Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haku musiikkikasvatuksen opintoihin ilman musiikkiopistotaustaa?
1
tuhatjuttua
10.11.2011 13:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lähes parikymppinen välivuotta viettävä ja olen koko ikäni soitellut ja laulellut ja ollut jollain pienellä tapaa aina musiikin parissa. Haaveilen pääseväni joskus esiintymään säännöllisesti, mutta erityisesti kiinnostaisi työ musiikinopettajana ja luokanopettajana. Ilmeisesti Jyväskylässä olisi mahdollista opiskella nämä molemmat, ja tämä olisi minulle unelmien täyttymys.
 
Ongelmaksi muodostuukin ehkä se, etten tiedä kuinka suurta osaamista nuo musiikkikasvatuksen pääsykokeet vaativat. Olen soittanut nuorempana nelisen vuotta huilua musiikkiopistossa ja suorittanut 1/3 tutkinnon (tms.). Lisäksi laulan ja olen esiintynyt satunnaisesti, mutta lauluun en ole saanut mitään ohjausta. Osaan lukea nuotteja, pystyn soittamaan pianolla kappaleet yksikätisesti ja kitaralla säestämään lauluani simppeleillä soinnuilla. Rummuista löytyy peruskompit.
 
Ongelmani onkin siis se, etten osaa oikeastaan mitään instrumenttia "täydellisesti" vaan minulla on monesta soittimesta pientä osaamista. Olen mielestäni nopea oppimaan ja ennen kaikkea innokas. Olen asettanut itselleni jo tavoitteen, että ensi kevääseen asti kävisin tunneilla opettelemassa pianon soittoa ja petraamassa laulutaitoani ja itsekseni treenaisin huilun soitto taitoni takaisin, mutta nyt halusinkin kysyä alan opiskelusta ja pääsykokeista enemmän tietäviltä, että onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä sisään? Kuinka suurta osaamista ja musiikillista taitoa nuo pääsykokeet vaativat? Minulla ei asiasta ole sen enempää tietämystä, tiedän tuttavani päässeen sisään, mutta hän oli opiskellut musiikkiopistossa vuosia ja vuosia.
 
En lähde edes yrittämään, jos musiikkikasvatuksen opiskelu todella vaatii sen vuosien musiikkiopistotaustan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «