Muusikoiden.net
06.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinkauppiaat
1 2
McNulty
09.08.2010 23:21:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

En löytänyt hakukoneella tästä aiheesta vielä "työ musiikkialalla"-alueelta keskustelua, joten tässäpä tämä.

Aika monesti musiikkialalla puhutaan vain heistä, jotka soittavat keikoilla/studiossa tai sitten myyvät levyjä/ovat levy-yhtiön palveluksessa tahi mediassa.

Meitä "soitinkauppiaita" taitaa olla muutamia jäseninä täällä m.netissä ja mehän olemme mukana esiintyvien taiteilijoiden arjessa sekä työssä (moni soitinkauppiaistakin on keikkailevia artisteja). Me kuullaan hyvät ja huonot uutiset sekä jutut, ylämäet ja alamäet tulevat tutuiksi jne. Vähän siis samaa kuin taannoin oli lehdessä että "kaupankassat ja taksikuskit ovat kansan olkapäitä". Ehkä soitinkauppiaat ovat tietyllä tavalla samaa osastoa artisteille jne.?

Samaan aikaan on mukava tavata jatkuvasti uusia ja erilaisia ihmisiä. Jatkuvasti tulee uutta opittavaa niin tuoteuutuuksien kuin laitteiden itsensä kanssa. Katalogien koodit pyörii mielessä vapaa-ajallakin.

Samalla on hienoa nähdä kuinka joku nuorempi tai vanhempi asiakas lähtee hymyillen uusi soitin kainalossa tai jos kuulee hyvää palautetta omasta tai kaverin toiminnasta tiskin "tällä puolella".

Kilpailutilanne on kova, mutta ei lainkaan huono tai paha. Se asettaa haasteita, mutta ei ole ollenkaan toivoton. Pikemminkin vertaisin sitä vaativaan mutta hyvään "salitreeniin".

Ihan kaikkea tältä alalta tuskin kukaan pystyy oppimaan kunnolla.. siksi onkin hauska tavata erilaisia soittajia, joilta myös myyjänä voin oppia paljon uutta. Oli se sitten kotimaista kevyen musiikin historiikkia tai jotain vanhempiin laitteisiin liittyvää.. tai sitten jotain ihan uutta, tuoteuutuuksista viimeisimpiin nouseviin kykyihin. Hienoa kun saa lörpötellä ihmisten kanssa asioista, joista kummatkin ovat kiinnostuneita. Tulee väkisinkin sellainen "vanhanajan meininki" mieleen. Toki, asiakkaitakin on erilaisia, eivätkä kaikki halua höpistä saati jouda norkoilemaan putiikeissa. Siitä huolimatta, erilaisuus tekee tästä alasta todella mielenkiintoisen. Ihan vain jo siksi, että ensin olen hieromassa kauppoja hevikitaristin kanssa, seuraavaksi DJ:n ja kolmanneksi pienen lapsen äidin kanssa, joka kaipaa muksulleen perkussioita tai mitä nyt milloinkin. Haastavaa, ja juuri siksi sitä opeteltavaa on paljon.

Heitin tässä vain ilmoille vähän kuin "ranskalaisilla viivoilla" omia ajatuksia ja mietteitä näin alkuun, keskustelun pohjaksi. Pistäkää omia mietteitänne ja ottakaa rohkeasti osaa.

Itse ainakin pyrin vastailemaan kysyjille "tiskin tältä puolen" niin hyvin kuin osaan ja pystyn. Kaikkea en tiedä, eikä se ole tarkoituskaan. Mielelläni kuitenkin näkisin keskustelua niin ruusuissa kuin risuissakin tästä aiheesta.

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
tarmo
10.08.2010 12:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään suurimmat risut tulee siitä, että jos olet ensin rahdannut kauppaan tonnikaupalla rahaa ja sulla on ollut edes jonkinlainen asiakassuhde, niin seuraavalla kerralla tiskin toisella puolen istuu joku "no katotaan, mitä se thomannilla maksaa..." -jätkä. Pistää vituttamaan. Tilataan sitten Thomannilta, vaikka vähän ylihintaankin, jos homma on siitä kiinni. Vielä en ole tosin tilannut, mutta enpä nyt tunne kovin suurta intoa kaupoillekaan lähteä.

Paljon hyvääkin, mutta tämä asia on nykyään päällimmäisenä mielessä.

"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
NeliX4
10.08.2010 15:28:19

Tomppa ny sattuu olemaan hintojen referenssikauppa, vähään samaan tapaan kuin Biltema.

... ja laatu samaa.

tarmo
10.08.2010 15:36:36 (muokattu 10.08.2010 15:36:45)

NeliX4: Tomppa ny sattuu olemaan hintojen referenssikauppa,

Mutta melkoisen huono referenssikauppa kiippareille. Ehkä se johtuu musta, mutta on ihan älyttömän väsynyttä asiakaspalvelua mennä joka kerta sinne thomannin sivuille ja selostaa kuin lapselle, että "tohon kun lisätään postikulut...".

Miksei sitten samoin tein kolata läpi myös englantilaisia nettiputiikkeja ja aleta noteeraamaan valuuttakurssien vaihteluita soitinten hinnoissa. Jossain vaiheessa vielä kuuli puhuttavan siitä, kuinka soitinkauppiaita ärsytti klopit, jotka astelivat liikkeeseen sisään thomannin katalogin kanssa. Ei kuitenkaan mennyt kovin pitkään, kun asetelma jo muuttui päinvastaiseksi.

McNulty
10.08.2010 19:20:14

tarmo: Mutta melkoisen huono referenssikauppa kiippareille. Ehkä se johtuu musta, mutta on ihan älyttömän väsynyttä asiakaspalvelua mennä joka kerta sinne thomannin sivuille ja selostaa kuin lapselle, että "tohon kun lisätään postikulut...".

Miksei sitten samoin tein kolata läpi myös englantilaisia nettiputiikkeja ja aleta noteeraamaan valuuttakurssien vaihteluita soitinten hinnoissa. Jossain vaiheessa vielä kuuli puhuttavan siitä, kuinka soitinkauppiaita ärsytti klopit, jotka astelivat liikkeeseen sisään thomannin katalogin kanssa. Ei kuitenkaan mennyt kovin pitkään, kun asetelma jo muuttui päinvastaiseksi.

Niin... asioilla on aina puolensa. Tietyllä tavalla kuluttajat toivat tuon "Thomannin hintatason" soitinkauppoihin. Kyllähän sitä monesti käytetään, mutta ainahan asiakas voi vielä tingata ja esim. ilmoittaa tänä internetin aikana suoraan sen summan mitä on valmis maksamaan. Myyjän on kovasti helppo vastata siihen joko "kyllä" tai "ei", tietäen omat sisäänostohintansa.

Valitettavasti tuo alati muuttuva hinnoittelu (hintojen nousu sekä alennusprosenttimuutokset) maahantuojilla tekevät mahdottomaksi sen, että voisi edelleen antaa jonkin sortin pysyvän -20% kanta-asiakasalennuksen.

Ala on muuttunut paljon 2000-luvulla nettikauppojen myötä. Nettikaupoissa "ongelma" näin kivijalkastoren näkökulmasta on se 1-3 vuoden ensimetrit. Tuo on aikaa, jolloin yritys voi myydä käytännössä muutaman pinnan katteella tavaraa ulos ja elää silti herroiksi rahoittajan rahoilla. Yleensä rahoittaja (yksityinen tai pankki) alkaa kuitenkin 3. vuonna kyselemään plus-merkkisen tuloksen perään, jolloin yleensä hinnat verkkokaupoissa nousevat. Jotain palkkaa kun pitäisi pyörittäjälle ja muille työväellekin maksaa. Näin kävi esim. juuri tuolla Thomannilla, eikä se enää ole se "halvin paikka". Nuo uusien verkkokauppojen hintakilpailut aiheuttavat aika-ajoin pientä pähkäilyä kivijalkamyymälöissä, mutta sen on todettu liikkuvan sykleissä eikä se vielä ole perinteistä myymälää niin pahasti horjuttanut.

Pikemminkin ongelma on tietoisuuden lisääminen... eli kuinka saadaan kaikille tietoon, että meidän myymälässä on paljon tavaraa hyvillä hinnoilla. Se on tänä aikakautena suurin haaste, kun toimijoita on kotimaassakin paljon, puhumattakaan rajojen ulkopuolisesta tarjonnasta.

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
tarmo
11.08.2010 16:30:13

Hyvä näkökulma. Itsehän en odota saavani mitään pysyvää 20% alennusta, sillä ymmärrän toki hintojen vaihtelun, yms.

Oikeastaan mua ei hierrä mikään muu kuin se, että asiakaspalvelun taso todella lasketaan sille tasolle, että kauppiaan motivaatio riittää kertomaan thomannin hinnan, mutta ei juurikaan muuta. Itse en tee ostopäätöstä minkään parinkympin takia, vaan sen perusteella, missä liikkeessä on miellyttävää asioida.

Kivijalkamyymälöiden arvo perustuu mun kuluttajanäkökulmastani siihen, että liikkeistä saa tarpeellista tietoa instrumenteista sekä sopivan leppoisaa asiakaspalvelua. Silloin on kiva käydä ostoksilla. Sama homma pätee kaikkeen myyntityöhön. Thomannin hintojen luettelointi on ainoastaan yksi huonon asiakaspalvelun muoto, joka on jostakin syystä saanut yliotteen monessa musiikkiliikkeesä. Ei sen kummempaa.

Jos nyt sitten hyviä kehitysideioita haluttaisiin miettiä yleisen ammattitaidon lisäksi, niin mainittakoon, että mun instrumenttivalintoihin vaikuttaa tänä päivänä paljolti se, kuin edullista ja helppoa niiden huollattaminen on.

Sanotaan, että Yamaha ei pamaha. Mutta kun se Motif sitten pamahtaa, on huollattaminen todella hintavaa. Rolandin pianot puolestaan huoltaa näppärästi itse, tai jos vika on suurempi, sen saa vietyä maahantuojan huoltoon, jossa palvelu on luotettavaa ja joutuisaa. Jos keikoilla on käytävä, on ensiluokkaisen tärkeää voida luottaa siihen, että soittimen huoltoaikatauluihin voi luottaa, tai ettei huoltoaikataulujen muutoksista ilmoiteta ainakaan siinä vaiheessa, kun on noutamassa soitinta keikalle...

Todellinen pohjanoteeraus on eräskin Clavian merkkihuolto, jossa eräskin urku seisoi kolmatta viikkoa, eikä sitä lupauksista huolimatta oltu huollettu, tai ylipäätään otettu casesta. Ihan oma tarinansa on se, mitä tapahtui, kun urku piti hakea keikoille sovittuna päivänä... Sen jälkeen onkin ollut ihan samantekevää, ostaako ne claviat Ruotsista laivakeikkojen yhteydessä, vaiko Suomesta. Suomesta ostetussa Claviassa kun ei ilmeisesti ole minkäänlaista lisäarvoa.

Huolto ei ole useinkaan myyjäliikkeen ongelma, mutta mä ainakin koen selkeänä valttina tiedon siitä, että jos takuulaite posahtaa, voin saada tarvittaessa lainalaitteen käyttööni keikoille myyjäliikkeestä. Jos liike edustaa tuotteita, joiden huolto on pahasti mutkalla, eikä ole tippaakaan kiinnostunut siitä, että tuli myytyä maanantaikappale tai siitä, että sillä laitteella pitäisi tehdä elinkeinoa, päätyy liike hyvinkin nopeasti mustalle listalle.

Ja loppuun nyt palattakoon t-kauppaan: mikä ero lopulta on sillä, joutuuko sen thomannin soittimen vaikka lähettämään takaisin sinne Saksaan vikatilanteessa, jos kivijalkamyymälästä ostetun soittimen pamahdettua huoltokuvio onkin paljon haastavampi?

Itse olen edelleen kivijalkamyymälöiden asiakas ja aion sellaisena toistaiseksi pysyäkin, ettei sen puoleen. Koska otsikko ei ole Thomann, vaan soitinkauppiaat, kannattaa tästäkin vuodatuksesta ottaa onkeensa se osa, joka koskee soitinkauppiaan roolia tässä kaikessa. Jos siis kiinnostaa.

tarmo
11.08.2010 16:40:59 (muokattu 11.08.2010 16:41:40)

McNulty:
Pikemminkin ongelma on tietoisuuden lisääminen... eli kuinka saadaan kaikille tietoon, että meidän myymälässä on paljon tavaraa hyvillä hinnoilla. Se on tänä aikakautena suurin haaste, kun toimijoita on kotimaassakin paljon, puhumattakaan rajojen ulkopuolisesta tarjonnasta.

Tämä on varmasti suuri haaste liiketoiminnan ollessa kohtalaisen nuorta.

Mulla on yksi vakioliike, johon otan aina ensimmäisenä yhteyttä. Tähän asti on homma toiminut ja tavara tullut sovittuna ajankohtana. Lisäksi kukaan ei ole lupaillut tyhjiä. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, etten näe päivittäin liikkeen kamalistoja, hintoja, mainoksia, yms. Tärkeintä on se, että asiakassuhde pelaa ja että liikkeessä halutaan palvella.

Itse en ainakaan usko, että pelkkä näkyvyys riittäisi kantamaan soitinliikettä nykymarkkinoilla. Tietoisuus hyvästä liikkeestä kyllä kulkeutuu soittajalta toiselle ilmankin. Väärä fokus puolestaan on yhtä kuin huono liiketoimintakonsepti.

JPQ
17.08.2010 16:29:28 (muokattu 17.08.2010 16:35:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taas olen palaamassa kivijalka liikeiden käyttäjiksi viimeistään nyt vallankin kun thomann kiitos suomen itellan takia ei voi lähettää postiennakolla ja toisekseen kun suomimiehitys vaihtui... ps. enkä tykkää lähetellä ulkomaille takuuhuoltoon tuo yamaha komentti oli hyvä tietää jos noin menee mikä ero rolandissa ja yamahassa on no ainakin se että rolandin maahantuojalta olen saanut hyviä vastauksia no yamahasta en ole kun kerran joutunut kysymään (taholta joka ilmeisesti maahantuojan edustaja) sain vastauksen oikean mutta jotenkin vaan rolandilta tuntuu olevan mukavamepaa kysyä et rolandeista vaan satun nykyisin enempi pitämään.
ja clavia juttu myös hyvä tietää. huollatuksen edullisuus,jaa saatavuus et myyjäliikkeiden laatu ratkaisee soundien lisäksi joka nykyään kallistaa minut yhä enempi softaan. vaikka tietokoneiden kanssa ongelmia onkin niin niska ei enään kestä räkin toljottelua eikä silmät eräiden näyttöjä. pitää yksikin moduuli tässä tarkistaa kun kerkiän tarjoaako se jotain mitä en softalla sais tarpeeksi samoin.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
strophe
18.08.2010 19:41:57 (muokattu 18.08.2010 19:42:31)

On huomattavasti mukavampi asioida liikkeessä kuin netissä. Itse käytän säännöllisesti Musafasun ja Levytukun palveluita ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että olen aina saanut niistä hyvää palvelua. Ja hinnankin saa usein neuvoteltua sopivaksi, kunhan vain uskaltaa kysyä.

Ja se huolto... H&K Switchblade-nuppini MIDI-lankku on vaihtunut useaan otteeseen. Jo ensimmäinen, jonka sain priimana, oli susi (vaihdettiin uuteen) ja tämä toinenkin meni juuri ennen keikkaa basgaksi. Siinä oli huuto herkässä, kun ei voi kanavaa vaihtaa ja keikka odottaa. Noh, sain Fasulta välittömästi uuden lainaan soiton ajaksi ja huolsivat oman kappaleeni takuun piikkiin. Melkoisen hyvää ja nopeaa palvelua. (Kiitos Harri, jos nyt nimen muistan oikein.)

Onhan näitä ollut. Kyllä sitä palvelusta viitsii maksaa pikkuisen ylimääräistä juuri näiden pienten etujen takia.

JPQ: Minä taas olen palaamassa kivijalka liikeiden käyttäjiksi...

Itsekin käytän välimerkkejä ja oikeinkirjoitussääntöjä. Ärsyttävää lukea tuollaista tekstiä.

~Vittu mikä jätkä~
käsi
30.08.2010 12:18:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kilpailu tuntuu olevan suhteettoman kovaa mun mielestä alalla. Ite en ole kauppias mutta aikana alaa tutkinut kun suunnittelin itse lähteväni kauppiaaksi. Toi nettikauppa dilemma vaivaa mua, helppoa ja halpaa. Sekä hyvin pienellä pääomalla pystyy aloittamaan homman.

Varsinkin jos pystyy tekemään kauppaa ns maahantuoja kauppana, eli itellä tuotetta ei edes ole varastossa. VAan kun tilaus tulee. liike laskuttaa sen ja laittaa tilauksen maahantuojalle josta se sitten postitetaan ostajalle. Jotenkin näin se meni.
Kulut on pienet. Ja saa houkuteltua asiakkaita sisään todella halvoilla hinnoilla ja siltikin jää katetta.

Toinen mikä riepoi, kauppa on alueella jossa on ihmisiä paljon, mutta tekee hommansa niin, että myy monia tuotteitaan halvalle, jopa ilman katetta että saadaan ihmisiä sisälle ja sitten bulkkituotteilla yritetään pysyä pystyssä. Tuo vaikeuttaa muita toimijoita alueella(sanotaan vaikka 100km säteellä.)

Ja joskus tulee vastaan tämmöinen, kaupat on suojatyöpaikkoja muusikoille. Joita sitten ei kiinnostakkaan palvella asiakkaita vaan hoitelevat omia asioitaan tai keskittyvät tekemään ei mitään.

Itelläni on oikeasti kolme kauppaa joissa asioin ja kaikki vielä eripuolella suomea. Totta puhuen hinta ei ole se ykkösjuttu, vaan että tuote on saatavilla ja palvelu toimii. Toivottavasti ala vaan rauhottuisi hieman ja sinne tulisi joku järki tapaan tehdä kauppaa. Useimmathan hoitavat hommansa hyvin, mutta esim juuri noi nettikaupat vituttaa itteäni. Polkee alan hintoja ja siten asiantuntemusta.

washburn
01.09.2010 22:01:55

strophe: Itsekin käytän välimerkkejä ja oikeinkirjoitussääntöjä. Ärsyttävää lukea tuollaista tekstiä.

Sorry offtopic, muuta onko juolahtanut mieleen, että joillakin voi olla todellisia, tahdosta riippumattomia ongelmia kirjallisen ulosannin kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kirjoittaa oikein.

Live long and prosper.
rintapek
02.09.2010 00:30:31

washburn: Sorry offtopic, muuta onko juolahtanut mieleen, että joillakin voi olla todellisia, tahdosta riippumattomia ongelmia kirjallisen ulosannin kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kirjoittaa oikein.

Ota plussa, ole hyvä.

One kind of music only - the good kind
tanjuli
11.09.2010 00:55:50 (muokattu 11.09.2010 00:57:53)

Kyllä palvelu on se mistä mielellään maksaa ja mikä määrittää rahojen loppusijoitusfirman. Varsinkin naispuolisena muusikkona saanut vastaansa ihan ihmeellistä aaseilua, enkä ole ainoa. Terveisiä vaan teille pikkupojille, joiden kanssa olen eräänkin firman tiloissa asioinut. Vien bisnekseni muualle, vaikka joutuisinkin pulittamaan lisää. Näin on todennut myös moni kollegani.

- Jos haluan ostaa kestävämmän käyttötavaran kuin asia X, tuntuu äärimmäisen typerältä, että yrität kaupata minulle samaa asiaa X "kivan värisenä". Kun löydän itse tuotteen korvaamaan asian X, tuntuu vielä typerämmältä, että sanot "mut toi on tosi paljon kalliimpi." Näen sen kyllä itsekin, kiitos. Olen kuitenkin ilmaissut jo aiemmin, että haluan maksaa kerralla laadukkaasta enemmän, kuin ostaa 5x vuodessa tuotteen X vain todetakseni ettei se kestä ammattikäytössä.
- Jos teillä ei ole soittimeeni sen merkkisiä kieliä kuin normaalisti käytän ja pyydän, että myytte minulle parhaimman vastaavan setin, tuntuu vielä typerämmältä kuulla ettei "semmoisilla kukaan voi soittaa".
- Kyllä, jos kysyn, missä sudit sijaitsevat kun rumpuosasto on kaaoksen vallassa, odotan vastaukseksi joko sutien sijaintia tai tarjousta niiden hakemiseksi, en kysymystä "mitä sä niillä meinaat tehä."
- Jos ilmoitan etsiväni tietyn levyistä nahkaista olkahihnaa, etsin sen levyistä nahkaista olkahihnaa. En esimerkiksi puolet kapeampaa kukkakuvioista tai hassulla karvalla koristeltua.
- Jos haluan ostaa yhden efektin, se ei johdu siitä, etten tiedä multiefektien olemassaolosta. Minä ihan oikeasti tarvitsen vain sen yhden.
- Kyllä, osaan käyttää internetiä ja katsoa sieltä mitä vastaavat kamat maksavat Thomannilla ja monessa muussakin paikassa. Osaan myös tehdä sinne tilauksen. Satun vain tarvitsemaan nämä kamat tänään, juuri nyt.
- Kyllä, tämä tavara tulee ihan minulle itselleni, olisin varmaan sanonut kysyessäsi "itsellesikö katselet" jos kyseinen tavara tulee esim. jollekin muulle. Ei lasten kokojen esittelykierrosta, kiitos.
- Etsin comboa. Kiitos. Näen kyllä itse, että teillä on muitakin. (Tämä episodi johti ehkä parhaaseen asiakaspalvelutilanteeseen toisaalla, jossa käytetyn tavaran kauppias myi asiantuntevasti ja hienosti asiakasta palvellen juuri sellaisen minkä tarvitsinkin ja soitti taksin ovelle kun olin kävellen liikenteessä).

Musta on vaan jotenkin käsittämätöntä, että vastaavaan en ole törmännyt kodinkone-, tietokone-, rauta- tai edes autokaupoissa, (edes Verkkokaupassa!), missä nainen normaalisti voisi olettaa törmäävänsä tällaiseen. Ehkä mä en ole suorittanut jotain poikien välistä salaista riittiä mikä oikeuttaa fiksuun palveluun musakaupassa - AI SIKSIKÖ NE PIKKUJANTTERIT SIELLÄ NURKASSA TILUTTAA TUNTIKAUPALLA. Sanokaa vaan mitä tarttee tiluttaa ja kuinka kauan, tulisin vaiks huomenna ellen olis harjoittamassa ammattiani, eli tuun sit vaik maanantaina.

Nyt ei sitten vedetä hernettä nenuun, eihän. Omalta osaltani pyrin aina asiallisesti kertomaan, mitä tarvitsen ja kysymään, jos en jotain tiedä. En millään jaksa uskoa, että ulosantini pettäisi siinä määrin juuri musiikkikaupassa.

Otan myös vastaan vinkkejä siitä, miten voisin paremmin ilmaista, että haluaisin asiallista palvelua. Tarvitseeko minun pukeutua eri tavalla? Oikeastiko tarvitsee kantaa jotain soitinta mukana? Tarvitsenko kenties jonkin heimokampauksen, ehkä jonkun asenteellisen tatskan tai niittijuttuja?

Onneksi on hyviäkin kauppoja ja myyjiä. Nyt vaan pari hetkeä sitten tuli mitta täyteen tytöttelyä.

[i hear voices but at least they're on tune]
Music_Fighter
11.09.2010 13:14:17

tanjuli: Varsinkin naispuolisena muusikkona saanut vastaansa ihan ihmeellistä aaseilua, enkä ole ainoa.

Otan myös vastaan vinkkejä siitä, miten voisin paremmin ilmaista, että haluaisin asiallista palvelua. Tarvitseeko minun pukeutua eri tavalla? Oikeastiko tarvitsee kantaa jotain soitinta mukana? Tarvitsenko kenties jonkin heimokampauksen, ehkä jonkun asenteellisen tatskan tai niittijuttuja?

Onneksi on hyviäkin kauppoja ja myyjiä. Nyt vaan pari hetkeä sitten tuli mitta täyteen tytöttelyä.

Kuulostaa minulta kuin haluaisit sinulle henkilökohtaisesti sopivampaa palvelua. Esim. kyllä miespuolisille ehdotellaan vastaavia tuotteita vaikka ei niitä haluaisi, ja kysytään että mihin käyttötarkoitukseen. Ja multiefektejäkin kaupitellaan. Se musiikkiliike on useimmiten erilaisempi kuin kodinkone- tai autoliikkeet. Ja tietenkin sitä välillä yritetään kaupata naiselle kauppiaan omasta mielestä sopivia tuotteita ja miehille muita jos sellaisia on ylipäätänsä, olisi se sitten tökeröä tai ei. Tuli mieleen yksi juttu, että isäni ei koskaan ole minun puolesta ollut musiikkiliikkeessä, mutta äiti on (ei tietenkään enää). Ehkä se on yleisempää, ja siksi kauppiaat kysyy että itsellesikö katselet. Kaiken tuon voi ottaa vinoiluna siitä että on naispuolinen, tai sitten ei. En väitä kumpaakaan, keskustelen vaan. Mutta sitä henkilökohtaisesti sopivaa palvelua on yleisesti vaikea saada.

kimurantti1
11.09.2010 15:13:11 (muokattu 11.09.2010 15:42:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighterilla on ihan hyviä pointteja, mutta kyllä myös mun fiilikseni on, että naiset saa musaliikkeissä huonompaa palvelua kuin miehet. En siis itse ole nainen, mutta ainakin mun tuttavapiiristäni löytyvät naiset on varmaan kaikki maininneet saaneensa ylimielistä tai muuten vaan alentavaa kohtelua musaliikkeissä enemmän kuin kerran. Monet heistä on vielä ammattimuusikoita, jotka ovat paljon keskimääräistä harrastajaa paremmin perillä asioista eivätkä varmastikaan kysele "tyhmiä" kysymyksiä liikkeessä. Niissä liikkeissä joissa asioivat useammin heidät tiedetään ja kohtelu on hyvää, mutta kyllä se on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että kun nainen kävelee musaliikkeeseen, niin monilla myyjillä menee "tuo ei tiedä mistään mitään" -vaihde päälle, ja jos menee niin se kyllä huokuu puhetavasta, ilmeistä ja eleistä, vaikkei myyjä aivan suoraan mitään tökeröä sanoisikaan. Ja noin ylipäätäänkin, ainakin mulla on sen verran hyvä ihmistuntemus ja herkät sensorit, että haistan todella nopeasti keskustelukumppanin asenteen. Jostain syystä ne sensorit on naisilla keskimäärin vielä herkemmät kuin miehillä (joo, siltä musta tuntuu, niin hyvässä kuin pahassa), ja kuten kaikki edes kohtalaisella empatiakyvyllä siunatut tietävät, omaa asennetta on todella vaikeaa yrittää peitellä tai jotenkin feikata.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
strophe
11.09.2010 15:24:42

washburn: Sorry offtopic, muuta onko juolahtanut mieleen, että joillakin voi olla todellisia, tahdosta riippumattomia ongelmia kirjallisen ulosannin kanssa, vaikka kuinka tekisi mieli kirjoittaa oikein.

OT: Itse asiassa ei tullut mieleen. Ihan hyvä pointti. Jotenkin yleensä vain tuntuu, että kirjallinen ulosanti on kääntäen verrannollinen vaivannäön ja kiinnostuksen määrään. Kiitos oikaisusta.

~Vittu mikä jätkä~
tanjuli
11.09.2010 16:44:17

Music_Fighter: Kuulostaa minulta kuin haluaisit sinulle henkilökohtaisesti sopivampaa palvelua... Mutta sitä henkilökohtaisesti sopivaa palvelua on yleisesti vaikea saada.

Eihän tässä ole muusta kyse, kuin siitä, että hyvä myyjä palvelee jokaista asiakasta yksilöllisenä, eikä niputa mihinkään kategoriaan (aloitteleva tiluttaja -> tälle voi myydä tietynlaisia juttuja, kamahomo -> tälle voi kokeilla kaupata sitä kalleinta vehjettä, klassinen pianisti -> ostaa vaan nuotteja ja niihin liittyviä asioita). Jostain syystä "ammatikseen musiikkia tekevä ihan tavallisen näköinen nainen" -kategoriaa ei näiden tämän tietyn kaupan jantterien maailmaan mahdu.

Sen, että yritetään myydä jotain mitä asiakas ei halua, ymmärrän vielä jotenkin, mutta sitä en, että *ttuillaan siitä, mitä asiakas haluaa. Ja tosiaan, koskaan en ole törmännyt miespuoliseen kollegaan, jolle semmoista kävisi, mutta sen verran useampaan naispuoliseen, että johtopäätöksiä on vaikea olla tekemättä. Jos menet vaatekauppaan ostamaan työvaatteita ja törmäät vastaavaan (yrität ostaa housuja ja sulle kaupitellaan paitaa, ostostesi hintaa kommentoidaan, tyylillesi *ttuillaan), tuskin menet takaisin. Niin yksinkertaista.

Onneksi on semmoisiakin mestoja missä saa asiallista, yksilöllistä ja fiksua palvelua, niin ei tartte tilata t-kaupasta kamaa varastoon äkkinäisten rikkoutumisten tai muiden varalta.

[i hear voices but at least they're on tune]
tepeh
13.09.2010 17:08:29

Mua on kyllä aina palveltu hyvin musaliikkeissä. En ole kovin monessa eri liikkeessä käynyt, mutta niissä joissa olen on palvelu ollut asiallista. Ja ainakin paikallisessa musakaupassa palvelu on ollut asiallista asiakkaasta riippumatta, mikäli uskon sitä minkä näin ollessani kyseissessä liikkeessä TETissä. Aina on saanut mitä on halunnut, jos vain on ollut varastossa. Jos ei kyseistä tuotetta juuri ole on aina suositeltu vastaavaa jne. Tyytyväinen olen.

Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
utmost
15.09.2011 10:19:15

Itse olen joskus muinoin toiminut tiskin takana, ja huomasin että naisia ei vain yksinkertaisesti oteta musiikkialalla tosissaan. Oli vaikeaa saavuttaa kanta-asiakkaiden luottamus.

Sattuipa sellainenkin tapaus kerran, että eräs nuori poika ei suostunut asioimaan kanssani ollenkaan sukupuoleni takia. Joutui sitten odottamaan suunnilleen vartin miespuolista myyjää.

Ajan kanssa opin kyllä käyttämään sukupuoltani hyväksi. Mutta yhäkin ärsyttää asiakkaana toimiminen, olisi kiva jos saisi yhtä paljon apua ja kunnioitusta liikkeessä asioidessa kuin miespuoliset.

Kalmo
20.11.2011 21:19:15 (muokattu 20.11.2011 21:20:52)

NeliX4: Tomppa ny sattuu olemaan hintojen referenssikauppa, vähään samaan tapaan kuin Biltema.

... ja laatu samaa.

Tarkoitatko, etää Thomannilta ostettu Marshall on huonompi, kuin Tampereelta ostettu?? Onhan se ostajan päätettävissä, minkä laatuista kamaa ostaa.

Eiköhän musaliikkeiden suurin riesa ole asiakkaat, jotka käyvät koekuuntelemassa ja -käyttämässä kamoja, ja steppaavat sitten ostamaan Thomannilta.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti