Muusikoiden.net
09.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä ammatinvalintaan ja väyliin - lähinnä levy-yhtiöistä
1
mollie
18.10.2012 13:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Historiani on seuraavanlainen:
Olen soittanut pianoa ja laulanut siitä asti kun olin 3-vuotias. Lähdin Helsinkiin opiskelemaan muusikoksi (sib. lukio & pop/jazz konsa), mutta jätin opintoni kesken, koska koin elämäntilanteeni liian stressaavaksi (raha eikä aikakaan riittänyt).
Muutin takaisin itä-suomeen ja soittotaitoni ruostuivat ja muusikon tutkinnon loppuun suorittamisesta on enää turha haaveilla. En muista teoriasta paljoakaan ja olen muutenkin ruostunut soittotaitojeni puolesta.

Olen kuitenkin alkanut keskittyä lauluun, säveltää ja sanoittaa, mutta ymmärrän, että ilman kontakteja ei juurikaan voi haaveilla levytyksestä tm. varsinkaan, kun minulla ei ole bändiä tai säännölliseen treeniin motivoituneita soittokavereita.

Olen parikymppinen ja tällä hetkellä työskennellyt noin vuoden paikallisradiossa, mutta haluaisin ehdottomasti keskittyä enemmän musiikkiin (vaikka enemmän musiikkiapainotteisella radiokanavalla tai tuottamisen puolella).

Olen pohdiskellut mm. musiikkijournalismia (popmedia?), radiota (radio rock/aalto tm?) tai tuottamista (levy-yhtiö?)

Ja mietinkin, olisiko täällä ihmisiä jotka osaisivat antaa minulle vinkkejä.
Mitä väyliä voisin lähetä kulkemaan?

Minulle tärkeää on, että uudet yhtyeet ja bändit saavat äänensä kuuluviin ja haluaisin edistää tuoreiden ja miksei vahojenkin bändien uraa mahdollisimman paljon ja päästä mukaan edistämään suomalaisten bändien menestystä. Toisaalta haluaisin myös kansainvälistyä työssäni.
Haluan työn jossa täytyy olla ajantasalla tuoreista yhtyeistä ja bändeistä ja jossa saa olla osana musiikin tuottamisen tai levittämisen prosessia.

Voisiko olla mahdollista mennä levy-yhtiöön työharjoitteluun, vaikka minulla on pohjalla vain ylioppilastutkinto?
Millaisia mahdollisuuksia näistä on oikeasti työllistyä sitten vaikka harjoittelujakson jälkeen?
Millaisia kriteereitä levy-yhtiöt asettavat työharjoittelijoille?
Ja mikä tärkeintä: saako levy-yhtiössä oikeasti tehdä mitään muuta kun keitellä kahvia?

Mites esim. pop media? Onko jollakin työharkkakokemusta sieltä? Mitä siellä saa tehdä ja voiko sen kautta työllistyä?
Ainakin verkkosivut kertovat, että ottavat työharkkoja mielellään.

Minä haluaisin ehdottomasti työharjottelupaikkaan, jossa saisin TEHDÄ jotakin, koska työn oppii parhaiten tekemällä. Siksi en koe tärkeäksi lähteä vielä opiskelemaan. En edes tiedä mitä opiskelisin.

Mutta kuten huomaatte, tilanteet ovat avoimia ja olen vähän hukassa siitä mihin suntaan lähtisin.
Kaikki vinkit otetaan vastaan.

"You better live every day like your last because one day you're going to be right." - Ray Charles
Objectif Lune
20.10.2012 14:01:18 (muokattu 20.10.2012 14:02:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin halukkaita työntekijöitä levy-yhtiöihin, ohjelmatoimistoihin jne. on moninkertainen määrä ja alalla on liikaa koulutusta suhteessa työvoiman kysyntään. Vuodessa otaan kulttuurituotantoa opiskelemaan suunnilleen saman verran ihmisiä, kuin musiikkituotannossa on työpaikkoja. Eli sun pitäisi pystyä kilpailemaan valtavaa koulutettujan ihmisten määrää vastaan. Siinä vaiheessa voi olla että into ei pelkästään riitä. Ja kuvittele itsesi työnantajan rooliin; häntä varmasti kiinnostaa, miksi koulut jäivät kesken.

Mutta toisaalta tilanne ei ole niin huono, jos sulla on oikeasti kiinnostusta lähteä alalle ja uskallat olla oma-alotteinen. Jos oikeasti haluat tehdä duunia bändien eteen, voit tietenkin tehdä sen. Jos tunnet bändejä, ala buukkaamaan heille keikkoja, järjestä klubeja ja ennen kaikkea harjoita sitä kautta sosiaalisia taitoja ja kerrytä kokemusta alan käytänteistä. Jos mä olisin levy-yhtiöpomo, mä arvostaisin oma-aloitteisesti hankittua kokemusta alalta paljon enemmän kuin koulutusta. "En jaksanut käydä kouluja, mutta oon tehnyt itse vaikka mitä" on paljon paljon parempi kuin "En oo jaksanut tehdä mitään, mut voisin ehkä keittää teille kahvia ilmaiseksi". Mun tietääkseni oikeastaan kaikki alalla työskentelevät ovat aloittaneet hommat tekemällä itse kaikennäköistä pientä ja kiinnostavaa joko bändissä soittaen tai tapahtumia järjestäen.

Ja jos sä ihan oikeasti haluat alalle, niin kysy itseltäsi miksi sä et ole siellä jo? Miksi pohdit, pääsistkö tekemään jotain levy-yhtiöön, etkä pohdi pitäisikö sun alkaa yrittäjäksi?

Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/
kivi
21.10.2012 17:55:47

Objectif Lune:
Ja jos sä ihan oikeasti haluat alalle, niin kysy itseltäsi miksi sä et ole siellä jo? Miksi pohdit, pääsistkö tekemään jotain levy-yhtiöön, etkä pohdi pitäisikö sun alkaa yrittäjäksi?

Näin. Paras tapa päästä levy-yhtiöön on perustaa oma levy-yhtiö ja löytää sille hyvä ja kiinnostava kataloogi ja mielenkiintoiset artistit. Jos menee todella hyvin, niin ottajia kyllä riittää sitten kun kynnet on näytetty, ja sitten voit itse miettiä miten haluat jatkaa.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rintapek
21.10.2012 19:14:11

kivi: Näin. Paras tapa päästä levy-yhtiöön on perustaa oma levy-yhtiö ja löytää sille hyvä ja kiinnostava kataloogi ja mielenkiintoiset artistit. Jos menee todella hyvin, niin ottajia kyllä riittää sitten kun kynnet on näytetty, ja sitten voit itse miettiä miten haluat jatkaa.

Ns. "jalka oven väliin" periaate voi kans toimia. Ehkä, mut ei toki aina.

Neljännesvuosisata sitten olin kirjoittanu ylioppilaaksi, eikä äiti kauaa meikäläistä kattellu pelkästään nurkissa luuhaamassa. Itte meinasin odotella inttiä, mut käsky kävi, et hae töitä.
Mä marssin sisään musafirmaan ja kysyin, et "onko töitä?" Oli. Tosin varastohommia, mut duunia kumminkin.
No, siinä sit väistämättä tutustui koko firman väkeen. Nuori mies vaan ei ymmärtänyt solmia suhteita, tai ainakaan pitää niitä yllä sen jälkeen ko firmasta lähti. Muutama senaikaisista "varastokavereistani" kun on tänäpänä aikamoinen levymoguli. Kyl siellä ns. "yleneminen" oli ihan arkipäivää.

Ihan sama pätee ko siirryin nykyisen työnantajani leipiin. Aloitin varastohommista, mut sieltä mut pikaisesti bongattiin "asiakaspalveluun". En mä niit hommia kauaa tehny, kun mut jo bongattiin "tarkastukseen". Siis mulle soitettiin ja sanottiin, että "Hae". Itteä hieman hirvitti, ko kaikki muut hakijat oli vähintään toimistopäälliköitä ja homma periaatteessa olis vaatinu korkeakoulututkinnon, mitä mulla ei ole. Mut valittiin.
Noit hommia tein kuus vuotta ja sit mut bongattiin nykyiseen duuniini.

Yks luokkakaveri teki "musapiireissä" jokseenkin saman. Aloitti sielt varastolta, ja kas kummaa, muutaman vuoden päästä huomas olevansa musafirman toimitusjohtaja. En o kaverin elämää kummemmin seurannu, mut tietääkseni on tänäpänä toisen musafirman TJ.

Tyvestä puuhun noustaan ei o mikään mahdottomuus.

One kind of music only - the good kind
Barfunkel
22.10.2012 11:02:26

Itsellä ei ole kyllä musiikkialasta kokemusta, mutta toimiiko tuollainen "varastomiehestä TJ:ksi"-tyyppinen ratkaisu vielä tänä päivänä? Muilla aloilla vallalla ainakin on nykyään useimmiten se, että jos menet varastolle tai vastaaviin duuneihin niin siellä pysyt loppuikäsi, jopa varastojen pikkupomot usein tulevat koulujen kautta.

Ketjun aloittajalle vinkiksi: Kannattaa tehdä itse kaikkea mahdollista musiikkiin liittyvää. Tehdä musaa, kirjoittaa blogeja, markkinoida, järkkäillä keikkoja, perustaa pienlevy-yhtiö jne jne. Käytännön kokemus karttuu sitä myötä ja on työmarkkinoilla näyttääkin jotain mitä on tehnyt. Toki voi käydä säkäkin ja päästä levy-yhtiöön keittämään kahvia, mutta niihinkin hommiin hakee nykypäivänä jo varsin päteviä ihmisiä, maailmantalous kun on kuralla, ihmisiä (korkea)-koulutetaan liikaa jne.

Laakereilleen ei ainakaan kannata jäädä lepäämään ja odottelemaan että saisi unelmaduunin jostain, edes sen kahvinkeiton.

kivi
22.10.2012 14:14:01

Barfunkel: Itsellä ei ole kyllä musiikkialasta kokemusta, mutta toimiiko tuollainen "varastomiehestä TJ:ksi"-tyyppinen ratkaisu vielä tänä päivänä?

Toimii. Pari vuotta sitten viimeksi näin tämän tapahtuvan.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mollie
07.11.2012 20:26:57

Kiitos jo näistä vinkeistä.

Tosiaan alkuperäisestä viestistäni sai varmaan sen kuvan, että koulut jäivät kesken. Se ei siis ole totta, siirryin vaan musiikkilukiosta Itä-Suomeen toiseen lukioon (jossa olin kuitenkin musiikki-linjalla) ja konservatoriolta kansalaisopiston oppilaaksi. Koulun kävin loppuun ja valmistuin ylioppilaaksi. Seuraavana kuukautena aloitin työharjoittelun radiossa, ja sitten minut palkattiinkin friikuksi ja niitä hommia olen tähän päivään asti tehnyt.

Ja toisten nurkissa en ole 16 ikävuoden jälkeen elellyt.

Muusikon tutkinto oli se, jota en siis loppuun suorittanut, ihan terveydellisistä syistä.

Olen koko ajan säveltänyt ja sanoittanut ja tehnyt vähän keikkaakin.

Yrityksen pystyyn laittamisajatus kauhistuttaa, koska minulla ei ole mitään kokemusta yrityksen pitämisestä.
Ilman pääomaa, selkeää liike-ideaa ja kontakteja voi minusta parikymppinen helposti löytää itsensä ns. löysästä hirrestä, jos pistää summa huntturissa yrityksen pystyyn.

Siksi mietinkin, että voisiko esimerkiksi työharkkana levy-yhtiössä saada kokemusta ja kontakteja, perspektiiviä ja kuvaa siitä mitensen tyyppinen yrittäjä toimii. Mitä yrityksen pyörittämiseen konkreettisesti kuuluu... vai saako esimerkiksi levy-yhtiössä todella tehdä ja nähdä asioita, ja karruttaa sitä kokemusta, ts:
Koska palkalliset työharjoittelukuukaudet ovat rajatut, en haluaisi "hukata" niitä tekemällä harjoittelua yhtiössä tai yrityksessä, jolla ei ole mitään intressejä opastaa minulle oikeasti alan hommia tai mahdollisesti palkata minua harjoittelujakson jälkeen.

Siis, mihin yritykseen minun kannattaisi ehkä harkkariksi hakeutua? Tai kesätöihin?

Kiitos jo näistä vastauksista, näistä on ollut minulle hyötyä. Nyt lähden luomaan lisää suhteita ja mietin, millaista yritystä voisin itse haluta perustaa ja varmaan pohdiskelen harkkapaikkaa myös tätä kautta.
Yrittäjäkurssista voisi toki olla varmaan myös hyötyä?

Tuntuu, että moni bändi hoitaa keikkojen hommamisensa itse, ja en oikein tiedä miten minun tulisi esimerkiksi markkinoida itseäni keikkojen markkinoijana.

Omaa levy-yhtiötä tm. ei oikein varmaan voi laittaa kasaan ilman laitteistoa. Minulla ei ole kuin soittimia, eikä pääomaa hommata laitteistoa.

Hmm.. lisävinkkejä otetaan edelleen vastaan :)

"You better live every day like your last because one day you're going to be right." - Ray Charles
Kalmo
13.11.2012 23:51:58

Miksi sinä levy-yhtiön perustamiseksi tarvitsisit laitteita tai instrumentteja?
Ei levy-yhtiön perustaminen tarkoita studion perustamista.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Kallekorvola
14.11.2012 08:56:18 (muokattu 14.11.2012 08:58:57)

Levy-yhtiön pyörittämiseen ei tarvi soittimia tms. Jonkinlaiset toimistotavarat voivat tulla kyseeseen. Ainakin netti ja puhelin ois hyvä kai olla.

Niin, ja firmaa perustaessa olisi hyvä olla selkeä käsitys omista vahvuuksista, kilpailutilanteesta ja talousjutuista. Työkkärin kursseista voi olla näisää asioissa hyötyä.

Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
ganesha
12.01.2013 16:44:15

Pienlevy-yhtiön perustamiseen ei tosiaan ihan hirveästi massia tarvitse, onhan näitä "artisti maksaa"-tyyppisiä labeleita Suomessakin jo jonkin verran...Kotisivut ja puhelinliittymä ja jonkin verran budjettia markkinointiin ja loput on sitten kiinni siitä, onko myytävä tuote sellainen, että se kiinnostaa ihmisiä...tai ehkä pikemminkin kiinni siitä, oletko tarpeeksi "sisällä" genressä: osaatko mainostaa oikeille ihmisille oikealla tavalla...

Oman bändin kanssa tässä ollaan kantapään kautta opeteltu markkinoimaan musiikkiamme itse ja nyt sitä alkaa ymmärtää noita lainalaisuuksia, joiden tuntemuksesta sitä yleensä mainosmarakateille maksetaan.

Musiikkibisnes elää nyt sen verran isossa murrostilassa, että mitään pikavoittoja ei taida enää olla tarjolla kellekään, ei edes noille isoimmille toimijoille. Toisaalta, ehkä just sen vuoksi, että alalla myllertää, voi pienempikin ja ketterämmin muuttuviin tilanteisiin mukautuva tekijä menestyä - varsinkin jos keksii jonkin innovatiivisen tavan saada ihmiset taas maksamaan musiikista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti