Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitonopetus kotona
1 2 3
Ambitus
21.07.2011 19:39:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarjoittelijaPianisti: Helpompi ei kyllä ole aina mikään mukavin/mukavaa. Mulle on ainakin väliä mitä haluan tehdä. Mitä tahansa en rupea tekemäänkään ennemmin vaikka kerjään.
 
Ihan laittaakseni faktaa pöytään...Jos sä pidät vaikka sen 10 oppilasta viikossa (a la 25e/45min ja 4vko/kk) ja opetat sellasen reilun vuoden ajan, etkä ilmoita tästä verottajalle, on kyseessä törkeä veropetos ja saattaa häkki heilahtaa. Mutta harvoinhan se verottaja tarkastelee jonkun puolityöttömän-wannabe-muusikon tilejä...
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Epämuusikko
25.07.2011 13:47:24 (muokattu 25.07.2011 13:48:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Työnantajamaksuineen ja muitten höpöhöpömaksujen kanssa Niitä en tuohon laskenutkaan. Koska oikea työnantaja hoitaa ne aina.
 
Mitä tahansa en rupea tekemäänkään ennemmin vaikka kerjään.
 
-Kerjäämisellä tienaa enemmän
-Oletko edelleen varma yhtälösi pitävyydestä?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Ambitus
26.07.2011 08:35:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Niitä en tuohon laskenutkaan. Koska oikea työnantaja hoitaa ne aina.
 

 
-Kerjäämisellä tienaa enemmän
-Oletko edelleen varma yhtälösi pitävyydestä?

 
No jos sitä tienaa sellaset 10 000e vuodessa, eikä ilmoita sitä verottajalle, saattaa olla kusessa kun verotarkastus tulee. Mistä minä tiedän mitään...
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Epämuusikko
26.07.2011 17:49:39 (muokattu 26.07.2011 17:50:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: No jos sitä tienaa sellaset 10 000e vuodessa, eikä ilmoita sitä verottajalle, saattaa olla kusessa kun verotarkastus tulee. Mistä minä tiedän mitään...
 
Tottakai. Toiminimet rocks ja verottaja on ystävä.
 
all in all, jos mihinkään toimintaan haluamista tarvitsee pönkittää netissä kyselemällä, on lähtökohdat vähän morjens. Mutta tämä keskustelu on käyty aiheesta tuolla viihteellisemmisissäkin puitteissa...
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
HarjoittelijaPianisti
30.07.2011 15:37:34 (muokattu 30.07.2011 15:37:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Ihan laittaakseni faktaa pöytään...Jos sä pidät vaikka sen 10 oppilasta viikossa (a la 25e/45min ja 4vko/kk) ja opetat sellasen reilun vuoden ajan, etkä ilmoita tästä verottajalle, on kyseessä törkeä veropetos ja saattaa häkki heilahtaa. Mutta harvoinhan se verottaja tarkastelee jonkun puolityöttömän-wannabe-muusikon tilejä...
 
ETKÖ SINÄ LUKENUT TUOSTA kun kirjoitin että 10 oppilasta kuussa. LUKIHÄIRIÖKÖ ON?
 
baron
30.07.2011 15:41:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarjoittelijaPianisti: ETKÖ SINÄ LUKENUT TUOSTA kun kirjoitin että 10 oppilasta kuussa. LUKIHÄIRIÖKÖ ON?
 
Sulla on asenne kohdallaan!
Oppilaan (mun) mielipiteistä ei välitetä tippaakaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
31.07.2011 13:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarjoittelijaPianisti: ETKÖ SINÄ LUKENUT TUOSTA kun kirjoitin että 10 oppilasta kuussa. LUKIHÄIRIÖKÖ ON?
 
Miksi haluat opettaa epäpätevästi 10 oppilasta kuukaudessa (~2,5 soittotuntia /vko)? Ja minkätasoisia oppilaita haluat, jos tosiaan puhut 10 _eri_ oppilaasta = soittotuntien väli 1kk?
 
Ambitus
05.08.2011 04:58:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarjoittelijaPianisti: ETKÖ SINÄ LUKENUT TUOSTA kun kirjoitin että 10 oppilasta kuussa. LUKIHÄIRIÖKÖ ON?
 
Kyllä mä luin ihan oikein. Tässä vatvoin vain hypoteesia. Tosin en kovin supeasti katsele sellasia sällejä, jotka harmaana tekevät alan töitä. Toiset meistä treenaa ja käy koulutusta vuosikymmeniä, jotta saavat leivän pöytään. Kuinka pätevät luulet olevasi pedagogina? Ainakaan näin nopeesti nettikäyttäytymisesi perusteella analysoituna et ollenkaan.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
18is9
05.08.2011 15:33:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pätevän opettajan palkka on siinä 24 euron/45 min kieppeillä.
Pätevän.
e: ja puhuinkin musiikkiopistoiden ja vastaavien virallisista liksoista.

 
Tekemällä normaalin 147,5 tuntia töitä kuussa niin kuin muillakin aloilla tuosta tulee palkaksi 4720 E / kk (24*4/3*147.5). Kovat on palkat musiikkiopistossa :).
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Janus
05.08.2011 16:20:02 (muokattu 05.08.2011 16:21:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eip mitään.
 
kimurantti1
05.08.2011 16:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Tekemällä normaalin 147,5 tuntia töitä kuussa niin kuin muillakin aloilla tuosta tulee palkaksi 4720 E / kk (24*4/3*147.5). Kovat on palkat musiikkiopistossa :).
 
Opettaja ei voi opettaa 40 tuntia viikossa. Jollain ajalla ne tunnit pitää valmistellakin, siis suunnitella mitä oppilaalle opetetaan, vähän paria viikkoa pitemmällekin ja kasata mahdollinen treenimateriaali jos (ja yleensä kun) sitä ei valmiina ainakaan sähkökitaralle ole olemassa. Se on palkatonta duunia, joka on kuitenkin tehtävä jos meinaa olla hyvä siinä mitä tekee. Ei opettajat palkoilla juhli.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Epämuusikko
05.08.2011 16:43:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekemällä normaalin 147,5 tuntia töitä kuussa niin kuin muillakin aloilla tuosta tulee palkaksi 4720 E / kk (24*4/3*147.5). Kovat on palkat musiikkiopistossa :)
 
Siihen pisteeseen pääsemiseen vaadittavan työn määrään nähden ihan liian pienet.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tarmo
05.08.2011 23:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Opettaja ei voi opettaa 40 tuntia viikossa... Se on palkatonta duunia, joka on kuitenkin tehtävä jos meinaa olla hyvä siinä mitä tekee. Ei opettajat palkoilla juhli.
 
Pätee moneen muuhunkin koulutusta ja osaamista vaativaan alaan. Palkkoja myöten. Ei kannata siis vaipua epätoivoon :)
 
HarjoittelijaPianisti
18.08.2011 07:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Kyllä mä luin ihan oikein. Tässä vatvoin vain hypoteesia. Tosin en kovin supeasti katsele sellasia sällejä, jotka harmaana tekevät alan töitä. Toiset meistä treenaa ja käy koulutusta vuosikymmeniä, jotta saavat leivän pöytään. Kuinka pätevät luulet olevasi pedagogina? Ainakaan näin nopeesti nettikäyttäytymisesi perusteella analysoituna et ollenkaan.
 
Missähän kohdassa olen väittänytkään alkamaan opettamaan tässä ihan pian?????? enkä ole mikään sälli.
 
sickboy
18.08.2011 23:42:10 (muokattu 19.08.2011 01:36:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittajalle muutama näkemys/kokemus omalta kohdalta:
 
Pidin ensimmäiset tuntini samaan aikaan, kun opiskelin Musiikkiopistossa. Taksa oli muistaakseni 12,5€ tunnilta. Tunti tarkoittaa minun tapauksessani aina 45min oppituntia. Olin tuolloin peadagogisesti ainakin paperilla hyvinkin epäpätevä ja tuo taksa oli osaamiseeni suhteutettuna kohdallaan. Minulla oli jo tuolloin aika vahva halu opettaa ja otin homman ihan tosissani. Valmistelin tunnit hyvin ja räätälöin oppilaskohtaisesti opetusmateriaalin, jota tein jo tuolloin paljon itse. Taisin olla tuolloin 20-vuotias sälli ja olin soittanut kitaraa jo 7 vuotta. Nämä tunnit pidin ihan pimeänä eli käteiset kouraan. Tunnit pidettiin viikottain ja oppilaita oli parin vuoden aikavälilla n.5.
 
23-vuotiaana suuntasin konservatorio-opintoihin, josta valmistuu muusikoksi, ei pedagogiksi. Hankin uudella paikkakunnalla uudet yksityisoppilaat ja nostin taksan muistaakseni 15€ tunnilta. Samalla tavalla käteiset kouraan meiningillä. Mielestäni tämä taksa oli edelleen järkevässä suhteessa pätevyyteeni.
 
Konservatorion kaksi viimeistä vuotta opetin kitaran soittoa paikallisessa työväenopistossa, jossa palkan maksu menikin ihan virallisesti ja bruttopalkka oli n. 21€/h epäpätevilläkin opettajilla. Tämän ohella pidin vielä muutamia yksityistunteja viikossa pimeänä. Tunneille tein paljon omaa opetusmateriaalia nuotteja, sekä harjoitusäänitteitä myöden. Konservatorion viimeisen vuoden aikana perustin oman toiminimen lähinnä keikkalaskutusta varten, yksityistunnit pidin edelleen pimeänä.
 
Konservatorio-opintojen jälkeen aloitin ammattikorkeakouluopinnon pop&jazz-pedagogilinjalla. Tässä kohtaa hankin omalta paikkakunnalta pestin työväenopistossa ja sitä kautta virallinen opetus jatkui. Vielä tässä vaiheessa pidin hetken aikaa yksityistunteja pimeänä (20€/h), mutta melko nopeasti muutin tunnit laskutettavaksi toiminimeni kautta. Tässä kohtaa jouduin nostamaan taksan 25€/h.
 
Omat tulot koostuu pääosin keikkailusta ja tuosta työväenopiston toimesta. Mielestäni 25€/h on tässä kohtaa uraani yksityisopetuksen taksaksi oikein hyvässä balanssissa osaamiseni kanssa. Olen edelleen papereilla pedagogisesti epäpätevä.
 
En tiedä selvensikö, tai auttoiko tämä mitään, mutta tässä on omalta kohdaltani n. 10-vuoden opetus-uran kehityskaari.
 
EDIT: Täsmennännyksenä: Toiminimen kautta minulle tulee sen verran vähän tuloja vuodessa, että en maksa niistä yrittäjän eläkettä. Käteen jää siis enemmän, mutta samalla eläke jää karttumatta. Tällä vähäisellä vuosittaistulolla en myöskään joudu työstäni alvia maksamaan/perimään, joten siitä syystä hinta on tuo. Jos tekisin yksityisopetusta suuremmassa mittakaavassa olisi tunneista perittävän hinnan oltava suurempi, jotta käteen jäisi edes epäpätevälle (todellisuudessa jo melko pätevällle) sopiva palkka.
 
Epämuusikko
21.08.2011 20:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittämätöntä kouhoamista all the way. Ehdottomasti tätä ketjua ei lukkoon!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
18is9
23.08.2011 08:44:53 (muokattu 23.08.2011 08:48:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Opettaja ei voi opettaa 40 tuntia viikossa.
 
Nyt en provoa enkä edes koita olla vitsikäs. Paljonko teillä kokeneilla opettajilla noin osapuilleen menee aikaa yhden tunnin valmistelemiseen? Oma kokemus oppilaan näkökulmasta on ollut, että ei opettajat kyllä oikeasti ole etukäteen juurikaan miettineet mitä milläkin tunnilla puhutaan. Poikkeuksena on nuoremmat opettajat, joista jotkut selvästi ovat panostaneet kun ovat olleet epävarmoja omasta osaamisestaan, mutta jopa nämä mestarikurssi -tason jampat tuntuvat vetävän tunnit semmoisella vuosien tuomalla ammattitaidolla, joka ei enää vaadi suurta ajallista panostusta tietyn kynnyksen ylitettyään.
 
Eli kysymys, ihan asiallisesti ja provoamatta olisi, että jos kokenut soitonopettaja tekee tasan 40 h viikossa töitä, montako tuntia siitä voisi olla opetusta ja montako tuntia pitäisi käyttää tuntien valmisteluun.
 
EDIT: typoja
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Epämuusikko
23.08.2011 12:24:04 (muokattu 23.08.2011 13:36:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joka ei enää vaadi suurta ajallista panostusta tietyn kynnyksen ylitettyään. Ja se on heille mahtava juttu! Poislukien semmoiset nimismiehet jotka käyttävät puolitoista tuntia itsensä kehumiseen ja lopuksi "Any questions?"
 
Meni 40-tuntinen (selvästikin fiktiivinen) työviikko miten vain tasan, who gare's jos opetus toimii. Opettajan mahdollinen hällävälisyys on aina perseestä, sen sijaan testaamansa rutiinit tuovat turvaa (niiden mahdollinen ajoittainen tarkastelematta jättäminen ja materiaalin päivittämättömyys taas ei. Nekin on nähty). Tähän väliin tarina siitä kun Tesla kävi Fordin tehtaalla...
 
En halua puolustella mahdollisesti laakereillaan lepääviä opettajia. Niin kauan kuin homma toimii, niin se toimii. Meni aika mihin tahansa. Toivottavasti toimivaan opettaja-oppilassuhteeseen sekä oppilaan, opettajan ja oppilaitoksen asettamien tavoitteiden kauhomiseen. (tulipa lässyä).
 
+ me oululaiset voisimme edelleen keskustella opettajan pätevyydestä. Kun täällä aarniometsissä ei epäpäteviä minun mielestäni tarvittaisi yhtään enempää.
 
++itselläni ei ole monikymmenvuotista opettajan "uraa" takana, en puhu kokemuksesta opettajana vaan oppilaana.
 
+++ Loppupeleissä pätevyyttä ei minun mielestäni tulisi mitata papereilla. Se, millä sitä tässä ketjussa mitataan, ei selvästikään ole vielä lukkoon lyötyä.
 
Tavallaan fiilinki on ollut että ne on valmistelleet niitä tunteja sen edelliset 15 vuotta. tämäpä tämä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
23.08.2011 12:46:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vaikutelma että mun maikka ei pahemmin valmistele mutta kun sillä on vuosien (vuosikymmenien?) rutiini erilaisissa korkealuokkaisissa musiikkioppilaitoksissa niin en oo kokenut sitä mitenkään miikkana.
(Tää siis oppilaan näkemys)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
18is9
23.08.2011 13:05:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään tuota omaa kokemustani siitä että opettaja ei tuntia valmistele pidä mitenkään miinuksena. Ennemmin on tullut tunne että kavereilla on oikeasti homma niin hanskassa että tietävät mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Tavallaan fiilinki on ollut että ne on valmistelleet niitä tunteja sen edelliset 15 vuotta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «