta saattaa myöhemmin kaduttaa.

Objectif Lune
06.01.2013 23:08:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo:
E: kun tuota yliopiston opinto-oikeutta nykyään rajoitettu, kannattaa tarkkaan harkita, onko järkevää hukata yksi vuosi opinto-oikeutta pelkkään päämäärättömään itsensä etsimiseen. Oma valintahan se on, mutta saattaa myöhemmin kaduttaa.

Komppia tälle. Jos kerran aikoo musauralle ihan tosissaan niin sitten kannattaa ehkä panostaa siihen. Itselläni on se ongelma, että haluan kovasti tehdä sekä musaa, että pärjätä yliopisto-opinnoissa ja tehdä sillä alalla uraa. Kyllähän se aikaa vie ja asioita pitää priorisoida, mutta toisaalta ei ole mikään pakko suorittaa yliopistoa viidessä vuodessa. Kun vähän väljentää opintoja vaikka kuuteen tai seitsemään vuoteen, pystyy ihan helposti antamaan aikaa myös musiikille.

Oon viime aikoina aika paljon käynyt päässäni keloja siitä, että mitä jos joku kiinnostuisi tekemästäni (tai siis bändini tekemästä) musiikista niin paljon, että musiikkiin pitäisi alkaa panostamaan vielä enemmän. Silloin varmaan tosiaan valitsisin opintojen väljentämisen. Nyt karkeastiottaen lukukauden aikana menee 35-40 tuntia kouluun ja 10 tuntia musiikkiin viikossa. (sis. bänditreenit, säveltämisen, harjoittelemisen ja keikat) Lukukausien ulkopuolella sitten tulee kausia, jolloin musiikkiin tulee käytettyä enemmän aikaa.

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
tarmo
07.01.2013 10:48:41

Toivottavasti vastaukseni ei vaikuta liian tylyltä, en sitä ainakaan sellaiseksi tarkoittanut.

Itse opiskelin tiedekunnassa, jossa piti opiskella paljon, mutta läsnäoloja oli suhteellisen vähän verrattuna moniin muihin tiedekuntiin.

Opintojen ohessa olin alkuun vuoden teatterimuusikkona ja sen jälkeen tuli vielä opiskeluaikana tehtyä jokunen sata keikkaa. Valmistumiseen meni aika tarkalleen se seitsemän vuotta. Ilman keikkailun vaatimia taukoja olisi mennyt nopeammin, vaikka en mikään superopiskelija ollutkaan.

Itse toki kävin ensin katsomassa musiikkiopiskelua vuoden päivät ja totesin sen jälkeen lähteväni mieluummin muihin töihin. Eipä kaduta, joskin keikoille ehtii nykyään huomattavasti harvemmin.

Mun näkemykseni on se, että opiskeluaikana ehtii harrastaa ja vaikka tehdä työkseenkin jotain muuta kuin sitä, mitä opiskelee. Siinä tuskin menee aika hukkaan. Ihan vain omista kokemuksista olen kuitenkin sitä mieltä, että aika menee hukkaan vain silloin, kun käyttää aikaansa sellaiseen, johon ei sisälly mitään tavoitetta. Jos hakeutuu yliopistoon "välivuodeksi" tai miettimään syntyjä syviä, silloin kannattaa ainakin hoitaa kunnialla ns. akateemiset alkuopinnot. Niitä voi hyödyntää mahdollisesti jossain muussakin tiedekunnassa, jos joskus löytyy se, mitä todella haluaa. Jos ei taasen yhtään halua opiskella jotain tiettyä oppialaa, miksi vaivautua menemään yliopistoon sitä opiskelemaan... Siinä saattaa mennä aika ja mahdollisuudet hukkaan.

Charge
07.01.2013 17:46:02 (muokattu 07.01.2013 21:25:52)

Tällä hetkellä musiikillinen osaamiseni ei riittäisi vielä ammattiopintoihin hakeutumiseen. Tarkoitus olisi lähinnä panostaa musiikkiin yliopisto-opintojen ohessa vuosi-pari. Sitten jos ei taidot riitä musiikin ammatiopintoihin, niin vähennän panostusta musiikkiopintoihin ja siirryn panostamaan täysillä yliopisto-opintoihin. Eli koko yliopistoaikaa ei ole tarkoitus hassata ja haihatella, että mikä minusta sitten tuliskaan, vaan lähinnä haluan katsoa oman musiikillisen tieni niin pitkälle kuin mahdollista, ettei tarvi sitten vanhana harmitella, kun ei nuorena tullut kokeiltua. :)

Epämuusikko
16.01.2013 22:22:01 (muokattu 16.01.2013 22:33:59)

Nnen kerran: tee keikkoja ja päätä itse! Kyllä se musa/skene/työllisyys vs taito vs erikoisosaamisesi ajankohtaisuus -härdelli kertoo kenestä on ja mihin.

Siis kouluissahan voi olla vaikka missä kirjoilla, mutta jos ei "oikeiden" opintojensa sivussa kerkeä elämään muusikkouttaan niin ei siinä koulut auta. Ja jos musaopinnot on sitä kivaa joskoehkäkuitenkinkunpitääollaaikuinenmuttasittehaluisvähänniikuharrastaajajossiitäjokuoviaukeeniinsitteehkä -osastoa niin mieti vielä. e: niin kuin Tarmo tuossa jo asian esittikin.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
annananna
21.04.2013 02:27:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemus on tälläinen; aloitin yliopisto-opiskelun nelisen vuotta sitten. Samalla opiskelin musiikkia ja tein sitäkin tosissani. Neljässä vuodessa olin saavuttanut sekä muusikon taidot, että vähän yliopisto-opintoja kasaan, mutta nyt jouduin pyytämään lisää aikaa yliopiston suorittamiseen, sillä musiikin opiskelu vei hyvin paljon aikaa viikosta, sillä suoritin myös omaa orkesteria ja sävellysopintoja. Musiikkia jos tosissaan opiskelee ja huomioi siihen kuluvan ajan ja rahan, niin kyllä se kannattaa tosissaan ottaa. Yliopistosta saa yleensä lisää aikaa opintoihin, musaopintojen kanssa saataa olla vähän nihkeenpää.

Janus
21.04.2013 10:51:47

annananna: Neljässä vuodessa olin saavuttanut --- muusikon taidot

Rohkenen epäillä.

Musiikkialan perustutkinto (=muusikon ammattitutkinto, http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/ko … 188befc-3fb1-4e79-ae9a-b034bf2cdce0 ) on aivan erilainen todistus pätevyydestä, kuin _musiikkiopiston_ päästötodistus. Tämän tutkinnon jälkeenkin suurin osa muusikoista jatkaa opintojaan AMK/YAMK-tasolle, osa jopa maistereiksi tai tohtoreiksi (Sibelius-Akatemia). Musiikkiopisto on muusikon ammattia tarkastellen yleissivistävyydessään n. lukiota vastaava laitos, olettaen että sen käy loppuun asti instrumentin D-tutkintoineen, -säveltapailuineen/kenraalibasso-opintoineen/jne. Toki aikuisenakin voi käydä harrastamassa musiikkia musiikkiopiston päästötodistus mielessä (ns. laaja oppimäärä) - tämä vastaa oikeastaan iltalukion käymistä. (Itse jätin lukiossa matematiikan käytännössä kokonaan kesken ajanpuutteen takia, mutta jos nyt aikuisena kävisin iltalukiossa kaikki pitkän matematiikan kurssit ja kirjoittaisinkin sen, tämä ei tekisi minusta matemaatikkoa.)

Musiikki on hieno harrastus ja kuuluu kaikille (sattumalta, kannattaa lukaista ajankohtainen ja hieno Kalevi Ahon kirjoitus: http://www.sinfoniaorkesterit.fi/fi/artikkeli/?id=28&ofs=0 ) ikään katsomatta, mutta mun mielestä saavutin neljässä vuodessa muusikon taidot tuntuu aika vähättelevältä ajatukselta niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet järjestelmällisesti
- lapsesta asti esim. 10-12 vuotta
- tämän jälkeen 3-4 vuotta ammattiopinnoissa
- tämän jälkeen (ja jo aikaisemminkin) täyspäiväisesti, jatkuvasti työssään musiikin kanssa tekemisissä ollessaan

Ja monikaan heistä ei ajattele olevansa "valmis".

annananna
21.04.2013 15:25:03

Janus: Rohkenen epäillä.

Musiikkialan perustutkinto (=muusikon ammattitutkinto, http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/ko … 188befc-3fb1-4e79-ae9a-b034bf2cdce0 ) on aivan erilainen todistus pätevyydestä, kuin _musiikkiopiston_ päästötodistus. Tämän tutkinnon jälkeenkin suurin osa jatkaa opintojaan AMK/YAMK-tasolle, osa jopa maistereiksi tai tohtoreiksi (Sibelius-Akatemia). Musiikkiopisto on muusikon ammattia tarkastellen yleissivistävyydessään n. lukiota vastaava laitos, olettaen että sen käy loppuun asti instrumentin D-tutkintoineen, -säveltapailuineen/kenraalibasso-opintoineen/jne.

Janus, et sä voi tietää mitä mä oon saavuttanut, tai hei tuu meidän keikalle, jos niin paljon kiinnostaa discantus.net

Janus
21.04.2013 16:21:49 (muokattu 21.04.2013 16:22:02)

annananna: Janus, et sä voi tietää mitä mä oon saavuttanut, tai hei tuu meidän keikalle, jos niin paljon kiinnostaa discantus.net

⟦ ⟧ Lainaustoiminnon oikeaoppinen käyttö
⟦X⟧ Hienovarainen nettipromootio
⟦X⟧ Pointin vahvistaminen (yo. linkki)

Seison edelleen kirjoitukseni sisällön takana. Rohkenen epäillä, että sulla ei ole muusikon ammattitutkintoon rinnastettavaa tietotaitoa ja siksi "muusikon taidot"-fraasin käyttäminen on hieman arveluttavaa. Peräänkuulutin realismia yleisellä tasolla ja lukiovertaus pitää edelleen paikkansa. Olen mukava ihminen enkä laita tähän nyt omasta puolestani minkäänlaisia web-linkkejä.

annananna
21.04.2013 17:33:18

Janus: ⟦ ⟧ Lainaustoiminnon oikeaoppinen käyttö
⟦X⟧ Hienovarainen nettipromootio
⟦X⟧ Pointin vahvistaminen (yo. linkki)

Seison edelleen kirjoitukseni sisällön takana. Rohkenen epäillä, että sulla ei ole muusikon ammattitutkintoon rinnastettavaa tietotaitoa ja siksi "muusikon taidot"-fraasin käyttäminen on hieman arveluttavaa. Peräänkuulutin realismia yleisellä tasolla ja lukiovertaus pitää edelleen paikkansa. Olen mukava ihminen enkä laita tähän nyt omasta puolestani minkäänlaisia web-linkkejä.

Pikku vinkki; mä en ala säätämään sun kanssa mistään tollasesta, sillä toisilla ei ole musiikkialan koulutusta ollenkaan ja silti soittavat ja laulavat ja kyllä mä pidän levyttänyttä ihmistä jo artistina. Mutta täällä ollaan erittäin mustasukkaisia tosta muusikko sanasta ja en epäile yhtään, ettetkö sä laukase tähänkin jotain tosi siistiä.

Charge
22.04.2013 22:11:00

Huom. muusikkojahan valmistuu myös konservatorioista D-tutkinnolla, että muusikon taidoilla voi tarkoittaa varmaan tätäkin. Toisaalta kyllähän tuosta on vielä hiivatin pitkä matka oikein kovan luokan ammattimuusikoksi. Ja sitten kun miettii, niin eihän se A-tason muusikkokaan valmis ole. Muusiikki ja muusikkous kun on koko elämän kestävä oppimisprosessi, ja tokkopa tulee sittenkään vielä valmiiksi. Sitten kun aletaan tappelemaan musiikin ammattilaisista, niin niitähän löytyy nykyään joka lähtöön, jollain on koulutus ja jollain toisella ei.

Janus
23.04.2013 17:43:53

Charge: Huom. muusikkojahan valmistuu myös konservatorioista D-tutkinnolla, että muusikon taidoilla voi tarkoittaa varmaan tätäkin.

Instrumentin D-tutkinto ei yksistään riitä konservatoriosta valmistumiseen. Musiikkialan ammatillinen perustutkinto on 120 vanhamuotoista opintoviikkoa, eli 3 vuotta täysipäiväistä opiskelua (3x 40 viikkoa eli 52 viikkoa miinus kesäkuukaudet). Musiikkialan perustutkinto sisältää "laajaan oppimäärään" verrattuna mm. 20 ov työharjoittelua, opinnäytetyön jne.

http://www.konservatorio.fi/easydat … siikin_PT_ja_Musiikkiopiston_PT.pdf

vs.

http://www.konservatorio.fi/easydat … _ops-tutkintokohtainen_osa_2010.pdf , näin esimerkiksi.

Totta kai, jos valmistuu musiikkiopistosta - tai omaa vastaavat tiedot ja taidot - ja taskussa on jo esim. ylioppilastutkinto, ei ole mitään estettä hakea opiskelemaan musiikin korkeakouluopintoihin (AMK, Sibelius-akatemia), eli 2. asteen ammattillisen koulutuksen voi "ohittaa" kokonaan. Tämä ei toisaalta ole hirveän tyypillistä, koska samalla viivalla hakijoina on usein konservatoriosta valmistuneita, jo 3 vuotta ammattiopinnoissa kokemusta ja treeniä saaneita hakijoita. Mutta mahdollista se on, sisäänpääsyyn kuitenkin vaikuttaa vain menestys pääsykokeissa (soittotaito ja koulutettavuus/motivaatiohaastattelu, myös tiettyyn pisteeseen asti teoriaosaaminen) eivätkä aikaisemmat opinnot. Paikkakunta, instrumenttivalinta ja koulutusohjelma vaikuttavat toki myös.

Toisaalta kyllähän tuosta on vielä hiivatin pitkä matka oikein kovan luokan ammattimuusikoksi. Ja sitten kun miettii, niin eihän se A-tason muusikkokaan valmis ole. Muusiikki ja muusikkous kun on koko elämän kestävä oppimisprosessi, ja tokkopa tulee sittenkään vielä valmiiksi. Sitten kun aletaan tappelemaan musiikin ammattilaisista, niin niitähän löytyy nykyään joka lähtöön, jollain on koulutus ja jollain toisella ei.

Mulle riittää ammattimuusikon määritelmäksi se, että tämä saa työstään palkkaa - se, päästäänkö tähän muodollisen koulutuksen kautta lainkaan, on täysin toisarvoista. Ja kun alueella, jonka nimi on "Työ musiikkialalla" puhutaan muusikon koulutuksesta, mä erottaisin selkeesti ammattiin tähtäävän verorahoitteisen koulutuksen kansanopistoista, musiikkikouluista, -leikkikouluista jne.

annananna
01.05.2013 18:46:51

Mulle riittää ammattimuusikon määritelmäksi se, että tämä saa työstään palkkaa - se, päästäänkö tähän muodollisen koulutuksen kautta lainkaan, on täysin toisarvoista. Ja kun alueella, jonka nimi on "Työ musiikkialalla" puhutaan muusikon koulutuksesta, mä erottaisin selkeesti ammattiin tähtäävän verorahoitteisen koulutuksen kansanopistoista, musiikkikouluista, -leikkikouluista jne.

luuletsä, että me ei myydä pääsylippuja meidän keikoille ?? Me ollaan yllättävän kalliita ;)

Janus
01.05.2013 19:50:10

annananna: luuletsä, että me ei myydä pääsylippuja meidän keikoille ?? Me ollaan yllättävän kalliita ;)

En ole nyt ihan varma, miten amatöörikuoron esiintymisten hinnoittelu liittyy yllä olevaan lainaukseen tai tämän ketjun aiheeseen (yliopisto-opintojen yhdistäminen tavoitteelliseen musiikinopiskeluun/ammattiopintoihin).

annananna
01.05.2013 22:55:36

Janus: En ole nyt ihan varma, miten amatöörikuoron esiintymisten hinnoittelu liittyy yllä olevaan lainaukseen tai tämän ketjun aiheeseen (yliopisto-opintojen yhdistäminen tavoitteelliseen musiikinopiskeluun/ammattiopintoihin).

väitätkö sinä, että me ollaan amatöörikuoro ?? Suksi hevonkuuseen ja pysy siellä. Ja tokanakin, mistä helvetistä tiedät opiskelenko mä nykyisin Arabialla, niin että sulle ei voi kun hymyillä :)

Janus
01.05.2013 23:10:43

annananna: väitätkö sinä, että me ollaan amatöörikuoro ??

Suomessa ei ole muita jatkuvasti toimivia ammattikuoroja, kuin Kansallisoopperan kuoro. Säännöllisistä projektiluonteisista ei tule heti muita mieleen kuin Savonlinnan vastaava, ja senkin palkkaus on vähän niin ja näin ja toimii lähinnä opiskelijoiden työharjoittelu- ja verkostoitumisalustana.

Suksi hevonkuuseen ja pysy siellä.

Nada. Aion kirjoitella tänne jatkossakin, usein, paljon, asioista ja niiden vierestä.

Ja tokanakin, mistä helvetistä tiedät opiskelenko mä nykyisin Arabialla, niin että sulle ei voi kun hymyillä :)

Eipä ole tullut mieleen eikä hirveästi kiinnostanut, missä nykyisin opiskelet. Kolmannen kerran (ei toki viimeisen, jos tarvitsee vielä kertauksen vuoksi toistaa): musiikkiopiston tutkinto (musiikin laaja oppimäärä) ei tee kenestäkään muusikkoa (lukion pitkä matematiikka ~ matemaatikko-vertaus).

tarmo
02.05.2013 00:03:19

annananna: väitätkö sinä, että me ollaan amatöörikuoro ?? Suksi hevonkuuseen ja pysy siellä. Ja tokanakin, mistä helvetistä tiedät opiskelenko mä nykyisin Arabialla, niin että sulle ei voi kun hymyillä :)

Vappukeikalla on tainnut olla simatarjoilu kohdillaan.

sepisti
02.05.2013 10:38:21

annananna: väitätkö sinä, että me ollaan amatöörikuoro ?? Suksi hevonkuuseen ja pysy siellä. Ja tokanakin, mistä helvetistä tiedät opiskelenko mä nykyisin Arabialla, niin että sulle ei voi kun hymyillä :)

Sehän on mukavaa, että teidän kuorolaisille maksetaan palkkaa. Kiinnostaa toki, ihan vaan suuntaa antavasti, että minkälaisista liksoista puhutaan?

nisumaka
02.05.2013 12:34:48 (muokattu 02.05.2013 12:36:05)

saavuttanut sekä muusikon taidot, että vähän yliopisto-opintoja kasaan

annananna varmaankin tarkoittaa tässä, että muusikon taidot ovat sellaiset, että niillä voi käydä esimerkiksi keikoilla esiintymässä. Varsinainen virallinen koulutushan käy vallan hyvin ilmi tässä ketjussa, joten sitä ei tässä sen suuremmin kannata kertailla. Muusikon elämähän on paljolti free-lancerina ja yksityisyrittäjänä toimimista vaikkapa vain sivutoimisesti, ja tämä varmaankin on hyvä ottaa näissä keskusteluissa huomioon. Itse olen ollut kymmenen vuotta free-lancer äänitarkkaajana radiossa ja siinä ohessa opiskellut ensin opistotutkinnon ja myöhemmin AMK-tutkinnon. Jos mä olisin lähtenyt siitä lähtökohdasta, että joku on käynyt jonkin koulun tms ja omaa jotain sellaista, mitä mulla ei ole, olisin epäonnistunut. Siksi, vaikka tätä keskustelua käydään sangen värikkäästi, ja mielestäni vähän kaikki ovat oikeassa, niin katson, että annananna tekee periaatteessa kaikki oikein. Vaikka omaisi kolme tohtorinhattua musiikin korkea-asteelta, niin käytännössä sitä törmäisi tuohon työtilanteeseen ja alan rakenteisiin. annananna, ainahan voit jatkaa opintojasi painottaen musiikkia, ja on fiksua hoitaa itselleen "viralliset paperit". Toivottavasti tämä vähän parantaa "laulajan päivää". Ja rauhoittaa tätä keskustelua.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti