Muusikoiden.net
11.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sibelius Akatemian Nuorisokoulutukseen pyrkiminen
1
JuhaHo
07.02.2012 12:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt millään haulla aihetta käsittelevää kirjoitusta, joten päätin perustaa topikin otsikon aiheesta. Kontrabassoa soittava 14-vuotias poikamme on aikeissa pyrkiä kuluvana keväänä po. opinahjoon jazz linjalle.

Olisinkin kysynyt onko palstan lukijoina nuorisokoulutuksessa olevia tai aiemmin olleita? Mitä pitäisi ottaa huomioon soittokoetta varten, entä minkälaista opiskelu on ja minkälaisessa ohjauksessa se tapahtuu?

JuhaHo
13.03.2012 16:44:12

Poika sai hakemuksen lähtemään. Nyt pitäisi vielä keksiä pääsykoekappaleet. Toinen voisi olla joku vanha standardi kontralla; melodiaosuudet jousella. Toinen voisikin sitten olla sähköbassokappale; Pastoriuksen Teen Townia on pyöritelty, samoin Corean Spainia. Näistä jälkimmäinen lienee alunperin soitettu kontralla Stanley Clarken toimesta.

Ehdotuksia otetaan vastaan.

JuhaHo
30.03.2012 13:00:00

Laskeskelin juuri, että meillä on sellaiset nelvä viikkoa aikaa valita soitettavat kappaeet ja toimittaa nuotit akatemialle. Kaikki on vielä ihan levällään. Eikö kukaan halua jeesata, vai pitäisikö yrittää uudelleen tuolla jazz alueella?

Dr Dominant
30.03.2012 17:45:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattanee kokeilla tuota jazz-aluetta. Noin yleisesti voisi sanoa jonkin verran pääsykoetilanteita itse tuntevana, että on aina hyvästä jos hakijalla on joku suhde soitettavaan biisiin, että sitä soittaa mielellään hyvin. Se on mielestäni tärkeämpää kuin että mikä se biisi on. Mikä vaan biisi jazz-otsikon alta josta poikasi pitää paljon vois olla hyvä lähtökohta. Raati kyllä kuulee ja näkee lähestulkoon biisistä kuin biisistä hakijan musiikillisen potentiaalin.

"Dr. Dominant, I presume?"
JuhaHo
30.03.2012 19:28:07

Kiitos näistä. Juniori lähinnä miettii sitä minkälaisen bändin kanssa hän joutuu koesoiton tekemään. Viime maanantaina paikallisissa jameissa poika lainasi vierailevan bändin kontraa ja meni lauteille kolmen kappaleen ajaksi, jotka kaikki olivat hänelle entuudestaan täysin uusia; ei ollut edes kuullut niitä aiemmin. Alku oli hapuilua, mutta sai kiinni yllättävän nopeasti ja keksi lennosta ihan mukiinmenevät bassolinjat. Vähän ehkä soitti liian varman päälle ja riskejä vältellen.

Teen Townissa olisi se hyvä, että hän veisi kappaletta bassolla eteenpäin ja kontrlloisi sen kulkua. Ongelmaksi hän katsoo sen ettei ole päässyt kappaletta ikinä kenenkään kanssa soittamaan. Entä jos lähteekin liian nopeasti; 120 bpm menee jo ihan äärirajoille.

Dr Dominant
31.03.2012 11:36:16

JuhaHo: Teen Townissa olisi se hyvä, että hän veisi kappaletta bassolla eteenpäin ja kontrlloisi sen kulkua. Ongelmaksi hän katsoo sen ettei ole päässyt kappaletta ikinä kenenkään kanssa soittamaan. Entä jos lähteekin liian nopeasti; 120 bpm menee jo ihan äärirajoille.

Kyllä hän saa tempoon vaikuttaa taatusti ihan itsekin, rumpali kuitenkin yleensä aina "hyväksyttää" tempon ennenkuin laskee biisin käyntiin. Kannattaa ottaa sellainen tempo jossa on kivaa soittaa.

sepisti
01.04.2012 15:41:16

Huvittavaa... Yleensä täällä m.netissä 14 vuotiaat keskustelee ja kyselee itse näistä asioista. Hämmetävää...

JuhaHo
01.04.2012 18:10:16

sepisti: Huvittavaa... Yleensä täällä m.netissä 14 vuotiaat keskustelee ja kyselee itse näistä asioista. Hämmetävää...

Kertoisitko minullekin mikä on huvittavaa ja hämmentävää. Juniori tulee juttelemaan pääsykokeista ja koska emme tiedä vastauksia päätämme kysyä mnetistä. Mitä minun sitten olisi pitänyt vastata; "siinä, ota kymppi ja mee vaikka mäkkäriin"?

sepisti
01.04.2012 21:04:25 (muokattu 01.04.2012 21:17:03)

JuhaHo: Kertoisitko minullekin mikä on huvittavaa ja hämmentävää. Juniori tulee juttelemaan pääsykokeista ja koska emme tiedä vastauksia päätämme kysyä mnetistä. Mitä minun sitten olisi pitänyt vastata; "siinä, ota kymppi ja mee vaikka mäkkäriin"?

Ei mitään sittenkään. Toivottavasti teiän poika on yhtä innoissaan, kuin isä. On ihan täyttä duunia tuo nuoriso-osasto. Etenkin jos asuu muualla kuin Hesassa.

Kokeessa esitettävien biisien pitää olla sellaisia, jotka on hanskassa kunnolla. Ei kannata valita mitään Pastoriusta sen takia, että kuulostaisi jotenkin taitavammalta kuin onkaan. Kyllä ne opettajat kuulee vaikka Pink Pantterista, että onko teidän junnussa ainesta.

JuhaHo
01.04.2012 21:48:27

Kyllä poika on innoissaan menossa koittamaan; tosin aloite oli minun. Jazz linjan valinta oli taas puhtaasti hänen toisen vaihtoehdon ollessa luonnollisesti kontrabasso. Varsinaiset oman instrumentin soittotunnit jatkuisivat klasaripainoteisesti paikallisessa musiikkiopistossa kuten ennenkin. Jos homma alkaisi käymään liiaksi voimilla hän voisi vähentää läsnäoloaan joissain niistä lukemattomista projekteista, joissa on mukana.

Olimme muuten eilen eilen kansallisissa kontrabassokilpailuissa. Kyllähän tuo nuoriso-osaston edustajien taso ainakin klasarpuolella oli todella kova; tosin kaikki olivat lukiosarjassa. Juniorimme nappasi jaetun kolmostilan yläasteikäisissä miniatyyrillään - ei hävinnyt huonoille. Tosin klasarihommat ovat pojalla vain osa soittantoa jazzin ja funk-peukuttelun ohella.

tarmo
02.04.2012 10:49:36 (muokattu 02.04.2012 10:51:58)

JuhaHo: Juniori tulee juttelemaan pääsykokeista ja koska emme tiedä vastauksia päätämme kysyä mnetistä.

Pelkästään hyvä juttu, että keräätte tietoa. Mnettiin sisältyy aina pieni riski, mutta näyttäisitte saaneen tällä kertaa hyvät vastaukset todelliselta asiantuntijalta. Hyvä niin.

Pääsykokeisiin on hyvä valmistautua, ettei mene metsään. Itse kävin juniorina pääsykokeessa, jossa Dr Dominant istui raadissa. Nyt jo runsas vuosikymmen myöhemmin voi todeta, että ennakkotiedoista olisi ollut iloa.

Myös pääsykokeista voi oppia, vaikka paikka ei ekalla irtoaisikaan. Liika stressi ja jokaisen liikkeen laskelmoiminen voi myös viedä terää soittosuoritukselta, joten liikoja paineita ei kannata juniorin harteille kasata.

Epäilen, että vastausten vähäisyys tässä ketjussa ei johdu ihmisten haluttomuudesta auttaa vaan siitä, että melko harva on käynyt jazzin nuorisokoulutuksessa opiskelemassa. Ei muuta, kun onnea ja hyvää mieltä pääsykokeisiin.

E: piti todeta, että tietoa voi ja kannattaa kysyä myös suoraan akatemiasta. Se on jopa suositeltavampaa kuin nettikeskustelu.

JuhaHo
02.04.2012 12:06:05 (muokattu 02.04.2012 12:07:55)

Kiitokset vastauksista, tässä suurimpana kysymysmerkkinä on nimenomaan se mitä basistin tulisi huomioida. Voisin kuvitella, että solistisemmalla instrumentilla on valmistautuminen helpompaa, vaikka kilpailu olisikin kovempaa. Basso kuuluu komppiryhmään ja sen tärkein tehtävä on käsittääkseni luoda hyvä perusta, jonka päälle muiden on helppo soittaa ja pysyä kärryillä. Toisaalta basso improvisoi kaiken aikaa, niin pitääkö sen lisäksi vielä soittaa soolo ja miten sitä painotetaan? Uskoisin kuitenkin, että jazz pumppu kaipaa basistilta mieluummin hyvää komppaamista kuin hienoja sooloja; aina parempi jos kumpikin sujuu.

Juttelemme näistä kotona paljon. Olen täällä kyselemässä jotta osaisin muodostaa itselleni järkevän mielipiteen asiasta. Sitten olisi helpompi keskustella juniorin kanssa. Joku tuossa sanoi, että esitettävän kappaleen olisi syytä olla hyvin hanskassa, onko todellakin näin? Olen itse kuullut paljon ns. oppilasbändejä; he kyllä soittavat jazz standardeja, mutta soittavatko he jazzia? Kuten juniori yhtä keikkaa kuunnellessa asian ilmaisi: "tuo bassolinjahan on aivan liian täydellinen, ihan selvästi auki kirjoitettu ja ulkoa opeteltu". Poika ei erikseen opettele valmiita bassolinjoja eikä -sooloja, vaikka olen näitä hänen tietoosa saattanut. Toki Big bandissa soittaa auki kirjoitetut kohdat suoraan lapuista.

Dr Dominant
02.04.2012 13:25:09

No, voisin itse kuvitella että kontrabasistilta raati huomioi soittonäytteessä seuraavanlaisia seikkoja:

- Rytmiikka, svengaako soittaja vaiko eikö svengaa. Jos basisti soitossa on "imua", sellaista hyvää rytmistä energiaa, niin se on varmasti iso plussa, sen rinnalla nk. väärät äänet on ihan toissijaisia.
- Biisin osaaminen noin yleensä: jos on aivan pihalla biisistä, niin se toki antaa sellaisen vaikutelman että onko kaveri tullut tosissaan prooveihin kun osumaprosentti on kehnonlainen. Eli toki kappale pitää osata soittaa, mutta ei raati varmastikaan edellytä "täydellistä" lopputulosta, vaan sitä että on ilmeistä että hakija tuntee kappaleen hyvin, ja jos riskinotosta johtuen (esim. soolossa tai walking bass-linjassa) tulee jotain huteja, niin riskinotto itsessään on positiivinen ominaisuus, ja jos sen tuloksena käy metsäliiton puolella, se ei uskoakseni haittaa lainkaan (ja jos vielä löytää itse sieltä metsästä taas takaisin kestopäällysteelle niin sehän on vain hyvän pelimannihengen osoitusta).
- Sitten voisin kuvitella että jazzosastolla ollaan kiinnostuneita siitä, miten hakija kommunikoi häntä ympäröivien muusikkojen/yleisön kanssa. Tästä voisi ehkä käyttää nimitystä ilmaisu. Musiikissahan toivottavasti loppujen lopuksi on kyse siitä, että sen avulla pyritään ilmaisemaan kuulijalle. Siksi ehdotin että kappalevalinta olisi sellainen josta poikasi pitää - jos hän pitää kappaleesta, hänellä on luontainen suhde kappaleeseen ja hän todennäköisesti luontaisesti yrittää ilmaista jotain eikä vain suorittaa soittamista teknisenä toimintona.

Itsekin hakutilanteissa kummallakin puolella pöytää useamman kerran olleena tiedän sen, että hakijalle tilanne saattaa olla sen verran kuormittava että keskittyy vain omaan osuuteen ja henkisiä resursseja jää vähänlaisesti sen yli. Voisit siis pojallesi kertoa, että lähtökohtaisestihan se on mahtava tilanne että hän saa todella hyvät soittokaverit siihen pääsykoetilanteeseen, ja jos se vaan mitenkään koejännitykseltä onnistuu, kannattaa yrittää vaan nauttia siitä että on A-ryhmän pelimannit soittamassa hänen kanssaan - sehän on lähtökohtaisesti tosi mahtavaa soittaa hyvässä seurassa.

Eli virheiden pelko pois, niitä voi tulla (ja tulee ihan kaikille koko ajan, ihmisiä tässä vaan ollaan) mutta niihin sisäänpääsy ei kiteydy, tilalle halu ilmaista musiikilla ja pyrkimys nauttia hyvästä soittoseurasta. Ja joka tapauksessa jokainen ihminen on sellainen kuin on, raadin oletuksille voi antaa piutpaut, koska niitä ei voi tietää etukäteen, ja vaikka voisikin, niin maailma haluaa taiteentekijänsä aitoina itsenään.

Sitten jos käy niin että tulee hylsy, niin on tärkeää muistaa myös se, että se oli vaan yksi pääsykoe ja yksi raati. Itse pyrin aikoinaan mm. EBU:n Euroring Arrangers Workshopiin kolme kertaa, kaksi ekaa kertaa tuli pakit ja vasta kolmannella kerralla natsasi. Muusikkona on eräällä tavalla joka kerta "raadin" edessä kun soittaa, yleisö on se aito ja todellinen raati. Kannattaa siis pääsykokeessakin soittaa kuten soittaisi "ihan tavallisille ihmisille" siellä yleisössä. Siitä musiikissa on kyse. Jos tähän pystyy, niin silloin mielestäni on onnistunut pääsykokeessa riippumatta siitä mikä on raadin päätös sisäänpääsystä.

Meni vähän filosofiaksi, toivottavasti tämäkin pieni näkökulma auttaa.

Tarmo, toivon mukaan osasin itse raadissa toimia niin että pääsykoekokemuksesi ei ollut kauhutarina :D

sepisti
02.04.2012 18:18:50

JuhaHo: Juttelemme näistä kotona paljon. Olen täällä kyselemässä jotta osaisin muodostaa itselleni järkevän mielipiteen asiasta. Sitten olisi helpompi keskustella juniorin kanssa. Joku tuossa sanoi, että esitettävän kappaleen olisi syytä olla hyvin hanskassa, onko todellakin näin? Olen itse kuullut paljon ns. oppilasbändejä; he kyllä soittavat jazz standardeja, mutta soittavatko he jazzia? Kuten juniori yhtä keikkaa kuunnellessa asian ilmaisi: "tuo bassolinjahan on aivan liian täydellinen, ihan selvästi auki kirjoitettu ja ulkoa opeteltu". Poika ei erikseen opettele valmiita bassolinjoja eikä -sooloja, vaikka olen näitä hänen tietoosa saattanut. Toki Big bandissa soittaa auki kirjoitetut kohdat suoraan lapuista.

Kannattaa muistaa, että lapsesi on pyrkimässä kouluun, jossa on tarkoitus opetella jazzia. Ei tarvi esittää, että kaikki on hanskassa valmiiksi. Miksi kuvittelet, että raati vakuuttuisi lapsesi taidoista, jos hän esittää kappaleen, jota ei hallitse kunnolla?
Mikäli on tarkoitus kappaleen ja sen sointumerkintöjen pohjalta improvisoida lennossa bassolinja, niin varmasti kannattaa ottaa sen hetkiselle taitotasolle sopiva biisi. Mun mielestä ei haittaa, vaikka toinen koekappaleista sisältäisikin jotain ulkoa opeteltua. Pääasia, että homma on sujuvaa.
Eikö sieltä paikalliselta musaopistolta löydy ketään, kuka osaisi auttaa teitä kappalevalinnoissa? Sellaista jolla olisi käsitys lapsesi todellisesta tasosta?

JuhaHo
02.04.2012 21:56:06

sepisti: Kannattaa muistaa, että lapsesi on pyrkimässä kouluun, jossa on tarkoitus opetella jazzia. Ei tarvi esittää, että kaikki on hanskassa valmiiksi.

Sepä se - hän ei ole saanut juurikaan jazz-opetusta; lähinnä opetellut walking bass kirjoista linjoja sekä play-along levyilta yhteissoittoa. Sehän tässä on vähän niinkuin ideana - saada jazz opetusta, jota voi sitten hyödyntää omissa projekteissa. Tietysti oman ikäiset soittokaveritkin olisi hyvä juttu nykyisten ollessa 70 vuoden molemmin puolin.

JuhaHo
08.06.2012 11:22:43

Valinnat tulivat julki - ei tärpännyt tällä kertaa. Seuraavan kerran poika pääsee pyrkimään 11 kuukauden kuluttua. Pitää vain yrittää tehdä kotiläksyt paremmin ensi kerralla. tällä kertaa valmistautuminen jäi vähän viime tinkaan eli edeliseen iltaan, koska koko kevät oli ihan täynnä kaikkea muuta soittamista.

Vinkkejä seuraavaa koitosta varten otetaan vastaan alkaen kappalevalinnoista, jotka kannattanee lyödä lukkoon hetimiten. Ei haittaa vaikka olisivat pojalle entuudestaan tuntemattomia - onhan tässä aikaa.

tarmo
09.06.2012 11:51:54

JuhaHo:

Vinkkejä seuraavaa koitosta varten otetaan vastaan alkaen kappalevalinnoista, jotka kannattanee lyödä lukkoon hetimiten.

Henkilökohtaisesti en lähtisi tuo kulma edellä. Esityksestä tulee nopeasti liian laskelmoitu suoritus, josta ei jazz-musiikissa ole kuitenkaan kysymys. Silloin on vaikea vakuuttaa raati mistään muusta kuin hyvästä imitointikyvystä. Ammattilainen erottaa varmasti esityksestä, perustuuko soittoesitys ymmärtämiseen/oivaltamiseen vai mekaaniseen treenaamiseen.

Tämä on tietysti oma näkemykseni. Toki on hyvä miettiä kappaleet etukäteen, mutta ei kannata jäädä jumittamaan pääsykoebiisien hinkkaamiseen vaan kehittää soittoa ja jazz-musiikin ymmärtämistä yleisesti.

Kyky ymmärtää soittamaansa musiikkia ehtii kehittyä paljon muutamassa kuukaudessa ja on aika nopeasti sovitettavissa mihin tahansa esitettävään biisiin. Jos tässä vaiheessa keskittyyy muutaman biisin mekaaniseen treenaamiseen, lopputuloksena ei välttämättä ole esitys, josta raati kuulisi poikasi oivaltaneen mitään olennaista kuluneen vuoden aikana.

En välttämättä osannut/jaksanut pukea ajatustani viisaiksi sanoiksi, mutta ehkäpä pointti on löydettävissä.

JuhaHo
09.06.2012 12:53:27

tarmo: Henkilökohtaisesti en lähtisi tuo kulma edellä. Esityksestä tulee nopeasti liian laskelmoitu suoritus, josta ei jazz-musiikissa ole kuitenkaan kysymys. Silloin on vaikea vakuuttaa raati mistään muusta kuin hyvästä imitointikyvystä. Ammattilainen erottaa varmasti esityksestä, perustuuko soittoesitys ymmärtämiseen/oivaltamiseen vai mekaaniseen treenaamiseen.

En välttämättä osannut/jaksanut pukea ajatustani viisaiksi sanoiksi, mutta ehkäpä pointti on löydettävissä.

Ymmäsin pointin, mutta kun tässä kävi nyt niin, että poika edelisenä iltana ja ennen koetta yritti painaa kappaleita mieleensä, mutta oli unohtanut ne matkalla harjoitushuoneesta koeluokkaan. Jos siellä olisi saanut olla lappuja näkyvissä, olisi hän voinut keskittyä improvisointiin pysyen kuitenkin samalla kartalla.

Nyt jos valittaisi 4-5 kappaletta treenin alle niin että ne varmasti menisivät selkäytimeen samoin kun joku blueskaava, hän voisi siltikin vielä improvisoida itse kokeessa. Hänhän ei halua erikseen opetella/harjoitella sooloja, vaan on keikoillakin vetänyt ne improvisoiden isonkin yleisön edessä; tosin hänellä on ollut lappu edessä, jotta pysyy kartalla.

ainalapsi57
05.11.2012 23:29:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyttäreni (24v) opiskeli tampereella muutaman vuoden sikäläisessä musiikkikoulussa ja sitten tuli se aika, ettei hän saanut enää tarpeeksi hyvää oppia sieltä, ja päättikin pyrkiä viisaasta johonkin muualle.
Ulkomaille ensin, ei tärpännyt, no sitten pääsi nuoriso-orkesteriin pohjoiskalotti aluenaan. Mutta se on vain muutama viikko vuodessa.

No, sitten se iso kala nappasi;

Päätti huvikseen kokeilla Sibelius-akatemiaan, ja kas; koska ei ollut "liian valmis" tai "liikaaoppinut", hän pääsi proffien oppiin. Tänä syksynä.

Itse kertoi, että teknisesti koesoitto meni hyvin, mutta jotain lepsuilua oli tapahtunut.

Että, koskaan ei ole liian myöhäistä. Olen ikionnellinen tyttöni puolesta. Soittimensa on alttoviulu eli viola

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti