Muusikoiden.net
10.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nopeasti musiikkista ammattia opiskelemaan?
1 2
aalataur
22.07.2010 15:05:19 (muokattu 22.07.2010 15:05:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko konservatorioihin muusikon ammattitutkintoon mahdollista hakea jotenkin näin jälkijunassa? Tai tammikuussa alkaviin opintoihin? Täydennyshaku näkyy olevan ainakin Joensuun konservatorioon, tarkoittaako että peruutuspaikkoja jaellaan? Mihinkä kannattaisi pyrkiä? Haluaisin mahdollisimman nopeasti kouluun, kun syistä moninaisista missasin tuon kevään haun..

Mikä neuvoksi? Oriveden Opisto / Miri Miettisen ynnä kumppaneiden Bändilinja ym. on käynyt mielessä, mutta en tiedä..
tarmo
24.07.2010 23:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Miri Miettisen ynnä kumppaneiden Bändilinja ym. on käynyt mielessä, mutta en tiedä..

Voi olla erittäinkin hyvä juttu.

Uskoisin, että ainakin rumpaleille Mirin opissa käyminen antaa valmiudet saada kaikki irti myöhemmistä muista opinnoista, oli ne sitten konsalla, amk:ssa tai missä tahansa.

Kannattaa ottaa ihan ajan kanssa tuo musiikin opiskeleminen ja oppiminen. Jos ei konsapaikkoja ole nyt jaossa, mene keikoille. Suurin itsepetos tässä maassa on mennä pelkästään konservatorioon opiskelemaan itselleen musiikista ammatti. Tai amkiin, tai ihan mihin tahansa. Ne on kaikki sellaisenaan ihan perseestä.

"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
sickboy
26.07.2010 15:41:34

Aika usein noi pienemmät/uudemmat konservatoriot joutuvat järjestämään uusintahakuja kun yhteishaussa voi olla liian vähän hakijoita / hakijoilla liian heikko taso konservatorio-opintoja varten.

Itse olen Kymen konservatorion käynyt ja siellä ainakin nyt parina viime vuonna on järjestetty jälkihakuja, en nyt tosin muista mille instrumenteille. Kitaristeja ja laulajia yleensä on riittävästi, mutta kannattaa olla aktiivinen ja ruveta soittamaan kouluja läpi, kyllä ne oppilaspaikat haluaa täyttää....toki hakijalta edellytetään samat musiikilliset valmiudet, kuin yhteishaussakin.

The Power of One
30.07.2010 01:21:03 (muokattu 30.07.2010 01:22:20)

Noita on vielä muitakin mitä täällä mainostettu, esim Kauhajoella on pop&jazz linja, mm. Kotipelto ollut siellä ja Rovaniemellä samanlainen linja. Huhuja oon kuuullut, että on aika kovatasoinen linja ja etenkii kuulemma kovia kitaristeja on ollut siellä.
Sieltä on kuulemma päästy sibikseen asti. Toi Orivesi on kanssa kuulemma kovatasoinen.

Mesa/Boogie
30.07.2010 16:00:25

The Power of One: Noita on vielä muitakin mitä täällä mainostettu, esim Kauhajoella on pop&jazz linja, mm. Kotipelto ollut siellä ja Rovaniemellä samanlainen linja. Huhuja oon kuuullut, että on aika kovatasoinen linja ja etenkii kuulemma kovia kitaristeja on ollut siellä.
Sieltä on kuulemma päästy sibikseen asti. Toi Orivesi on kanssa kuulemma kovatasoinen.

Sellainen huomio noista kansanopistoista, että ne on hyviä mestoja jos oma psyyke on kunnossa ja suhde alkoholiin ei oo liian läheinen. Olin itse vuoden tuolla Kauhajoella ja pääsin todistamaan muutamia aika hyviä nupinpehmenemisiä.

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
ankkiz
08.08.2010 00:26:05

aalataur: Onko konservatorioihin muusikon ammattitutkintoon mahdollista hakea jotenkin näin jälkijunassa? Tai tammikuussa alkaviin opintoihin? Täydennyshaku näkyy olevan ainakin Joensuun konservatorioon, tarkoittaako että peruutuspaikkoja jaellaan? Mihinkä kannattaisi pyrkiä? Haluaisin mahdollisimman nopeasti kouluun, kun syistä moninaisista missasin tuon kevään haun..

Mikä neuvoksi? Oriveden Opisto / Miri Miettisen ynnä kumppaneiden Bändilinja ym. on käynyt mielessä, mutta en tiedä..

Noh, miten kävi?
Osallistuitko täydennyshakuihin?
aalataur
08.08.2010 15:28:47

ankkiz: Noh, miten kävi?
Osallistuitko täydennyshakuihin?

Joensuun missasin, noin päivällä :/ Muuten soitellut konservatorioita läpi, mutta aika heikolta näyttää.
Etevä
10.08.2010 11:09:20 (muokattu 10.08.2010 11:09:51)

aalataur:

Sinne siis. Ainakin Orivedellä se on tuettua opiskelua vuoden vaikka ei muodollisesti miksikään valmistu. Oriveden opistosta olen kuullut pelkästään kehuja ja se valmistaa varmasti hyvin konsan pääsykokeisiin. Saa vielä hyvin esimakua siitä millaista on olla todella paljon musiikin kanssa tekemisissä.

Tonski
10.08.2010 14:08:42

Vaikket pääsiskään täydennyshauissa minnekään, niin kannattaa lähetellä vaikka sähköpostia eri musiikillisten oppilaitosten johdoille siltä varalta, että jossain sattuis olemaan vielä vapaa paikka tai mahdollisuus opiskella. Jos ei muuta, niin voithan sä kokeilla vaikka ihan ulkopuolisena kuunteluoppilaana päästä opiskeleen jonnekin teoriakursseille, bassokitaraa, tai jotain muuta. Lisäks jos sulla olis nyt vuosi ettet pääse minnekään niin melkein suosittelisin joitain bändiproggiksia mahdollisimman monipuolisesti(humppabändit, mütål, bluesit..) ja opiskelet paljon barresointuja, sointuotteita, jne. mistä tulee sulle tod.näk. olemaan perkeleesti hyötyä jos menet todellakin kitarapuolella muusikoks opiskelemaan. Ei tule sitä sormi suussa tilannetta mikä on ainakin allekirjoittaneella vuosi sitten ollut tosi monesti edessä, että kun bändisoiton keskellä sanotaan että otapa vaikka toi Fmaj9 siihen paikkaan tällä sopraanoäänellä sen sijasta tai jotain niin ei sano mitään ja päässä pyörii vaan tiluliksit.. Onnea vaan opiskelupaikan löytämisessä!

ihku
aalataur
10.08.2010 16:44:17 (muokattu 11.08.2010 10:52:25)

Tonski: Vaikket pääsiskään täydennyshauissa minnekään, niin kannattaa lähetellä vaikka sähköpostia eri musiikillisten oppilaitosten johdoille siltä varalta, että jossain sattuis olemaan vielä vapaa paikka tai mahdollisuus opiskella. Jos ei muuta, niin voithan sä kokeilla vaikka ihan ulkopuolisena kuunteluoppilaana päästä opiskeleen jonnekin teoriakursseille, bassokitaraa, tai jotain muuta. Lisäks jos sulla olis nyt vuosi ettet pääse minnekään niin melkein suosittelisin joitain bändiproggiksia mahdollisimman monipuolisesti(humppabändit, mütål, bluesit..) ja opiskelet paljon barresointuja, sointuotteita, jne. mistä tulee sulle tod.näk. olemaan perkeleesti hyötyä jos menet todellakin kitarapuolella muusikoks opiskelemaan. Ei tule sitä sormi suussa tilannetta mikä on ainakin allekirjoittaneella vuosi sitten ollut tosi monesti edessä, että kun bändisoiton keskellä sanotaan että otapa vaikka toi Fmaj9 siihen paikkaan tällä sopraanoäänellä sen sijasta tai jotain niin ei sano mitään ja päässä pyörii vaan tiluliksit.. Onnea vaan opiskelupaikan löytämisessä!

No nytten olis tälleen että Orivedelle ja Kauhajoen pop/jazz linjalle ois mahdollisuus mennä, pääsykokkeissa kävin pyörähtään.. sitten vielä harkinnassa mm. toi Miri Miettisen bändilinja Otavan Opistolla, sinnehän olis vielä hakua... ihmetyttää vaan kun siellä ei ole mitään soittokoetta, vaan puhelinhaastattelun perusteella valitaan ukot (?). Opettajina kuiteskin Granfeltia sun muuta kovaa tekijää. Niiden pitäis sielä tällä viikolla soitella. Sit ois kyllä ihan lupaavia näkymiä yhtyesoiton suhteen täällä kotiseudulla. Mikähän nyt sitten käytännössä opettavaisempaa..? Koitan kyllä soitella noita peruutushommia konsilta yms. vielä... Ens keväänä viimestään hakemaan tommosiin.
tarmo
10.08.2010 19:05:44

aalataur: ihmetyttää vaan kun siellä ei ole mitään soittokoetta, vaan puhelinhaastattelun perusteella valitaan ukot (?).

Voi tuntua kyllä oudolta käytännöltä, mutta minusta tuo kuulostaa loistavalta jutulta. Hyviä ja motivoituneita oppilaita on varmasti mielekästä opettaa, joten siinäpä se lähtökohta varmasti on.

Opiskelupaikan saaminen, tai pääsykokeissa soitettu hieno suoritus ei ole vielä minkään arvoinen saavutus. Jos koulutuksesta jää jotakin käteen, silloin on homma mennyt kuten pitääkin. Luulisin, että ainakin Miettinen ja kumppanit ovat ymmärtäneet tän juonen paremmin kuin moni muu koulutusta tarjoava yksikkö.

aalataur
11.08.2010 10:50:09

tarmo: Voi tuntua kyllä oudolta käytännöltä, mutta minusta tuo kuulostaa loistavalta jutulta. Hyviä ja motivoituneita oppilaita on varmasti mielekästä opettaa, joten siinäpä se lähtökohta varmasti on.

Kyllä, mutta hirveä motivaatio ja usko itseen voi löytyä, vaikkei erota oikein intervalleja toisistaan :P Taikka hallitse instrumentin teknisiä perusteita. Mutta Miri & Co on kyllä sen luokan ukkoja, että uskon että heillä on homma hallussa tässäkin suhteessa. Oisko sitten niin ettei sinne edes oteta tyyppejä, joilla ei ole jo jonkinlaista nimeä saanutta orkesteria... tai kysyvät yksinkertaisesti linkin soittonäytteeseen/bändin web-sivulle puhelimessa, jos muilta osin vaikuttaa tolkun mieheltä.
aalataur
11.08.2010 13:00:16 (muokattu 11.08.2010 13:00:59)

Nyt tuli soitto tuolta Otavalta, ne oli tsekkaillut mun hakemukseen linkittämät soittopätkät (ja normisti pyytävät hakijat paikan päälle käymään mutta mun tapauksessa lupasivat paikan ilman käyntiä), eli mulla olisi nyt kolme paikkaa mistä valita.

- Orivesi
- Kauhajoen Pop/Jazz-linja
- Miri Miettisen /Otavan opiston bändilinja

Mikähän näistä nyt olisi se järkevin valinta :/ Päätös pitäisi tehdä lähipäivinä.
Tonski
11.08.2010 14:32:54

Hei, jos ei ala vastausta kuulumaan tähän triidiin nyt ihan heti niin mitä mä itse tekisin niin varmaan kysysin joko ihan henk.koht. tai sit täältä mnetin kautta joltain musiikin kovemmilta ammattilaisilta Suomenmaan puolelta, esmes voisin veikata Ambituksen, Titorin ja Dr Dominantin(myös Zeeboo ja Baron vaikuttaa tosi osaavilta) tietävän aika lailla näitä Suomen musiikillisia koulutuskeskuksia läpikotaisin. Myöskin muista, että bändityöskentely koulutuspaikassa ei sulje pois vapaa-ajan humppabändin tai vastaavan perustamista, kyllähän siinä hieman taskurahaa sivussa saa huomattavan soittokokemuksen ja bändikemian kehittämisen myötä;) Toivottavasti asiat lutviutuupi.

ihku
tarmo
11.08.2010 15:21:46

aalataur: Nyt tuli soitto tuolta Otavalta, ne oli tsekkaillut mun hakemukseen linkittämät soittopätkät (ja normisti pyytävät hakijat paikan päälle käymään mutta mun tapauksessa lupasivat paikan ilman käyntiä), eli mulla olisi nyt kolme paikkaa mistä valita.

- Orivesi
- Kauhajoen Pop/Jazz-linja
- Miri Miettisen /Otavan opiston bändilinja

Mikähän näistä nyt olisi se järkevin valinta :/ Päätös pitäisi tehdä lähipäivinä.

Hyvä kuulla, että vaihtoehtoja on.

Noi on niin henkilökohtaisia valintoja, että turha varmaan vastaanottaa vinkkejä oppilaitosten paremmuudesta. Mun henkilökohtainen mielipiteeni olisi kuitenkin se, että mikään noista ei varmasti ole se viimeinen oppilaitos, jossa tulet opiskelemaan, ja josta kannattaisi hakea se ainut koulutus alalle. Toki niinkin voi käydä, eikä siinä sitten mitään.

Ota tähtäin eteenpäin ja mieti, mistä oppilaitoksesta saat parhaat eväät (=hyvät ja motivoituneet opettajat) tuleviin musiikkiopintoihin ja keikoille.

Itse valitsisin Otava opiston ihan puhtaasti Miri Miettisen ammattitaidon perusteella.

Mä olen itse opiskellut Arabialla, mutta antoisimmat ja tärkeimmät ammatilliset valmiudet sekä perusotteen musiikin opiskelemiseen sain kuitenkin jo ennen ammattiopintoja hyvän instrumenttiopettajan henkilökohtaisesta opista. Oman kokemuksen pohjalta suosittelisin alkuun etsimään vain hyvän oman instrumentin opettajan tai sitten linjan, jonka vetäjällä on painavaa sanottavaa yhteissoitosta.

Kaikki oppilaitokset, joiden tärkeimpänä tavoitteena on antaa joku paperi oppilaan käteen, kärsivät enemmän tai vähemmän sellaisesta tuloskeskeisyydestä, jossa yksilöllisen opetuksen tärkeys ei ole etusijalla. Sitä kannattaa vältellä niin pitkään kuin vain mahdollista.

aalataur
11.08.2010 17:38:40

Tonski: Hei, jos ei ala vastausta kuulumaan tähän triidiin nyt ihan heti niin mitä mä itse tekisin niin varmaan kysysin joko ihan henk.koht. tai sit täältä mnetin kautta joltain musiikin kovemmilta ammattilaisilta Suomenmaan puolelta, esmes voisin veikata Ambituksen, Titorin ja Dr Dominantin(myös Zeeboo ja Baron vaikuttaa tosi osaavilta) tietävän aika lailla näitä Suomen musiikillisia koulutuskeskuksia läpikotaisin. Myöskin muista, että bändityöskentely koulutuspaikassa ei sulje pois vapaa-ajan humppabändin tai vastaavan perustamista, kyllähän siinä hieman taskurahaa sivussa saa huomattavan soittokokemuksen ja bändikemian kehittämisen myötä;) Toivottavasti asiat lutviutuupi.

Amplitiukselta kysyin tätä joskus... se sanoi, että mun kannattaisi ettiä joku kova yksityinen kitarasensei joka taitaa tilupilun + teorian. Ettei kuulemma kannata mennä mihkään 1/3 teorialuokkaan haisemaan, kun mun soitossa on jo ne jutut. Otava kuulosti aika käytännönläheiseltä, voipa olla että sinne kallistuisin. 3/3 teoriataso kiinnostais kyllä tietty, että jos haluaa pyrkiä konsalle tms. keväällä.. kuulemma sielläkin sitä on mahdollista käydä läpi.
Anselmi83
14.08.2010 17:38:39

AMK-puolelle pedioppilaaksi hakeminen on yksi vaihtoehto. Ainakin Helsingissä Metropoliaan on haku voimassa juuri nyt.

http://www.metropolia.fi/koulutusta … uuriala/musiikki/harjoitusoppilaat/

elin
31.08.2010 00:27:29

Minä olen pettynyt itseeni!!!!! Olen puolivälissä toisen asteen ammatillista pop/jazz muusikon tutkintoa ja todettakoon, että laaja-alaiseen musiikin ymmärtämiseen ja sisäistämiseen nähden olen käyttänyt liikaa aikaa pop-kappaleiden opiskeluun.Siihen on kulunut kiitettävä määrä aikaa, kun kuitenkin olen suunnitelmallisesti edeten luullut kulkevani kohti jazz-musiikkia, bluesia etc. Ensiksikin pitäisi päättää, mitä valitsemaltaan erikoistumis-suunnalta haluaa. Nyt alkaisi olemaan käsillä se aika, milloin minun pitäisi alkaa pohtimaan todellakin, mitä ja miten haluan tehdä musiikin alalla. Olen alkanut kallistua monipuolisuuden ja laaja-alaisen itsensä ilmaisemisen puolelle. Tämä ei tapahdu hetkessä. Tämä päivä vaatii monipuolista ja laajaa käsitystä musiikin esittämisestä ja sen hallinnasta. Toisaalla on leipätyö ja toisaalla omat intressit. Mitä itse haluat/mitä ammattisi vaatii. Nyt kuulutan myös musiikin toisen asteen koulutuksessa tutorointia, jotta ammatillisuutesi kehittyisi. minulla on siihen oikeus. On muitakin aloja, missä musiikkia käytetään työvälineenä. siihenkin pitäisi alkaa antaa välineitä muusikkokoulutuksssa. Onko tämä paljon pyydetty??? Puhuessani opettaja-isäni kanssa, hän toteaa aina, että katso, mitä opettajaltasi vaadit.Opettaja on vain tiedon jakamisen ja välittämisen väline eli siis kuin tool, jota käytät opiskelusi tukena. Pääajatus lähtee itsestäsi ja vain sinä voit tietää, mitä haluat ja mihin etenet. Minun opettajani on viisas. Hän kysyy kokoajan, mitä haluan sanoa milläkin ja mihin olen menossa. Hän on antanut minun hakata päätäni seinään, vain viimein itse todetakseni, että mitä tuli tehtyä. Nyt, kun olen käyttänyt liikaa aikaa pop-kappaleisiin, todettakoon että en tiedä, voinko kiittää itseäni, koska olen kuitenkin halunnut koko ajan muuta. Niin paljon on nyt mapissa poppia, että tästä loppurutistuksesta tulee rankkaa. Minun on opeteltava moni tyylisuunta nopeammin, kuin oli tarkoitus. Tämä oli minun ihan oma virheeni. Loppupelissä aikaa ei ole koskaan tuhlattavaksi!!!

tarmo
31.08.2010 07:51:50

elin: Minä olen pettynyt itseeni!!!!! Olen puolivälissä toisen asteen ammatillista pop/jazz muusikon tutkintoa ja todettakoon, että laaja-alaiseen musiikin ymmärtämiseen ja sisäistämiseen nähden olen käyttänyt liikaa aikaa pop-kappaleiden opiskeluun.Siihen on kulunut kiitettävä määrä aikaa, kun kuitenkin olen suunnitelmallisesti edeten luullut kulkevani kohti jazz-musiikkia, bluesia etc. Ensiksikin pitäisi päättää, mitä valitsemaltaan erikoistumis-suunnalta haluaa. Nyt alkaisi olemaan käsillä se aika, milloin minun pitäisi alkaa pohtimaan todellakin, mitä ja miten haluan tehdä musiikin alalla. Olen alkanut kallistua monipuolisuuden ja laaja-alaisen itsensä ilmaisemisen puolelle. Tämä ei tapahdu hetkessä. Tämä päivä vaatii monipuolista ja laajaa käsitystä musiikin esittämisestä ja sen hallinnasta.

....

Loppupelissä aikaa ei ole koskaan tuhlattavaksi!!!

Hellitäs vähän tuon itseruoskinnan kanssa. Tässä tulee sulle uutinen: toisen asteen, alemman korkeakoulututkinnon ja mahdollisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen ei edes yhteensä riitä täydelliseen musiikin oppimiseen missään genressä. Etenkin II aste on paikka, jossa korkeintaan oppii realiteetit. Musiikkia voi, ja pitääkin, oppia ja opiskella jatkuvasti senkin jälkeen, kun on saanut muusikon paperit käteen.

Se on tietysti selvää, ettei toisella asteella ole järjen häivää jäädä jumittamaan asioiden kanssa. Jätetään ne todelliset syventymiset ja erikoistumiset sitten siihen vaiheeseen, jossa on kyllin kypsä ymmärtämään genreään syvemmin.

J_Mikkonen
01.09.2010 16:50:25

tarmo: Hellitäs vähän tuon itseruoskinnan kanssa. Tässä tulee sulle uutinen: toisen asteen, alemman korkeakoulututkinnon ja mahdollisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen ei edes yhteensä riitä täydelliseen musiikin oppimiseen missään genressä. Etenkin II aste on paikka, jossa korkeintaan oppii realiteetit. Musiikkia voi, ja pitääkin, oppia ja opiskella jatkuvasti senkin jälkeen, kun on saanut muusikon paperit käteen.

Se on tietysti selvää, ettei toisella asteella ole järjen häivää jäädä jumittamaan asioiden kanssa. Jätetään ne todelliset syventymiset ja erikoistumiset sitten siihen vaiheeseen, jossa on kyllin kypsä ymmärtämään genreään syvemmin.

Totta, vaikka tavoitteena on ne muusikon paperit niin se ei kuitenkaan tarkoita että koulun jälkeen olisi valmis muusikko. Itse valmistuin viime keväänä mutta en uskalla puhua itsestäni muusikkona muuta kuin lainausmerkkien kanssa. Käytin kolmen vuoden aikana aika paljon paukkuja jazzin opiskeluun, joka oli kyllä huono ja hyvä juttu. Käsitys musasta laajeni aika paljon ja kyllä siinä sitä soittimen hallintaa tuli myös hyvin. Varjopuolena taas se että aika paljon jäin keikkaympyröistä paitsi kun en halunnut käyttää aikaa kaikkein turhimpiin humppaprojekteihin. Tällä hetkellä olen viettämässä välivuotta opiskelusta sivarin merkeissä ja jäljellä oleva aika kuluu opettamiseen ja "money-chordsien" opetteluun. Eikä tässä tunnosta olevan mikään kiire.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti