Muusikoiden.net
04.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko liian myöhäistä?
1 2
Suomimies112
26.09.2011 20:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikaisen keskustelun jälkeen äitini kanssa mieli synkkeni ja masennus iski. Olisiko 17-vuotiaana jo liian myöhäistä haaveilla enää alasta musiikin parissa?

Musiikki on intohimoni, ja olisi vaikea kuvitella elämää ilman sitä. Soitan kitaraa ja koskettimia, ja olen itseoppinut. Haluaisin pääasiassa soittaa jossain bändissä ja elättää sillä itseni, mutta esim. myös tuottaja olisi todella sopiva duuni.

Tällä hetkellä käyn peruslukiota.

welho
26.09.2011 23:35:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko 17-vuotiaana jo liian myöhäistä haaveilla enää alasta musiikin parissa? .

No eipä todellakaan oo! Paljo duunia vaan=)

Suomimies112
27.09.2011 00:46:06

No eipä todellakaan oo! Paljo duunia vaan=)

Oliskohan tarjota jotain erityistä vinkkiä, että mihin vaikka kannattais jatkaa lukion jälkeen? On kyllä niin eksyksissä oleva olo tämän asian suhteen että huhhuh. Mennäkkö konservatorioon vai jonnekin muualle? Ja millä pohjalla minnekin pääsee? Jotkut sanovat että kannattaisi mennä vaikka AMK:n johonkin musiikkipuolelle konservatorion sijasta.

Mutta kiitos, lohduttava tieto(ko?) oli kyllä tuo.J otenkin tuli vaan semmonen olo että elämä mennyt vähän hukkaan kun ei ole mitään ole esim. mitään piano/kitaratunteja tullut otettua.

Dr Dominant
27.09.2011 07:52:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konservatorioon toisen asteen koulutukseen mars. Ja täys duuni päälle nyt saman tien että ensi keväänä olet iskussa kun pääsykokeet tulee. Käytä hakua, täältä mnetistä löytyy useampiakin ketjuja joissa puhutaan aiheesta. Nyt en itse ehdi niitä sulle hakea. Sun ikä tai muodollisen koulutuksen puute ei ole mikään este, jos sulla on talenttia ja tiukka työmoraali niin sitten vaan hommiin.

"Dr. Dominant, I presume?"
Haipuma
27.09.2011 07:54:50

No ei tietenkään ole. Lukion jälkeen voit ihan hyvin hakea esim. konservatorioihin tai ensin vaikka kansalaisopistoihin, joissa monissa järjestetään esim. vuoden mittaisia musiikkilinjoja. Nämä linjat ovat kyllä maksullisia, mutta jos se hoituu niin mikäs siinä.

Jos olet täysin itseoppinut ja tuntuu siltä että ei ole teoriat, solfat yms. ihan täysin hallussa vielä, niin ammattikorkeakoulujen sijasta olisi fiksua keskittyä juuri konsan hakuihin.

Ei muuta kun kovaa treenausta ja paljon motivaatiota, kyllä se siitä!

Oppikirjat kertovat: "Käyttökelpoinen kosketinsoitin maksaa uutena yli 6 000 ja vähän vanhempi käytetty 3 000 markkaa."
Suomimies112
27.09.2011 11:52:27

Konservatorioon toisen asteen koulutukseen mars. Ja täys duuni päälle nyt saman tien että ensi keväänä olet iskussa kun pääsykokeet tulee. Käytä hakua, täältä mnetistä löytyy useampiakin ketjuja joissa puhutaan aiheesta. Nyt en itse ehdi niitä sulle hakea. Sun ikä tai muodollisen koulutuksen puute ei ole mikään este, jos sulla on talenttia ja tiukka työmoraali niin sitten vaan hommiin.

Sen verran pitäis kai vielä sanoa että tarkoitus olisi valmistua lukiosta vasta 2013, eli vielä jonkin verran aikaa. Mitä tarkoitat täydellä duunilla? Pitäisikö alkaa ottamaan vaikka niitä soittotunteja?

No ei tietenkään ole. Lukion jälkeen voit ihan hyvin hakea esim. konservatorioihin tai ensin vaikka kansalaisopistoihin, joissa monissa järjestetään esim. vuoden mittaisia musiikkilinjoja. Nämä linjat ovat kyllä maksullisia, mutta jos se hoituu niin mikäs siinä.

Jos olet täysin itseoppinut ja tuntuu siltä että ei ole teoriat, solfat yms. ihan täysin hallussa vielä, niin ammattikorkeakoulujen sijasta olisi fiksua keskittyä juuri konsan hakuihin.

Ei muuta kun kovaa treenausta ja paljon motivaatiota, kyllä se siitä!

Maksu tuskin on ongelma, luulen että vanhemmat tsemppaa ainakin alkuunsa. Ja tosiaan, itseoppinut olen lähinnä soittotaidoiltani ja muutaman DAWin osalta, teoriaa en ole käynyt käytännössä läpi lainkaan.

Vielä semmoinen lisäkysymys että mikäköhän työ musiikin parissa mahtaisi olla kaikista... varmin tulonlähde? Muusikoillahan nuo keikat taitaa olla aika satunnaisia, ellei sitten tosiaan kuulu johonkin enemmänkin keikkailevaan bändiin?

Dr Dominant
27.09.2011 13:24:25

Täydellä duunilla tarkoitan sitä, että suuntaat kaiken energiasi mitä sulla on tämän unelman jahtaamiseen olemassa, niin, sen jahtaamiseen :D

Käy ottamassa soittotunti joltain ihmiseltä joka opettaa siinä koulussa tai samankaltaisessa johon haluat. Yhden tunnin aikana maikalle varmasti muodostuu jo varsin realistinen käsitys siitä missä sä menet ja mitä alueita sun kannattaa treenata päästäksesi kouluun sisään. Tämä siis jos nimenomaan haluat kouluttaa itsesi muodollisesti.

Sitten on tietysti niitä reittejä joissa ei kouluttauduta muodollisesti, jotka ovat ehkä jollain tavalla vaikeampia mutta taas toisella tapaa helpompia. Jos päädyt muodolliseen koulutukseen, ehkä paras työnsaannin tae on asennoitua niin että tulevaisuudessasi tulonsaanti tulee todennäköisimmin jossain suhteessa opettamisesta ja soittamisesta, ja jos sulla on siihen bonuksena jotain alaan liittyvää lisäosaamista kuten vaikka biisintekoa/sovittamista/äänittämistä, ne voivat sitten tuoda sulle lisäarvoa markkinoilla.

On käytännössä mahdotonta sanoa mikä olis se musiikkialan työ mistä töitä varmimmin saisi, koska en tunne sua, ja sun persoona ja missä sä luontaisesti olet parhaimmillasi vaikuttaa tietysti sun sijoittumiseen. Luulenpa että nää vastaukset löytyvät kun tutkiskelet vähän itseäsi, ja mietit mahdollisimman rehellisesti mitkä ominaisuudet sussa on mielestäsi parhautta.

Joka tapauksessa jos haluat pysyvää toimeentuloa musiikkialalla, tarvitset sitkeyttä ja sellaista tee-se-itse-henkeä. Tämän alan töihin ei pääse oikein työhaastattelun kautta tai lähettämällä hakemuksia, poislukien opetushommat. Kovillakin alan toimijoilla on hiljaisia kausia ja sitten parempia kausia, eli pitää pystyä sietämään epävarmuutta ja välillä sitä että glamour on hommasta todella kaukana. Usein itsestäni tuntuu siltä, että paras pääsykoe alalle on vaan alkaa rimpuilu ja sitten kun huomaa että useampi vuosi on mennyt niin että tulonsaanti on kotoisin musiikista, niin sitten voi ajatella että on läpäissyt kokeen ;-)

Olen pahoillani etten voi antaa selkeämpiä vastauksia, mutta vilpittömästi uskon ettei sellaisia ole. Tsemppiä!!

Wiitala
27.09.2011 13:51:47 (muokattu 27.09.2011 14:01:22)

Ei ole todellakaan myöhäistä.

1. Alat treenaamaan ahkerasti, mieluusti opettajan johdolla. Ja alat pänttäämään sitä teoriaa siinä kaiken ohella - ihan oikeasti. Ei se teoria ole joku erillinen oppiaine vaan sulautuu käytäntöön yllättävän hyvin. Teorian opiskeluun suosittelen sekä niillä tulevilla soittotunneilla asiasta puhumista että esim. Tohtori Toonika -oppikirjaa. Kuuntele lisäksi paljon erityylistä musaa (ei vain lempibändejä) ja koita soitella levyjen mukana ja plokkailla että mitäköhän siellä levyllä oikein tapahtuu. Tämä pätee niin omaan soittimeen kuin omaan ääneenkin - oman äänen käyttö ja sen hallinnan opettelu petraa kummasti ns. "yleismuusikkoutta". Opettelet nuotit.

2. Menet lukion jälkeen esim. Orivedelle, Kauhajoelle, Rovalaan tms. kansanopistoon musiikkilinjalle vuodeksi. Maksaa toki useamman satasen kuussa, mutta sillä hinnalla et myöhemmässä elämässäsi saa edes kattoa pääsi päälle. Tuolla hintaan sisältyy asuminen, opetus ja safkakin. Saat asiantuntevaa opetusta, ja tuolta on tunnetusti hyvä ponnistaa esim. konservatorioon (jossa jo odotetaan esim. teoriatietämystä yms, vaikka toisen asteen koulu onkin). Sieltä on sitten hyvä jatkaa esim. AMK-opintoihin tai yliopiston penkkejä kuluttamaan - jos tahtoo.

3. Käy jossain vaiheessa koittamassa kepillä jäätä jonkun lähikonsan pääsykokeissa. Saat vähän käsitystä siitä mitä siellä pitäisi jo osata että pääsee sisään. Keskustele lafkan opettajien kanssa ja ole utelias. Kerro että haluaisit tätä ja tuota, ja kysy onko heillä antaa vinkkejä. Kysele myös koulusi musamaikalta neuvoja.

4. Jos haluat varman tulonlähteen ja tasaisen kuukausipalkan niin oletko aivan varma että haluat lähteä tälle alalle?

5. Jos olet, niin hommaa opettajan paperit. Esim. koulun musiikinopettaja saa palkkakuittinsa kerran kuussa, mutta ei varmaan tarvitse kertoa että siinä pitää jo sitten hallita se opetuspuolikin. Opettaahan voi montaa asiaa (instrumenttiopettaja, 'bändiopettaja', koulun musamaikka etc.), ja kuhunkin on omat soveltuvat koulutuksensa. Tulopolitiikka on ehkä vakaampaa kuin keikkailevalla taiteilijalla, mutta myös työ on hyvin erilaista ja eri tavalla vaativaa.

6. Jos et missään nimessä tahdo opettaa, niin palaa kohtaan 4.

7. Käy nyt lukiossa ollessasi musakursseja niin paljon kuin mahdollista. Jos olet sitä mieltä että "koulu on paskaa", "siellä soitetaan vaan huonoa musaa" tai "en jaksa opiskella" niin unohda koko juttu. Ei musa-ala poikkea muista aloista siten että tällä alalla ei tarvitsisi opetella uusia asioita ja jankata tylsiäkin asioita kyllästymiseen saakka. Ja sitä huonoa musaa tulee vastaan jossain vaiheessa joka tapauksessa.

8. Jos tahdot tuottajaksi, niin selvitäpä ensiksi mitä esim. levytuottajan toimenkuvaan kuuluu. Tuottajalta kun vaaditaan melkoista ammattitaitoa ja tietämystä sekä studiotekniikasta että itse musiikista (monista soittimista, laulusta, tyyliseikoista jne). Usein tuottaja on myös kalenteri, aikatauluttaja, diplomaatti ja pahimmillaan pitää tuntea vielä levybisneskin riittävän hyvin. Ja kaiken lisäksi pitää vielä tietää mitä tekee ja mistä puhuu. Se vaatii nimittäin aika paljon paneutumista. Mutta myöhäistähän ei tämäkään ole.

9. Jos mikään ylläolevista ei nappaa, niin ainahan voi alkaa miljoonia levyjä myyväksi rokkitähdeksi. Sitten nostan hattua ja syön sanani. Sulla on vielä paljon aikaa selkiyttää suunnitelmiasi tulevaisuutesi suhteen. Treenaaminen, itsensä sivistäminen musiikillisesti ja kontaktien luominen ei kuitenkaan ole turhaa - päädyit sitten muusikoksi, musiikkitieteilijäksi tai hitsaajaksi.

10. Lue kohdat 1-9 uudelleen, ajatuksella.

"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Suomimies112
06.10.2011 07:20:42

Kiitokset kaikille vastauksista!

Olis nyt vissiin tarkoitus alkaa tänään "ottamaan" tunteja Rockwayn avulla, joka olisi kaikista paras vaihtoehto, koska koulu vaatii myös aikansa ja on nopeaa ja kätevämpää opetella kotona. Kohtapuoliin menee myös jonkinlainen musiikin teorian kirja hankintaan.

Kiitos vielä kerran, arvostan apuanne.

Suomimies112
06.10.2011 07:39:05

Niin jaa koska viestin muokkaus tai lainaaminen ei ole mahdollista tällä hetkellä (kirjoitan miniläppärillä), niin voisin vastailla lyhyesti noihin Wiitalan kirjoituksiin

1) En tarvitsisi tasaista kuukausipalkkaa, haluaisin ainakin vain tulla jotenkuten toimeen elättäen itseni musiikin avulla.

2) Valitsin kaikki mahdolliset musiikin kurssit, mutta mikään niistä ei toteutunut, koska sinne ei ollut tulossa tarpeeksi muita opiskelijoita (muita ei kiinnostanut, ottivat ennemmin kuviksen)

PS. Tilaan sen Tohtori Toonikan!

Mesa/Boogie
07.10.2011 01:20:59

Suomimies112: Niin jaa koska viestin muokkaus tai lainaaminen ei ole mahdollista tällä hetkellä (kirjoitan miniläppärillä), niin voisin vastailla lyhyesti noihin Wiitalan kirjoituksiin

1) En tarvitsisi tasaista kuukausipalkkaa, haluaisin ainakin vain tulla jotenkuten toimeen elättäen itseni musiikin avulla.

2) Valitsin kaikki mahdolliset musiikin kurssit, mutta mikään niistä ei toteutunut, koska sinne ei ollut tulossa tarpeeksi muita opiskelijoita (muita ei kiinnostanut, ottivat ennemmin kuviksen)

PS. Tilaan sen Tohtori Toonikan!

Wiitala kiteytti tossa yllä aika hyvin asioita... Painottaisin kuitenkin sitä kohtaa 4 edelleen. Se ei ehkä lukiossa tunnu niin tärkeältä, mutta myöhemmällä iällä se saattaa nousta arvoon arvaamattomaan. Etenkin kun jopa sen kohtuullisen toimeentulon takaaminen saattaa pitää sisällään tiettyjen nuoruusiän musiikillisten ihanteiden ja periaatteiden totaalista hylkäämistä...

Mä aloitin itse kitaran soittamisen 15-vuotiaana. Nyt 18 vuotta myöhemmin teen sitä työkseni ja mietin lähes päivittäin miten kivaa olis harrastaa kitaransoittoa. Oikeita töitä en oo juurikaan tehnyt elämäni aikana, mutta toisinaan kattelen duunareita kateellisena. Miten paljon helpompaa heillä onkaan... Ja siis vertailukohtana tässä on nimenomaan keikkamuusikon elämä. Dominantti tossa yllä on käsittääkseni antanut oman panoksensa tällekin puolelle, mutta on sen jälkeen löytänyt paikkansa opetustyön parissa. Se on huomattavasti perheystävällisempi vaihtoehto. Mulla vaan nuppi kestää opetushommia aika heikosti, joten feidasin ne pois tossa pari vuotta sitten kokonaan.

Viimeisen viis vuotta töitä on onneks riittänyt sen verran, että ei oo tavinnut stressata liikoja. Kuitenkin oon miettinyt totaalista alanvaihtoa. Lähinnä sen tasaisen toimeentulon takia...

Jos mun konjakinhuuruisesta kirjoituksesta haluaa väkisin hakea pointtia, niin ei kai toi ikä oo sun tapauksessa este. Duunia se vaatii. Ja tiettyä mielenvikaisuutta myös. Ja mielellään vielä melkoisen hyviä sosiaalisia taitoja. Niillä on yllättävän suuri merkitys pysyvämmän työllisyyden kannalta tällä alalla. Kukaan ei halua mulkkua bändiin, vaikka se olis miten kova soittaja. Suomikin on yllättävän iso maa keikkabussista katsoen.

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
Dr Dominant
07.10.2011 17:06:22 (muokattu 07.10.2011 17:08:32)

Mesa/Boogie: Dominantti tossa yllä on käsittääkseni antanut oman panoksensa tällekin puolelle, mutta on sen jälkeen löytänyt paikkansa opetustyön parissa. Se on huomattavasti perheystävällisempi vaihtoehto.

Mä jäin keikkabussista pois siinä kohti kun perheen keskimmäinen lapsi ilmoitti tulostaan ja mulle tarjottiin just siihen saumaan opetustyötä. Opetin täysipäiväisesti yhdeksän vuotta, ja viimeiset kolme ja risat on nyt mennyt taas täysipäiväisesti tehden musaa, mutta nyt en enää istu keikkabussissa kitaran kanssa (vähän sitäkin, tänä vuonna kymmenen keikkaa muusikkona), vaan työhuoneella kirjoittamassa musaa. Harvakseltaan johtamassa bändiä tai sitten jotain proggista tallennetaan studiossa, silloin joko soittamassa tai sitten jollain tavalla katsomassa päältä, tuottajana tai kapuna tai sekä että. Opetuskuvio on mukana hyvin satunnaisesti, sessio silloin tällöin. Saatan ehkä joskus palata opetuskuvioon jos tää freelancemaasto käy sellaiseksi että mun osaamisella ja aivoilla en löydä enää toimeentuloa tai motivaatiota.

Ainiin, tosta toimeentulosta sen verran, että nyt freelancena rahaa tulee vähemmän sisään kuin opettaessa, eikä opetushommakaan todellakaan ollut kultakaivos. Mutta onpahan freelancerin vapaus, se on kyllä luksusta jolle on vaikea laitta hintalappua kylkeen.

Mä en olis mitenkään jaksanut vetää yhdellä staililla alusta loppuun. Mun kokemus on se, että jos on avoin mieli, valmis tekemään hartiavoimin lujasti duunia, ja kestää sen että kaikki hommat ei aina ole parhautta, niin sitten voi löytyä sellainen onnen tasapaino jossa saa pidettyä mukana vielä sitä musan tekemisen riemuakin. Mulle toi kitaransoiton ilo tuli takaisin siinä vaiheessa kun olin ollut ehkä viis vuotta opetushommassa. Kun ei tarvinnut enää soittaa mitään muuta kuin omaksi huvikseen niin se alkoi taas tuntua kivalta. Mun tapauksessa se oli sitten varmaan se että mun pää ei jaksanut enää sen perushutun soittamista yhtään enempää.

Mutta eiköhän se ole ala kuin ala, josta löytyy aina ne kivat jutut ja vähemmän kivat jutut. Vaikkei se aina ole ihan helppoa/kevyttä, niin positiivinen ja sosiaalinen asenne tekee kaikesta alalla kuin alalla mun luullakseni mukavampaa, monin tavoin.

Ja sitten vielä lopuksi että kyllä mun mielestä unelmia pitää yrittää edes vähän tavoitella. Muuten saa sitten katkeroitua että kun en silloin ja silloin tehnyt sitä ja sitä. Parempi katsoa kuin katua. :)

Suomimies112
07.10.2011 19:11:04

Mesa/Boogie: Jos mun konjakinhuuruisesta kirjoituksesta haluaa väkisin hakea pointtia, niin ei kai toi ikä oo sun tapauksessa este. Duunia se vaatii. Ja tiettyä mielenvikaisuutta myös. Ja mielellään vielä melkoisen hyviä sosiaalisia taitoja. Niillä on yllättävän suuri merkitys pysyvämmän työllisyyden kannalta tällä alalla. Kukaan ei halua mulkkua bändiin, vaikka se olis miten kova soittaja. Suomikin on yllättävän iso maa keikkabussista katsoen.

En nyt tiedä olenko mieleltäni "viallinen", mut kokoajan päässä soi joku rytmi ja uusia ideoita tulvii kokoajan, joita olisi kiva kokeilla käytännössä tehdä mutta taidot ei vielä aivan riitä. Sosiaalisista taidoista sen verran että olen mulkun vastakohta (mielipide), osaan olla kohtelias, ja puhuakin niitä näitä, kunhan on vain ensin tutustuttu.

Epämuusikko
08.10.2011 00:10:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkoja on hyvä tehdä. Toisten ihmisten tekemien biisien soittamisessa voi omatkin biisit saada hieman nostetta ja näkökulmaa.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tomboarmageddon
10.10.2011 18:41:37 (muokattu 10.10.2011 18:47:52)

Suomimies112: En nyt tiedä olenko mieleltäni "viallinen", mut kokoajan päässä soi joku rytmi ja uusia ideoita tulvii kokoajan, joita olisi kiva kokeilla käytännössä tehdä mutta taidot ei vielä aivan riitä. Sosiaalisista taidoista sen verran että olen mulkun vastakohta (mielipide), osaan olla kohtelias, ja puhuakin niitä näitä, kunhan on vain ensin tutustuttu.

Musta tärkeimpiä juttuja on, että pystyy nopeasti omaksumaan biisejä ja tai lukemaan ne nuoteista. Tietty pelimanne henkisyys siis käytännöllistä. Kannattaa joo perusasiat ainakin ottaa haltuun.
Konsis ei oo mikään automaattinen tae työllistymiselle. Yleensä tanssimusiikilla ja bilebändeillä ne rahat räävitään kokoon ja välttämättä nuissa kuvioissa ei koulutuksella oo mitään merkitystä.
Itse käyn osa-aikatöissä ja osan tienaan soittamalla. Sopii hyvin perhe-elämäänkin . Opettamalla tasaisimmat tulot ihan saletisti.

Suomimies112
10.10.2011 23:18:58

tomboarmageddon: Musta tärkeimpiä juttuja on, että pystyy nopeasti omaksumaan biisejä ja tai lukemaan ne nuoteista. Tietty pelimanne henkisyys siis käytännöllistä. Kannattaa joo perusasiat ainakin ottaa haltuun.
Konsis ei oo mikään automaattinen tae työllistymiselle. Yleensä tanssimusiikilla ja bilebändeillä ne rahat räävitään kokoon ja välttämättä nuissa kuvioissa ei koulutuksella oo mitään merkitystä.
Itse käyn osa-aikatöissä ja osan tienaan soittamalla. Sopii hyvin perhe-elämäänkin . Opettamalla tasaisimmat tulot ihan saletisti.

Joo, olenkin kehitellyt muutamia biisejä, genreä tanssi/bile/"skrillex tyyppinen", mitään en ole saanut valmiiksi. Konsista nyt ajattelin vain lähinnä siksi että siellä kuulemma luodaan niitä suhteita, jotka sitten voisivat mahdollistaa jonkinlaisen työn jossain suuremmassa bändissä/porukassa. Ja onhan se ihan hyvä tietää mahdollisimman paljon kaikentyyppisestä musiikista?

tomboarmageddon
11.10.2011 09:05:58

Suomimies112: Joo, olenkin kehitellyt muutamia biisejä, genreä tanssi/bile/"skrillex tyyppinen", mitään en ole saanut valmiiksi. Konsista nyt ajattelin vain lähinnä siksi että siellä kuulemma luodaan niitä suhteita, jotka sitten voisivat mahdollistaa jonkinlaisen työn jossain suuremmassa bändissä/porukassa. Ja onhan se ihan hyvä tietää mahdollisimman paljon kaikentyyppisestä musiikista?

Joo ja joku kansanopisto on kans hyvä ponnahduslauta ja saa hyvää opetusta. Esim oriveden opisto. Tarkoitin tuossa,että kannattaa opetella vaikka radiossa soivia biisejä korvakuulolta vetämään ja kaikkia ns hittejä ja klassikoita yleensäkkin Niitä ne känniset ihmiset haluaa kuulla baareissa bändeiltäkin.
Katrihelenasta jamiroquain kautta deeppurpleen:) jne.
Tanssimusassa hyvä jos osaa lukea nuoteista biisit,niin ei tarvi viittä setillistä biisejä opetella ulkoa. Tää on rumpaleilla tavallaan helpompaa, kun ei tarvi tietää kuin tyylilaji ja tsekkailee iskut lapuista.
Omat soittokaverit on löytyny ammattikoulusta muusikoiden.netistä ja baarista. Puskaradiolla kanssa koodaillaan.

UnBrain
25.10.2011 23:33:25 (muokattu 25.10.2011 23:33:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suhtaudun musiikkihommiin ammattina menttaliteetilla: Jos Suomessa elää työttömänä lasol-pumminakin niin miksei sitten kitaransoitolla?

ljöö..
Kalmo
10.11.2011 23:52:14

Paljon hyviä neuvoja jo sadellut.
Sitten pessimisti kehiin ;o) :

Mille hyvänsä taiteenalalle halajat, niin varmuus tuloista ja työpaikasta ei koskaan ole kovin suuri. Riskinottoa tarvitaan. Siksi siihen kohtaan 4:kin kannattaa tähdätä. Kun pitää esim. vuokria maksella, on kiva tietää, että 15. päivä tulee tili.

Mitä parempi teoriapohja ja monipuolisuus, sitä suuremmat mahkut saada eri suunnilta töitä niin paljon, että pysyy jotenkin leivässä.
Luulen, että suurin osa musiikilla tienaavista muusikoista joutuu tekemään sekalaisia varasto- ym. hommia täydennykseksi.

Niin..ja jos Sibeliusakatemiaan itsensä järjestää, niin todennäköisesti tulee elättämään itsensä musiikilla täyspäiväisesti.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
MrShaft
11.11.2011 05:56:19

Dr Dominant: Konservatorioon toisen asteen koulutukseen mars. Ja täys duuni päälle nyt saman tien että ensi keväänä olet iskussa kun pääsykokeet tulee. Käytä hakua, täältä mnetistä löytyy useampiakin ketjuja joissa puhutaan aiheesta. Nyt en itse ehdi niitä sulle hakea. Sun ikä tai muodollisen koulutuksen puute ei ole mikään este, jos sulla on talenttia ja tiukka työmoraali niin sitten vaan hommiin.

Toinen ääni dominantille!

Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti