Muusikoiden.net
08.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Metropolia pop-/jazzmusiikki, musiikkiteknologian sv pääsykokeet
1
glxblt
15.02.2012 17:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Olen tässä googletellut raivoisasti tietoa Metropolian musiikkiteknologian koulutuksesta ja lueskellut opinto-opasta. Aikomus olisi käydä lukio lopultakin loppuun aikuislinjan puolella ja hakea ko. kouluun. Musiikkiopistotaustaa ja harrastuneisuutta löytyy - ainoa mikä puuttuu on alan työkokemus.

Onko täällä ketään joka on käynyt koulun valintakokeissa ja kenties tullut valituksikin, ja haluaisi hieman raottaa tätä salaisuuden verhoa mikä valintakokeita peittää?

Bonuskysymys: minkälaisen vastauksen lähetit ennakkotehtäviin?

sickboy
16.02.2012 00:29:36 (muokattu 16.02.2012 00:35:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teknologien valintakokeissa jotain salaista? Ei kai noihin vaadita mitään työkokemusta sinällään, kouluhan toi on kuitenkin vaan. Teknologeilla on omat ennakkotehtävät ja eikös ne ole ihan kaikkien saatavilla? Pääsykokeisiin kutsutuille tulee lisätehtävät (soittokokeen biisivaihtoehdot yleisesti ja teknologeilla varmaan omansa vielä lisäksi). Kai ne lisätehtävät tulevat sitten lähempänä itse pääsykoetta sen takia, ettei pääsykoebiisejä ehdi kuukausitolkulla treenaamaan.

Mulla on sellainen käsitys, että linjasta riippumatta kaikki kuitenkin käyvät samat soitto/teoria/solfakokeet, jos pääsevät pääsykokeisiin. Eri osa-alueilla on sitten noiden lisäksi mahdollisesti omat lisätehtävänsä...tähän kysymykseen en itse osaa vastata, sillä olen pedagogilinjalla kyseisessä laitoksessa.

Ehkäpä joku teknologi valaisee tarkemmin, soitto itse laitokseen saattaa toki myös auttaa.

Tossa lainaus ennakkotehtävälomakkeesta:

Musiikkituotanto/-teknologia

Ennakkotehtävät yllä olevan ohjeen mukaan huomioiden instrumenttikohtaiset lisävaatimukset (rummut, lyömäsoittimet ja laulu) äänitteelle sekä lisäksi allaoleva erityisohje pääaineeseen:

Musiikkituottaja ja -teknologikoulutukseen opiskelemaan pyrkivät toimittavat koulutusohjelman oman perustietolomakkeen ja siihen liittyvän soitto/lauluäänitteen lisäksi erillisen musiikkituotanto/ -tekno-logiataitoja esittelevän äänitteen (jossa päällekkäisäänitysten käyttö on sallittu), ja lyhyen (1 liuska) raportin lähetettyjen äänitteiden teosta, sekä vapaamuotoisen kuvauksen aiemmasta musiikkituotantoon/ tekno-logiaan liittyvästä toiminnastaan.

Lomake kokonaisuudessaan: http://www.metropolia.fi/fileadmin/ … akkotehtävät_2012/pop_jazz_2012.pdf

ploughman
28.02.2012 21:29:26

Ei kai tässä mitään salaista ole, mutta kuten jo toiseen aiheeseen tällä foorumilla kirjoitin, olen kiinnittänyt huomiota siihen että alalla tai omissa töissä tulee todella vähän vastaan tuon koulun käyneitä. Siis muusikoita Metropoliasta tunnen monta, mutta musiikkiteknologeja en taida tietää kuin yhden.

Suurin osa tuntuu tulevan Orimattilasta tai siitä Salpauksesta, joksi sitä nykyään kutsutaan.

Pääsykoepuolesta tuonne Metropolian AMK-puolelle en tiedä, mutta aika jännät nuo ennakkotehtävät ovat. Periaatteessahan musiikkiteknologille on kaikkein laajimmat ennakkotehtävät, koska pitää valita pääinstrumentti ja sen lisäksi tehdä ne tuottaja-teknologin kokeet.

Tuntuisi todella omituiselta toisaalta, jos teknologilta edellytettäisin samanlaista harjaantuneisuutta esim. rumpujensoitosta kuin rumpalilinjalle pyrkiviltä? Kuitenkin työ on aivan erilaista kuin studiomuusikolla.

Voisiko olla, että tuolla musiikkiteknologi-puolella kuitenkin painotettaisiin laaja-alaista osaamista, lahjakkuutta juuri tuolle puolelle ja muita avuja, kuin esimierkiksi iteketetään rudimentti- ja nuotinlukusavotalla pääsykokeissa? Tai mistä minä mitään tiedän, kun en ole kerran käynyt testaamassa.

Olisi toki kiva kuulla joltain Musiikkiteknologi-linjalle pyrkineeltä/päässeeltä minkälaista se tosiassa on?

Ja onko opiskelu siellä jotenkin teoreettisempaa ja nimenomaan tuohon vanhaan konservatoriomaailmaan nojaavaa, kuin taas sitten Orimattilassa, jossa käytäntö on ehkä päivän sana.

elon arska
29.02.2012 09:23:40

ploughman: Tuntuisi todella omituiselta toisaalta, jos teknologilta edellytettäisin samanlaista harjaantuneisuutta esim. rumpujensoitosta kuin rumpalilinjalle pyrkiviltä? Kuitenkin työ on aivan erilaista kuin studiomuusikolla.

Sama se on kaikessa tuon opintoasteen koulutuksessa. Miksi insinööriopiskelijoiden tarttee olla matikassa tai fysiikassa niin harjaantuneita, kun siellä töissä kaikki tapahtuu kuitenkin copy pastella tai korkeintaan valmiilla laskentaohjelmalla.

ploughman
29.02.2012 10:58:45

elon arska: Sama se on kaikessa tuon opintoasteen koulutuksessa. Miksi insinööriopiskelijoiden tarttee olla matikassa tai fysiikassa niin harjaantuneita, kun siellä töissä kaikki tapahtuu kuitenkin copy pastella tai korkeintaan valmiilla laskentaohjelmalla.

Näinhän se taitaa olla.

Nythän tosin ei vielä kukaan ole tullut kommentoimaan, onko asia todellakin näin ja painotetaanko tätä puoleta tuolla musiikkiteknologi-tuottaja -hauissa oikeasti niin paljon. Ainakin olen ymmärtänyt, että tuo "Opetus omassa intrumentissa" on tuolla linjalla todella venyvä käsite ja räätälöidään sen mukaan, millä tasolla kukin tuottaja-teknologi sattuisi olemaan.

Liekö tämä syy, miksi monet "ammattimiehet" sitten valitsevat Orimattilan, vaikka se on "alemman" tason koulu tuohon Metropoliaan nähden?

Useimmat studiotekniikkaa lukemaan pyrkivät eivät vain halua tätä:

http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48

Janus
02.03.2012 18:58:41

ploughman: Nythän tosin ei vielä kukaan ole tullut kommentoimaan, onko asia todellakin näin ja painotetaanko tätä puoleta tuolla musiikkiteknologi-tuottaja -hauissa oikeasti niin paljon. Ainakin olen ymmärtänyt, että tuo "Opetus omassa intrumentissa" on tuolla linjalla todella venyvä käsite ja räätälöidään sen mukaan, millä tasolla kukin tuottaja-teknologi sattuisi olemaan.

Hommaa on takavuosista järkeistetty niin, että tuottaja-teknologit saavat nykyisin jonkin verran pääinstrumenttinsa opetusta, mutta muodollista soittotutkintoa ei tarvitse enää tehdä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti